Yrittäjyyskoulu

Aina kannattaa yrittää

Yritysblogin kirjoittaminen – Näin kirjoitat timanttisen tekstin yritysblogiin

timanttinen-yritysblogi

Tuskailetko välillä sitä, miten saisit blogiteksteistäsi huokuttelevia ja napakoita? Tai onko kirjoittaminen vasta haaveissa, etkä tiedä, miten hyvä blogiteksti kirjoitetaan?

Näitä kuutta vinkkiä noudattamalla kynäilet taidokkaan tekstin yritysblogiin.

Bloggaaminen on yrittäjälle ja kevytyrittäjälle loistava tapa tuoda esiin osaamistaan ja asiantuntemustaan sekä hankkia uusia asiakkaita. Ihmiset viettävät paljon aikaa verkossa, joten siellä heidät myös tavoittaa. Oikean kohderyhmän ulottuvilla taidokas blogiteksti voi tuoda yllättävän ison vaikutuksen.

Yritysblogin kirjoittajalla pitää kynän pysyä kädessä

Bloggaaminen sopii kenelle tahansa yrittäjälle, jolta löytyy aito halu jakaa tietoa ja tarjota asiakkaille hyötyä tekstien välityksellä. Eniten hyötyä blogista on kuitenkin useimmiten asiantuntijoille, joiden palveluita ostetaan paitsi ammattitaidon, myös persoonan perusteella.

1. Kirjoita asioista, joista lukijasi kaipaa tietoa

Yrittäjän tärkein lukija on yleensä aina asiakas, joko nykyinen tai tuleva. Jos haluat saada asiakkaan kiinnostumaan teksteistäsi, opettele ajattelemaan asioita hänen näkökulmastaan. Millaista tietoa hän kaipaa tai millaisia ongelmia hänellä on? Tarjoa tietoa näihin tarpeisiin.

Eikä tämä ole niin vaikeaa kuin miltä se ehkä kuulostaa. Tapaat todennäköisesti jatkuvasti asiakkaitasi ja juttelet heidän kanssaan. Kirjoita niistä asioista, jotka heitä askarruttavat tai joista he kysyvät sinulta usein neuvoa.

2. Kirjoita vain yhdestä asiasta kerralla

Varsinkin ensimmäisten blogitekstien kohdalla iskee helposti vauhtisokeus ja tekisi mieli yrittää kattaa koko oma osaamisen kirjo yhdellä tekstillä. Aiheen rajaaminen voi olla vaikeaa, sillä asiat ovat harvoin mustavalkoisia ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Karvaisetkin miehet voivat kirjoittaa yritysblogia

Usein ensimmäisenä mieleen tuleva teksti-idea on liian lavea ja yleinen. Aiheeseen pitää löytää näkökulma, josta sitä käsittelee. Älä siis kerro, että kävit seminaarissa tai tapahtumassa, vaan jaa tärkein oivalluksesi ja kerro, miten se vaikuttaa lukijaan. Äläkä valitse aiheeksi pelkkää muutosta tai megatrendiä, vaan kirjoita siitä, mihin se vaikuttaa tai millaisia toimia se edellyttää.

Pyri aina siihen, että tekstisi vastaa vain yhteen kysymykseen eikä rönsyile sivupoluille.

Älä taustoita tai perustele liian laveasti, niin lukijan on helppo seurata tekstiä.

3. Kerro tärkein asia ensin

Mieti jokaisen tekstin kohdalla jo etukäteen, mikä on tekstin tärkein asia. Jos sinun pitäisi tiivistää tekstin sanoma yhteen lauseeseen, mikä se olisi? Pengo tärkein asia esiin ja tarjoile se lukijalle otsikon ja/tai parin ensimmäisen virkkeen aikana.

Jos tekstin pihvin jättää myöhemmäksi, lukija ei välttämättä koskaan saa tietää sitä. Moni nimittäin jättää lukemisen kesken.

Mieti, millaisen tekstin haluaisit itse lukea ruuhkabussissa ja pyri siihen.

4. Kirjoita tavallista kieltä

Joskus ammattilaiset kuvittelevat, että asiantuntijalta kuulostaakseen pitää viljellä vaikeita sanoja tai monimutkaista kieltä. Asia on päinvastoin. Voitat lukijan luottamuksen, kun käytät tavallista, selkeää kieltä, jota lukijan on helppo ymmärtää.

Kokeile miettiä, miten kertoisit asian lukijalle kasvotusten. Usein se auttaa kirjoittamaan riittävän yksinkertaisesti ja suoraan. Ajattele vaikka valmiiksi tuttua ihmistä, joka edustaa kohderyhmääsi, kuten naapuria, työkaveria tai yhteistyökumppania, ja suuntaa sanasi hänelle.

5. Ole konkreettinen

Lisää tekstiin arkisia esimerkkejä, tarinoita ja sattumuksia, jotka auttavat lukijaa ymmärtämään, mitä tarkoitat. Usein lyhyt esimerkki tai muutaman lauseen tarina on hyvä aloitus tekstille, koska se saa lukijan heti tajuamaan, mistä on kyse.

Ajattele lukijan arkea ja sitä, millaisia kokemuksia ja ongelmia hän kohtaa päivittäin. Millainen vertaus auttaisi liittämään kertomasi osaksi hänen kokemaansa ja oppimaansa?

Punapipoinen nainen lukee internetistä tekstiä

6. Muista persoonallinen ote ja näkemykset

Kenenkään ei tarvitse ammatillisessa blogitekstissä mennä syvälle henkilökohtaisuuksiin. Vaatekaapin esittely ei ole tarpeen, mutta blogitekstien ideana on, että teksti on kirjoittajan näköistä ja oloista.

Muodosta siis reippaasti näkemyksiä, kerro omista kokemuksistasi tai tee tulkintoja ja tiivistyksiä.

Sinä tiedät aiheesta enemmän kuin asiakkaasi, joten mieti, miten hän parhaiten hyötyisi juuri sinun tiedoistasi, taidoistasi ja mielipiteistäsi.

Pelkkä faktatiedon referoiminen on niin kuivakkaa, että lukija ei jaksa loppuun asti.

Kirjoittaja Sanna Sevänen

Sanna Sevänen on työelämän teksteihin erikoistunut kirjoituskouluttaja, joka haluaa, että kirjoittaminen olisi mahdollisimman hauskaa. Ensimmäiseltä ammatiltaan hän on toimittaja, joka on kirjoittanut uransa aikana yli 35 eri julkaisuun. Tutustu Sannan yritykseen, digiajan kirjoituskoulu Kiteeseen verkkosivuilla www.kidekoulu.fi.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Millainen uutiskirjemarkkinointi kasvattaa kevytyrittäjän liiketoimintaa?

    Onko sähköpostilaatikkoosi kilahtanut tänään uutiskirje? Osaatko sanoa, kuinka monta markkinointisähköpostia saat päivässä yrityksiltä, joiden palveluita olet käyttänyt tai joille muuten olet antanut yhteystietosi? Markkinointiviestien ja uutiskirjeiden on pakko toimia, koska miltei jokainen yritys niitä lähettää, on ensimmäinen ajatus tästä sähköisen markkinoinnin muodosta. Mutta miten markkinointiaan aloittava yrittäjä pääsee alkuun uutiskirjeiden kanssa? Kuinka jalostaa sähköpostiviesteistä kannattavaa liiketoimintaa? Uutiskirjeet jakavat sekä vastaanottajien…

    Lue lisää
  • Markkinointi Haluatko huolehtia asiakassuhteistasi somen avulla? Tässä 3 vinkkiä sinulle!

    Freelancerit toimivat hyvin yrittäjämäisesti ja heidän pitää hankkia itselleen tekemänsä työsuoritteet. Kun olet saanut uuden asiakkaan, kannattaa siitä pitää ehdottomasti kiinni, koska vanhoille asiakkaille sinun aina helpompi tehdä jatkossa lisää töitä. Oletuksena tietenkin se, ettet ole ryssinyt ensimmäistä keikkaa oikein urakalla. Uusien asiakkaiden hankkiminen voi viedä sinulta paljon enemmän aikaa. Panosta siis asiakassuhteisiin ja pidä asiakkaistasi huolta. Sosiaalinen media antaa sinulle…

    Lue lisää
  • Markkinointi Oman osaamisen tuotteistaminen – näillä vinkeillä pääset alkuun osaamisesi myynnissä!

    Oletko joskus haaveillut oman yrityksen perustamisesta tai vaikkapa vaan sivutulojen hankkimisesta asiantuntijana oman vakituisen työn ohella? Monilla meistä on taitoja, joilla voisimme työllistää itsemme. Oman osaamisen tuotteistaminen voi kuitenkin olla kompastuskivi, jonka vuoksi pöytälaatikkoideat eivät lähde lentoon. Oman osaamisen tuotteistaminen on freelancerin ja kevytyrittäjän tärkein taito. Saat lisää asiakkaita, kun ihmiset tietävät kuka olet ja mitä osaat. Tässä artikkelissa kerromme…

    Lue lisää