Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Vieraskynä: Kuinka yrittäjä löytää uusia asiakkaita? 4 vinkkiä

leenamari_hanki_uusia_asiakkaita (1)

Yrittäjäksi ryhtyminen on asia, joka herättää monenlaisia tunteita. Tunteet vaihtelevat innostuksesta epävarmuuteen, ja lähes jokainen yrittäjä pohtii mielessään yhtä asiaa: miten potentiaaliset asiakkaat löytävät yritykseni tuotteet ja palvelut?

Poimi alta vinkit uusien asiakkaiden hankkimiseen!

1. Ole siellä, missä asiakkaat ovat

Yrittäjän on tultava löydetyksi, tavalla tai toisella. Tämä tarkoittaa sitä, että yrittäjän on oltava siellä missä asiakkaat ovat. Tee itsesi nähdyksi, ole rohkea ja mene ihmisten juttusille: harvaa yrittäjää tullaan kotoa hakemaan, joten oma aktiivisuus on avainasemassa. Sen tärkeyttä ei voi alleviivata tarpeeksi.

Tästä syystä yrittäjän kannattaa uhrata hetki, ja pohtia kuka on tyypillinen asiakkaasi ja mikä kanava olisi paras heidän tavoittamiseensa. Ovatko potentiaaliset asiakkaat parhaiten tavoitettavissa sosiaalisessa mediassa, erilaisissa tapahtumissa vai kenties omien verkostojen kautta?

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat Y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestäAskarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö

Varttuneemmalle väelle suunnatut palvelut eivät välttämättä löydä kohderyhmäänsä sosiaalisesta mediasta, kun taas nuorison tavoittaa helpommin esimerkiksi Instagramin ja Snapchatin kautta. Poikkeuksia toki aina on, joten kohderyhmän määrittämiseen kannattaa käyttää aikaa.

2. Yrittäjän tulee näkyä ja kuulua sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen media on tämän päivän markkinointikanava. Se on myös usein kustannusystävällinen markkinointikeino, joka hyviä tulosten saavuttamiseksi tosin vaatii melko paljon sitoutumista ja asiaan perehtymistä. Sitä kautta tuore yritys voi kuitenkin löytää kohderyhmään kuuluvia asiakkaita paremmin kuin mistään muualta: näy, kuulu, kysy ja keskustele.

On ensiarvoisen tärkeää, että uusia asiakkaita halajavalla yrittäjällä on olemassa strategia sosiaalisen median varalle. Sosiaalisen median tileistä kannattaa tehdä mahdollisimman houkutteleva potentiaalisten asiakkaiden silmissä jo värimaailmasta ja kuvista alkaen, ja sisällön tulee olla mahdollisimman kiinnostavaa kohderyhmää silmällä pitäen. Persoonaa on myös hyvä tuoda esille. Vasemmalla kädellä hoidetut tilit eivät houkuttele ketään: ensivaikutelma on aina ensisijaisen tärkeä, ja siihen kannattaa panostaa.

Sosiaalinen media on mitä mainioin paikka kanssakäymiseen potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Suhteen luominen asiakkaisiin on tärkeää: nykyään alleviivataan paljon engagementia eli kommunikaatiota someseuraajien kanssa. Yrittäjälle tämä on erittäin  tärkeää: on helpompi myydä, kun yritys on tuttu asiakkaalle ja siihen on olemassa kontakti. Jokainen seuraaja on potentiaalinen asiakas.

3. Hanki uusia asiakkaita blogin avulla

Blogin kirjoittaminen on yksi toimivimmista keinoista ohjata potentiaalisia asiakkaita yrityksen nettisivuille. Hakukoneoptimointi tuo näkyvyyttä Googlessa, ja blogilla on lukuisia muitakin hyötyjä: artikkeleiden kautta saat äänesi ja yrityksesi tuottet kuuluviin, ja luot samalla kasvot yrityksellesi. Laadukkaat, omaan alaasi liittyvät tekstit vahvistavat asemaasi oman alasi luotettavana asiantuntijana.

Blogi on myös usein verrattain edullinen vaihtoehto: yrityksellä on usein kotisivut, ja moni kotisivupohja mahdollistaa myös bloggaamisen. Panosta ulkoasuun ja lukumukavuuteen: blogi on käyntikorttisi, ja moderni ja siisti ulkoasu antaa sinusta ammattimaisen kuvan.

Blogiartikkeleita kannattaa ehdottomasti jakaa yrityksen Facebook-sivuilla. Hyvä ja puhutteleva blogiartikkeli voi levitä laajallekin. Pohdi kuitenkin, kuinka saat asiakkaat jäämään sivustollesi blogitekstien lukemisen jälkeen: anna heille syy jäädä viihtymään sivustollasi.

Anna ihmisille myös syy liittyä postituslistallesi. Listan kautta voit kertoa asiakkaillesi uusista tuotteista, blogiteksteistä ja muusta alaasi liittyvästä. Postituslistan on todettu olevan tehokas keino lisätä myyntiä, kun tuote ja kohderyhmä ovat kunnossa.

Kuinka hankkia uusia asiakkaita

4. Verkostoidu muiden yrittäjien kanssa

Verkostoitumisen voimaa ei yrittäjä voi aliarvioida. Koskaan et voi tietää, kenen kanssa juttelet, joten aina kannattaa pitää silmät auki ja heittäytyä juttusille.

Ota selvää, onko omalla paikkakunnallasi tapahtumia yrittäjille: esimerkiksi kauppakamarit ja yrittäjien paikallisjärjestöt järjestävät usein verkostoitumistapahtumia. Yrittäjien tapaamiset ovat erinomainen tapa tutustua oman ja muiden alojen toimijoihin, ja niiden kautta saa hyödyllisiä kontakteja ja jopa uusia, samanhenkisiä ystäviä. Muista myös, että suosittelun voima on yksi tehokkaimmista markkinointikeinoista: joku tuntee aina jonkun, joka haluaa ostaa tuotteita tai palveluita.

Monilla paikkakunnilla on Facebookissa yrittäjille suunnattu ryhmä, jossa voi rohkeasti ehdottaa tapaamista. Keskusteluihin kannattaa myös osallistua rohkeasti: näin on helppo luoda uusia kontakteja, ja saada vertaistukea ja oppia toisilta yrittäjiltä.

Kirjoittaja: Leena-Mari Laukkanen

Leena-Mari Laukkanen on diginomadi, bloggaaja ja yrittäjä, joka asettui vuosien maailman kiertämisen jälkeen asumaan Saksaan. Leena-Marin blogi London and beyond löytyy täältä.

Lue myös

Tarjouspyyntöön vastaaminen on nopeuslaji – 7 vinkkiä!

Näin luot selkeän tarjouksen ja hankit lisää asiakkaita!

Oman työn hinnoittelu – 7 vinkkiä joilla tienaat enemmän

Näillä 5 helpolla markkinointiharjoituksella jokainen pienyrittäjä pääsee alkuun ja tekee tulosta

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Linkedin on paras työkalu työnhakijalle ja yrittäjälle, mutta moni hukkaa siellä mahdollisuutensa – asiantuntija Hannu Pelli kertoo, mitä siellä pitää hoksata

    Verkkoyhteisöpalvelu LinkedIn on tehokkain sometyökalu työnhaussa ja myynnin sekä oman verkoston kasvattamisessa, kertoo rekrytoija, kevytyrittäjä ja Linkedin-asiantuntija Hannu Pelli. Silti liian moni meistä jättää Linkedin-profiilinsa hunningolle. "Omaan profiiliin tulisi suhtautua paitsi ansioluettelona, myös omana digitaalisena käyntikorttina. Yrittäjälle se on lisäksi loistava paikka kertoa ihmisille omasta tuotteesta tai palvelusta." Nyt Pelli kertoo keinot, miten oman Linkedin-profiilista saa täyden potentiaalin irti ja…

    Lue lisää
  • Markkinointi Yritysblogin kirjoittaminen - Näin kirjoitat timanttisen tekstin yritysblogiin

    Tuskailetko välillä sitä, miten saisit blogiteksteistäsi huokuttelevia ja napakoita? Tai onko kirjoittaminen vasta haaveissa, etkä tiedä, miten hyvä blogiteksti kirjoitetaan? Näitä kuutta vinkkiä noudattamalla kynäilet taidokkaan tekstin yritysblogiin. Bloggaaminen on yrittäjälle ja kevytyrittäjälle loistava tapa tuoda esiin osaamistaan ja asiantuntemustaan sekä hankkia uusia asiakkaita. Ihmiset viettävät paljon aikaa verkossa, joten siellä heidät myös tavoittaa. Oikean kohderyhmän ulottuvilla taidokas blogiteksti voi…

    Lue lisää
  • Markkinointi Työn hinta Suomessa – kevytyrittäjän sivukulut

    Palkansaajasta kevytyrittäjäksi siirtyvälle työn sivukulujen määrä on suurin yksittäinen muutos. Perinteisessä palkkatyössä työntekijä näkee ainoastaan hänelle maksettavan bruttopalkan ja tästä käteen jäävän nettopalkan. Kevytyrittäjä näkee kuitenkin kaikki työn tekemisestä aiheutuvat kulut. Ensimmäistä laskua luodessa tämä ero saattaa olla monelle yllätys. Tämän vuoksi olemme koonneet tähän kirjoitukseen kaiken, mitä kevytyrittäjän kannattaa ottaa huomioon laskutussummasta sovittaessa. Näin työhön liittyvät sivukulut eivät tule yllätyksenä…

    Lue lisää