Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Suorahaku (Headhunting) – Työntekijöiden metsästämistä?

Suorahaku-_-Headhunting-Työnhakijoiden-metsästämistä-kuva-e1576667554735

Suorahaku eli headhunting, executive search on sopivan ehdokkaan tai ehdokkaiden etsimistä avoimeen työtehtävään, josta ei ole julkisesti ilmoitettu edes yrityksen omilla sivuilla. On olemassa monia syitä, miksi työpaikkaa ei julkaista julkiseksi. Yleisin syy on esimerkiksi kilpailu eli ei haluta rekrytoinnin vaikuttavan yritysten väliseen kilpailuun millään tavalla.

Jos siis yritys X saisi tietää, että heidän kilpailijansa etsii korvaajaa esimerkiksi toimitusjohtajan paikalle tällä hetkellä, niin eikö yritys X:n kannattaisi käyttää tilanne jotenkin hyödyksi? Ainakin siihen olisi mahdollisuus, jos tieto leviäisi kilpailijalle. Tästä syystä suorahakua hyödynnetään yrityksissä. Suorahaku on sitä yleisempää, mitä korkeamman tason positio on täytettävänä, mutta suorahakua hyödynnetään myös muillakin tasoilla.

Miten suorahaku tapahtuu?

Suorahaussa rekrytoija siis etsii aktiivisesti tiettyyn työtehtävään sopivaa tai sopivia osaajia esimerkiksi hyödyntämällä sosiaalisen median kanavia, kuten LinkedIniä tai Facebookkia. Rekrytoija ottaa suoraan yhteyttä sopiviin osaajiin tiedustellen heidän kiinnostustaan avoimena olevasta työpaikasta. Tällä tavoin rekrytoija saa yhteyden perinteisten työnhakijoiden lisäksi myös passiivisiin työnhakijoihin, jotka eivät siis aktiivisesti etsi uutta työpaikkaa, mutta ovat kumminkin avoimia työpaikanvaihdokselle, mikäli sopiva tilaisuus osuu kohdalle. Rekrytoija haastattelee useita kandidaatteja, jonka jälkeen hän valitsee parhaimmat ja sopivimmat vaihtoehdot. Nämä ehdokkaat hän esittelee asiakasyritykselle, jonka jälkeen asiakasyritys tekee valintansa. Valinnan jälkeen rekrytoija kerää rekrytointipalkkionsa onnistuneesta rekrytoinnista.

Milloin käyttää suorahakua

Minkälaisissa tilanteissa yrityksen kannattaa hyödyntää suorahakua?

Suorahakua hyödynnetään vastaamaan rekrytoinnin erilaisiin haasteisiin, joita ovat mm. yrityksen kasvu on murrosvaiheessa eli yritys tarvitsee uusia näkemyksiä ja sparrausta, oma aika ei riitä rekrytoinnin hoitamiseen eli ajanpuute, kilpailusyyt eli avoimesta työpaikasta ei voi syystä tai toisesta tehdä julkista hakua, ja yrityksen oma haku ei ole tuottanut tulosta, jolloin potentiaalisen työntekijän löytämiseen tarvitaan ulkopuolista apua.

Kuinka tulla löydetyksi suorahaulla?

Oli sitten perinteinen tai passiivinen työnhakija, niin tärkeintä löydetyksi tulemisessa on oma näkyvyys sosiaalisen median kanavissa ja muissa kanavissa. Sinua ei voi löytää, jos et ole mitenkään näkyvillä. Tärkeää on siis huolehtia siitä, että oma osaaminen on helposti löydettävissä esimerkiksi LinkedIn-profiilista tai muista sosiaalisen median kanavista. Rekrytoijat eli ”headhunterit” tässä tapauksessa hyödyntävät nykyään juuri sosiaalisen median kanavia metsästääkseen potentiaalisia ehdokkaita avoimeen työpaikkaan. Päivitä siis tietosi ja osaamisesi ajankohtaiseksi heti tämän luettuasi, niin parannat mahdollisuuksiasi joutua rekrytoijan tähtäimeen. Löytymistä helpottaaksesi voit käyttää profiilissasi ja/tai julkaisuissasi avainsanoja, joilla haluat tulla löydetyksi. Hakusanojen käyttö on suorahauissa avainasemassa.

Suorahaun muutamia tärkeitä sanoja

Asiantuntijarekrytointi: Tarkoittaa asiantuntijatason osaajien rekrytoimista.

Ehdokas: Sopiva ehdokas, jota voidaan ehdottaa asiakkaalle, koska hän täyttää asiakasyrityksen kriteerit.

Headhunting: Suorahaun synonyymi. Suorahakukonsultteja voidaan kutsua ”headhuntereiksi”

Kohdistettu suorahaku: Suorahakua voidaan kohdistaa tiettyihin yrityksiin tai henkilöihin, jos asiakkaalla on selkeä näkemys haluamastaan.

LinkedIn: Rekrytointiin ja työelämään keskittynyt verkkoyhteisöpalvelu, joka on erityisen tärkeä kanava verkostoitumiseen.

Passiivinen työnhakija: Työnhakijoita, jotka eivät aktiivisesti hae uutta työpaikkaa, mutta oikean tilaisuuden osuessa kohdallensa ovat kiinnostuneita.

Suorahakua ei pidä sekoittaa suorarekrytointiin, joka on rekrytointitoimeksianto asiakasyritykseltä rekrytointiyritykselle. Erona suorahakuun verrattuna on se, että suorarekrytoinnit ovat julkisia hakuja, jolloin työnhakijat tekevät aloitteen työpaikan hakemisesta. Voit lukea lisää suorarekrytoinnista meidän aiemmasta artikkelistamme, "Suorarekrytointi – Rekrytointi ilman mutkia?".

Kirjoittaja Sami Kyngäs

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Opas maahanmuuttajille Suomen työmarkkinoiden syövereihin

    Työpaikan löytäminen ja työn tekeminen Suomessa ei ole aina helppoa. Verohallinnon, TE-toimistojen, Kelan ja muiden työmarkkinoilla operoivien tahojen kanssa puljaaminen vaatii paljon hiljaista tietoa, jota esimerkiksi maahanmuuttajilla ei suoraan ole. Helpottaaksemme maahanmuuttajien itsensä työllistämistä tilasimme yhdysvaltalaiselta Gregory Pellechiltä oppaan, joka antaa tarvittavat pohjatiedot maassamme työskentelyyn ja UKKO.fi:n hyödyntämiseen. Oppaan ensimmäinen versio tehtiin jo vuonna 2017 ja se päivitettiin tammikuussa 2022.…

    Lue lisää
  • Työelämä Kuinka kohdata haastava asiakas ammattimaisesti?

    Monelle yrittäjälle tulee joskus vastaan vaativa tai epäystävällinen asiakas. Asiakas voi yrittää ottaa yhteyttä sopimattomaan aikaan, kiukustua syystä tai toisesta tai vaatia sellaista, mitä et ole valmis tarjoamaan. Miten hankala asiakas olisi paras kohdata? Yrittäjän etu on pitää kohtaaminen asiallisena ja ammattimaisena, ja tässä artikkelissa neuvomme, miten se onnistuu. Kaikessa liiketoiminnassa on kyse myynnistä. Ja myynti onnistuu parhaiten, kun keskiössä…

    Lue lisää
  • Työelämä Vieraskynä: 5 vinkkiä uramuutokseen

    UKKO.fi:n vieraskynä-blogeissa eri alojen asiantuntijat kirjoittavat muun muassa yrittäjyydestä, työelämästä ja hyvinvoinnista oman erikoisalansa näkökulmasta. Tässä kirjoituksessa Muutostoimisto Tulevan Johanna Valovirta kertoo keinoja, joilla uramuutos ja oman osaamisalueen laajentaminen käyvät kätevästi. Se tapahtuu yhä useammalle miestä: tulee oivallus, haave tai vähintään aavistus siitä, että voin käyttää osaamistani eri tavoin tai laajemmin kuin tällä hetkellä. Uramuutokseen liittyvien ajatusten äärelle kannattaa pysähtyä.…

    Lue lisää