Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Suorahaku (Headhunting) – Työntekijöiden metsästämistä?

Suorahaku-_-Headhunting-Työnhakijoiden-metsästämistä-kuva-e1576667554735

Suorahaku eli headhunting, executive search on sopivan ehdokkaan tai ehdokkaiden etsimistä avoimeen työtehtävään, josta ei ole julkisesti ilmoitettu edes yrityksen omilla sivuilla. On olemassa monia syitä, miksi työpaikkaa ei julkaista julkiseksi. Yleisin syy on esimerkiksi kilpailu eli ei haluta rekrytoinnin vaikuttavan yritysten väliseen kilpailuun millään tavalla.

Jos siis yritys X saisi tietää, että heidän kilpailijansa etsii korvaajaa esimerkiksi toimitusjohtajan paikalle tällä hetkellä, niin eikö yritys X:n kannattaisi käyttää tilanne jotenkin hyödyksi? Ainakin siihen olisi mahdollisuus, jos tieto leviäisi kilpailijalle. Tästä syystä suorahakua hyödynnetään yrityksissä. Suorahaku on sitä yleisempää, mitä korkeamman tason positio on täytettävänä, mutta suorahakua hyödynnetään myös muillakin tasoilla.

Miten suorahaku tapahtuu?

Suorahaussa rekrytoija siis etsii aktiivisesti tiettyyn työtehtävään sopivaa tai sopivia osaajia esimerkiksi hyödyntämällä sosiaalisen median kanavia, kuten LinkedIniä tai Facebookkia. Rekrytoija ottaa suoraan yhteyttä sopiviin osaajiin tiedustellen heidän kiinnostustaan avoimena olevasta työpaikasta. Tällä tavoin rekrytoija saa yhteyden perinteisten työnhakijoiden lisäksi myös passiivisiin työnhakijoihin, jotka eivät siis aktiivisesti etsi uutta työpaikkaa, mutta ovat kumminkin avoimia työpaikanvaihdokselle, mikäli sopiva tilaisuus osuu kohdalle. Rekrytoija haastattelee useita kandidaatteja, jonka jälkeen hän valitsee parhaimmat ja sopivimmat vaihtoehdot. Nämä ehdokkaat hän esittelee asiakasyritykselle, jonka jälkeen asiakasyritys tekee valintansa. Valinnan jälkeen rekrytoija kerää rekrytointipalkkionsa onnistuneesta rekrytoinnista.

Milloin käyttää suorahakua

Minkälaisissa tilanteissa yrityksen kannattaa hyödyntää suorahakua?

Suorahakua hyödynnetään vastaamaan rekrytoinnin erilaisiin haasteisiin, joita ovat mm. yrityksen kasvu on murrosvaiheessa eli yritys tarvitsee uusia näkemyksiä ja sparrausta, oma aika ei riitä rekrytoinnin hoitamiseen eli ajanpuute, kilpailusyyt eli avoimesta työpaikasta ei voi syystä tai toisesta tehdä julkista hakua, ja yrityksen oma haku ei ole tuottanut tulosta, jolloin potentiaalisen työntekijän löytämiseen tarvitaan ulkopuolista apua.

Kuinka tulla löydetyksi suorahaulla?

Oli sitten perinteinen tai passiivinen työnhakija, niin tärkeintä löydetyksi tulemisessa on oma näkyvyys sosiaalisen median kanavissa ja muissa kanavissa. Sinua ei voi löytää, jos et ole mitenkään näkyvillä. Tärkeää on siis huolehtia siitä, että oma osaaminen on helposti löydettävissä esimerkiksi LinkedIn-profiilista tai muista sosiaalisen median kanavista. Rekrytoijat eli ”headhunterit” tässä tapauksessa hyödyntävät nykyään juuri sosiaalisen median kanavia metsästääkseen potentiaalisia ehdokkaita avoimeen työpaikkaan. Päivitä siis tietosi ja osaamisesi ajankohtaiseksi heti tämän luettuasi, niin parannat mahdollisuuksiasi joutua rekrytoijan tähtäimeen. Löytymistä helpottaaksesi voit käyttää profiilissasi ja/tai julkaisuissasi avainsanoja, joilla haluat tulla löydetyksi. Hakusanojen käyttö on suorahauissa avainasemassa.

Suorahaun muutamia tärkeitä sanoja

Asiantuntijarekrytointi: Tarkoittaa asiantuntijatason osaajien rekrytoimista.

Ehdokas: Sopiva ehdokas, jota voidaan ehdottaa asiakkaalle, koska hän täyttää asiakasyrityksen kriteerit.

Headhunting: Suorahaun synonyymi. Suorahakukonsultteja voidaan kutsua ”headhuntereiksi”

Kohdistettu suorahaku: Suorahakua voidaan kohdistaa tiettyihin yrityksiin tai henkilöihin, jos asiakkaalla on selkeä näkemys haluamastaan.

LinkedIn: Rekrytointiin ja työelämään keskittynyt verkkoyhteisöpalvelu, joka on erityisen tärkeä kanava verkostoitumiseen.

Passiivinen työnhakija: Työnhakijoita, jotka eivät aktiivisesti hae uutta työpaikkaa, mutta oikean tilaisuuden osuessa kohdallensa ovat kiinnostuneita.

Suorahakua ei pidä sekoittaa suorarekrytointiin, joka on rekrytointitoimeksianto asiakasyritykseltä rekrytointiyritykselle. Erona suorahakuun verrattuna on se, että suorarekrytoinnit ovat julkisia hakuja, jolloin työnhakijat tekevät aloitteen työpaikan hakemisesta. Voit lukea lisää suorarekrytoinnista meidän aiemmasta artikkelistamme, "Suorarekrytointi – Rekrytointi ilman mutkia?".

Kirjoittaja Sami Kyngäs

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Mistä kesätyö? Vielä ehdit työllistää itsesi kesäksi!

    Kesätyö – kaikki siitä puhuu, jokainen sen haluaa, mutta harva sen saa. Suuri osa yrityksistä on valmiita palkkaamaan työntekijöitä kesäksi, sesonkiavuksi tai projekteihin, vaikka yrityksellä ei olisikaan julkisesti avoimia työpaikkoja. Tässä artikkelissa kerromme parhaat vinkit kesätyöpaikkojen etsimiseen ja oman kesäduunin löytämiseen. Kerromme, mistä kesätöitä vielä saa ja miten niihin tulee hakea. Lue kirjoituksemme nyt ja löydä unelmiesi kesätyöpaikka! Kesätyöpaikkojen sesonki…

    Lue lisää
  • Työelämä LinkedIn työnhaussa – 10 vinkkiä parempaan LinkedIn-profiiliin

    LinkedIn on työntekijän ja työnhakijan tärkein sosiaalisen median kanava, joka on keskittynyt toimimaan työelämän verkostoitumiskanavana. LinkedInin idea on luoda oma profiili, jonka keskeinen sisältö periaatteessa vastaa henkilön ansioluetteloa tai käyntikortin tietoja. Verkostoituminen on yksi LinkedInin oleellisimmista toiminnoista. Tavoitteena on luoda omalle profiilille mahdollisimman paljon näkyvyyttä, jotta muut käyttäjät löytäisivät profiilin todennäköisemmin. Työnhaku on LinkedInissa vain yksi kyseisen sosiaalisen median kanavan…

    Lue lisää
  • Työelämä Sosiaalinen media työnhaussa

    Suomen työllisyystilanteesta lukeminen ei ole mukavaa puuhaa. Päivittäin tulee joka kulmasta tietoja uusista yt-neuvotteluista ja irtisanomisista. Samalla lehdistä voi lukea vastavalmistuvien työllistymisongelmista. Ensimmäiset oman alan työpaikat ovat kiven alla. Nuorisotakuun toimivuudestakin voidaan olla montaa eri mieltä. Mikäli uuden työpaikan haku on mielessä tai haussa, kannattaa muistaa myös sosiaalinen media. Sosiaalisesta mediastahan kaikki puhuvat nykyään. On Twitteriä, Facebookia, LinkedIniä, blogeja ja…

    Lue lisää