Miksi tekisin töitä ilmaiseksi?

Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

surullinen-yrittaja-on-tehnyt-ilmaiseksi-toita

Raha puhuttaa. Teemme kaikkemme auttaaksemme käyttäjiämme hinnoittelemaan oman työnsä kannattavasti: verkkosivuiltamme löytyy tulolaskuri, josta näkee palkan sivukulut, olemme laatineet hallintapaneelista ilmaiseksi ladattavan Hinnoitteluoppaan ja lisäksi olemme kirjoittaneet Yrittäjyyskouluun lukuisia hinnoittelua käsitteleviä artikkeleita.

Oman työn hinnoittelu ei todellakaan aina ole helppoa. Joskus työn hinnasta ei pääse edes puhumaan, sillä työhön pyydetään ilmaiseksi. Erityisesti luovalla alalla työskentelevissä ei varmasti ole montaakaan, jota ei olisi pyydetty valokuvaamaan, piirtämään tai suunnittelemaan kuvaa ilmaiseksi.

Vaikka vastaavaan ovat törmänneet tietysti luovan alan osaajien lisäksi muiden muassa ICT-ammattilaiset, juristit, remontoijat ja kääntäjät, monen mielestä kulttuuri- ja taidealojen työntekijöiden ammattitaitoa vähätellään tarjoamalla työstä vastineeksi rahallisen korvauksen sijasta ruokapalkkaa tai näkyvyyttä.

Älä tyydy ruokapalkkaan

Ehdota toimeksiantajalle, että voit lähettää laskun UKKO Kevytyrittäjänä!
Aloita tästä Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Useimmiten tällaiset työtarjoukset sisältävät jonkun seuraavista fraaseista:

  • Tapahtuman luonteeseen eivät kuulu palkkiot puhujille/esiintyjille/kuvittajille/panelisteille.
  • Budjettimme on 0 euroa.
  • Osallistumalla saat mainion tilaisuuden kasvattaa mainettasi.
  • Saat tilaisuuden ansiosta paljon näkyvyyttä sekä kontakteja.
  • Koska olet jumppakaveri/serkku/ex-kollega, autathan minua tässä asiassa…
  • Tämä vie vain hetken.
  • Osallistumalla kerrytät kokemusta ja saat harjoitusta.

Näkyvyys on tietenkin nykypäivänä yhä tärkeämpää kaikille ammattilaisille, mutta kontaktien konkretisoituminen maksaviksi asiakkaiksi vie aikansa eikä pelkällä näkyvyydellä makseta kaupassa ruokaostoksia.

Graffititaitelijalle ei makseta työstä

Monet taitelijat ja luovan työn osaajat tekevät kuitenkin silloin tällöin vapaaehtoisesti ilmaistöitä esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöille tai vapaaehtoisvoimin järjestettäville alan festivaaleille tai tapahtumille. Myös uuden kokeileminen tai itsensä haastaminen saattavat olla motiiveina tarttua työtarjoukseen, josta ei saa palkkaa. Tällainen on tietenkin suotavaa, mutta koska ilmaistyön perinne juurtunut syvälle kulttuuriväkeen, kannattaa ilmaiskeikkoja tehdä harkiten. Näin autat muitakin ymmärtämään, että myös luovan työn arvoa on mitattava rahassa.

Jos sinua pyydetään tekemään työtä ilmaiseksi, etkä ole varma, miten pyyntöön pitäisi vastata, voit saada apua Jessica Hischen suunnittelemasta ajatuskartasta. Hieman kieliposkella vuonna 2011 tehty kaavio kysyy yksinkertaisia kysymyksiä, joiden perusteella saatat löytää vastauksen siihen, kannattaako ilmaistyö tässä tapauksessa. Englanninkielinen ajatuskartta löytyy täältä.

Myös työn tekijää etsivän pitää miettiä tarkoin, millaisen tarjouksen esittää etsimälleen alan ammattilaiselle. Ammattitaitoa vaativasta työstä tulee maksaa ammattilaisen palkka; maksa siis tehdystä työstä asianmukainen korvaus, oli sitten kyse graafikosta tai putkimiehestä. Älä pyydä saada käyttöösi työtä tai teoksia ilmaiseksi ilman todella painavaa syytä, kuten aito hyväntekeväisyys. Vaikka kyse olisi hyväntekeväisyydestä, kannattaa huomoida, että erityisesti taiteen tekijöitä lähestytään näissä asioissa jatkuvasti.

Myös isompi organisaatio saattaa erehtyä vahingossa arvioimaan väärin luovan työn arvon: Palkittu graafinen suunnittelija ja tunnettu bloggaaja Kasper Strömman sai työtarjouksen, josta hän ei voinut muuta kuin kieltäytyä.

Kirjoittaja Piia Peiponen
Piia on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.

Lue myös:

Näin saat töitä luovalta alalta

Oman työn hinnoittelu – 7 vinkkiä joilla tienaat enemmän

Yrittäjän toimeksiantosopimus, ole hyvä!

Kevytyrittäjyys vai toiminimiyrittäjyys?

Kevytyrittäjyys on oikea vaihtoehto kun:

  • Et tarvitse omaa yritystä tai Y-tunnusta
  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Sinulla on liikeidea, jota haluat testata turvallisesti
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille

Toiminimiyrittäjyys on sinua varten kun:

  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen
  • Aiot toimia yrittäjänä säännöllisesti
  • Sinulla on jo valmis idea siitä, millaista yritystoimintaa haluat harjoittaa
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi LinkedIn-profiili kuntoon – näin tuot osaamisesi esiin

    LinkedIn-profiili tarjoaa paljon mahdollisuuksia oman osaamisen markkinoimiseen, siksi profiilin tekemiseen kannattaakin käyttää kunnolla aikaa ja ajatusta. LinkedIn-algoritmit on suunniteltu niin, että palvelu ohjaa käyttäjiä profiileihin sitä useammin, mitä huolellisemmin profiili on täytetty. Jos haluat lisää asiakkaita tai tahdot saada paremman työpaikan, niin tämä kirjoitus on sinua varten. Saat palvelusta myös enemmän irti, kun tiedät, miten hioa oma profiili kuntoon. Ensivaikutelman luonnissa tärkeintä ovat nimi, kuva, titteli…

    Lue lisää
  • Markkinointi Verkostoidu ja myy enemmän!

    Uudella alalla aloittava kevytyrittäjä on kuin turisti uudessa maassa: vähän hukassa, mutta valmis vastaanottamaan uutta tietoa. Hyvä kartta ja paikallinen opas auttavat pitkälle. Aloittavan kevytyrittäjän on tärkeää saada mahdollisimman nopeasti mahdollisimman paljon kontakteja. Mitä useammalta kollegalta ja potentiaaliselta asiakkaalta saa kommentteja, sitä paremmin omaa palvelua voi kehittää paremmaksi. Jos kukaan ei halua ostaa tuotteitasi, tiedät olevasi menossa täysin väärään suuntaan.…

    Lue lisää
  • Markkinointi Hyvä asiakaspalvelu on yrityksen kilpailuvaltti

    Mitä oikein on hyvä asiakaspalvelu? Jokaisella lienee omanlaisensa käsitys hyvästä asiakaspalvelusta, mutta useimmiten esille nousee kaksi avainsanaa, joilla hyvää asiakaspalvelukokemusta kuvataan. Ne sanat ovat nopea ja henkilökohtainen. Hyvä asiakaspalvelija puolestaan on ystävällinen ja ammattitaitoinen, ja hän haluaa kuunnella ja ymmärtää asiakkaan tarpeet ja ratkaista tämän ongelmat. Sanonnan mukaan asiakas kertoo saamastaan hyvästä asiakaspalvelusta kolmelle ihmisille, mutta saamastaan huonosta yhdelletoista. Jos…

    Lue lisää