Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Edustuskulut ja neuvottelukulut kirjanpidossa – tiedätkö näiden eron?

edustuskulut-vai-neuvottelukulut-ilmapalloja

Olet toiminimiyrittäjä ja mietit, millaisia vähennyksiä olet oikeutettu tekemään verotuksessa? Siinä tapauksessa jatka lukemista.

Kerromme sinulle tässä artikkelissa käytännön esimerkkien avulla, mitä eroa on edustuskuluilla ja neuvottelukuluilla ja kuinka voit vähentää nämä kulut yrityksesi verotuksessa. Oikeanlaisella suunnittelulla ja dokumentoinnilla voit säästää pitkän pennin, joten mikäli olet tarkan markan Mikko tai Maija, kannattaa lukea tämä artikkeli huolella!

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestä

Mitä ovat edustuskulut?

Edustuskulut määritellään sellaisiksi kuluiksi, jotka kohdistuvat yrityksesi ulkopuolisiin sidosryhmiin. Tällaisia sidosryhmiä ovat esimerkiksi asiakkaat. Edustuskuluja voi aiheutua esimerkiksi kutsuessasi asiakkaasi neuvottelemaan tulevan sopimuksen ehdoista lounaan äärelle. Yleisesti ottaen nämä kulut ovat seurausta yrityksesi liikesuhteiden ylläpitämisestä tai niiden kehittämisestä. Edustuskuluja voi syntyä myös siinä vaiheessa, kun pyrit luomaan uusia liikesuhteita. Eräs hyvin tyypillinen edustuskulujen muoto on liikelahjat.

Edellä mainittujen lisäksi edustusmenoja syntyy myös esimerkiksi majoitus- ja matkakuluista ollessasi edustusmatkalla sekä menoista, jotka liittyvät huoneistoon taikka kiinteistöön, jota käytetään edustustilaisuuksissa. Olet saattanut palkata edustustilaisuuteen myös tarjoiluhenkilökuntaa, jolloin heidän palkkansa lasketaan edustusmenoiksi. Edustusmenoja ovat myös poistot, jotka tehdään sellaisen omaisuuden hankintamenoista, joka on tarkoitettu edustamiseen.

On tärkeää tietää, että edustuskulut ovat verotuksessa vain 50% vähennyskelpoisia. Samalla tulee myös muistaa, että jos edustuskulut sisältävät arvonlisäveroa, ei tämä vero ole vähennyskelpoinen.

Neuvottelukulut vs. edustuskulut?

Neuvottelu- ja edustuskulujen suurin ero on siinä, että kun edustuskulut muodostuvat aina yrityksen ulkopuolisten sidosryhmien aiheuttamista menoista, niin neuvottelukulut aiheutuvat tavallisesti oman yrityksesi sisäisistä neuvotteluista. Saatat neuvotella esimerkiksi eri viranomaistahojen kanssa tai tavata tilintarkastajasi, jolloin sinulle kertyy neuvottelukuluja. Nämä kulut saat vähentää yrityksesi verotuksessa 100%.

Huomioithan kuitenkin, että palaverikuluiksi ei hyväksytä suuria alkoholimääriä tai ylenpalttisia ruokakestejä. Tavanomainen tarjoilu neuvottelujen aikana katsotaan kuitenkin neuvottelukuluiksi, jonka saat vähentää verotuksessa kokonaisuudessaan. Jos järjestät esimerkiksi pikkujoulut yrityksesi omille työntekijöille ja jos pystyt todentamaan, että tarjoilu pikkujouluissa on ollut kohtuullista, voit vähentää tarjoilun aiheuttamat kulut verotuksessasi kokonaisuudessaan.

Vaikka perusperiaate onkin, että neuvottelukulut syntyvät oman yrityksen sisällä, niin joissakin tapauksissa neuvottelukuluja voi kuitenkin syntyä myös neuvotellessasi asiakkaidesi kanssa ja tarjotessasi heille jotakin pientä ja tavanomaista.

Yrittäjä neuvottelemassa

Jos aiot vähentää tällaisia kuluja verotuksessa, tulee sinun pitää huolta siitä, että sinulla on dokumentteja, jotka kertovat tilaisuuden luonteen, sekä sen kenen kanssa ja miksi tilaisuus on järjestetty. Tarkka dokumentointi on tärkeää, koska ilman kunnollista todistusaineistoa tulkitaan yrityksesi neuvottelukulujen helposti olevankin edustuskuluja, jolloin saat vähentää verotuksessa pienemmän summan kuin alun perin suunnittelit. Pienyrittäjälle ero voi olla merkittävä, erityisesti, jos järjestettäviä tilaisuuksia on paljon.

Esimerkkinä voidaan ottaa 100 euron arvoinen edustuslounas, jonka tarjoat tärkeälle asiakkaallesi. Tulohyödyn jälkeen yrityksesi nettokustannus lounaasta on noin 90 euron suuruinen. Saat vähentää tästä 50% eli puolet tuloverotuksessa tuloveron ollessa 20%. Jos edustuslounas kuitenkin tulkitaan neuvottelumenoksi jää yrityksellesi lounaasta nettokustannusta enää noin 70 euron verran, josta saat vähentää tuloverotuksessa 100% tuloveron ollessa 20% ja arvonlisäverovähennyksen ollessa 14%. Jos tällaisia lounaita tulee tarjottua usein, alkaa ero tuntua pienyrittäjän kukkarossa.

Toisinaan ero neuvottelu- ja edustuskulujen välillä on kuin veteen piirretty viiva, mutta koska toiset kulut saa vähentää verotuksessa vain 50% ja toiset 100%, on yrittäjän edun mukaista pyrkiä todentamaan, että vähennysoikeus on 100%. Huolehdi siis järjestämiesi neuvottelutilaisuuksien dokumentoinnista! Dokumenteiksi käyvät kuitit ja laskut, joista löytyy pakolliset merkinnät, kuten antopäivä, myyjän alv-tunniste ja verokanta. Pienyrittäjän kannattaa pyrkiä ottamaan vähennyksistä kaikki irti.

Mikäli kaipaat tarkempia ohjeistuksia, suosittelemme lukemaan aiheesta lisää verottajan sivuilta.

Yhteenveto edustus- ja neuvottelukuluista

Neuvottelukulut:

  • Yrityksen sisäiset palaverit
  • Lounas esimerkiksi tilintarkastajan tai konsultin kanssa
  • Pienehköt tarjoilut
  • Pikkujoulut henkilöstön kanssa, jos tarjoilu ollut kohtuullista
  • 100% vähennysoikeus elinkeinotulon verotuksessa

Edustuskulut:

  • Esimerkiksi asiakastapaamiset tai lounas asiakkaan kanssa
  • Edustuskuluista ei voi vähentää arvonlisäveroa
  • 50% vähennysoikeus elinkeinotulon verotuksessa

Olemme kirjoittaneet myös aiemmin toiminimiyrittäjän verovähennyksistä, joista voit lukea täältä.

Edustuskulut, neuvottelukulut? Ei hätää me autamme!

Mikäli tarvitset näihin asioihin lisävinkkejä tai olkapään, jolta saada tukea, älä epäröi olla yhteydessä meihin.

Nämä asiat kannattaa aina tarkistaa omalta kirjanpitäjältäsi. Varsinkin, jos olet epävarma siitä, onko kyseessä edustuskulu vai neuvottelukulu.

UKKO Toiminimiyrittäjyyden asiakaspalvelu vastaa puhelimeen arkisin klo 9-16 numerossa 09 427 208 61. Yhteyttä voit ottaa myös sähköpostitse asiakaspalvelu@ukkopro.fi.

Kirjoittaja Suvi Kylmälä

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestä

Muita artikkeleita aiheesta Taloushallinto:

  • Taloushallinto Yrittäjä, huomioi kirjanpidon säilytysaika ja hallitse kuittiralli!

    Yksi yrittäjyyden tärkeimpiä vastuita on huolehtiminen siitä, että liiketoiminnasta kertyvät tärkeät tositteet – kuten kuitit ja sopimukset – sekä muut dokumentit kerätään talteen kirjanpitoa varten. Tässä tulee huomioida myös lakisääteinen kirjanpidon säilytysaika. Tositteiden säilytys voi kuitenkin käydä haastavaksi, jos sille ei luo järkeviä käytänteitä. Yrittäjyyskoulumme kokosi sinulle tähän artikkeliin vinkit kirjanpitoaineiston järkevään säilyttämiseen! Mistä kirjanpidossa on kyse? Kerromme tämän lyhyesti…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Ostolaskujen käsittely

    Onko kuitit hukassa ja ostolaskut kadoksissa sähköpostin syövereissä? UKKO Toiminimiyrittäjyyspalvelun ostolaskut auttavat tässä asiassa. Keskitetty laskujen hallinta varmistaa sen, että kuitit ovat tallessa turvallisessa pilvipalvelussa aina kun niitä tarvitset. Pienyrittäjälle ostolaskujen arkistointi on aina työlästä ja varsinkin tilinpätöksen hetkellä tiedon tulisi olla saatavissa nopeasti kirjanpitäjälle. UKKO Toiminimiyrittäjyyspalvelussa ostolaskut pysyvät tallessa ja kirjanpitokin onnistuu automaattisesti.

    Lue lisää
  • Taloushallinto Sähköinen taloushallinto tehostaa työskentelyäsi

    Digitalisaatio on pyyhkäissyt myös taloushallinnon yli. Tänä päivänä laskut kulkevat automaattisesti kirjanpitoon, arkistot ja tilikartat löytyvät mappien ja kansioiden sijaan pilvestä. Sähköistymisen myötä myös kirjanpitäjällä on enemmän aikaa keskittyä neuvomaan ja auttamaan sinua oikeissa kysymyksissä. Kokosimme alle vielä muutamia merkittävimpiä hyötyjä, joita sähköinen taloushallinto mahdollistaa. Ajan säästö Sähköisen taloushallinnon ohjelman avulla vähennät taloushallinnon rutiinitöihin kuluvaa aikaa, jolloin voit keskittyä entistä paremmin ydintoimintaasi.…

    Lue lisää