Blogi

2.6.2017

Kuinka yrittäjä löytää uusia asiakkaita? 4 vinkkiä

Yrittäjäksi ryhtyminen on asia, joka herättää yrittäjässä monenlaisia tunteita. Tunteet vaihtelevat innostuksesta epävarmuuteen, ja lähes jokainen yrittäjä pohtii mielessään yhtä asiaa: miten potentiaaliset asiakkaat löytävät yritykseni tuotteet ja palvelut?

Poimi alta vinkit uusien asiakkaiden hankkimiseen!

1. Ole siellä, missä asiakkaat ovat

Yrittäjän on tultava löydetyksi, tavalla tai toisella. Tämä tarkoittaa sitä, että yrittäjän on oltava siellä missä asiakkaat ovat. Tee itsesi nähdyksi, ole rohkea ja mene ihmisten juttusille: harvaa yrittäjää tullaan kotoa hakemaan, joten oma aktiivisuus on avainasemassa. Sen tärkeyttä ei voi alleviivata tarpeeksi.

Tästä syystä yrittäjän kannattaa uhrata hetki, ja pohtia kuka on tyypillinen asiakkaasi ja mikä kanava olisi paras heidän tavoittamiseensa. Ovatko potentiaaliset asiakkaat parhaiten tavoitettavissa sosiaalisessa mediassa, erilaisissa tapahtumissa vai kenties omien verkostojen kautta?

Varttuneemmalle väelle suunnatut palvelut eivät välttämättä löydä kohderyhmäänsä sosiaalisesta mediasta, kun taas nuorison tavoittaa helpommin esimerkiksi Instagramin ja Snapchatin kautta. Poikkeuksia toki aina on, joten kohderyhmän määrittämiseen kannattaa käyttää aikaa.

2. Yrittäjän tulee näkyä ja kuulua sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen media on tämän päivän markkinointikanava. Se on myös usein kustannusystävällinen markkinointikeino, joka hyviä tulosten saavuttamiseksi tosin vaatii melko paljon sitoutumista ja asiaan perehtymistä. Sitä kautta tuore yritys voi kuitenkin löytää kohderyhmään kuuluvia asiakkaita paremmin kuin mistään muualta: näy, kuulu, kysy ja keskustele.

On ensiarvoisen tärkeää, että uusia asiakkaita halajavalla yrittäjällä on olemassa strategia sosiaalisen median varalle. Sosiaalisen median tileistä kannattaa tehdä mahdollisimman houkutteleva potentiaalisten asiakkaiden silmissä jo värimaailmasta ja kuvista alkaen, ja sisällön tulee olla mahdollisimman kiinnostavaa kohderyhmää silmällä pitäen. Persoonaa on myös hyvä tuoda esille. Vasemmalla kädellä hoidetut tilit eivät houkuttele ketään: ensivaikutelma on aina ensisijaisen tärkeä, ja siihen kannattaa panostaa.

Sosiaalinen media on mitä mainioin paikka kanssakäymiseen potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Suhteen luominen asiakkaisiin on tärkeää: nykyään alleviivataan paljon engagementia eli kommunikaatiota someseuraajien kanssa. Yrittäjälle tämä on erittäin  tärkeää: on helpompi myydä, kun yritys on tuttu asiakkaalle ja siihen on olemassa kontakti. Jokainen seuraaja on potentiaalinen asiakas.

3. Hanki uusia asiakkaita blogin avulla

Blogin kirjoittaminen on yksi toimivimmista keinoista ohjata potentiaalisia asiakkaita yrityksen nettisivuille. Hakukoneoptimointi tuo näkyvyyttä Googlessa, ja blogilla on lukuisia muitakin hyötyjä: artikkeleiden kautta saat äänesi ja yrityksesi tuottet kuuluviin, ja luot samalla kasvot yrityksellesi. Laadukkaat, omaan alaasi liittyvät tekstit vahvistavat asemaasi oman alasi luotettavana asiantuntijana.

Blogi on myös usein verrattain edullinen vaihtoehto: yrityksellä on usein kotisivut, ja moni kotisivupohja mahdollistaa myös bloggaamisen. Panosta ulkoasuun ja lukumukavuuteen: blogi on käyntikorttisi, ja moderni ja siisti ulkoasu antaa sinusta ammattimaisen kuvan.

Blogiartikkeleita kannattaa ehdottomasti jakaa yrityksen Facebook-sivuilla. Hyvä ja puhutteleva blogiartikkeli voi levitä laajallekin. Pohdi kuitenkin, kuinka saat asiakkaat jäämään sivustollesi blogitekstien lukemisen jälkeen: anna heille syy jäädä viihtymään sivustollasi.

Anna ihmisille myös syy liittyä postituslistallesi. Listan kautta voit kertoa asiakkaillesi uusista tuotteista, blogiteksteistä ja muusta alaasi liittyvästä. Postituslistan on todettu olevan tehokas keino lisätä myyntiä, kun tuote ja kohderyhmä ovat kunnossa.

4. Verkostoidu muiden yrittäjien kanssa

Verkostoitumisen voimaa ei yrittäjä voi aliarvioida. Koskaan et voi tietää, kenen kanssa juttelet, joten aina kannattaa pitää silmät auki ja heittäytyä juttusille.

Ota selvää, onko omalla paikkakunnallasi tapahtumia yrittäjille: esimerkiksi kauppakamarit ja yrittäjien paikallisjärjestöt järjestävät usein verkostoitumistapahtumia. Yrittäjien tapaamiset ovat erinomainen tapa tutustua oman ja muiden alojen toimijoihin, ja niiden kautta saa hyödyllisiä kontakteja ja jopa uusia, samanhenkisiä ystäviä. Muista myös, että suosittelun voima on yksi tehokkaimmista markkinointikeinoista: joku tuntee aina jonkun, joka haluaa ostaa tuotteita tai palveluita.

Monilla paikkakunnilla on Facebookissa yrittäjille suunnattu ryhmä, jossa voi rohkeasti ehdottaa tapaamista. Keskusteluihin kannattaa myös osallistua rohkeasti: näin on helppo luoda uusia kontakteja, ja saada vertaistukea ja oppia toisilta yrittäjiltä.

Leena-Mari Laukkanen
Kirjoittaja

Leena-Mari Laukkanen

Leena-Mari Laukkanen on diginomadi, bloggaaja ja yrittäjä, joka asettui vuosien maailman kiertämisen jälkeen asumaan Saksaan. Leena-Marin blogi London and beyond löytyy täältä.

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Kommentit

  1. Annemaria/Samppanjaa muovimukista sanoo:

    Hyvä kirjoitus ja paljon varteenotettavaa asiaa. Entisenä yrittäjänä voin täysin allekirjoittaa joka kohdan. Kaukana ovat ne ajat, jolloin pantiin mainos lehteen ja odotettiin, että joku ottaa yhteyttä. Sometaitoa kannattaa jokaisen yrittäjän todellakin kasvattaa, sillä on niin suuri merkitys, ettei aina ymmärretäkään. Ja mikä parasta, somea voi käyttää markkinoinnissa myös aivan ilmaiseksi!

    Kohderyhmän tuntemusta ei voi myöskään liikaa painottaa. Verkko pyytää paremmin, jos ei yritä pyytää siihen kaikkia järven kaloja. Kannattaa keskittyä vaikka ruohikon ahveniin 🙂

    Blogi on hyvä ja mielenkiintoinen kanava, mutta sitä ei mielestäni kannata itse kirjoittaa, jos kirjoittaminen ei ole luontainen ilmaisumuoto. Tylsästä ja huonosti kirjoitetusta blogista minusta on vain haittaa. Tässä kohtaa parempi vaihtoehto on ostaa näitä palveluja ulkopuoliselta sisällöntuottajalta. Muutenkin olen sitä mieltä, ettei pienyrittäjänkään kannata tehdä kaikkia asioita itse vaan kannattaa hyödyntää eri alojen osaajia. Tässä kohtaa juuri tuosta verkostoitumisesta on usein apua. Hyvä tukiverkosto ympärillä auttaa moneen.

    1. Leena-Mari Laukkanen sanoo:

      Moikka Annemaria, ja kiitos kommentistasi! 🙂 Mukava kuulla, että juttu oli samoilla linjoilla omien kokemustesi kanssa.

      Uskon someen tänä päivänä todella paljon. Niin kuluttajana kuin yrittäjänäkin- vietän itse paljon aikaa somessa (esim Insta vapaa-ajalla) ja iso osa blogiliikenteestäni tulee somen kautta. Harvalla yrityksellä on varaa missata some tänä päivinä, ja etenkin koska se on ilmaista. Vaatii toki vaivan. 🙂

      Olet oikeassa myös blogiasiassa – sen sisällön tulisi olla hyvää eikä vain vasemmalla kädellä tehtyä. Olen viime aikoina tosin ilolla pannut merkille miten hyviä ja inspiroivia blogitekstejä yrityksillä on – ja se on mahtavaa. Niihin saattaa jäädä jopa koukkuun, ja toki saada samalla minusta potentiaalisen asiakkaan.

      Kiitos vielä ajatuksista ja kivaa kesää!

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.

Lisää aiheesta

yhdistelmävakuutus

Mitä kuuluu yhdistelmävakuutukselle?

Yhdistelmävakuutuksella tarkoitetaan suunnitteilla ollutta sosiaaliturva- ja työttömyysvakuutusta, jossa huomioitaisiin sekä yrittäjänä että palkkatyössä tehty työ. Yhdistelmävakuutus palvelisi voimaan tullessaan muuttuvan työelämän ehdoin moninaisissa eri...
16.10.2019 Lue lisää »

Roosa Hirvonen – Omat duunit -podcast

Omat duunit -podcastin uusimman jakson vieraana on entinen alppihiihtäjä, nyt yrittäjäksi ryhtynyt Roosa Hirvonen. Puheenaiheina ovat suorittavasta elämäntyylistä vapautuminen ja yhtäläisyydet yrittäjyydessä ja urheilussa.
15.10.2019 Lue lisää »