Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

Miten perustella hinta asiakkaalle?

lowest-price-ever_800

Asiakkaalla on useimmiten jonkinlainen budjetti. Budjetin ollessa vaatimaton on selvää, ettei asiakas osta, jos hintasi ylittää heidän maksukykynsä. Toisaalta matala hinta ei välttämättä ole uskottava ja asiakas saattaakin yllättäen valita kalliimman palveluntarjoajan, koska uskoo sen olevan laadukkaampi ja koska hänellä on budjettia käytettävissä tietty määrä.

Valmistaudu perustelemaan

Kummassakin tapauksessa on tärkeää osata perustella hinta. Kallista hintaa perustellaan esimerkiksi avaamalla mitä kaikkea asiakas saa hinnalla ja mitä kuluja työhön liittyy, mikä on yleinen hintataso ja miksi olet kalliimpi.

Varaudu siis etukäteen vastaamaan siihen, miksi asiakas ostaisi sinulta kun joku muu tekisi halvemmalla. Tämä on ihan looginen kysymys ottaen huomioon, että asiakkaan täytyy käyttää budjettinsa mahdollisimman fiksusti.

Yritysasiakkaille voit myös perustella ja laskea hinnan sen mukaan, mikä on sen tuoma hyöty asiakkaan liiketoiminnalle. Esim. mainoksen myötä asiakas saa x määrän uusia asiakkaita, jotka tuottavat yritykselle x määrän rahaa. Näin palvelu maksaa itsensä takaisin. Tällainen hinnoittelumalli toimii parhaiten sellaisissa tapauksissa, jossa asiakas saa suoraa hyötyä, eli esimerkiksi tietyn määrän uusia asiakkaita. Jos taas myyt vaikka mainontaa, joka ei suoraan johda myyntiin tai jonka tuloksia ei voida mitata, ei hintaa ole niin helppo perustella.

Koska matala hinta saattaa herättää epäilyksiä laadusta, on myös sen perusteleminen tärkeää. Matala hinta perustellaan kertomalla, miksi pystyn tekemään näin alhaisella hinnalla eli miksi pystyn olemaan muita kilpailijoita tehokkaampi ja tuottamaan saman palvelun näin edullisesti.

Rakenna tarjous budjetin pohjalta

Tärkeää on siis kertoa mistä hinta koostuu ja pyrkiä löytämään asiakkaan budjettiin sopiva ratkaisu. Voit myös kysyä suoraan mikä on asiakkaan budjetti ja rakentaa tarjouksen siltä pohjalta eli mitä sillä hinnalla voidaan tehdä. Tämä on fiksumpaa kuin tehdä aivan liian kallis tarjous.

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään. Ei sitoutumista, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestä

Haluatko lisää vinkkejä oman työn hinnoitteluun?

Lataa tästä Kevytyrittäjän Hinnoitteluopas!

Sanna Laitinen

Sannalla on yli 10 vuoden kokemus useilta eri markkinoinnin osa-alueilta, mutta erityisesti Sannaa kiinnostaa digitaalinen markkinointi ja asiakaskokemuksen kehittäminen. Vapaa-ajalla Sanna tykkää rauhoittua luonnon hiljaisuudessa, tappaa viherkasveja ja tutkia uusia paikkoja kameran linssin läpi.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Hakukoneoptimointi ja 5 tärkeintä SEO-vinkkiä uudelle pienyrittäjälle

    Hakukoneoptimointi nettisivujen pystyttämisen yhteydessä on aloittelevan yrittäjän ensitoimia. Verkkosivujen rakentamisessa on siis hyvä huomioida, miten ne löytyvät hakukoneista potentiaalisten asiakkaiden etsiessä tietoa. Tässä artikkelissa käymme läpi, millä helpoilla toimilla uusi pienyrittäjä voi parantaa nettisivujensa löydettävyyttä heti alkuunsa. Hakukoneoptimointi on yrittäjälle tärkeä tehtävä. Mietihän vaikka, miten itse etsit tietoa palveluista, ruokakaupoista tai lähialueen ravintoloista – kirjoitat Googlen hakukenttään, mitä haluat tietää,…

    Lue lisää
  • Markkinointi TikTok-markkinoinnin vinkit yrittäjälle – tavoita nuoret ennen kilpailijoitasi

    Keitä ovat TikTokin miljoonat aktiiviset käyttäjät? Mitkä ovat parhaita tapoja tavoittaa TikTokkaajat? Tästä artikkelista löydät TikTok-markkinoinnin perusteet ja parhaat vinkit TikTok-markkinointiin itsenäiselle yrittäjälle. Somekanavat ovat tänä päivänä tärkeä osa-alue jokaisen yrittäjän markkinoinnissa. Jos kohderyhmääsi kuuluu alle 30-vuotiaita, kannattaa ehdottomasti panostaa myös somekentän uusimpiin tulokkaisiin, kuten TikTokiin. (Tutustu tästä muihin somemarkkinoinnin perusteisiin.) TikTokilla on maailmanlaajuisesti jo yli miljardi käyttäjää ja suosio…

    Lue lisää
  • Markkinointi Asiakashankinta on yritystoiminnan edellytys – näin teet sen oikein!

    Asiakashankinta on edellytys yrityksen toiminnalle. Ei siis vielä riitä, että itse tuote tai palvelu olisi kaikin puolin erinomainen. Yrittäjän on tehtävä ahkerasti jalkatyötä ja oltava yhteydessä asiakkaisiin. Tärkeää on myös tehdä toimivaa markkinointia ja näkyä ja kuulua muutenkin. Ilman asiakkaita yritystoiminta ei yksinkertaisesti pyöri. Niinpä yrittäjän on varsinkin yrityksen alkuvaiheessa tehtävä ahkerasti töitä heidän hankkimisekseen – ja toki myös säilyttämisekseen,…

    Lue lisää