Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Huolehdi asiakassuhteistasi sosiaalisen median avulla – 3 vinkkiä sinulle!

haluatko-huolehtia-asiakassuhteistasi-somen-avulla-valokuvan-ottaminen-puhelimella

Tässä artikkelimme asiakassuhteiden ylläpitämiseen somessa! Vaikka artikkelilla onkin jo ikää, ovat vinkit edelleen toimivia ja oivallisia etenkin aloittelevalle yrittäjälle.

Freelancerit toimivat hyvin yrittäjämäisesti ja heidän pitää hankkia itselleen tekemänsä työsuoritteet. Kun olet saanut uuden asiakkaan, kannattaa siitä pitää ehdottomasti kiinni, koska vanhoille asiakkaille sinun aina helpompi tehdä jatkossa lisää töitä. Oletuksena tietenkin se, ettet ole ryssinyt ensimmäistä keikkaa oikein urakalla.

Uusien asiakkaiden hankkiminen voi viedä sinulta paljon enemmän aikaa; panosta siis asiakassuhteisiin ja pidä asiakkaistasi huolta.

Sosiaalinen media antaa sinulle helpon mahdollisuuden ylläpitää ja huolehtia asiakassuhteistasi. Sinun ei kannata koskaan pitää asiakkaitasi itsestäänselvyytenä, että he käyttäisivät sinun palveluitasi jatkossakin.

Seuraavaksi esitämme kolme helppoa tapaa asiakassuhteen ylläpitoon! Ne eivät ole kovinkaan hankalia tai työläitä toteuttaa.

Some on kevytyrittäjällekin oiva markkinointikanava

Markkinointi sosiaalisessa mediassa on paitsi helppoa, myös edullista. Siksi kevytyrittäjänkin kannattaa ottaa se haltuun!
Lue lisää kevytyrittäjyydestä

1. Perusta Facebook-sivu toiminnallesi

Facebook on selkeästi suosituin sosiaalisen median palvelu, jos verrataan palveluiden käyttäjämääriä. Tämän takia sinun ei kannata ohittaa Facebookia ja sen mahdollisuuksia. Esimerkiksi valokuvaajat ja graafikot ovat perustaneet paljon itselleen Facebook-fanisivuja, missä he laittavat jakoon työnäytteitään ja muuta omaan työhönsä liittyviä asioita.

Sinun kannattaa kutsua asiakkaasi sivullesi, kunhan olet sellaiset perustanut. Lähetä kutsut myös kavereillesi! Facebook-sivuilla voit helposti kertoa kuulumisistasi ja jakaa työnäytteitäsi, jolloin asiakkaasi näkevät heti, minkälaista jälkeä olet viime aikoina tehnyt. Voit myös kertoa sivuillasi omista kampanjoista tai alennuksista, mitkä ovat voimassa.

Vaikka et olisikaan valokuvaaja tai graafikko, kannattaa sinun perustaa toiminnallesi sivut, koska ihmiset käyttävät Facebookia todella paljon. Olit sitten rakennusmies, konsultti tai tulkki, tuo oma osaamisesi muiden tietoisuuteen.

Yrittäjä voi huolehtia siakassuhteistaan esimerkiksi Facebook-sivun kautta

2. Verkostoidu LinkedInissä

Luo verkostoja asiakkaiden kanssa. LinkedIn on puhtaasti ammatilliseen verkostoitumiseen suunnattu palvelu. Kun olet tehnyt asiakkaallesi työsuoritteita, voit esim. pyytää heiltä suosituksia, jotka näkyvät profiilissasi. Nämä ovat hyvin tärkeitä sinulle, jos saat monelta asiakkaalta suosituksia. Ne antavat sinusta ammattimaisen kuvan ja voit saada lisää työtarjouksia, kun muut huomaavat myös saamasi suositukset.

On siis tärkeää olla näkyvillä, ettei sinua unohdeta. Itse sorruin tähän virheeseen toimiessani keikkavalokuvaajana, joten en halua muiden tekevän samaa virhettä kuin minä.

3. Etsi Twitteristä asiakkaasi ja seuraa heitä

Käytännössä sama asia kuin äskeisessä: verkostoidu, verkostoidu ja verkostoidu. Twitter kasvattaa suosiotaan jatkuvasti ja aktiivisia käyttäjiä löytyy yhä enemmän. Keskustele asiakkaiden kanssa ja ole näkyvillä.

Jos yritys käyttää montaa eri työntekijää, sinun ei kannata olla näkymätön sosiaalisessa mediassa, ettei asiakkaasi unohtaisi sinua. Keskustele rohkeasti asiakkaiden kanssa ja luo vuorovaikutusta asiakkaasi kanssa myös sosiaalisessa mediassa.

Yksinkertaiset asiat voivat kiireessä helposti unohtua. Ole yksinkertaisesti kiinnostava, niin ihmiset muistavat sinut paremmin! Vanhoja asiakkaita kannattaa arvostaa ja heistä on syytä pitää huolta. Jos toimit sosiaalisessa mediassa, älä unohda sen mahdollisuuksia asiakassuhteiden ylläpitoon. Tsemppiä kaikille!

Lue lisää aiheesta

Ota somen tekeminen haltuun – Näin laadit sosiaalisen median strategian ja vuosikellon

Markkinointisuunnitelma itsenäiselle yrittäjälle

Miksi asiantuntija jakaa sisältöä somessa?

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Kirjoittaja: Taneli Pasanen

Muuttuva työelämä, viestintä, digitaalinen markkinointi ja itsensä brändääminen täyttävät teemoina Tanelin työpäivän. Vapaa-ajalla kovia juttuja ovat tennis, geokätköily ja seinäkiipeily unohtamatta tietenkään Netflixiä.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Näin aloittava yrittäjä löytää ensimmäiset asiakkaansa

    Yritys perustettu tai kevytyrittäjyys aloitettu, mutta asiakkaat puuttuvat – miten asiakkaita lähdetään etsimään ja mistä ensimmäiset asiakkaat löytyvät? Tässä artikkelissa annamme konkreettisia vinkkejä asiakkaiden etsimiseen. Ensimmäiset asiakkaat tuovat yrittäjälle ensimmäiset tulot ja parhaimmillaan toimivat myös arvokkaina suosittelijoina, jotka laittavat puskaradion liikkeelle ja tuovat mukanaan uusia asiakkuuksia. Ensimmäiset asiakkaat ovat siis yrittäjälle tuikitärkeitä ja sen ihkaensimmäisen löytäminen on usein kaikkein hankalin…

    Lue lisää
  • Markkinointi Miten perustella hinta asiakkaalle?

    Asiakkaalla on useimmiten jonkinlainen budjetti. Budjetin ollessa vaatimaton on selvää, ettei asiakas osta, jos hintasi ylittää heidän maksukykynsä. Toisaalta matala hinta ei välttämättä ole uskottava ja asiakas saattaakin yllättäen valita kalliimman palveluntarjoajan, koska uskoo sen olevan laadukkaampi ja koska hänellä on budjettia käytettävissä tietty määrä. Valmistaudu perustelemaan Kummassakin tapauksessa on tärkeää osata perustella hinta. Kallista hintaa perustellaan esimerkiksi avaamalla mitä…

    Lue lisää
  • Markkinointi Instagram yrittäjän markkinointityökaluna - näin otat sen haltuun helposti ja nopeasti

    Kevytyrittäjänä tai itsenäisenä yrittäjänä Instagramin avulla on helppo luoda pohdittua ja selkeää kuvaa tarjoamastaan palvelusta. Kanava sopii erityisesti palveluille, joissa ollaan tekemisissä visuaalisuuden kanssa, kuten kampaajat, maskeeraajat, taiteilijat tai vaikka sisustussuunnittelijat. Instagram on yksi tämän hetken suosituimmista sosiaalisen median kanavista ja siksi oleellinen myös monelle kevytyrittäjälle. Henkilökohtaisen käytön lisäksi Instagram on saavuttanut vahvan brändityökalun aseman ja esimerkiksi Facebookiin verrattuna sitoutuminen Instagramissa…

    Lue lisää