Arvioitu lukuaika: 5 minuuttia

Verkostoituminen – miksi se on niin tärkeää yrittäjälle?

verkostoituminen

Verkostoituminen on yritystoiminnassa äärettömän tärkeää. Koskaan ei tiedä, millaista apua jostain henkilöstä tai yrityskontaktista voi olla oman yrityksen toiminnalle tulevaisuudessa. Tämän ovat kokeneet monet menestyksekkäät pienyrittäjät, sillä usein yrityksen pyörittämisen lomassa kohtaa ihmisiä, joiden ansiosta moni asia olisi saattanut jäädä tekemättä.

Vahva verkostoituminen auttaa saavuttamaan mahdottomaltakin tuntuvia asioita ja ratkaisemaan kiperiä tilanteita. Pienyrittäjälle apu oikeilta tahoilta voi olla kultaakin kallisarvoisempaa. Verkostoituminen on myös avain tiedon levittämiseen, sillä suositusten kautta sana yrityksen palveluista tai tuotteista leviää kulovalkean tavoin.

Varmaa on se, että pienyrittäjien alasta riippumatta on verkostoiduttava tavalla tai toisella taatakseen, että liiketoiminta säilyy elinvoimaisena ja kannattavana. Pienyrittäjä voi tehdä paljonkin erilaisia asioita verkostoituakseen. Kyse voi olla hyvin monenlaisista toimista aina sosiaalisen median näkyvyydestä käyntikorttien jakelemiseen messuilla. Jotkut keinot ovat kuitenkin tehokkaampia kuin toiset. Lisäksi on syytä huomioida, että verkostoituminen vie aikaa ja vaatii myös kärsivällisyyttä. Toisinaan sata jaettua käyntikorttia ei välttämättä johda yhteenkään pysyvään kontaktiin tulevaisuudessa, mutta parempi se on kuin se, ettei yrittäisi verkostoitua lainkaan.

Jos olet itse pienyrittäjä ja kaipaat vinkkejä verkostoitumiseen, lue alta hyödylliset vinkkimme.

1. Valjasta sosiaalinen media käyttöösi

Kaikki ajan hermoilla olevat pienyrittäjät ovat tavalla tai toisella läsnä sosiaalisessa mediassa. Kanavia on olemassa lukemattomia ja niiden joukosta voi valita itselle sopivimmat vaihtoehdot. Facebook ja LinkedIn ovat sosiaalisen median kanavista yleisimpiä yrittäjien keskuudessa, ja niistä on helpoin lähteä liikkeelle. Ne ovat myös kätevimpiä välineitä silloin kun haluaa tiedottaa asiakkaille erilaisista uusista tuotteista ja esimerkiksi yritystä koskevista muutoksista. Facebookista löytyy myös monia ryhmiä, joissa voi verkostoitua muiden yrittäjien kanssa. Ryhmiä löytyy esimerkiksi naisyrittäjille, toiminimiyrittäjille sekä markkinointialan ammattilaisille.

Mikäli omaa somekanavaa vaivaa seuraajapula, on yksi hyvä keino pystyttää jokin kilpailu tai arvonta, jonka edellytyksenä on sometilin seuraaminen ja kaverin tägääminen. Näin verkoston kasvattaminen käy kuin itsestään. Pienyrittäjä voi asettaa tällaisessa kilpailussa palkinnoksi esimerkiksi oman tuotteensa tai palvelunsa, oli se sitten 60 minuutin hieronta, kaunis rannekoru, puolen vuoden kirjanpito tai hiustenleikkuu. Näin yrityksen tunnettuus kasvaa ja saat mahdolliset asiakkaat kiinnostuneiksi yrityksestäsi, vaikkei voitto heidän kohdalleen osuisikaan.

 

Verkostoidu somessa

Eräs todella hyvä tapa verkostoitua alan asiantuntijoiden kanssa on luoda tili LinkedIn-palveluun. Myös monet suuret yritykset hyödyntävät LinkedInia uusien ja ammattitaitoisten työntekijöiden etsimiseen. Vaikka tavoitteena ei olisikaan uusien työntekijöiden haaliminen, kannattaa LinkedInissa hiukan tutkia, millaisia profiileja sieltä löytyy. Monet pienyrittäjät ovat juuri LinkedInin kaltaisissa portaaleissa onnistuneet luomaan suhteita mielenkiintoisiin alan ammattilaisiin ja yrityksiin, ja näistä suhteista on tietyissä tilanteissa ollut paljon apua. Pienyrittäjän kannalta LinkedInin maksuttomuus on suuri etu verrattuna esimerkiksi messuille pystytettävän ständin tai jopa messujen pääsylipun hintaan.

Mieti itse, mitkä kanavat sopivat sinulle parhaiten, ja aktivoidu niissä! Facebook, LinkedIn, Twitter ja Instagram ovat suosituimpia kanavia.

Internetistä löytyy myös erilaisia alustoja ja ryhmiä, joilla itsensä työllistäjät voivat paitsi kysyä keikkoja, myös käydä keskustelua ja esitellä taitojaan. Tällainen on esimerkiksi Facebookista löytyvä Kevytyrittäjyys-ryhmä; muutamia muita palveluja olemme luetelleet tässä kirjoituksessa!

2. Aktiivinen toiminta yhteisössä

Oli pienyrityksen toimiala mikä hyvänsä, löytyy sen ympäriltä aina jonkinlainen yhteisö. Esimerkiksi käsitöitä valmistava pienyrittäjä voi kohdata muita käsityöalalla toimivia pienyrityksiä ja muuten alasta kiinnostuneita ihmisiä erilaisilla messuilla. Nykyään monet teknologiaan liittyvät start up -yritykset kohtaavat samanhenkisiä toimijoita erilaisissa start up -tapahtumissa, joista Slush on todella hyvä esimerkki. Aktiivinen toiminta yhteisön sisällä poikii usein yhteistyökuvioita ja tietenkin tekee omaa pienyritystä tunnetummaksi potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa.

Mieti kuitenkin tarkasti, mitkä tapahtumat ovat sellaisia, jotka edistävät yrityksesi tavoitteita. Vähäistä aikaa ei kannata tuhlata jokaiseen myyntitapahtumaan, jos niistä ei irtoa muuta kuin pelkkiä käyntikortteja taskujen pohjalle.

Verkostointiin pätevät samat seikat kuin ihmissuhteisiin yleensäkin; sen on oltava vastavuoroista. Pelkkä omien etujen tavoittelu saa suhteen kuin suhteen kuivumaan kasaan.

Saat kontakteistasi parhaimman hyödyn olemalla itsekin valmis tarjoamaan apuasi ja tukeasi!

Jaa verkostosi jäsenille omia kokemuksiasi ja vinkkejäsi liittyen työelämään ja liiketoimintaan – ja toki mihin tahansa, missä vain koet olevasi avuksi. Tällä tavalla paitsi syvennät suhteitasi verkostosi jäseniin, osoitat myös olevasi hyvä tyyppi. Näin kontaktisi voivat ilomielin suositella sinua ja työpanostasi myös eteenpäin omille verkostoilleen.

3. Vanhojen suhteiden ylläpitäminen

Useinkaan ei riitä, että pienyrittäjä solmii löyhiä suhteita joka puolelle, mutta jättää ne sitten tyystin huomiotta. Ajan myötä hoitamattomat kontaktit kuihtuvat kasaan, joten on tärkeää muistaa pitää yhteyttä ainakin sellaisiin tahoihin, joista pienyritykselle voi joskus olla jotain hyötyä. Yhteydenpito ei vaadi paljoakaan vaivannäköä, vaan usein esimerkiksi ”Mitä kuuluu?” -sähköpostiviesti.

Kaikkia oman verkoston jäseniä ei tule välttämättä koskaan nähtyä fyysisesti. Yhteydenpito puhelimitse ja sosiaalisen median sekä chat-palveluiden kautta on niin vaivatonta, ettei kasvokkaisia tapaamisia tule sovittua. Tämä ei kuitenkaan tee niistä yhtään vähemmän tärkeitä.

Suuri kontaktimäärä esimerkiksi LinkedInissäsi ei vielä itsessään tee verkostostasi kattavaa ja laadukasta. Pyri siis tutustumaan verkostosi jäseniin henkilökohtaisesti; voit esimerkiksi ehdottaa lounastapaamista yritystoiminnan sparrailun tai yhteistyön merkeissä!

Verkoston kasvattamisen ohella sen vahvistaminen on siis tärkeää. Sen lisäksi, että etsit aktiivisesti uusia kontakteja, pidä myös huolta nykyisistä! Ole heihin yhteydessä niin sähköisesti kuin kasvokkain.

Myös uusien kontaktien löytäminen onnistuu usein kätevästi jo olemassa olevan verkoston kautta. Voit tiedustella kontaktiltasi, tunteeko hän mahdollisesti jonkun, joka voisi tarvita sinua ja palveluasi. Perinteinen puskaradio tulee aina säilymään tärkeänä ja toimivana kanavana!

Kontaktit verkostossa

4. Älä jää kotiin työskentelemään, kokeile Co-working tiloja

Pienyrittäjän työ on yleensä hyvin yksinäistä ja varsinkin, jos yrittäjä työskentelee lähinnä verkossa eikä tapaa kasvokkain asiakkaita. Tänä päivänä kuitenkin Suomeen on rantautunut Co-working-tilat, joissa yrittäjä voi työskennellä muiden itsensätyöllistäjien kanssa. Co-working tilat ovat erinomaisia juuri verkostoitumisen kannalta. Muilta aloilta ja yrittäjiltä voi saada paljon hyödyllisiä vinkkejä ja inspiraatiota omaan liiketoimintaan. Co-working tilojen hinnoittelu ei myöskään ole päätä huimaava, joten yrittäjä voi itse valita kuinka paljon viettää aikaa tiloissa.

5. Unohda turha vaatimattomuus: näy ja kuulu!

Itsensä työllistäjää ei vaatimattomuus kaunista; sen sijaan rohkeus ja aktiivisuus ratkaisevat! Sen lisäksi, että lähettelet kontaktipyyntöjä sosiaalisessa mediassa, on sinun näyttävä ja kuuluttava muutenkin.

Osallistu siis messuille, koulutuksiin ja muihin tapahtumiin, joista uskot olevan hyötyä verkostoinnissa!

Jos sinulta suinkin löytyy uskallusta, ilmoittaudu tällaisiin tapahtumiin myös puhujaksi. Juttele muiden osallistujien kanssa ja kerro toiminnastasi sekä tavotteistasi; koskaan ei tiedä, millaisiin loistaviin mahdollisuuksiin tällaiset keskustelut johtavat. Asiakkaita ja yhteistyömahdollisuuksia löytyy toisinaan yllättävistäkin paikoista!

Kun tuot itseäsi näkyviin, on ihmisten helppo löytää sinut ja tulla tekemään tuttavuutta kanssasi.

Lopuksi

Pienyrittäjän ei heti alkuun kannata ahmia mahdollisimman laajaa verkostoa itselleen, sillä usein muutamat hyvät kontaktit riittävät. Ethän kuitenkaan halua jakaa tuhansia käyntikortteja väärille ihmisille? Määrän sijasta keskity laatuun ja ole valmis panostamaan näihin suhteisiin. Muista myös, että jos haluat muiden auttavan sinua, tulee sinun itse olla valmis auttamaan muita.

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Mitä on hyvä asiakaspalvelu? UKKO.fin aspatiimiläiset kertovat!

    Olipa yrityksen tarjoama tuote tai palvelu kuinka loistava tahansa, se ei vielä yksinään riitä yrityksen menestymiseen. Myös asiakaspalvelun tulisi olla kaikin puolin kunnossa, sillä se on monelle asiakkaalle ainoa henkilökohtainen kosketus yritykseen. Hyvä asiakaspalvelu on myös yrityksen valttikortti, jolla se erottuu edukseen kilpailijoista. Mutta mitä hyvä asiakaspalvelu oikeastaan on? Mitä taitoja asiakaspalvelija tarvitsee voidakseen hoitaa työnsä moitteettomasti? UKKO.fissä toimii 14-henkinen…

    Lue lisää
  • Työelämä 4 vinkkiä, joilla yhteishengen luominen onnistuu etätyöyhteisössä!

    Hyvää ilmapiiriä ja työtyytyväisyyttä pidetään nykyisin korkeassa arvossa työpaikoilla, ja ne ovat tärkeimpiä kriteereitä myös työnhakijoilla. Nyt fyysinen etäisyys on tuonut työyhteisöille uusia haasteita, kuten yhteishengen luominen ja ylläpitäminen etätöissä. Oikeanlaisella viestinnällä tämä kuitenkin onnistuu! Koronavirusepidemia ja poikkeustila ovat pakottaneet meidät pysyttelemään kotioloissa, ja etätyöskentely on monille uusi normaali. Useat organisaatiot – kuten myös UKKO.fi – ovat siirtäneet toimintansa kokonaan työntekijöiden…

    Lue lisää
  • Työelämä Miksi asiantuntija jakaa sisältöä somessa?

    Sosiaalisen median luonteeseen kuuluu avoimuus sekä sisältöjen ja tiedon jakaminen. Erityisesti Twitter on tähän oiva kanava: siellä asiantuntijat jakavat linkkejä blogeihinsa ja esityksiinsä, yritykset jakavat tietoa ja vinkkejä toimialaansa liittyen ja käyttäjät jakavat kokemuksiaan käyttämistään tuotteista ja palveluista. Avoimuus perustuu yhteistyön, auttamisen ja vastavuoroisuuden ideologiaan, joka tuntuu osalle ihmisistä luontevalta, mutta ei kuitenkaan kaikista. Jos kerran yritykset ja yksityiset ihmiset…

    Lue lisää