Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Verkostoidu ja myy enemmän!

verkostoidu-ja-myy-enemman

Uudella alalla aloittava kevytyrittäjä on kuin turisti uudessa maassa: vähän hukassa, mutta valmis vastaanottamaan uutta tietoa. Hyvä kartta ja paikallinen opas auttavat pitkälle.

Aloittavan kevytyrittäjän on tärkeää saada mahdollisimman nopeasti mahdollisimman paljon kontakteja. Mitä useammalta kollegalta ja potentiaaliselta asiakkaalta saa kommentteja, sitä paremmin omaa palvelua voi kehittää paremmaksi. Jos kukaan ei halua ostaa tuotteitasi, tiedät olevasi menossa täysin väärään suuntaan.

Tehokkain keino saada nopeasti uusia asiakkaita on soittaa kohderyhmään kuuluville henkilöille ja tarjota omaa työpanostaan. Aivan tuntemattomien asiakkaiden kontaktoiminen on puuduttavaa, sillä suurin osa puheluista päättyy pettymykseen. Potentiaaliset asiakkaat eivät halua kuunnella häiriköivää puhelinmyyjää, eikä tapaamiseen löydy aikaa.

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään, Y-tunnuksella tai ilman. Rekisteröityminen 0 €.
Lue lisää kevytyrittäjyydestäAskarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö

Puhelinmyynti on kuitenkin myös rehellistä. Saat suoraa palautetta ja kuulet nopeasti, mitkä ovat mahdollisesti palvelusi suurimmat ongelmakohdat. Suosittelemmekin aina uuden palvelun myyntiä aloittaessa soittamaan sadalle potentiaaliselle asiakkaalle. Näin saa hyvän kokonaiskuvan siitä, mitä asiakkaat odottavat ja kuinka paljon he ovat siitä valmiita maksamaan. Suurin osa ihmisistä ei saa luuria nousemaan kertaakaan vuosien aikana. Sata puhelua on niin pieni määrä, että sen pystyy kuka tahansa soittamaan muutamassa päivässä.

Parin päivän urakka on pieni hinta siitä, että huomaat palvelusi olevan täysin vääränlainen. Liian paljon omaan ideaansa uskovat yrittäjät saattavat hakata päätä seinään vuosien ajan. Tällaiset henkilöt eivät yleensä saa rehellistä palautetta.

Jääkylmät ja tulikuumat puhelut

Myyjät puhuvat usein kylmistä ja kuumista kontakteista. Kylmät liidit tarkoittavat potentiaalisia asiakkaita, jotka eivät ole olleet missään tekemisissä kanssasi aikaisemmin. Näissä puheluissa onnistumisprosentti on yleensä kohtuullisen pieni. Kuumissa kontakteissa potentiaalinen asiakas on pyytänyt yhteydenottoa tai muuten osoittanut kiinnostuksensa myytävää palvelua kohtaan. Hän mahdollisesti jo tietää kuka olet ja haluaa ostaa jotakin.

Kuumat liidit ovat moninkertaisesti arvokkaampia kuin kylmät liidit.

Kuumien kontaktien määrään vaikuttaa markkinointisi teho sekä se, mitä ihmiset puhuvat sinusta. Mitä useampi kehuu palveluitasi, sitä useamman kuuman liidin saat.

Verkostoitumisen tärkeys

Verkostoitumista hehkutetaan paljon, ja välillä joistain ihmisistä puhutaan ammattimaisina verkostoitujina. Monet järjestöt organisoivat myös verkostoitumistilaisuuksia, joiden ainoa tarkoitus on tutustua uusiin ihmisiin. Tällaiset tilaisuudet ovat ihan hauskoja, mutta niiden hyödyllisyydestä voi olla montaa mieltä. Verkostoitumistapahtumissa tutustuu nimittäin usein vain ihmisiin, jotka haluavat verkostoitua ja myydä jotakin.

Monissa tapahtumissa pyörii ihmisiä, joiden ainoa tarkoitus on käydä tervehtimässä mahdollisimman useaa ihmistä ja jättää heihin positiivinen vaikutus. Jurosta suomalaisesta tämä voi tuntua vähän teennäiseltä. Kaikkein ärsyttävintä on se, kun mielenkiintoinen keskustelu jää kesken, koska keskustelukumppani siirtyy kellon tarkkuudella eteenpäin.

Parhaat tulokset verkostoitumisessa saa olemalla aito. Tutustu niihin ihmisiin, joiden kanssa on mukava keskustella. Tutustu heihin pintaa syvemmältä. Suomalaiset ovat tyypillisesti aitoja ja rehellisiä ihmisiä. Tätä ominaisuutta tulee arvostaa. Erilaisissa oman alan tapahtumissa on hyvä käydä tutustumassa muihin, mutta samalla pitää mielessä, että ihmisten moikkaaminen ja oman nimen toisteleminen ei yleensä johda mihinkään. Jos tutustut mielenkiintoiseen ihmiseen, mene hänen kanssaan myöhemmin lounaalle tai kahville. Kahdenkeskisessä keskustelussa pääset esittelemään itseäsi paremmin.

Kiinnostaako aihe enemmän? Lataa ilmainen kevytyrittäjän markkinointikirjan tästä.

Kirjoittaja: Taneli Pasanen

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Somen parhaat yrittäjäyhteisöt - mikä porukka sopii juuri sinulle?

    Listasimme somekanavien yrittäjäyhteisöistä parhaimmat, joihin kannattaa liittyä vuonna 2021. Näitä ryhmiä seuraamalla pysyt perillä yrittäjyyden uusimmista tuulista ja avaat itsellesi hyviä verkostoitumisväyliä. Somen parhaat yrittäjäyhteisöt voivat tarjota etenkin uudelle yrittäjälle arvokasta tietoa ja neuvoja. Aivan erityisesti yrittäjäyhteisöistä hyötyy itsenäinen yrittäjä – vaikka yritykseesi kuuluisit vain sinä, yksin puurtaminen ei ole välttämätöntä! Someyhteisöjen avulla uusi pienyrittäjä voi rakentaa itselleen omannäköisensä työyhteisön,…

    Lue lisää
  • Markkinointi Verkostoidu ja vaurastu: yhteisöt yrittäjän voimavarana

    Verkostoituminen on yksi parhaista tavoista saavuttaa omat unelmansa yrittäjänä. Nappaa tästä artikkelista Insider Society -yhteisön perustajan Katja Presnalin parhaat vinkit siitä, miten vaurastut verkostojen avulla. Mieti henkilöbrändiäsi ensin Jotta saat parhaat edut verkostoista, mieti ensin henkilöbrändiäsi. Osaat varmasti jo hyvin esitellä itsesi ja yrityksesi, mutta henkilöbrändäykseen kuuluu paljon muutakin. Tärkeimpänä on, että tiedät omat pitkän tähtäimen tavoitteesi ja osaat viestiä…

    Lue lisää
  • Markkinointi Kevytyrittäjän kotisivut wordpressillä - näin teet sen

    WordPress on avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmä, joka taipuu moneen. Sitä käytetään esimerkiksi blogien, verkkokauppojen ja kotisivujen alustana. Esittelemme tässä kirjoituksessa WordPressin parhaita puolia ja syitä, joiden takia myös kevytyrittäjien kannattaisi perustaa omat kotisivunsa nimenomaan WordPressillä. Käymme läpi myös haasteita, joita usein mielletään WordPress-pohjaisen kotisivun rakentamiseen sekä annamme vinkkejä, miten kevytyrittäjä pääsee alkuun. WordPress.com ja WordPress.org, mitä eroa niillä on? On olemassa…

    Lue lisää