Arvioitu lukuaika: 6 minuuttia

Ketään ei lähtökohtaisesti kiinnosta yrityksesi – vakuuta heidät!

iloinen-kevytyrittaja-mies-huutaa-megafoniin

Asiakkaiden hurmaaminen ei käy äkkiä. Useilla yrityksellä on mennyt jopa vuosia, ennen kuin ne ovat saaneet asiakkaiden huomion ja luottamuksen.

Hurmaaminen ei tapahdu myöskään itsestään, vaan yrittäjän on paiskittava töitä sen eteen. Heillä on kuitenkin käytössään runsaasti keinoja, joilla yleisön vakuuttaminen onnistuu. Luettelemme tässä muutamia!

Karu totuus on, että lähtökohtaisesti yrityksesi ei kiinnosta ketään. Jos mieleesi on siis juolahtanut mahtava liikeidea ja päädyt toteuttamaan sen, älä odota, että asiakkaita alkaa saman tien virrata ja tuotteita revitään käsistäsi. Näin käy todella harvoin, oli yritys tai sen takana oleva aate kuinka hyödyllinen tai jalo tahansa.

Sinulla ei kuitenkaan ole syytä heiluttaa valkoista lippua näiden sanojen myötä. Voit mainiosti voittaa yleisön puolellesi omien toimiesi avulla!

Erotu joukosta

Miksi perustaa yritys, jonka kopioita löytyy jo tusinoittain? Näin yrittäjä hukkuu helposti massaan. Henkilökohtaisessa elämässään moni saattaa vältellä joukosta erottautumista, mutta yritystasolla vaatimattomuus ja piilottelu eivät kannata.

Menestyksekäs yrittäjyys vaatii rohkeutta erottua muista.

Keksi siis jokin piirre tai keino, jolla nostat yrityksesi esiin muiden vastaavien joukosta! Jos et varsinaisesti uutta liikeideaa keksikään, mieti, missä muualla erikoisuus voisi piillä; olisiko se esimerkiksi tuotteidesi nimissä tai ulkonäössä, liiketilasi sisustuksessa, palvelussa vai tavassasi tehdä markkinointia. Persoonallisuus on aina kiinnostavaa!

Voit tehdä eroa muihin yrityksiin myös kertomalla liiketoimintasi hyödyistä ja tavoitteista – ja varsinkin siitä, millä tavalla nämä poikkeavat muiden samanlaisten yritysten tarjoomasta! Hyödyt ja tavoitteet voivat tuntua sinulle itsellesi täysin selviltä, mutta asiakkaille ne eivät sitä ole.

Saat yleisön huomion kiinnitettyä, kun maalaat sen eteen positiivisen tulevaisuuskuvan!

Älä siis jää pelkästään luettelemaan palvelujesi tai tuotteidesi ominaisuuksia; kerro myös, millaisia tuloksia asiakas voi saada niiden avulla aikaiseksi! Saat yleisön huomion kiinnitettyä, kun maalaat sen eteen positiivisen tulevaisuuskuvan.

erotu joukosta

Olipa kerran yritys…

Nykyisin painotetaan sitä, kuinka yrityksellä on oltava tarina; tästä on tullut hienolta kuulostava termi, josta kuitenkin saattaa puuttua varsinainen sisältö. Yritysten tarinoita voi lukea niiden kotisivuilta ja kuulla niiden edustajien hissipuheissa.

Yrityksen tarina ei kuitenkaan ole mikään turha juttu! Oikein rakennettuna se hahmottaa yrityksen mission niin yleisölle kuin henkilöstöllekin. Samalla se tuo yrityksen toimijoiden joukkoon yhteisöllisyyden tunteen; tarina kirkastaa heille yhteiset tavoitteet ja motivoi heitä saavuttamaan ne tehden työnteosta tällä tavoin merkityksellisempää.

Ihmiset ovat aina kiinnostuneita toisista ihmisistä, ja tämä pätee myös yritysmaailmassa. Kasvoton yritys sinänsä ei usein herätä yleisön mielenkiintoa, mutta se kuuntelee kyllä mielellään yrityksen taustatarinaa sekä tietoa sen perustajasta ja työntekijöistä.

Hahmottele siis yrityksesi tarina.

Kerro, mistä kaikki alkoi: mistä sait idean yrityksesi perustamiseen? Mitkä aatteet ajoivat sinut tekemään niin? Kuinka löysit lisää työntekijöitä yritykseesi? Mitkä ovat tuotteidesi tai palvelujesi tavoitteet?

Tarina on tietysti hyvä lisätä yrityksesi verkkosivuille. Tuo se lisäksi tiivistettynä esille myyntipuheissasi ja esimerkiksi mainoksissa ja esitteissä. Tarinan ydinajatuksen olisi hyvä esiintyä myös yrityksesi mahdollisessa sloganissa!

…ja päähenkilönä asiakas

Kuten mainittu, ihmiset ovat kiinnostuneita toisista ihmisistä ja kuulevat heitä mielellään. Melko varmaa kuitenkin on, että vielä tätäkin mieluummin ihmiset haluavat kuulla ja puhua itsestään.

Kun siis kerrot yrityksesi tarinaa, tee se sellaisesta näkökulmasta, että päähenkilöksi nousee asiakas. Osoita, kuinka juuri hän hyötyy tuotteistasi tai palveluistasi ja tekee niiden avulla arjestaan mielekkäämmän. Tätä yleisösi haluaa kuulla!

Markkinoinnilla on väliä – ja edustat sitä kaikilla teoillasi

Harva yritys menestyy enää nykyisin pelkän puskaradion avulla. Markkinointi onkin tärkeä väline tunnettuuden lisäämiseksi ja asiakkaiden keräämiseksi.

Kun toimit yrittäjänä, käytännössä kaikki toimintasi on markkinointia – oli kyse sitten tekemästäsi asiakaspalvelusta, mielipiteistäsi tai käyttäytymisestäsi sosiaalisessa mediassa. On sanomattakin selvää, että asiallinen ja kohtelias käytös on yrittäjänä tarpeen. Iloinen asenne on luonnollisesti plussaa!

Kartoita se, millainen kohdeyleisösi ja sen tarpeet ovat, ja suunnittele markkinointisi tyyliä tämän mukaan. Mieti myös, mitä kautta yleisön tavoittaa helpoiten. Voit hyödyntää useampia kanavia, mutta resursseja kannattaa asettaa eniten siihen kanavaan, jota kohdeyleisösi eniten hyödyntää.

Autenttinen markkinointi

Autenttisuus on valttia!

Sosiaalinen media on kenties helpoin ympäristö, jossa markkinointi kannattaa aloittaa; se on tehnyt markkinoinnista myös melko edullista. Yleisimpiä yritysten hyödyntämiä kanavia ovat Facebook, Instagram, YouTube, Twitter ja Pinterest. Hoida sosiaalinen media kunnialla; tuota sinne hyvää ja mielenkiintoista sisältöä säännöllisin väliajoin.

Omaa persoonaa ja arvojakin kannattaa markkinoinnissa tuoda ehdottomasti esille. Varsinkin sosiaalisessa mediassa voi leikitellä paljon, eikä kaiken sisällön tarvitse olla viimeisen päälle kiillotettua. Autenttisuus on valttia, ja sen hyödyntäminen onnistuu erityisesti Instagram-tarinoissa.

Puskaradion voimaa ei tule aliarvioida.

Ylempänä mainitsin, että yritys ei enää ota menestyäkseen pelkän puskaradion avulla. Se on tästä huolimatta tärkeä väline, jota yrittäjän ei tule aliarvioida. Jos asiakas mainitsee tuttavalleen saaneensa tietyssä ravintolassa huonoa palvelua ja kehottaa häntä karttamaan sitä, tekee tuttava todennäköisesti näin – ja saattaa levittää sanaa myös eteenpäin.

Hoida siis liiketoimintasi ja mahdollinen asiakaspalvelu laadukkaasti. Virheitä toki sattuu kaikille yrittäjille, mutta tukalat tilanteet voi yleensä korjata pahoitteluilla ja hyvityksillä. Kun toimit nöyrästi ja asiakkaitasi kunnioittaen, toimii puskaradio todennäköisemmin sinulle edullisesti!

Ole helposti lähestyttävä

Eräs tapa, jolla voit voittaa asiakkaiden luottamuksen puolellesi, on päästää heidät lähemmäs itseäsi ja yritystäsi. Madalla siis yhteydenoton kynnystä!

Moni yritys kätkee yhteystietonsa kotisivujensa uumeniin, ja kaikilta niitä ei löydy ollenkaan. Kaikilla ei tietenkään ole tarpeeksi resursseja asiakkaiden yhteydenottojen hoitamiseen – ja moni yksityisyrittäjä ei yksinkertaisesti halua tehdä asiakaspalvelua. Tämä kuitenkin saattaa epäilyttää ja karkottaa asiakkaita.

Entä jos sinä toimisitkin toisin?

Yrityksesi sivuilla olisi hyvä olla vähintään yhteydenottolomake ja napit sosiaalisen median kanavillesi. Resursseistasi ja mielenkiinnostasi riippuen voit lisätä sivuille myös toimitilojesi osoitteen, puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen – tai jopa chatin!

Asiakkaat haluavat olla yhteydessä yrityksiin eri asioissa. He saattavat kaivata lisätietoa palvelusta tai tuotteesta, kysyä mahdollisesta työpaikasta tai yhteistyöstä, antaa palautetta tai pyytää yrittäjää haastateltavaksi. Suurin osa arvostaa yrityksiä, joihin on helppo saada yhteys; se lisää firman läpinäkyvyyttä.

Otetaan esimerkiksi yhdysvaltalainen verkkokenkäkauppa Zappos. Sen ajatuksena oli alusta asti keskittyä asiakaspalveluun, ja tässä panostettiin puhelinliikenteeseen. Yleisöä kannustettiin ottamaan kauppaan yhteyttä sijoittamalla sen puhelinnumero näkyvästi verkkosivuille.

Zapposin perustaja on vannonut puhelimen nimeen yrityksen brändäyksessä. Puhelinkeskustelun kautta asiakkaan huomio saadaan täysin itselle muutaman minuutin ajaksi; jos keskustelut lisäksi hoidetaan hyvin, tehdään asiakkaaseen vaikutus ja hänen luottamuksensa on voitettu.

Zapposin puhelinpalvelu on auki ympäri vuorokauden, mutta ihan näin pitkälle sinun ei tarvitse mennä. Jos aikasi on rajallista, mahdollista asiakkaiden yhteydenotot esimerkiksi tiettyinä kellonaikoina.

Helposti lähestyttävä yrittäjä

Asiakaskokemus

Hyvä asiakaspalvelu ja helppo tavoitettavuus ovat toimivan asiakaskokemuksen osia. Tässä vielä muutama seikka, jotka olisi yrittäjänä hyvä ottaa huomioon!

Ole rehellinen. Kerro myös hinnoittelusi reilusti ja avoimesti.

Toimivat verkkosivut. Niiltä pitäisi löytyä kaikki olennainen ja niiden tulisi olla helpot navigoida.

Kuuntele asiakkaitasi. Ota avoimesti vastaan heidän palautettaan ja ehdotuksiaan ja viilaa niiden mukaan toimintaasi entistä sujuvammaksi. Asiakkaille saattaa tulla mieleen upeita ajatuksia, joita sinä ja alaisesi ette välttämättä olisi keksineet!

Anna heidän kokeilla. Tarjoa asiakkaille näytteitä ja kokeiluja tuotteistasi tai palveluistasi – joko ilmaiseksi tai pienellä alennuksella.

Käytä muutenkin pelisilmääsi. Sinun on toki oltava innokas myymään ja edustamaan yritystäsi, mutta kaikissa tilanteissa ei kannata olla liian päällekäyvä ja tuputtaa väkisin. Rakenna luottamusta pikkuhiljaa.

Älä pelkää epämukavuusaluetta

Mukavuusalueelta poistuminen – kas siinäpä jo toinen muoti-ilmaisu tässä kirjoituksessa. Mukavuusalue on kuin kupla, johon sisältyvät ne rutiinit ja kokemukset, joihin olemme tottuneet.

Yrittäjyystoimintaa harjoittaessa mukavuusalueen ulkopuolelle on kuitenkin monesti mentävä.

Epämukavuusalue ei ole niin epämiellyttävä asia kuin miltä se kuulostaa. se tarkoittaa nimenomaan rutiineista irrottautumista ja uusien asioiden omaksumista.

Epämukavuusalueella pääset kehittämään uusien kokemusten kautta luovuuttasi, itsevarmuuttasi ja joustavuuttasi. Samalla kykysi improvisoida, ottaa riskejä ja sietää stressiä paranevat!

Aloitellessasi yrittäjyystoimintaa sinun on opittava paljon uutta ja nähtävä vaivaa. Tämä ei onnistu, ellet astu epämukavuusalueelle.

Laita siis itsesi likoon! Kokeile ja kontaktoi rohkeasti, verkostoidu ja anna luovuutesi lentää. Ole avoin palautteelle ja kehitysehdotuksille, mutta älä tuhlaa liikaa ajatuksiasi negatiivisiin arvostelijoihin ja internetin trolleihin – niitä kyllä löytyy aina. Luota itseesi ja toimi niin, kuin sinusta tuntuu toimivalta.

Muista yrityksistä erottautuminen vaatii sinulta epämukavuusalueelle astumista. Uusien ihmisten kontaktointi, avoin sometoiminta ja omien mielipiteiden julistaminen voi tuntua aluksi jännittävältä, mutta tähän tottuu kyllä!

Kun pidät ainakin nämä asiat mielestäsi, voi yritystoimintasi kukoistaa!

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Verkostoidu ja vaurastu: yhteisöt yrittäjän voimavarana

    Verkostoituminen on yksi parhaista tavoista saavuttaa omat unelmansa yrittäjänä. Nappaa tästä artikkelista Insider Society -yhteisön perustajan Katja Presnalin parhaat vinkit siitä, miten vaurastut verkostojen avulla. Mieti henkilöbrändiäsi ensin Jotta saat parhaat edut verkostoista, mieti ensin henkilöbrändiäsi. Osaat varmasti jo hyvin esitellä itsesi ja yrityksesi, mutta henkilöbrändäykseen kuuluu paljon muutakin. Tärkeimpänä on, että tiedät omat pitkän tähtäimen tavoitteesi ja osaat viestiä…

    Lue lisää
  • Markkinointi Kevytyrittäjän kotisivut wordpressillä - näin teet sen

    WordPress on avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmä, joka taipuu moneen. Sitä käytetään esimerkiksi blogien, verkkokauppojen ja kotisivujen alustana. Esittelemme tässä kirjoituksessa WordPressin parhaita puolia ja syitä, joiden takia myös kevytyrittäjien kannattaisi perustaa omat kotisivunsa nimenomaan WordPressillä. Käymme läpi myös haasteita, joita usein mielletään WordPress-pohjaisen kotisivun rakentamiseen sekä annamme vinkkejä, miten kevytyrittäjä pääsee alkuun. WordPress.com ja WordPress.org, mitä eroa niillä on? On olemassa…

    Lue lisää
  • Markkinointi Hyvä asiakaspalvelu on yrityksen kilpailuvaltti

    Mitä oikein on hyvä asiakaspalvelu? Jokaisella lienee omanlaisensa käsitys hyvästä asiakaspalvelusta, mutta useimmiten esille nousee kaksi avainsanaa, joilla hyvää asiakaspalvelukokemusta kuvataan. Ne sanat ovat nopea ja henkilökohtainen. Hyvä asiakaspalvelija puolestaan on ystävällinen ja ammattitaitoinen, ja hän haluaa kuunnella ja ymmärtää asiakkaan tarpeet ja ratkaista tämän ongelmat. Sanonnan mukaan asiakas kertoo saamastaan hyvästä asiakaspalvelusta kolmelle ihmisille, mutta saamastaan huonosta yhdelletoista. Jos…

    Lue lisää