Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Älä alihinnoittele

Teen-ruoka-palkalla-1000

Kenties tärkein sääntö oman työn hinnoittelussa on ‘’Älä alihinnoittele’’.  Alennuksen perässä olevat asiakkaat eivät halua maksaa ja vaihtavat palvelun tarjoajaa heti kun saavat muualta alhaisemman tarjouksen. Sinä kuitenkin tarvitset asiakkaita, jotka ovat valmiita myös maksamaan tekemästäsi työstä.

Mieti, keitä haluat asiakkaiksi

Valitettavan usein omaa työtään myyvät henkilöt päätyvät laskemaan hintojaan saadakseen asiakkaan. Tarkoituksena on hankkia uusi asiakassuhde, joka tuottaa pitkällä aikavälillä enemmän rahaa. Tämän strategian ongelmana ovat asiakkaat. Alinta hintaa etsivät asiakkaat valitsevat aina alimman hinnan. He voivat ottaa edullisen tutustumistarjouksen, mutta eivät osta palvelua enää normaaliin hintaan.

Monet yrittäjät lähtivät tarjoamaan alennuksia Citydealin ja Grouponin kautta. Pahimmillaan tästä seurasi se, että oikeaa hintaa maksavat asiakkaat eivät mahtuneet ostamaan palveluita, vaan esimerkiksi ravintola oli täynnä asiakkaita, joista yritys teki tappiota. Tämän seurauksena yleensä vielä palvelun laatu heikkeni, joka varmisti sen, etteivät asiakkaat palanneet uudestaan. Diiliyritysten nousu ja tuho on loistava esimerkki alihinnoittelun ongelmista. Mieti tarkasti haluatko tarjota palveluitasi tarjoushaukoille vai oikeille maksaville asiakkaille?

Alihinnoittelu tuhoaa alan

Huomaathan, että palkkasi ei saa alittaa alasi lakisääteistä minimipalkkaa. Muutenkaan alihinnoittelu ei kannata, koska se ei lopulta auta ketään alallasi vaan johtaa kaikille epäedulliseen kierteeseen, jossa hintataso laskee. Hintojen laskiessa myös koko alan arvostus laskee vähitellen. Varo alihinnoittelua, mutta ota kuitenkin realistisesti huomioon se, että jos olet vasta-alkaja, et voi tietenkään laskuttaa samaa hintaa kuin useita vuosia alalla ollut guru.

Ota kaikki kulut huomioon laskutussummassa

Valitettavan moni ei esimerkiksi haluaisi laskuttaa asiakkaaltaan kulujen päälle lisättävää arvonlisäveroa. Asiakkaalta laskutettavat kulut ovat kuitenkin yritykselle arvonlisäveron alaista myyntiä, josta arvonlisäveroa on maksettava ja ne on huomioitava laskutussummassa, jotta työ olisi kannattavaa.

Budjetoi realistisesti

Pelaa varman päälle ja aseta tarjouksesi sen verran korkealle, että budjettisi on realistinen, etkä joudu pyytämään asiakkaalta lisää rahaa tai aikaa kesken projektin. On tärkeää, että saat työn tehtyä siihen hintaan mitä lupasit ja siinä ajassa jossa lupasit. Hinnoittele palvelusi realistisesti, siten että saat työt tehtyä laadukkaasti.

Kun joustat, nosta hintaa

Jos asiakkaalla on kiire ja hän pyytää tekemään työn lähes mahdottomalla aikataululla, älä ajattele, että joustat ja valvot öitäsi ilmaiseksi. On täysin normaalia pyytää suurempaa palkkiota sitä vastaan, että teet työn kiireaikataululla. Kirjaa omaan hinnastoosi ylös vaikkapa 20 % kiirelisä.

Ota alennukset huomioon jo hinnoittelussa

Jos annat alennusta, muista, että sinun tulee vastaavasti myydä enemmän saadaksesi saman määrän rahaa kasaan.

Alennuksella tulisi aina olla jokin tarkoitus. Voit esimerkiksi myydä vakituisille asiakkaille halvemmalla kuin muille. Tässä ajatuksena on, että säästät uusasiakashankinnan kuluissa sitouttamalla asiakkaita. Huomaa kuitenkin, että loppupeleissä tämä alennus on otettava takaisin laskuttamalla vastaavasti satunnaisia asiakkaita enemmän.

Antamalla alennusta voit tavoitella suurempia massoja ja tasata kysyntää eri kausien välillä. Huomioi mahdolliset alennukset jo laatiessasi hintoja eli sisällytä perushintaan ’’alennuslisä’’.

Voit myös hankkia uusia asiakkaita tarjoamalla tutustumisalennusta, mutta tällöin uusien asiakkaiden pitäisi jäädä asiakkaiksesi myös ensimmäisen oston jälkeen. Hyvällä asiakaskokemuksella on tähän suuri merkitys.

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>
Sanna Laitinen

Sannalla on yli 10 vuoden kokemus useilta eri markkinoinnin osa-alueilta, mutta erityisesti Sannaa kiinnostaa digitaalinen markkinointi ja asiakaskokemuksen kehittäminen. Vapaa-ajalla Sanna tykkää rauhoittua luonnon hiljaisuudessa, tappaa viherkasveja ja tutkia uusia paikkoja kameran linssin läpi.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Vieraskynä: Googlesta ja somesta potkua myös kevytyrittäjän myyntiin

    Moni kevytyrittäjä varmasti muistaa ensimmäiset epävarmat kuukaudet oman liiketoiminnan kipparina. Hallinnollinen puoli alkaa olla jotakuinkin selvillä (mahdollisesti UKKO.fi:n suosiollisella avustuksella), mutta huoli myynnin kehityksestä ja yrityksen selviytymisestä kalvaa mieltä. Myynti on vaikea taiteenlaji, joten sama voi tulla helposti vastaan myös myöhemmässä vaiheessa yrityksen elinkaarta. Myynti pitäisi saada kasvuun, mutta mistä tätä kasvua saisi hankittua? Internet ja sosiaalinen media tarjoavat onneksi…

    Lue lisää
  • Markkinointi Pasi Rautio: Harrastellen

    Oletko tavannut ihmistä, joka harrastaa työntekoa? Entä yrittäjää, joka vain harrastaa yrittäjyyttä? Muutamaan näin väittäneen olen kohdannut. Nämä ”harrastajat” olivat saaneet taloutensa yrityksensä myymällä tai jollakin muulla tavalla tilaan, että rahallista pakkoa työn tekemiseen ei enää ole. Ne työt, joita he väittivät harrastavansa, he tekivät kuitenkin todella kovalla asenteella. Siitä oli harrastaminen kaukana. Erilaiset osuuskunnat ja palvelut mahdollistavat nykyään yrittäjämäisen…

    Lue lisää
  • Markkinointi Tarjouspyyntöön vastaaminen on nopeuslaji – 7 vinkkiä!

    Monen yrittäjän ja kevytyrittäjän liiketoiminta elää liideistä, yhteydenotoista ja tarjouksista. Nopea vastaaminen yhteydenottoihin ja tarjouspyyntöihin, sekä kohtuullisessa ajassa tavoitettavana oleminen ovat perusasioita yrittäjämäisessä työnteossa. Jos sinulle lähetetään tarjouspyyntö, asiakas on usein tosissaan liikenteessä. Lopullisen päätöksen tehdäkseen asiakas saattaa vielä haluta tarkistaa muutaman yksityiskohdan tai vertailla pakettia kokonaisuudessaan. Oli kyse sitten kummasta tahansa, olet tässä kohtaa vertailussa mukana, mikä on jo…

    Lue lisää