Huolehdi asiakassuhteistasi sosiaalisen median avulla – 3 vinkkiä sinulle!

Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

haluatko-huolehtia-asiakassuhteistasi-somen-avulla-valokuvan-ottaminen-puhelimella

Tässä artikkelimme asiakassuhteiden ylläpitämiseen somessa! Vaikka artikkelilla onkin jo ikää, ovat vinkit edelleen toimivia ja oivallisia etenkin aloittelevalle yrittäjälle.

Freelancerit toimivat hyvin yrittäjämäisesti ja heidän pitää hankkia itselleen tekemänsä työsuoritteet. Kun olet saanut uuden asiakkaan, kannattaa siitä pitää ehdottomasti kiinni, koska vanhoille asiakkaille sinun aina helpompi tehdä jatkossa lisää töitä. Oletuksena tietenkin se, ettet ole ryssinyt ensimmäistä keikkaa oikein urakalla.

Uusien asiakkaiden hankkiminen voi viedä sinulta paljon enemmän aikaa; panosta siis asiakassuhteisiin ja pidä asiakkaistasi huolta.

Sosiaalinen media antaa sinulle helpon mahdollisuuden ylläpitää ja huolehtia asiakassuhteistasi. Sinun ei kannata koskaan pitää asiakkaitasi itsestäänselvyytenä, että he käyttäisivät sinun palveluitasi jatkossakin.

Seuraavaksi esitämme kolme helppoa tapaa asiakassuhteen ylläpitoon! Ne eivät ole kovinkaan hankalia tai työläitä toteuttaa.

Some on kevytyrittäjällekin oiva markkinointikanava

Markkinointi sosiaalisessa mediassa on paitsi helppoa, myös edullista. Siksi kevytyrittäjänkin kannattaa ottaa se haltuun!
Lue lisää kevytyrittäjyydestä Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö

1. Perusta Facebook-sivu toiminnallesi

Facebook on selkeästi suosituin sosiaalisen median palvelu, jos verrataan palveluiden käyttäjämääriä. Tämän takia sinun ei kannata ohittaa Facebookia ja sen mahdollisuuksia. Esimerkiksi valokuvaajat ja graafikot ovat perustaneet paljon itselleen Facebook-fanisivuja, missä he laittavat jakoon työnäytteitään ja muuta omaan työhönsä liittyviä asioita.

Sinun kannattaa kutsua asiakkaasi sivullesi, kunhan olet sellaiset perustanut. Lähetä kutsut myös kavereillesi! Facebook-sivuilla voit helposti kertoa kuulumisistasi ja jakaa työnäytteitäsi, jolloin asiakkaasi näkevät heti, minkälaista jälkeä olet viime aikoina tehnyt. Voit myös kertoa sivuillasi omista kampanjoista tai alennuksista, mitkä ovat voimassa.

Vaikka et olisikaan valokuvaaja tai graafikko, kannattaa sinun perustaa toiminnallesi sivut, koska ihmiset käyttävät Facebookia todella paljon. Olit sitten rakennusmies, konsultti tai tulkki, tuo oma osaamisesi muiden tietoisuuteen.

Yrittäjä voi huolehtia siakassuhteistaan esimerkiksi Facebook-sivun kautta

2. Verkostoidu LinkedInissä

Luo verkostoja asiakkaiden kanssa. LinkedIn on puhtaasti ammatilliseen verkostoitumiseen suunnattu palvelu. Kun olet tehnyt asiakkaallesi työsuoritteita, voit esim. pyytää heiltä suosituksia, jotka näkyvät profiilissasi. Nämä ovat hyvin tärkeitä sinulle, jos saat monelta asiakkaalta suosituksia. Ne antavat sinusta ammattimaisen kuvan ja voit saada lisää työtarjouksia, kun muut huomaavat myös saamasi suositukset.

On siis tärkeää olla näkyvillä, ettei sinua unohdeta. Itse sorruin tähän virheeseen toimiessani keikkavalokuvaajana, joten en halua muiden tekevän samaa virhettä kuin minä.

3. Etsi Twitteristä asiakkaasi ja seuraa heitä

Käytännössä sama asia kuin äskeisessä: verkostoidu, verkostoidu ja verkostoidu. Twitter kasvattaa suosiotaan jatkuvasti ja aktiivisia käyttäjiä löytyy yhä enemmän. Keskustele asiakkaiden kanssa ja ole näkyvillä.

Jos yritys käyttää montaa eri työntekijää, sinun ei kannata olla näkymätön sosiaalisessa mediassa, ettei asiakkaasi unohtaisi sinua. Keskustele rohkeasti asiakkaiden kanssa ja luo vuorovaikutusta asiakkaasi kanssa myös sosiaalisessa mediassa.

Yksinkertaiset asiat voivat kiireessä helposti unohtua. Ole yksinkertaisesti kiinnostava, niin ihmiset muistavat sinut paremmin! Vanhoja asiakkaita kannattaa arvostaa ja heistä on syytä pitää huolta. Jos toimit sosiaalisessa mediassa, älä unohda sen mahdollisuuksia asiakassuhteiden ylläpitoon. Tsemppiä kaikille!

Lue lisää aiheesta

Ota somen tekeminen haltuun – Näin laadit sosiaalisen median strategian ja vuosikellon

Markkinointisuunnitelma itsenäiselle yrittäjälle

Miksi asiantuntija jakaa sisältöä somessa?

Kevytyrittäjyys vai toiminimiyrittäjyys?

Kevytyrittäjyys on oikea vaihtoehto kun:

  • Et tarvitse omaa yritystä tai Y-tunnusta
  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Sinulla on liikeidea, jota haluat testata turvallisesti
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille

Toiminimiyrittäjyys on sinua varten kun:

  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen
  • Aiot toimia yrittäjänä säännöllisesti
  • Sinulla on jo valmis idea siitä, millaista yritystoimintaa haluat harjoittaa
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Kirjoittaja: Taneli Pasanen

Muuttuva työelämä, viestintä, digitaalinen markkinointi ja itsensä brändääminen täyttävät teemoina Tanelin työpäivän. Vapaa-ajalla kovia juttuja ovat tennis, geokätköily ja seinäkiipeily unohtamatta tietenkään Netflixiä.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Älä pelkää YouTubea - videot ovat kätevä tapa päästä lähelle asiakkaita

    Tiesitkö, että Youtube on Googlen omistama ja käytännössä katsoen maailman toiseksi käytetyin hakukone? Oletko miettinyt videomarkkinointia, jolla löydyt myös hakukonetuloksissa? Videot ovat selvässä nousussa ja niitä kulutetaan tänä päivänä paljon. Etenkin nuorten keskuudessa Youtube on erittäin suosittu ja käytetty sosiaalisen median kanava. Käyttäjät voivat ladata palveluun videoita, sekä katsella ja jakaa niitä. Tämä on Youtube-blogisarjan ensimmäinen osa, jonka tarkoituksena on…

    Lue lisää
  • Markkinointi Yrityksen graafisen ilmeen luominen – näillä vinkeillä onnistut

    Kuulostaako yrityksen graafinen ilme asialta, josta huolehtiminen kuuluu suurille pörssiyhtiöille ja trendikkäille startupeille? Joltakin etäiseltä brändihaihattelulta, jota harrastavat tiimit täynnä ihmisiä, joilla on päässä silmälasit ilman linssejä ja jotka tunnistavat fontin haistamalla paperia, jolle se on painettu? Vaikkakin suurilla yrityksillä on enemmän resursseja käytettäväksi heidän ilmeensä luomiseen ja ylläpitoon, niin sitä voi tehdä myös pienellä budjetilla ja ilman kohtuutonta vaivan…

    Lue lisää
  • Markkinointi Esittelyteksti itsestä – Mitä kannattaa kertoa?

    Mitä itsestä ja omasta yritystoiminnasta kannattaa kertoa asiakkaille? Mitkä ovat tärkeimmät asiat sinun ja asiakkaan kannalta? Millaisen mielikuvan haluat herättää? Nämä ovat tyypillisiä kysymyksiä, kun mietitään esimerkiksi kotisivujen tekstejä tai ihan perinteistä myyntitilannetta. Käännä ominaisuudet hyödyiksi Saman kilpailun kohtaa toki aina asiakashankinnassa. Tämän vuoksi onkin tärkeää miettiä mitä esittelytekstiinsä kirjoittaa. Eli mitkä ovat ne oman toiminnan kannalta suurimma hyödyt asiakkaalle.…

    Lue lisää