Yrittäjyyskoulu

Aina kannattaa yrittää

UKKO.fi on mukana asiakaspalveluviikon vietossa 5.–9.10. – “Erinomaisen aspasta tekee sen monipuolisuus”

yhteistyö_palapeli_tiimi-scaled

Ensi viikko 5.–9. lokakuuta on kansainvälinen asiakaspalveluviikko. Myös me UKKO.fi:llä osallistumme sen viettoon, ja se näkyy muun muassa somekanavillamme – seuraile siis niitä! Loistava asiakaspalvelu on yritykselle kilpailuvaltti, ja teemaviikon tarkoituksena onkin antaa asiakaspalvelulle sen ansaitsemaa tunnustusta.

Asiakaspalveluviikko on alun perin lähtöisin Yhdysvalloista, ja kansainvälisesti sitä on vietetty 1990–luvulta lähtien. Suomessa sitä edistää Wakaru Asiakaspalveluverkosto eli Wave, joka tänä vuonna kutsui siihen mukaan muitakin organisaatioita.

Teemaviikon ideana on nostaa asiakaspalvelua ja -kokemusta paremmin esille sekä korostaa asiakaspalvelun merkitystä yritykselle ja sen liiketoiminnalle.

– Asiakaspalveluviikko tuo hyvin esiin asiakaspalvelun ja sitä tekevien henkilöiden tärkeyttä eri organisaatioille. Se nostaa myös esiin monipuolista osaamista, kertoo Tanja Rehn, joka toimii UKKO.fi:n asiakaspalvelutiimin vetäjänä.

Asiakaspalvelun todellinen merkitys ja tärkeys unohtuvat helposti niin asiakkailta kuin muulta työyhteisöltä. Se on kuitenkin organisaatiolle ja sen menestykselle äärimmäisen tärkeä yksikkö, joka välittää ulospäin organisaation missiota, imagoa ja arvoja.

– Usein aspa on asiakkaiden ainoa kontakti yritykseen. Siksi ei ole yhdentekevää, miten työ hoidetaan.

Mitä UKKO.fi:n asiakaspalvelu tekee?

Meidän työyhteisössämme toimii kymmenhenkinen aspatiimi, jonka vastuut ja tehtävät ovat hyvin monipuoliset – kuten yritysten asiakaspalveluilla useimmiten. Heidän päävastuunaan on neuvonta kevytyrittäjyyttä,  palvelun käyttöä ja laskutusta koskevissa kysymyksissä. Tiimiläisillä on myös omia erikoisosaamisalueitaan – kuten YEL, perintäasiat ja käännöstyöt.

– Tiivistettynä tavallisimpia töitämme ovat yhteydenottojen käsittely ja niiden mukanaan tuomien erilaisten tilanteiden selvitys. Erikoisempia töitä ovat esimerkiksi kevytyrittäjyyttä käsittelevien webinaarien pitäminen, kuvailee Tanja.

Asiakaspalvelumme tavallinen työpäivä koostuu erilaisista vuoroista, joissa vastataan vaihdellen eri yhteydenottokanavia pitkin tulleisiin kysymyksiin. Lisäksi tiimiläisillä on aikoja, jolloin he voivat työskennellä erikoisosaamisalueisiinsa liittyvien töiden parissa.

Tanja toteaa, että UKKO.fi:n asiakaspalvelusta loistavan tekee erityisesti sen monipuolisuus.

– Osataan montaa eri kieltä, ja koska tiimiin kuuluu erilaiset taustat omaavia ihmisiä, on osaaminenkin monipuolista. Muita valtteja ovat ystävällisyys, iloisuus ja halu auttaa sekä selvittää tilanne loppuun saakka. Kaiken kaikkiaan meillä on matalalla kynnyksellä lähestyttävä aspa!

– Koska käyttäjämme ovat monelta eri alalta, oppii sen myötä itsekin paljon uutta. Heidän kanssaan on mukava tehdä yhteistyötä.

Tavallisesti asiakaspalvelun saattoi löytää omasta huoneestaan UKKO.fi:n toimistolta, ja käyttäjämme saivat tulla tapaamaan heitä myös paikan päälle. Maaliskuun jälkeen aspa on muun työyhteisön tavoin toiminut etänä, mutta yhteistyö on toiminut mainosti myös kotitoimistolta käsin.

Mitä asiakaspalveluviikko tuo mukanaan?

Oletkin ehkä jo päässyt tutustumaan mainioihin aspalaisiimme juttelemalla eidän kanssaan puhelimitse. Tulevalla viikolla esittelemme heitä kuitenkin vielä lähemmin!

Asiakaspalveluviikko näkyy erityisesti UKKO.fi:n sosiaalisen median kanavissa. Esittelemme päivittäin aspamme jäseniä, jotka kertovat itsestään sekä siitä, millaista työskentely tiimissä on, ja mikä tekee asiakaspalvelustamme erinomaisen.

Ota siis somekanavamme seurantaan ensi viikolla! Pääset niihin alta.

Kannustamme myös muita osallistumaan mukaan teemaviikkoon! Vaikka asiakaspalveluviikko ei esimerkiksi organisaatiosi somessa näkyisikään, voi sitä tuoda esiin työpaikalla ja viettää myös henkilöstön kesken muun muassa seuraavasti:

  • Kiittäkää ja kehukaa asiakkaitanne tai asiakaspalvelutiiminne jäseniä
  • Nostakaa esille asiakaspalvelunne onnistumisia
  • Pohtikaa aspatiiminne vahvuuksia ja sitä, kuinka niitä voisi kehittää entisestään
  • Ovatko työpaikkasi aspalaiset jääneet sinulle etäisiksi? Varsinkin isommissa organisaatioissa on tavallista, että aikaa vietetään vain oman tiimin kesken. Tutustu siis paremmin asiakaspalvelutiimiläisiin – käy heidän kanssaan lounaalla, kahvilla tai after workilla!
  • Järjestäkää työpaikallanne yhteinen tilaisuus asiakaspalvelunne kunniaksi
  • Tutustu myös Waven laatimaan ohjelmaan viikolle

Hauskaa tulevaa asiakaspalveluviikkoa kaikille!

Milla-Maria Karvinen

Milla on kynäniekka ja esteetikko, joka innostuu uuden oppimisesta ja näyttävästä sisältömarkkinoinnista. Tuottamallaan sisällöllä hän haluaa inspiroida ihmisiä löytämään sen oman juttunsa ja hyödyntämään kykyjään työelämässä.

Muita artikkeleita aiheesta UKKO yhtiönä:

  • UKKO yhtiönä Mikä ihmeen kevytyrittäjyys? Miten UKKO.fi toimii?

    Mikä ihmeen kevytyrittäjyys? Onko se jotain leikkiyrittäjyyttä? Onko sitten olemassa raskasyrittäjyyttäkin? Miten UKKO.fi toimii? Törmäämme vastaavanlaisiin kommentteihin päivittäin UKKO.fi:n sosiaalisen median kanavissa. Vaikka olemme aktiivisesti yrittäneet jalkauttaa suomen kieleen kevytyrittäjyys-termiä, ja vaikka kerromme äänekkäästi yrityksemme toiminnasta sekä verkkosivuillamme, somessa että erilaisissa tapahtumissa, on laskutuspalvelun toimintaperiaate monelle vielä vieras. Päätimmekin nyt kuvata UKKO.fi:n toiminnan mahdollisimman yksinkertaisesti tämän tekstin ja oheisen sarjakuvan avulla.…

    Lue lisää
  • UKKO yhtiönä Mikä ihmeen UKKO?

    ”Mikä ihmeen UKKO.fi?” Tämä kysymys nousee mieleen lähes kaikille, jotka kuulevat yrityksemme nimen ensimmäistä kertaa. Nyt on aika nostaa kissa pöydälle ja paljastaa suuri totuus. Asiaa kysellään meiltä lähes päivittäin, joten lienee parempi vastata julkisesti teille kaikille. Tässä yleisimmät virheelliset olettamukset, jotka liittyvät palvelumme nimeen: UKKO.fi ei ole vain miehille suunnattu palvelu. Emme syrji ketään. UKKO.fi ei ole Ukko ylijumala, ukkosen herra. Emme valitettavasti hallitse säätä. UKKO.fi-hahmon…

    Lue lisää
  • UKKO yhtiönä UKKO.fi:tä luotsaamaan tullut Sami Ranta uskoo talouden nopeaan elpymiseen pandemian jälkeen – voittajina itsenäiset yrittäjät

    UKKO-konsernin uusi toimitusjohtaja Sami Ranta aloitti huhtikuussa uudessa pestissään. Tuore toimitusjohtaja on jo ehtinyt tutustumaan sekä toimialaan että UKKO.fi:hin. Pitkän uran erilaisten digitaalisten palveluiden parissa tehnyt Sami Ranta näkee UKKO.fi:n yhteiskunnallisesti mielenkiintoisena yrityksenä, joka on ollut aktiivinen toimija jo yhdeksän vuoden ajan suomalaisessa yrityselämän muutoksessa. – Suomi tarvitsee entistä enemmän yrittäjiä, ja valitettavasti olemme edelleen merkittävästi jäljessä Yhdysvaltoja, Britanniaa ja…

    Lue lisää