Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

Mikä ihmeen UKKO?

nainenukko

”Mikä ihmeen UKKO.fi?” Tämä kysymys nousee mieleen lähes kaikille, jotka kuulevat yrityksemme nimen ensimmäistä kertaa.

Nyt on aika nostaa kissa pöydälle ja paljastaa suuri totuus. Asiaa kysellään meiltä lähes päivittäin, joten lienee parempi vastata julkisesti teille kaikille.

Tässä yleisimmät virheelliset olettamukset, jotka liittyvät palvelumme nimeen:

  • UKKO.fi ei ole vain miehille suunnattu palvelu. Emme syrji ketään.
  • UKKO.fi ei ole Ukko ylijumala, ukkosen herra. Emme valitettavasti hallitse säätä.
  • UKKO.fi-hahmon puoliso ei ole AKKA.fi. Tällä hetkellä hahmomme viihtyy sinkkuna.
  • UKKO.fi ei ukota, olemme rehellinen ja luotettava palvelu.

UKKO.fi-nimen tausta

Mutta mistä UKKO.fi:n nimi sitten oikein on peräisin?

Ukko on vanha suomalainen nimi. Ukkoa pidettiin muinaissuomalaisten tärkeimpänä jumalana. Maanviljelijät pyysivät Ukolta eli ukkosen jumalalta sadetta, jotta sadosta tulisi hyvä.

Valitsimme UKKO.fi-nimen, koska haluamme korostaa palvelumme suomalaisuutta ja kertoa olevamme kotimainen palvelu. Tämän johdosta esittelemme ylpeinä myös Suomalaisen Työn Liiton meille myöntämää Avainlippu-tunnusta.

Haluamme työllistää suomalaisia ja olla mukana luomassa suomalaisia menestystarinoita.

Tavoitteenamme on myös lisätä yrittämisen kulttuuria Suomessa.

Tämän vuoksi puhumme paljon yrittäjyydestä ja olemmekin lanseeranneet oman kevytyrittäjyys-termin laskutuspalveluiden kautta toimiville työntekijöille.

Sattumalta myös yhden UKKO.fi:n perustajan nimi on Ukko. Ukolla sattui vielä olemaan hallussa omaan nimeään kantava verkkotunnus UKKO.fi. Ukko ei itse ollut aluksi kovin innoissaan omaa nimeään kantavan yrityksen perustamisesta, mutta saimme hänet kuitenkin suostuteltua.

Nimivalinta näyttää olleen erittäin hyvä. Se on helposti muistettava ja selkeä. Myös historian valossa näyttää siltä, että suomalaisen kansanperinteen mukaan nimetyt yritykset menestyvät. Hyviä esimerkkejä ovat Ilmarinen, Sampo, Tapiola, Pohjola ja Lemminkäinen.

Tässä siis lyhyesti tarina UKKO.fi.n nimen takana.  Ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä.

Mitä mieltä sinä olet palvelumme nimestä? Kerro oma mielipiteesi kommenteissa!

Sanna Laitinen

Sannalla on yli 10 vuoden kokemus useilta eri markkinoinnin osa-alueilta, mutta erityisesti Sannaa kiinnostaa digitaalinen markkinointi ja asiakaskokemuksen kehittäminen. Vapaa-ajalla Sanna tykkää rauhoittua luonnon hiljaisuudessa, tappaa viherkasveja ja tutkia uusia paikkoja kameran linssin läpi.

Muita artikkeleita aiheesta Ajankohtaista:

  • Ajankohtaista Näin paljon keikkatyöstä tienaa joulusesonkina - laskutusmäärät enteilevät koronaa edeltävien vuosien tasoa

    Bilebändit, trubaduurit, taikurit, DJ:t ja koomikot – esiintyvien taitelijoiden vuoden kuumin sesonkin on juuri nyt. Pikkujoulukausi on monelle esiintyvälle taiteilijalle vuoden vilkkain aika, ja sen vaikutus näkyy myös keikkatyön laskutuksessa. UKKO.fi-palvelun kautta laskutettavien pikkujoulukeikkojen määrä alkaa kasvaa marraskuun puolivälistä lähtien, kun yritykset ja yhteisöt aloittavat pikkujoulukauden vieton. Laskutus on korkeimmillaan joulukuun alussa ja jatkuu kuun loppuun asti.   Laskuta joulukuun…

    Lue lisää
  • Ajankohtaista UKKO.fi toi uuden kategorian Grand One -kilpailuun

    UKKO.fi on alkuvuodesta 2025 mukana luomassa uutta freelancer-kategoriaa Suomen suurimpaan ja arvostetuimpaan digitaalisen median kilpailuun, Grand Oneen. Tämä uusi kategoria tarjoaa freelancereille ansaitun mahdollisuuden loistaa ja tulla tunnustetuksi digitaalisen markkinoinnin, palvelukehityksen ja designin huippuosaajina. – Freelancerit ovat digitaalisen median sankareita, ja on hienoa, että voimme UKKO.fi:ssä tarjota heille mahdollisuuden tulla tunnustetuksi arvostetussa Grand One -kilpailussa. Tämä kategoria nostaa esiin itsenäisten…

    Lue lisää
  • Ajankohtaista Suuri Kevytyrittäjyyskysely 2020: Korona ei ole nujertanut yrittäjyyshaaveita - lähes 60% haaveillut oman yrityksen perustamisesta

    Tiedote 17.12.2020 UKKO.fi toteutti syksyllä vuosittaisen kevytyrittäjyyttä kartoittavan kyselynsä. Kyselyn tavoitteena on rakentaa kokonaiskuvaa kevytyrittäjyydestä. Kyselyyn vastasi 1142 kevytyrittäjää. – Syksyllä tehdyn laajan kevytyrittäjyyskyselymme avulla halusimme ymmärtää erityisesti, millaista kevytyrittäminen on ollut vuonna 2020, ja millainen tämä vuosi on ollut kevytyrittäjyyden näkökulmasta. Vastauksista kävi ilmi, että yrittäminen ja yrittäjyys kiinnostavat. Kyselyyn vastanneista lähes 60 prosenttia kertoi, että on haaveillut oman…

    Lue lisää