Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

Miten perustella hinta asiakkaalle?

lowest-price-ever_800

Asiakkaalla on useimmiten jonkinlainen budjetti. Budjetin ollessa vaatimaton on selvää, ettei asiakas osta, jos hintasi ylittää heidän maksukykynsä. Toisaalta matala hinta ei välttämättä ole uskottava ja asiakas saattaakin yllättäen valita kalliimman palveluntarjoajan, koska uskoo sen olevan laadukkaampi ja koska hänellä on budjettia käytettävissä tietty määrä.

Valmistaudu perustelemaan

Kummassakin tapauksessa on tärkeää osata perustella hinta. Kallista hintaa perustellaan esimerkiksi avaamalla mitä kaikkea asiakas saa hinnalla ja mitä kuluja työhön liittyy, mikä on yleinen hintataso ja miksi olet kalliimpi.

Varaudu siis etukäteen vastaamaan siihen, miksi asiakas ostaisi sinulta kun joku muu tekisi halvemmalla. Tämä on ihan looginen kysymys ottaen huomioon, että asiakkaan täytyy käyttää budjettinsa mahdollisimman fiksusti.

Yritysasiakkaille voit myös perustella ja laskea hinnan sen mukaan, mikä on sen tuoma hyöty asiakkaan liiketoiminnalle. Esim. mainoksen myötä asiakas saa x määrän uusia asiakkaita, jotka tuottavat yritykselle x määrän rahaa. Näin palvelu maksaa itsensä takaisin. Tällainen hinnoittelumalli toimii parhaiten sellaisissa tapauksissa, jossa asiakas saa suoraa hyötyä, eli esimerkiksi tietyn määrän uusia asiakkaita. Jos taas myyt vaikka mainontaa, joka ei suoraan johda myyntiin tai jonka tuloksia ei voida mitata, ei hintaa ole niin helppo perustella.

Koska matala hinta saattaa herättää epäilyksiä laadusta, on myös sen perusteleminen tärkeää. Matala hinta perustellaan kertomalla, miksi pystyn tekemään näin alhaisella hinnalla eli miksi pystyn olemaan muita kilpailijoita tehokkaampi ja tuottamaan saman palvelun näin edullisesti.

Rakenna tarjous budjetin pohjalta

Tärkeää on siis kertoa mistä hinta koostuu ja pyrkiä löytämään asiakkaan budjettiin sopiva ratkaisu. Voit myös kysyä suoraan mikä on asiakkaan budjetti ja rakentaa tarjouksen siltä pohjalta eli mitä sillä hinnalla voidaan tehdä. Tämä on fiksumpaa kuin tehdä aivan liian kallis tarjous.

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään. Ei sitoutumista, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestä

Haluatko lisää vinkkejä oman työn hinnoitteluun?

Lataa tästä Kevytyrittäjän Hinnoitteluopas!

Sanna Laitinen

Sannalla on yli 10 vuoden kokemus useilta eri markkinoinnin osa-alueilta, mutta erityisesti Sannaa kiinnostaa digitaalinen markkinointi ja asiakaskokemuksen kehittäminen. Vapaa-ajalla Sanna tykkää rauhoittua luonnon hiljaisuudessa, tappaa viherkasveja ja tutkia uusia paikkoja kameran linssin läpi.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Miksi ihmiset maksavat pullotetusta vedestä ylihintaa – ja kuinka hyödynnät tätä omassa markkinoinnissasi

    Suomalainen vesijohtovesi on huippulaatuista. Siitä huolimatta kauppojen hyllyt ovat täynnä kalliita merkkivesiä. Röyhkein esimerkki kalliista vedestä on norjalainen luksusvesi Voss, joka on maultaan huonompi kuin Helsingin kaupungin vesijohtovesi. Jostain syystä pullotettua vettä voidaan myydä yli yhdeksän euron litrahintaan. Tässä artikkelissa kerromme miksi saman tuotteen hinta vaihtelee ulkokuoren mukaan. Näiden vinkkien avulla voit myydä itseäsi kilpailijoita kalliimmalla ja tienata enemmän rahaa. Brändi, brändi, brändi, henkilöbrändäys, ajatusjohtajuus,…

    Lue lisää
  • Markkinointi Kevytyrittäjän kotisivut wordpressillä - näin teet sen

    WordPress on avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmä, joka taipuu moneen. Sitä käytetään esimerkiksi blogien, verkkokauppojen ja kotisivujen alustana. Esittelemme tässä kirjoituksessa WordPressin parhaita puolia ja syitä, joiden takia myös kevytyrittäjien kannattaisi perustaa omat kotisivunsa nimenomaan WordPressillä. Käymme läpi myös haasteita, joita usein mielletään WordPress-pohjaisen kotisivun rakentamiseen sekä annamme vinkkejä, miten kevytyrittäjä pääsee alkuun. WordPress.com ja WordPress.org, mitä eroa niillä on? On olemassa…

    Lue lisää
  • Markkinointi Hyvä asiakaspalvelu on yrityksen kilpailuvaltti

    Mitä oikein on hyvä asiakaspalvelu? Jokaisella lienee omanlaisensa käsitys hyvästä asiakaspalvelusta, mutta useimmiten esille nousee kaksi avainsanaa, joilla hyvää asiakaspalvelukokemusta kuvataan. Ne sanat ovat nopea ja henkilökohtainen. Hyvä asiakaspalvelija puolestaan on ystävällinen ja ammattitaitoinen, ja hän haluaa kuunnella ja ymmärtää asiakkaan tarpeet ja ratkaista tämän ongelmat. Sanonnan mukaan asiakas kertoo saamastaan hyvästä asiakaspalvelusta kolmelle ihmisille, mutta saamastaan huonosta yhdelletoista. Jos…

    Lue lisää