Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Huolehdi asiakassuhteistasi sosiaalisen median avulla – 3 vinkkiä sinulle!

haluatko-huolehtia-asiakassuhteistasi-somen-avulla-valokuvan-ottaminen-puhelimella

Tässä artikkelimme asiakassuhteiden ylläpitämiseen somessa! Vaikka artikkelilla onkin jo ikää, ovat vinkit edelleen toimivia ja oivallisia etenkin aloittelevalle yrittäjälle.

Freelancerit toimivat hyvin yrittäjämäisesti ja heidän pitää hankkia itselleen tekemänsä työsuoritteet. Kun olet saanut uuden asiakkaan, kannattaa siitä pitää ehdottomasti kiinni, koska vanhoille asiakkaille sinun aina helpompi tehdä jatkossa lisää töitä. Oletuksena tietenkin se, ettet ole ryssinyt ensimmäistä keikkaa oikein urakalla.

Uusien asiakkaiden hankkiminen voi viedä sinulta paljon enemmän aikaa; panosta siis asiakassuhteisiin ja pidä asiakkaistasi huolta.

Sosiaalinen media antaa sinulle helpon mahdollisuuden ylläpitää ja huolehtia asiakassuhteistasi. Sinun ei kannata koskaan pitää asiakkaitasi itsestäänselvyytenä, että he käyttäisivät sinun palveluitasi jatkossakin.

Seuraavaksi esitämme kolme helppoa tapaa asiakassuhteen ylläpitoon! Ne eivät ole kovinkaan hankalia tai työläitä toteuttaa.

Some on kevytyrittäjällekin oiva markkinointikanava

Markkinointi sosiaalisessa mediassa on paitsi helppoa, myös edullista. Siksi kevytyrittäjänkin kannattaa ottaa se haltuun!
Lue lisää kevytyrittäjyydestä

1. Perusta Facebook-sivu toiminnallesi

Facebook on selkeästi suosituin sosiaalisen median palvelu, jos verrataan palveluiden käyttäjämääriä. Tämän takia sinun ei kannata ohittaa Facebookia ja sen mahdollisuuksia. Esimerkiksi valokuvaajat ja graafikot ovat perustaneet paljon itselleen Facebook-fanisivuja, missä he laittavat jakoon työnäytteitään ja muuta omaan työhönsä liittyviä asioita.

Sinun kannattaa kutsua asiakkaasi sivullesi, kunhan olet sellaiset perustanut. Lähetä kutsut myös kavereillesi! Facebook-sivuilla voit helposti kertoa kuulumisistasi ja jakaa työnäytteitäsi, jolloin asiakkaasi näkevät heti, minkälaista jälkeä olet viime aikoina tehnyt. Voit myös kertoa sivuillasi omista kampanjoista tai alennuksista, mitkä ovat voimassa.

Vaikka et olisikaan valokuvaaja tai graafikko, kannattaa sinun perustaa toiminnallesi sivut, koska ihmiset käyttävät Facebookia todella paljon. Olit sitten rakennusmies, konsultti tai tulkki, tuo oma osaamisesi muiden tietoisuuteen.

Yrittäjä voi huolehtia siakassuhteistaan esimerkiksi Facebook-sivun kautta

2. Verkostoidu LinkedInissä

Luo verkostoja asiakkaiden kanssa. LinkedIn on puhtaasti ammatilliseen verkostoitumiseen suunnattu palvelu. Kun olet tehnyt asiakkaallesi työsuoritteita, voit esim. pyytää heiltä suosituksia, jotka näkyvät profiilissasi. Nämä ovat hyvin tärkeitä sinulle, jos saat monelta asiakkaalta suosituksia. Ne antavat sinusta ammattimaisen kuvan ja voit saada lisää työtarjouksia, kun muut huomaavat myös saamasi suositukset.

On siis tärkeää olla näkyvillä, ettei sinua unohdeta. Itse sorruin tähän virheeseen toimiessani keikkavalokuvaajana, joten en halua muiden tekevän samaa virhettä kuin minä.

3. Etsi Twitteristä asiakkaasi ja seuraa heitä

Käytännössä sama asia kuin äskeisessä: verkostoidu, verkostoidu ja verkostoidu. Twitter kasvattaa suosiotaan jatkuvasti ja aktiivisia käyttäjiä löytyy yhä enemmän. Keskustele asiakkaiden kanssa ja ole näkyvillä.

Jos yritys käyttää montaa eri työntekijää, sinun ei kannata olla näkymätön sosiaalisessa mediassa, ettei asiakkaasi unohtaisi sinua. Keskustele rohkeasti asiakkaiden kanssa ja luo vuorovaikutusta asiakkaasi kanssa myös sosiaalisessa mediassa.

Yksinkertaiset asiat voivat kiireessä helposti unohtua. Ole yksinkertaisesti kiinnostava, niin ihmiset muistavat sinut paremmin! Vanhoja asiakkaita kannattaa arvostaa ja heistä on syytä pitää huolta. Jos toimit sosiaalisessa mediassa, älä unohda sen mahdollisuuksia asiakassuhteiden ylläpitoon. Tsemppiä kaikille!

Lue lisää aiheesta

Ota somen tekeminen haltuun – Näin laadit sosiaalisen median strategian ja vuosikellon

Markkinointisuunnitelma itsenäiselle yrittäjälle

Miksi asiantuntija jakaa sisältöä somessa?

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Kirjoittaja: Taneli Pasanen

Muuttuva työelämä, viestintä, digitaalinen markkinointi ja itsensä brändääminen täyttävät teemoina Tanelin työpäivän. Vapaa-ajalla kovia juttuja ovat tennis, geokätköily ja seinäkiipeily unohtamatta tietenkään Netflixiä.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Laskutus yksityishenkilönä - Voiko yksityishenkilö laskuttaa?

    Laskutus yksityishenkilönä on mahdollista kevytyrittäjäpalvelun kautta! Omaa työtään myyvät henkilöt voivat joutua tilanteeseen, jossa asiakas haluaa ostaa työn laskulla. Tällaisessa tilanteessa työ voi jäädä tekemättä jos tekijällä ei ole omaa yritystä. Jos yrityksen perustaminen ei ole vielä ajankohtaista tai keikkoja on vain satunnaisesti, voi kevytyrittäjänä laskuttaminen olla sopivin vaihtoehto. Yksityishenkilönäkin voi tehdä keikkatöitä, mutta verokortilla työskentely voi teettää ylimääräistä palkanmaksuun…

    Lue lisää
  • Markkinointi Yritysblogin kirjoittaminen - Näin kirjoitat timanttisen tekstin yritysblogiin

    Tuskailetko välillä sitä, miten saisit blogiteksteistäsi huokuttelevia ja napakoita? Tai onko kirjoittaminen vasta haaveissa, etkä tiedä, miten hyvä blogiteksti kirjoitetaan? Näitä kuutta vinkkiä noudattamalla kynäilet taidokkaan tekstin yritysblogiin. Bloggaaminen on yrittäjälle ja kevytyrittäjälle loistava tapa tuoda esiin osaamistaan ja asiantuntemustaan sekä hankkia uusia asiakkaita. Ihmiset viettävät paljon aikaa verkossa, joten siellä heidät myös tavoittaa. Oikean kohderyhmän ulottuvilla taidokas blogiteksti voi…

    Lue lisää
  • Markkinointi Tarinankerronta – miksi se kannattaa markkinoinnissa?

    Tarinat ovat olleet tapa levittää tietoa ennen painetun sanan keksimistä; jo ihmiskunnan alkuaikoina kerrottiin tarinoita nuotion ääressä. Myös markkinoinnissa tarinankerronta on oivallinen tapa jakaa tietoa yrityksen brändistä ja tuotteista. Ihmiset ovat aina rakastaneet tarinoita, ja niistä nauttivat sekä lapset että aikuiset. Siksi sitä on keksitty hyödyntää myös markkinointiviestinnässä; tarinankerronta on oikeastaan kaikkien aikojen vanhin markkinointitekniikka. Nykyisin sitä painotetaan markkinointikeinona kenties…

    Lue lisää