Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

Miten perustella hinta asiakkaalle?

lowest-price-ever_800

Asiakkaalla on useimmiten jonkinlainen budjetti. Budjetin ollessa vaatimaton on selvää, ettei asiakas osta, jos hintasi ylittää heidän maksukykynsä. Toisaalta matala hinta ei välttämättä ole uskottava ja asiakas saattaakin yllättäen valita kalliimman palveluntarjoajan, koska uskoo sen olevan laadukkaampi ja koska hänellä on budjettia käytettävissä tietty määrä.

Valmistaudu perustelemaan

Kummassakin tapauksessa on tärkeää osata perustella hinta. Kallista hintaa perustellaan esimerkiksi avaamalla mitä kaikkea asiakas saa hinnalla ja mitä kuluja työhön liittyy, mikä on yleinen hintataso ja miksi olet kalliimpi.

Varaudu siis etukäteen vastaamaan siihen, miksi asiakas ostaisi sinulta kun joku muu tekisi halvemmalla. Tämä on ihan looginen kysymys ottaen huomioon, että asiakkaan täytyy käyttää budjettinsa mahdollisimman fiksusti.

Yritysasiakkaille voit myös perustella ja laskea hinnan sen mukaan, mikä on sen tuoma hyöty asiakkaan liiketoiminnalle. Esim. mainoksen myötä asiakas saa x määrän uusia asiakkaita, jotka tuottavat yritykselle x määrän rahaa. Näin palvelu maksaa itsensä takaisin. Tällainen hinnoittelumalli toimii parhaiten sellaisissa tapauksissa, jossa asiakas saa suoraa hyötyä, eli esimerkiksi tietyn määrän uusia asiakkaita. Jos taas myyt vaikka mainontaa, joka ei suoraan johda myyntiin tai jonka tuloksia ei voida mitata, ei hintaa ole niin helppo perustella.

Koska matala hinta saattaa herättää epäilyksiä laadusta, on myös sen perusteleminen tärkeää. Matala hinta perustellaan kertomalla, miksi pystyn tekemään näin alhaisella hinnalla eli miksi pystyn olemaan muita kilpailijoita tehokkaampi ja tuottamaan saman palvelun näin edullisesti.

Rakenna tarjous budjetin pohjalta

Tärkeää on siis kertoa mistä hinta koostuu ja pyrkiä löytämään asiakkaan budjettiin sopiva ratkaisu. Voit myös kysyä suoraan mikä on asiakkaan budjetti ja rakentaa tarjouksen siltä pohjalta eli mitä sillä hinnalla voidaan tehdä. Tämä on fiksumpaa kuin tehdä aivan liian kallis tarjous.

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään. Ei sitoutumista, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestä

Haluatko lisää vinkkejä oman työn hinnoitteluun?

Lataa tästä Kevytyrittäjän Hinnoitteluopas!

Sanna Laitinen

Sannalla on yli 10 vuoden kokemus useilta eri markkinoinnin osa-alueilta, mutta erityisesti Sannaa kiinnostaa digitaalinen markkinointi ja asiakaskokemuksen kehittäminen. Vapaa-ajalla Sanna tykkää rauhoittua luonnon hiljaisuudessa, tappaa viherkasveja ja tutkia uusia paikkoja kameran linssin läpi.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Vieraskynä: Googlesta ja somesta potkua myös kevytyrittäjän myyntiin

    Moni kevytyrittäjä varmasti muistaa ensimmäiset epävarmat kuukaudet oman liiketoiminnan kipparina. Hallinnollinen puoli alkaa olla jotakuinkin selvillä (mahdollisesti UKKO.fi:n suosiollisella avustuksella), mutta huoli myynnin kehityksestä ja yrityksen selviytymisestä kalvaa mieltä. Myynti on vaikea taiteenlaji, joten sama voi tulla helposti vastaan myös myöhemmässä vaiheessa yrityksen elinkaarta. Myynti pitäisi saada kasvuun, mutta mistä tätä kasvua saisi hankittua? Internet ja sosiaalinen media tarjoavat onneksi…

    Lue lisää
  • Markkinointi Tätä on Kasvuhakkerointi ja näin teet sillä miljoonia!

    Kasvuhakkerointi eli englanniksi Growth Hacking on tulossa Suomeen! Lue tämä kirjoitus ja tiedät ensimmäisenä, mitä se oikeasti on. Kasvuhakkerointi on termi, joka on ollut kovassa nosteessa valtameren toisella puolella. Onkin odotettavissa, että termi rantautuu vielä tämän vuoden aikana rytinällä Suomeen. Nyt on siis aika selvittää, mikä tämä uusi trendisana oikein tarkoittaa ja miten se muuttaa markkinoinnin maailmaa. Uudet hype-termit harvoin tuovat mitään…

    Lue lisää
  • Markkinointi Nyt jäitä hattuun, yrittäjä! Näin vastaat negatiiviseen palautteeseen somessa

    Yrittäjän on hyvä opetella ottamaan vastaan asiakaspalautetta, mutta erityisen tärkeä taito se on sosiaalisessa mediassa, jossa palautebumerangin vastaanottamista seuraa aina satoja silmäpareja. Yksikään yrittäjä ei halua lukea yritystoiminnastaan negatiivisia kommentteja verkkokeskusteluista, mutta toisinaan niitäkin tulee eteen. Siksi tilanteisiin on hyvä valmistautua etukäteen. Tärkeintä jokaisessa tilanteessa on säilyttää pää kylmänä, puhe asiallisena, mieli nöyränä ja sydän lämpimänä. Jos omasta yritystoiminnasta kirjoitetut…

    Lue lisää