Yrittäjyyskoulu

Aina kannattaa yrittää

Haluatko huolehtia asiakassuhteistasi somen avulla? Tässä 3 vinkkiä sinulle!

Freelancerit toimivat hyvin yrittäjämäisesti ja heidän pitää hankkia itselleen tekemänsä työsuoritteet. Kun olet saanut uuden asiakkaan, kannattaa siitä pitää ehdottomasti kiinni, koska vanhoille asiakkaille sinun aina helpompi tehdä jatkossa lisää töitä. Oletuksena tietenkin se, ettet ole ryssinyt ensimmäistä keikkaa oikein urakalla. Uusien asiakkaiden hankkiminen voi viedä sinulta paljon enemmän aikaa. Panosta siis asiakassuhteisiin ja pidä asiakkaistasi huolta.

Sosiaalinen media antaa sinulle helpon mahdollisuuden ylläpitää ja huolehtia asiakassuhteistasi. Sinun ei kannata koskaan pitää asiakkaitasi itsestäänselvyytenä, että he käyttäisivät sinun palveluitasi jatkossakin. Seuraavassa esitämme kolme helppoa tapaa asiakassuhteen ylläpitoon. Nämä kolme tapaa eivät ole hankalia toteuttaa.

1. Perusta Facebook-sivu toiminnallesi

Facebook on selkeästi suosituin sosiaalisen median palvelu, jos verrataan palveluiden käyttäjämääriä. Tämän takia sinun ei kannata ohittaa Facebookia ja sen mahdollisuuksia. Esim. valokuvaajat ja graafikot ovat perustaneet paljon itselleen Facebook-fanisivuja, missä he laittavat jakoon työnäytteitään ja muuta omaan työhönsä liittyviä asioita. Sinun kannattaa kutsua asiakkaasi sivullesi, kun olet sivut perustanut. Lähetä kutsut myös muille kavereillesi.

Facebook-sivuilla voit helposti kertoa kuulumisistasi ja jakaa työnäytteitäsi, jolloin asiakkaasi näkevät heti, minkälaista jälkeä olet viime aikoina tehnyt. Voit myös kertoa sivuillasi omista kampanjoista tai alennuksista, mitkä ovat voimassa.Vaikka et olisikaan valokuvaaja tai graafikko, kannattaa sinun perustaa toiminnallesi sivut, koska ihmiset käyttävät Facebookia todella paljon. Olit sitten rakennusmies, konsultti tai tulkki, tuo oma osaamisesi muiden tietoisuuteen.

2. Verkostoidu LinkedInissä

Luo verkostoja asiakkaiden kanssa. LinkedIn on puhtaasti ammatilliseen verkostoitumiseen suunnattu palvelu. Kun olet tehnyt asiakkaallesi työsuoritteita, voit esim. pyytää heiltä suosituksia, jotka näkyvät profiilissasi. Nämä ovat hyvin tärkeitä sinulle, jos saat monelta asiakkaalta suosituksia. Ne antavat sinusta ammattimaisen kuvan ja voit saada lisää työtarjouksia, kun muut huomaavat myös saamasi suositukset. Tärkeätä on siis olla näkyvillä, ettei sinua unohdeta. Itse sorruin tähän virheeseen toimiessani keikkavalokuvaajana, joten en halua muiden tekevän samaa virhettä kuin minä.

3. Etsi Twitteristä asiakkaasi ja seuraa heitä

Käytännössä sama asia kuin äskeisessä. Verkostoidu, verkostoidu ja verkostoidu. Twitter kasvattaa suosiotaan jatkuvasti ja aktiivisia käyttäjiä löytyy yhä enemmän. Keskustele asiakkaiden kanssa ja ole näkyvillä. Jos yritys käyttää montaa eri työntekijää, sinun ei kannata olla näkymätön sosiaalisessa mediassa, ettei asiakkaasi unohtaisi sinua. Keskustele rohkeasti asiakkaiden kanssa ja luo vuorovaikutusta asiakkaasi kanssa myös sosiaalisessa mediassa.

Yksinkertaiset asiat voivat kiireessä helposti unohtua. Ole yksinkertaisesti kiinnostava, niin ihmiset muistavat sinut paremmin! Vanhoja asiakkaita kannattaa arvostaa ja heistä on syytä pitää huolta. Jos toimit sosiaalisessa mediassa, älä unohda sen mahdollisuuksia asiakassuhteiden ylläpitoon. Tsemppiä kaikille!

Taneli Pasanen

Muita artikkeleita aiheesta Sosiaalisen median kanavat: