Yrittäjyyskoulu

Aina kannattaa yrittää

Hakukoneoptimointi ja 5 tärkeintä SEO-vinkkiä uudelle pienyrittäjälle

Pienyrittajan-SEO-mies-etsii-tietoa-kännykällä

Hakukoneoptimointi nettisivujen pystyttämisen yhteydessä on aloittelevan yrittäjän ensitoimia. Verkkosivujen rakentamisessa on siis hyvä huomioida, miten ne löytyvät hakukoneista potentiaalisten asiakkaiden etsiessä tietoa. Tässä artikkelissa käymme läpi, millä helpoilla toimilla uusi pienyrittäjä voi parantaa omien nettisivujensa löydettävyyttä heti alkuunsa.

Hakukoneoptimointi on yrittäjälle tärkeä tehtävä. Mietihän vaikka, miten itse etsit tietoa palveluista, ruokakaupoista tai lähialueen ravintoloista – kirjoitat Googlen hakukenttään, mitä haluat tietää, vai mitä? Hyvin todennäköisesti tietoa etsiessäsi klikkaat ensimmäistä hakutulosta ja mahdollisesti myös toista ja kolmatta, mutta sen pidemmälle et välttämättä selaa. On siis parasta yrittää olla listan alkupäässä.

SEO-kirjainlyhennelmä tulee sanoista ”search engine optimization”, suomeksi siis hakukoneoptimointi. Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan kaikkia toimenpiteitä, joilla yksittäisen sivun, esimerkiksi blogikirjoituksen, tai kokonaisen verkkosivuston sijoitusta hakukoneiden hauissa pyritään parantamaan.

Eli jos perustat verkkosivut esimerkiksi kauneushoitolallesi, joka tarjoaa kasvohoitoja Tampereella, haluat sijoittua mahdollisimman korkealle, kun ihmiset etsivät kauneushoitolaa tai kasvohoitoa Tampereelta.

Mitä korkeammalle sijoitut hakutuloksissa, sitä enemmän saat verkkosivuillesi klikkauksia, ja liikkeeseesi asiakkaita.

Sijoitusta hakutuloksissa voidaan parantaa erilaisilla hakukoneoptimoinnin keinoilla. Tällaisia keinoja on paljon, osa yksinkertaisia ja toiset monimutkaisia. Aiheeseen voi perehtyä hyvinkin syvällisesti ja moni verkkosivujen ja markkinoinnin osaaja onkin erikoistunut nimenomaan optimoimaan verkkosivuja hakukoneita varten.

Jossain vaiheessa, kun haluat panostaa näkyvyyteesi, voi olla hyvä idea palkata hakukoneoptimoinnin ammattilainen viilaamaan verkkosivujesi SEO-yksityiskohdat kuntoon. Aloitteleva yrittäjä pääsee kuitenkin hyvään alkuun jo laittamalla itse muutaman perusasian kuntoon.

Pienyrittäjän SEO. Yrittäjä iloitsee onnistumisesta tietokone sylissään.

Uuden pienyrittäjän 5 tärkeintä SEO-toimenpidettä:

1. Selvitä avainsanasi

Avainsanat ovat hakukoneoptimoinnin ydin. Avainsanat tarkoittavat niitä sanoja ja fraaseja, joilla palveluasi etsitään verkon hakukoneista. Esimekiksi sähköasennuspalvelua voidaan hakea vaikkapa termeillä ”valaisinten asennus”, ”keittiöremontin sähkötyöt” tai ”sähkömies Helsinki”. Pohdi ja listaa ensimmäisenä siis sanoja, joilla omaa palveluasi lähdettäisiin hakemaan.

Avainsanoja ideoidessa on pienyrittäjän hyvä ottaa huomioon, että isoilla kilpailijoilla on huomattavasti enemmän resursseja panostettavana verkkosivuihin ja niiden optimointiin.

Yhden hengen voimin pyörivää tamperelaista kauneushoitolaa ei siis välttämättä kannata ainakaan heti yrittää nostaa ”kauneushoitola Tampere” -haun kärkipaikoille.

Pienyrittäjä voikin lähteä liikkeelle pohtimalla, millaisen tarkemman haun kärkeen olisi realistista tähdätä. Esimerkiksi ”kauneushoitola Hervanta” on jo hakutermi, jolla on paljon vähemmän kilpailua. Sijainnin lisäksi voit pohtia, millaisiin palveluihin erikoistut lähimpiin kilpailijoihisi verrattuna. Jos kaupunginosassasi ei ole ketään muuta, joka tekisi kulmien kestopigmentointia, on ”kulmien kestopigmentointi Hervanta” loistava avainfraasi, johon panostaa.

Kun olet listannut joitain avainsanoja, voit vielä hakea sanoja itse hakukoneesta. Kiinnitä erityisesti huomiota sivun alalaitaan ilmestyviin ehdotuksiin – nämä ovat sanoja ja fraaseja, joilla muut alasi palveluista kiinnostuneet ovat tehneet hakuja. Nappaa ideat talteen! Avainsanoja ja hakufraaseja kannattaa listata reippaasti ideointivaiheessa verkkosivusi sisältöjen suunnittelua varten. Avainsanalista voi auttaa myöhemmin myös esimerkiksi yritysblogin aiheiden ideoinnissa.

Kun avaisanoja on kasassa jonkinlainen lista, voit kokeilla avainsanojen analysointiin tarkoitettuja työkaluja ja näin tunnistaa listalta sellaisia termejä, joihin panostaa enemmän. Esimerkkejä välineistä, joilla analysoida avainsanoja ovat Googlen tutkimustyökalu ja Key Word Tool.

Avainsana-analyysillä voit selvittää hakusanojen hakuvolyymia eli sitä, kuinka paljon hakukoneista etsitään tietoa tietyillä hakusanoilla. Lisäksi työkalut osaavat kertoa hakusanojen vaikeusasteen – tämä taas tarkoittaa sitä, kuinka paljon sisältöä verkosta löytyy juuri sinun hakusanoillasi. Jos vaikeusaste on korkea, on etenkin pienen toimijan haastavaa päästä hakutuloksissa kovin ylös, tai pysyä siellä, kun uutta sisältöä julkaistaan jatkuvasti – siksi itsenäisen yrittäjän on hyvä keskittyä yleisten hakutermien sijaan tarkempiin avainsanoihin, joiden vaikeusaste on matalampi.

2. Nimeä kuvat ja sijoita avainsanoja alt-teksteihin

Hakukoneet skannaavat kaikkea sivustoltasi löytyvää tekstiä – sekä näkyvää että piiloon jäävää, kuten kuvatiedostojen nimiä. Jos sivustoltasi löytyvän kuvan nimi on IMG_5932, ei hakukone osaa päätellä lainkaan, mitä kuvassa on ja millaisia hakuja tekeville ihmisille sitä olisi hyvä näyttää.

Kuvien nimeämiseen kannatta siis panostaa. Aina, kun lisäät kuvan sivustollesi, se on hyvä nimetä niin, että nimestä tulee ilmi, mitä kuvassa suurin piirtein on.

Lisäksi nimeen on hyvä sisällyttää jokin kuvan aiheeseen ja yritykseesi liittyvä avainsana. Esimerkiksi jos kerrot sivulla yrityksille tarjoamastasi kriisiviestinnän valmennuksesta ja lisäät kuvan jostain valmennuksestasi – tai kuvapankkikuvan valmennustilanteesta – voit nimetä sen esimerkiksi näin: henkiloston-kriisiviestintavalmennus.jpeg. Ääkköset kannattaa jättää tiedostonimistä pois.

Alt-tekstit eli vaihtoehtoiset tekstit, jotka tulevat näkyviin jos kuva ei jostain syystä lataudu, kiinnostavat hakukoneita aivan erityisesti. Muista siis aina kuvia lisätessäsi täyttää myös alt-kenttä. Tähän voit kuvata, mitä kuvassa näkyy – vähän kuin kuvailisit kuvaa henkilölle, joka ei näe sitä. Alt-teksteihin kannattaa aina sisällyttää relevantteja avainsanoja, esimerkiksi sen palvelun nimi, jota kyseisellä sivulla käsitellään.

Kuvia verkkosivuille lisätessä kannattaa myös kiinnittää huomiota niiden kokoon. Kuvia ei kannata ladata sivustolle kovin suuressa koossa, sillä suuret kuvatiedostot hidastavat aina sivun latausnopeutta. Pitkät latausajat eivät ole kävijöiden, eivätkä hakukoneiden mieleen. Kuvien koossa kannattaa kulkea kuitenkin kultaista keskitietä: liian pieniksi pakatut kuvat taas voivat näyttää huonolaatuisilta, mikä ei anna hyvää kuvaa yrityksestäsi.

3. Linkitä sivustosi somekanavillesi

Ulkoiset linkitykset kertovat hakukoneiden silmissä, että sivustosi on luotettava, koska muut viittaavat siihen. Eihän kukaan linkittäisi huonoa tai epäluotettavaa sivustoa, vai mitä? Näin Google ja muut hakukoneet päättelevät.

Ulkoiset linkitykset tarkoittavat käytännössä sitä, että muilla verkkosivuilla on linkkejä, jotka johtavat sinun sivustollesi.

Mitä enemmän sivustoasi linkitetään sen ulkopuolelta, sitä luotettavammaksi hakukoneet sen tulkitsevat.

Sosiaalinen media tarjoaa oivan tavan linkittää sivustoasi ulkoisesti. Saat kerättyä linkkejä jo sillä, että lisäät sivustosi someprofiiliesi tietoihin. Lisäksi kannattaa aktiivisesti jakaa omissa julkaisuissasi linkkejä palveluihisi ja muihin kirjoituksiin, joita sivullasi on – ja rohkaista myös asiakkaita ja yhteistyökumppaneita jakamaan sisältöjäsi omissa julkaisuissaan. Kurkkaa täältä lisävinkit somen hyödyntämiseen markkinoinnissa.

Omia kiinnostavia sisältöjä voi jakaa omien someseinien lisäksi esimerkiksi somen yrittäjäyhteisöissä. Näissä porukoissa voi rakentaa hakukoneoptimoinnin lisäksi tehokkaasti myös hyödyllisiä verkostoja. Siispä twiittaa, jaa ja keskustele ahkerasti!

Lisäksi hyviä linkityksiä voi saada kirjoittamalla vaikka vieraskynäartikkeleita blogeihin tai muille sivustoille. Yksi esimerkki tästä ovat Yrittäjyyskoulumme Yrittäjätarinat, joiden avulla itsenäiset yrittäjämme saavat näkyvyyttä ja oman sivustonsa tai bloginsa linkkinä meidän sivustollemme. Oman toimialasi sekä luotettavien sivustojen ja blogien linkitykset ovat hakukoneiden silmissä luottamusta herättäviä.

Yksi tapa saada hyviä linkityksiä onkin pohtia yhteistyökumppaneiden tai verkostosi kanssa suositusten tai vieraskynäkirjoitusten julkaisemista toistenne sivuilla. Muistakaa kuitenkin pitää sisällöt myös relevantteina ja kiinnostavina omille kohderyhmillenne.

Pienyrittäjän SEO. Ihmiset somessa vastaanottamassa tykkäyksiä ja kommentteja.

4. Hyvä sisältö on parasta hakukoneoptimointia

Sisällön laatuun kannattaa panostaa. Esimerkiksi Google kehittää algoritmejaan jatkuvasti niin, että saisi aina tarjottua hakutuloksissa mahdollisimman laadukasta sisältöä. Niinpä hakukoneoptimoijan paras strategia on laatia niin hyvää sisältöä kuin suinkin mahdollista – mieluiten aina parempaa kuin kilpailijat. Esimerkiksi yritysblogin perustaminen onkin erittäin hyvä SEO-päätös.

Miten sitten tuottaa hyvää sisältöä, jota moni haluaa lukea ja jakaa? Aiheiden pohdinta on hyvä aloittaa aiemmin laatimastasi avainsanalistasta. Sanat ja fraasit, joita haetaan paljon, mutta joiden vaikeusaste ei ole pilvissä, kertovat sinulle kaikista hedelmällisimmät aiheet sisällölle.

Sellainen sisältö, jota ihmiset haluavat lukea on yleensä jollain tavalla viihdyttävää tai hyödyllistä.

Esimerkiksi erilaiset oppaat, ohjeet ja vinkkilistat kiinnostavat monia. Lue tästä lisää yritysblogin kirjoittamisesta.

Hakukoneiden kannalta tekstien kannattaa olla riittävän pitkiä, ainakin yli 500 sanaa. Hakukoneet ajattelevat kai, että jos olet saanut kirjoitettua vähän pidemmän tekstin, tiedät varmasti, mistä puhut. Pidemmissä teksteissä on kirjoittajankin kannalta hyvät puolensa: saat ujutettua mukaan luontevasti avainsanojasi ilman, että toisto tuntuu tönköltä.

Jokainen kirjoitus on hyvä rakentaa yhden tai korkeintaan kahden avainsanan ympärille – hakukoneet pitävät myös siitä, että pysyt tiiviisti rajatussa aiheessa. Avainsana on hyvä sijoittaa kirjoituksessa erityisesti otsikkoon, väliotsikoihin ja kuvateksteihin. Näistä hakukone osaa sitä parhaiten etsiä.

Älä myöskään unohda aimmin käsiteltyjä kuvien nimiä ja alt-tekstejä. Leipätekstissä avainsanoja ei kannata yrittää toistella väkisin liikaa, ettei tekstistä tule tönkköä – avainsanoista ja hakukoneoptimoinnista huolimatta kannatta pitää mielessä, että pyrkimys on kirjoittaa asiakkaallesi mielenkiintoista ja helposti luettavaa sisältöä, jota hän haluaa jakaa myös ystävilleen luettavaksi.

Lue tästä lisää vinkkejä kirjoittamiseen: 8 vinkkiä paremman tekstin kirjoittamiseen.

5. Hyödynnä verkkosivualustasi ominaisuudet

Yksi merkittävä tekijä verkkosivuston hakukonemenestykselle on sivustosi rakenne. Sivuston rakentaminen lähtee yleensä liikkeelle sopivan alustan valinnasta. Suosittuja verkkosivualustoja ovat esimerkiksi WordPress, Squarespace ja Wix. Nämä ovat myös kaikki hakukoneiden kavereita, sillä hakukoneet pitävät näitä alustoja lähtökohtaisesti aika luotettavina.

Hakukoneet arvioivat tekstien ja kuvien lisäksi sivuston rakennetta ja tekevät myös siitä päätelmiä sivuston luotettavuudesta. Sivuston rakenteen olisi hyvä olla looginen ja selkeä ja tärkeimmät sivut myös linkiteltyinä sivuston sisällä muille sivuille.

Tärkeitä kohtia nettisivuilla ovat sivujen otsikot sekä sivulla olevan tekstin otsikot, väliotsikot ja kuvatekstit, unohtamatta jo useastikin mainittuja kuvien tiedostonimiä ja alt-tekstejä.

Näitä hakukoneet erityisesti lukevat ja niihin olisikin hyvä sijoitella juuri sille sivulle relevantteja avainsanoja. Lisäksi hyvät otsikot ja kuvatekstit auttavat asiakastasi löytämään sivustoltasi olennaiset tiedot ja navigoimaan tarvitsemilleen sivuille.

Eri verkkosivualustat myös tarjoavat ohjeita ja työkaluja hakukoneoptimointisi parantamiseen. Esimerkiksi WordPress tarjoaa erilaisia lisäosia, jotka auttavat arvioimaan sivustosi ja sen yksittäisten sivujen ja blogijulkaisujen hakukoneystävällisyyttä. Nämä apuvälineet voivat esimerkiksi laskea kuinka monta kertaa mainitset avainsanasi- tai fraasisi, arvoivat tekstiesi luettavuutta sekä voivat antaa vinkkejä tekstisi hakukoneystävällisyyden parantamiseksi. Näihin ominaisuuksiin ja lisäosiin kannattaa tutustua rauhassa, jotta niistä saa kaiken irti.

Entä seuraavaksi?

Nyt olet päässyt hyvään alkuun hakukoneoptimoinnissa. Hakokoneoptimointi ei kuitenkaan ole kertaprojekti, vaan jatkuvasti kehittyvä kokonaisuus, jota on kehitettävä säännöllisesti. Muista siis ainakin edellä kuvatut ohjeet aina, kun julkaiset uutta sisältöä, ja tee säännöllisiä tarkistuksia SEO:n uusimpiin tuuliin, niin pidät verkkosivujesi näkyvyyden ajan tasalla.

Kilpailijasi tuottavat jatkuvasti uutta sisältöä ja avainsanojesi kilpailutilanne elää. Jos olit tänään kakkosena haussa ”keittiöremontin sähkötyöt Pihlajamäki”, voit viikon päästä olla seitsemäntenä, kun kilpailevat sähköasennusyrittäjät ovat ahkerasti julkaisseet omaa laadukasta sisältöään. Kaiken lisäksi Google ja muut hakukoneet kehittävät omaa toimintaansa jatkuvasti, mikä myös vaikuttaa hakutuloksiin ja sijoitukseesi eri hauissa.

Jatka siis säännöllistä sisällöntuotantoa, pohdi avainsanojasi ja tarkista aina välillä, että nettisivuillasi on kaikki kunnossa!

Jatka lukemista:

Verkkosivut yritykselle

Kevytyrittäjän kotisivut WordPressillä

Kevytyrittäjyys vai toiminimiyrittäjyys?

Kevytyrittäjyys on oikea vaihtoehto kun:

  • Et tarvitse omaa yritystä tai y-tunnusta
  • Haluat testata liikeideaasi turvallisesti
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Haluat aloittaa liiketoiminnan välittömästi

Toiminimiyrittäjyys on sinua varten kun:

  • Tarvitset toimintaasi varten oman y-tunnuksen
  • Haluat olla oikea yrittäjä
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Toimintasi on kooltaan merkittävää
  • Haluat hyödyntää yrittäjävähennyksen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>
Ronja Norja

Ronja on sisällöntuottaja ja toiminimiyrittäjä, joka innostuu someilmiöistä ja muuttuvan työelämän uusista tuulista. Ronja haluaa kirjoituksillaan auttaa taitavia tekijöitä yrittäjyyden alkuun.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Somemarkkinoinnin perusteet – ota nämä asiat huomioon, kun markkinoit yritystäsi somessa

    Moni pienyrittäjä tunnistaa sosiaalisen median eli somen tärkeyden omassa markkinoinnissaan, ja haluaa luonnollisesti ottaa siitä kaiken hyödyn irti. Somemarkkinoinnin perusteet eivät kuitenkaan ole aivan kaikilla hallussa, vaikka nykyään jo suuri osa yrityksistä tekee onnistuneesti myyntiä sosiaalisen median avulla, ja somessa on toden totta paljon sitä kuuluisaa potentiaalia. Ilmaisia lounaita ei kuitenkaan ole, vaan somen hyödyntäminen markkinoinnissa vaatii panostusta ja työtä…

    Lue lisää
  • Markkinointi Miksi ihmiset maksavat pullotetusta vedestä ylihintaa – ja kuinka hyödynnät tätä omassa markkinoinnissasi

    Suomalainen vesijohtovesi on huippulaatuista. Siitä huolimatta kauppojen hyllyt ovat täynnä kalliita merkkivesiä. Röyhkein esimerkki kalliista vedestä on norjalainen luksusvesi Voss, joka on maultaan huonompi kuin Helsingin kaupungin vesijohtovesi. Jostain syystä pullotettua vettä voidaan myydä yli yhdeksän euron litrahintaan. Tässä artikkelissa kerromme miksi saman tuotteen hinta vaihtelee ulkokuoren mukaan. Näiden vinkkien avulla voit myydä itseäsi kilpailijoita kalliimmalla ja tienata enemmän rahaa. Brändi, brändi, brändi, henkilöbrändäys, ajatusjohtajuus,…

    Lue lisää
  • Markkinointi Vieraskynä: Kuinka yrittäjä löytää uusia asiakkaita? 4 vinkkiä

    Yrittäjäksi ryhtyminen on asia, joka herättää monenlaisia tunteita. Tunteet vaihtelevat innostuksesta epävarmuuteen, ja lähes jokainen yrittäjä pohtii mielessään yhtä asiaa: miten potentiaaliset asiakkaat löytävät yritykseni tuotteet ja palvelut? Poimi alta vinkit uusien asiakkaiden hankkimiseen! 1. Ole siellä, missä asiakkaat ovat Yrittäjän on tultava löydetyksi, tavalla tai toisella. Tämä tarkoittaa sitä, että yrittäjän on oltava siellä missä asiakkaat ovat. Tee itsesi…

    Lue lisää