Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

Vieraskynä: Mikroyritysten Suomi

Suurin osa (93 %) kaikista Suomen yrityksistä on mikroyrityksiä eli 1–9 hengen yrityksiä. Yrittäjistä 65 prosenttia työllistää vain itsensä.

Tästä huolimatta Suomen hallitus on pitkään keskittynyt vain yli 250 henkilöä työllistäviin suuryrityksiin, joita on koko maassa 0,2 prosenttia.

Pk-yritysten (pienet ja keskisuuret, 10–249 henkilöä) aseman parantamisesta on kyllä puhuttu, mutta mikroyrityksistä ei ole puhuttu. Onkin ollut ilahduttavaa kuulla, että viime aikoina ministerit Jari Lindström ja Olli Rehn ovat maininneet puheissaan mikroyritykset. Hallituksen kaavailemassa työllisyys- ja yrittäjyyspaketissakin otetaan huomioon nyt myös yksinyrittäjät.

Yrittäjyys ja ylipäätään työelämä ovat muuttuneet ja se näkyy muun muassa siten, että itsensä työllistäjien ja kevytyrittäjien määrä on kasvanut. Toimeentulo voi koostua esimerkiksi osa-aikaisen palkkatyön ja laskutuspalvelun kautta tehtävän työn yhdistelmästä. Joustavuus ja yksinkertaisuus nousevat tärkeään rooliin työelämän murroksessa. Moni tahtoo myös kokeilla kevytyrittäjyyden avulla, voisiko oma yritysidea kantaa ja onko itsessä yrittäjäainesta.

Yksinyrittäjä kukkakaupassa

Yksinyrittäjä voi saada apua sesonkiruuhkan purkuun palkkaamalla kevytyrittäjän apuun.

Itsensä työllistäminen on yhä useammalle varteenotettava vaihtoehto tulevaisuudessa. Oman työn myynti ja hinnoittelu on kuitenkin monelle alkavalle yrittäjälle vaikeaa. Laskutuspalvelun avulla voi yrittämistä hieman harjoitella ennen oman yrityksen perustamista.

Harva tulee ajatelleeksi, että kevytyrittäjää voi käyttää myös apuvoimana omassa yrityksessä. Kevytyrittäjä on joustava vaihtoehto palkatun työntekijän tilalle yrityksen kausi- tai ruuhkahuippujen tasaamiseen. Yritys maksaa ainoastaan työsuorituksen laskutuspalveluyritykselle, joka taas maksaa työntekijälle (kevytyrittäjälle) palkan sekä palkkaan liittyvät sivukulut.

Työelämä on muuttunut paljon siitä, mitä se on ennen ollut ja sen vuoksi on hyvä, että myös työn tekemisen muodot muuttuvat.

Kirjoittaja Jari Jokilampi on Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja ja toiminut yrittäjänä vuodesta 1984 lähtien.

Lue myös

Itsenäisten yrittäjien määrä ja liikevaihto kasvussa

Mikä on pienyrittäjä ja miten sellaiseksi ryhdytään menestyksekkäästi?

Yksityinen elinkeinonharjoittaja – mitä se oikein tarkoittaa?

 

Muita artikkeleita aiheesta Yrittäjyys:

  • Yrittäjyys Yrittäjä-Erkin tarina

    Tässä on Erkki. Erkki on ahkera suomalainen rakennusmies. Harrastaa vapaa-ajallaan mökkeilyä ja kalastusta. Tai harrasti aikaisemmin. Nykyään Erkki on oikea yhteiskunnan tukiranka. Erkki perusti yrityksen rakennusalalle. Erkki on yksi niistä ihmisistä, jotka tulevat pelastamaan tämän maan. Erkki ja kymmenet tuhannet muut pienyrittäjät tulevat työllistämään seuraavien vuosikymmenten aikana yhä kasvavan joukon suomalaisia. Isot yritykset ”tehostavat toimintojaan”, mutta Erkki se vaan palkkaa lisää…

    Lue lisää
  • Yrittäjyys Usein kysytyt kysymykset UKKO Yrittäjä-palvelusta toiminimiyrittäjälle

    Tähän artikkeliin olemme koonneet usein kysyttyjä kysymyksiä, joita kohtaamme usein työssämme. Jos et löydä vastausta kysymykseesi tästä, olet tervetullut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme! Mitä ennakkoverot ovat? Ennakkovero tarkoittaa nimensä mukaisesti sitä, että yrityksen tuloksen perusteella aiheutuvia veroja maksetaan etukäteen. Aloittavan yrittäjän tulee hakea ennakkoveroa erikseen vaikka yritys olisi merkitty ennakkoperintärekisteriin. Alkaville yrittäjille ennakkovero määrätään sen mukaisesti, mitä yritystä perustettaessa kerrotaan ensimmäisen…

    Lue lisää
  • Yrittäjyys Miten toimia, kun asiat menevät mönkään? Yrittäjä, selviä kriisistä 5 tärkeimmän viestintäkeinon avulla

    Kokosimme yhteen yrittäjän avuksi parhaat opit kriisistä selviämiseen viestinnän keinoilla. Näitä keinoja voi jokainen hyödyntää, yrityksen koosta tai kriisin luonteesta riippumatta! Heti alkuun tämän artikkelin kolme tärkeintä pointtia: Jos yrityksessä tapahtuu moka, pahoittele. Pahoittele ihan aidosti. Usein sympatiat kohtaavat siinä vaiheessa, kun aidosti miettii asiaa hetken toisen näkökulmasta, ja sitten pahoittelee. Yksi kriisin ennaltaehkäisyn kannalta tärkeimpiä asioita on avoimuus, sekä…

    Lue lisää