Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Suorahaku (Headhunting) – Työntekijöiden metsästämistä?

Suorahaku-_-Headhunting-Työnhakijoiden-metsästämistä-kuva-e1576667554735

Suorahaku eli headhunting, executive search on sopivan ehdokkaan tai ehdokkaiden etsimistä avoimeen työtehtävään, josta ei ole julkisesti ilmoitettu edes yrityksen omilla sivuilla. On olemassa monia syitä, miksi työpaikkaa ei julkaista julkiseksi. Yleisin syy on esimerkiksi kilpailu eli ei haluta rekrytoinnin vaikuttavan yritysten väliseen kilpailuun millään tavalla.

Jos siis yritys X saisi tietää, että heidän kilpailijansa etsii korvaajaa esimerkiksi toimitusjohtajan paikalle tällä hetkellä, niin eikö yritys X:n kannattaisi käyttää tilanne jotenkin hyödyksi? Ainakin siihen olisi mahdollisuus, jos tieto leviäisi kilpailijalle. Tästä syystä suorahakua hyödynnetään yrityksissä. Suorahaku on sitä yleisempää, mitä korkeamman tason positio on täytettävänä, mutta suorahakua hyödynnetään myös muillakin tasoilla.

Miten suorahaku tapahtuu?

Suorahaussa rekrytoija siis etsii aktiivisesti tiettyyn työtehtävään sopivaa tai sopivia osaajia esimerkiksi hyödyntämällä sosiaalisen median kanavia, kuten LinkedIniä tai Facebookkia. Rekrytoija ottaa suoraan yhteyttä sopiviin osaajiin tiedustellen heidän kiinnostustaan avoimena olevasta työpaikasta. Tällä tavoin rekrytoija saa yhteyden perinteisten työnhakijoiden lisäksi myös passiivisiin työnhakijoihin, jotka eivät siis aktiivisesti etsi uutta työpaikkaa, mutta ovat kumminkin avoimia työpaikanvaihdokselle, mikäli sopiva tilaisuus osuu kohdalle. Rekrytoija haastattelee useita kandidaatteja, jonka jälkeen hän valitsee parhaimmat ja sopivimmat vaihtoehdot. Nämä ehdokkaat hän esittelee asiakasyritykselle, jonka jälkeen asiakasyritys tekee valintansa. Valinnan jälkeen rekrytoija kerää rekrytointipalkkionsa onnistuneesta rekrytoinnista.

Milloin käyttää suorahakua

Minkälaisissa tilanteissa yrityksen kannattaa hyödyntää suorahakua?

Suorahakua hyödynnetään vastaamaan rekrytoinnin erilaisiin haasteisiin, joita ovat mm. yrityksen kasvu on murrosvaiheessa eli yritys tarvitsee uusia näkemyksiä ja sparrausta, oma aika ei riitä rekrytoinnin hoitamiseen eli ajanpuute, kilpailusyyt eli avoimesta työpaikasta ei voi syystä tai toisesta tehdä julkista hakua, ja yrityksen oma haku ei ole tuottanut tulosta, jolloin potentiaalisen työntekijän löytämiseen tarvitaan ulkopuolista apua.

Kuinka tulla löydetyksi suorahaulla?

Oli sitten perinteinen tai passiivinen työnhakija, niin tärkeintä löydetyksi tulemisessa on oma näkyvyys sosiaalisen median kanavissa ja muissa kanavissa. Sinua ei voi löytää, jos et ole mitenkään näkyvillä. Tärkeää on siis huolehtia siitä, että oma osaaminen on helposti löydettävissä esimerkiksi LinkedIn-profiilista tai muista sosiaalisen median kanavista. Rekrytoijat eli ”headhunterit” tässä tapauksessa hyödyntävät nykyään juuri sosiaalisen median kanavia metsästääkseen potentiaalisia ehdokkaita avoimeen työpaikkaan. Päivitä siis tietosi ja osaamisesi ajankohtaiseksi heti tämän luettuasi, niin parannat mahdollisuuksiasi joutua rekrytoijan tähtäimeen. Löytymistä helpottaaksesi voit käyttää profiilissasi ja/tai julkaisuissasi avainsanoja, joilla haluat tulla löydetyksi. Hakusanojen käyttö on suorahauissa avainasemassa.

Suorahaun muutamia tärkeitä sanoja

Asiantuntijarekrytointi: Tarkoittaa asiantuntijatason osaajien rekrytoimista.

Ehdokas: Sopiva ehdokas, jota voidaan ehdottaa asiakkaalle, koska hän täyttää asiakasyrityksen kriteerit.

Headhunting: Suorahaun synonyymi. Suorahakukonsultteja voidaan kutsua ”headhuntereiksi”

Kohdistettu suorahaku: Suorahakua voidaan kohdistaa tiettyihin yrityksiin tai henkilöihin, jos asiakkaalla on selkeä näkemys haluamastaan.

LinkedIn: Rekrytointiin ja työelämään keskittynyt verkkoyhteisöpalvelu, joka on erityisen tärkeä kanava verkostoitumiseen.

Passiivinen työnhakija: Työnhakijoita, jotka eivät aktiivisesti hae uutta työpaikkaa, mutta oikean tilaisuuden osuessa kohdallensa ovat kiinnostuneita.

Suorahakua ei pidä sekoittaa suorarekrytointiin, joka on rekrytointitoimeksianto asiakasyritykseltä rekrytointiyritykselle. Erona suorahakuun verrattuna on se, että suorarekrytoinnit ovat julkisia hakuja, jolloin työnhakijat tekevät aloitteen työpaikan hakemisesta. Voit lukea lisää suorarekrytoinnista meidän aiemmasta artikkelistamme, "Suorarekrytointi – Rekrytointi ilman mutkia?".

Kirjoittaja Sami Kyngäs

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Työttömyyskorvaus

    Työttömyys on kurja tilanne, joka voi kohdata ketä tahansa. Myös yrittäjä voi jäädä työttömäksi, kun yrityksen toiminta hiljenee vaikkapa vaikean globaalin taloustilanteen vuoksi. Palkansaajat korjaavat taloudellista tilannettaan työttömyyskorvauksilla, joiden piiriin yrittäjäkin voi tietyin ehdoin päästä. Työttömälle maksettavat tuet Työtön voi saada työttömyyspäivärahaa ja työmarkkinatukea. Työttömyyspäivärahaa maksetaan joko ansiosidonnaisena tai peruspäivärahana sen mukaan, kuinka pitkään työsuhde ennen työttömyyttä ehti jatkua. Ansiopäivärahan…

    Lue lisää
  • Työelämä Lotto lopetetaan ja muut aprillipilat

    Tänään olemme saaneet taas lukea hulluja ja outoja uutisia aprillipäivän kunniaksi. Aprillipäivänä on tapana huijata muita ihmisiä keksimällä mitä ihmeellisimpiä uutisia. Seuraavassa muutama poiminta tämän päivän vedätyksistä. Lotto on tullut tiensä päähän Veikkaus ilmoitti omassa tiedotteessaan, että he ovat päättäneet lopettaa Loton vähäisen pelaajamäärän takia. “Emme edes tuplaa pelaajamäärässä Putouksen katsojalukuja, harmittelee Veikkauksen varatoimitusjohtaja Olli Sarekoski.”, tiedotteessa kerrotaan. Alkolukko Facebookiin…

    Lue lisää
  • Työelämä Miltä tulevaisuus näyttää yrittäjille koronan jälkeen?

    Yrittäjät odottavat jo markkinoiden avautumista koronan hellittäessä. Tulevaisuus kiinnostaa, mutta yrittäjissä se herätti kasvaneessa määrin innokkuutta ja pelkoa, kertoo tuore kysely. Jos Sitran ennakointi- ja strategiajohtaja Katri Vataja saisi maistiaisia tulevaisuudesta, hän haluaisi jo nähdä, mitä koronasta todella opittiin. ”Tällä hetkellä mietin paljon sitä, että minkälaisia tulevaisuusloikkia ja edistysaskeleita organisaatioissa ja työelämässä otetaan. Kuinka paljon huomioidaan sitä, että mitä ollaan…

    Lue lisää