Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

Mitä yhdelle laskulle tapahtuu?

saapunut-lasku

Tämä artikkeli käsittelee kevytyrittäjyyspalvelun lasktusta. 

Oletko joskus miettinyt mitä laskullesi tapahtuu ennen kuin siitä voidaan maksaa palkkaa? Se selviää tässä artikkelissa.

Lasku lähtee maailmalle

Kaikki alkaa tietysti laskun teosta hallintapaneelissa. Kun kevytyrittäjä on tehnyt laskun ja hyväksynyt sen lähetettäväksi eteenpäin, siirtyy se UKKO.fi:n ylläpidon tarkistettavaksi. Jos laskussa on jotain epäselvää, esimerkiksi laskun arvonlisäverokanta näyttää olevan väärin tai laskusta puuttuu tietoja, palautetaan lasku käyttäjälle muokattavaksi. Käyttäjä saa tästä ilmoituksen sähköpostitse ja voi tehdä laskuun tarvittavat muutokset ja hyväksyä sen uudelleen.

Kun lasku on kunnossa, lähetetään se eteenpäin. Jos lasku lähetetään sähköpostitse, saa vastaanottaja sen lähes samantien. Jos taas lasku lähetetään verkkolaskuna näkyy se vastaanottajalla yleensä samana päivänä. Perinteisellä postilla lähtevä lasku siirtyy postitettavaksi ja postin kuljetettavaksi.

Vastaanottaja käsittelee laskun

Saatuaan laskun kuluttaja-asiakkaalla on vähintään 14 päivää aikaa maksaa lasku. Yritykselle osoitetun laskun maksuehto voi olla lyhyempi. Yritysasiakkaiden kohdalla laskun vastaanottaja ei aina ole sama henkilö kuin asiakasyrityksen yhteyshenkilö, joka on sopinut palvelun ostamisesta. Laskun vastaanottaja voi olla ison yrityksen taloushallintopuolen työntekijä, pienessä yrityksessä laskujen maksusta vastaava henkilö tai muu laskut käsittelevä taho.

lasku siirretty tarkstukseen kuvankaappaus palvelusta

Vastaanotettu lasku skannataan mikäli tarpeen ja siirretään tarkastamis- ja hyväksymiskiertoon. Voi olla, että lasku lähetetään ensin palvelun ostaneelle henkilölle tarkistettavaksi, ennen kuin laskujen maksusta vastaava henkilö voi hyväksyä sen. Jos laskun summa on suuri, saatetaan laskulle tarvita vielä toisen tarkastajan hyväksyntä.

Jos laskussa on jotakin epäselvää (esim. väärä laskutusosoite, arvonlisäverokanta tai summa), laskun vastaanottaja lähettää UKKO.fi:lle tiedustelun asiasta, ja me lähetämme tarvittaessa korjatun laskun. Jos lasku läpäisee vastaanottajan tarkistuskierroksen, se hyväksytään ja laitetaan maksuun.

Kun lasku on maksettu

Pankin sisäinen maksu näkyy vastaanottajan tilillä samana päivänä. Jos maksusuoritus siirtyy pankista toiseen, voi pankkiviivettä olla 1 päivä. Viiveeseen vaikuttaa myös mihin aikaan vuorokaudesta lasku on maksettu. Kovin myöhään illalla tehty maksu ei välttämättä ehdi enää käsittelyyn ja viivettä tulee toinen päivä lisää.

Pankkien väliset maksut eivät liiku pankkipäivien ulkopuolella. Toisin sanoen, jos maksu tehdään esimerkiksi lauantaina, siirtyy sen käsittely pankissa maanantaille, joka on seuraava pankkipäivä.

tekstiviesti palkka on leitettu maksuun
Palkkasi on nyt laitettu maksuun

Kun olemme saaneet laskuun maksusuorituksen ja tieto suorituksesta on siirtynyt UKKO.fi:n hallintapaneeliin, tarkistamme mahdolliset työhön liittyvät kulusi ja laskemme palkkasi. Jos olet lähettänyt meille verokorttisi ja ilmoittanut tilinumerosi, niin palkkasi on nostettavissa välittömästi. Palkanmaksun yhteydessä lähetämme sinulle vielä tiedon tekstiviestinä, kun olemme maksaneet palkkasi.

[CTA kevytyrittäjyys]

Sanna Laitinen

Sannalla on kokemusta useilta eri markkinoinnin osa-alueilta, mutta erityisesti Sannaa kiinnostaa digitaalinen markkinointi ja asiakaskokemuksen kehittäminen. Vapaa-ajalla Sanna tykkää rauhoittua luonnon hiljaisuudessa, tappaa viherkasveja ja tutkia uusia paikkoja kameran linssin läpi.

Muita artikkeleita aiheesta Taloushallinto:

  • Taloushallinto Asiakkaan luottotietojen tarkistus ja milloin maksamattoman laskun voi laittaa perintään

    Itsenäiselle yrittäjälle yksikin asiakas, joka jättää laskunsa maksamatta on riski ja voi johtaa ikävään taloudelliseen tilanteeseen. Asiakkaan luottotietojen tarkistukselle on siis hyvä syy aina, kun myydään laskulle. Eräpäivä meni, mutta maksua ei kuulu. Asiakkaan maksamattomana roikkuva lasku on yrittäjälle aina ikävä ongelma. Yrittäjän on suunniteltava menonsa ja tulonsa sen mukaan, että asiakkaat hoitavat maksut ajallaan ja rahaa vapautuu tuleviin työnteon…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Maksumuistutus ja perintä

    Maksumuistutus ja perintä ovat asioita, jotka liittyvät tilanteeseen, jossa lasku tai laina on jäänyt maksamatta. Ne koskevat niin yrityksiä kuin yksityisiä henkilöitäkin. Mitä teen, jos saan maksumuistutuksen? Jos posti tuo mukanaan maksumuistutuksen, on aika toimia. Maksumuistutus nimittäin on tilanne, joka ei vielä johda mihinkään oikeudellisiin toimenpiteisiin, kunhan lasku tai erääntynyt laina maksetaan välittömästi. Ennen laskun maksamista kannattaa kuitenkin tarkistaa omista…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Tilitoimiston vaihtaminen

    Joskus saattaa tulla eteen tilanne, jolloin tilitoimiston vaihtaminen on syystä tai toisesta järkevää. Me kerromme yleisimpiä syitä, joissa vaihto voi tulla ajankohtaiseksi.  Joskus tilitoimiston vaihtaminen on kannattavaa Joskus voi käydä myös niin, että yrityksen perustamiskiireiden keskellä eri tilitoimistoja ei tule vertailtua riittävän tarkasti, tai jostakin muusta syystä tulee tehtyä hätiköity tai muuten vain vääräksi osoittautuva valinta. Harkintaa kannattaa toki käyttää…

    Lue lisää