Yrittäjyyskoulu

Aina kannattaa yrittää

Näin aloittava yrittäjä löytää ensimmäiset asiakkaansa

Yrittajan-ensimmaiset-asiakkaat-kansi

Yritys perustettu tai kevytyrittäjyys aloitettu, mutta asiakkaat puuttuvat – miten asiakkaita lähdetään etsimään ja mistä ensimmäiset asiakkaat löytyvät? Tässä artikkelissa annamme konkreettisia vinkkejä asiakkaiden etsimiseen.

Ensimmäiset asiakkaat tuovat yrittäjälle ensimmäiset tulot ja parhaimmillaan toimivat myös arvokkaina suosittelijoina, jotka laittavat puskaradion liikkeelle ja tuovat mukanaan uusia asiakkuuksia. Ensimmäiset asiakkaat ovat siis yrittäjälle tuikitärkeitä ja sen ihkaensimmäisen löytäminen on usein kaikkein hankalin askel.

Miten yrittäjä voi varmistaa ensimmäisen asiakkaansa löytämisen? Mitkä asiat tulisi ottaa huomioon yritystoiminnan alkumetreillä, jotta asiakashankinta lähtee kunnolla rullaamaan? Näillä vinkeillä pääset alkuun:

Määrittele kohderyhmäsi ja hahmottele ideaaliasiakkaasi

Ensimmäisenä aloittavan yrittäjän kannattaa keskittyä konkreettisesti etsimään asiakkaansa – missä he viettävät aikaa, mitä lehtiä he lukevat ja mitä radiokanavia kuuntelevat? Tekemällä hiukan omaa tutkimusta saat hahmotettua, millainen potentiaalinen asiakkaasi on ja mistä hänet löydät. Tutkimiseen kannattaa varata reilusti aikaa ja tehdä taustatyönsä huolella. Kirjaa myös selville saamasi tieto ylös, jotta voit palata siihen myös myöhemmin.

Liikkeelle voi lähteä pohtimalla pääpiirteittäin, keitä asiakkaasi suurinpiirtein ovat. Ovatko he yksityishenkilöitä vai yrityksiä? Missä asiakkaasi asuvat, minkä ikäisiä he ovat ja ovatko he pääosin miehiä tai naisia? Millainen heidän tulotasonsa on ja millaisia ostoksia he tekevät?

Esimerkiksi: jos tarjoat remonttipalveluita yksityishenkilöille, asiakkaasi todennäköisesti asuvat samalla paikkakunnalla kuin sinä, he omistavat asunnon tai talon ja heillä on tarve remontoida sitä. Lisäksi voit melko turvallisesti olettaa, että asiakkaasi arvostavat sitä, että voivat laittaa laskusi kotitalousvähennykseen.

Monet asiakkaisiisi liittyvät asiat osaat listata jo ammattitaitosi, koulutuksesi ja mahdollisten aiempien työkokemusten tuoman tiedon kautta, kuten esimerkin remontoija. Voit kuitenkin tarvita asiakkaistasi vielä lisätietoja – silloin kannattaa jatkaa tutkimusta vielä vähän.

Yrittäjän ensimmäiset asiakkaat. Nuori yrittäjä tietkoneen ääressä.

Hyviä lähteitä markkinatutkimuksellesi voivat olla erilaiset tilastot, selvitykset ja tutkimukset. Hyvä paikka aloittaa asiakkaidensa tutkiminen on esimerkiksi Tilastokeskuksen verkkosivut, sieltä pääsee hakutoiminnolla selaamaan omaan alaan liittyvää tilastotietoa.

Keräämäsi tiedon perusteella voit hahmotella ideaaliasiakkaan, josta tiedät ainakin:

  • Onko asiakas yrityksen edustaja vai yksityishenkilö?
  • Missä hän asuu, minkä ikäinen hän suurin piirtein on? Onko hänellä perhe, entä omistusasunto tai auto? Mitä hän tekee työkseen?
  • Millaisia asioita asiakkaasi arvostaa tarjoamassasi palvelussa, millä perusteella he tekevät ostopäätöksensä?
  • Millaista asiakkaasi elämä on, missä hän viettää vapaa-aikaa ja mitä tekee vapaa-ajallaan?
  • Mitä somekanavia hän käyttää aktiivisimmin? Entä mitä tiedotusvälineitä seuraa?

Kun olet saanut selville, keitä asiakkaasi ovat ja missä he viettävät aikaa – fyysisesti tai digitaalisesti – voit ryhtyä panostamaan näkyvyyteesi juuri niissä paikoissa ja tavoittaa asiakkaita tehokkaammin.

Rakenna tukeva pohja näkyvyydellesi ja teet hyvän ensivaikutelman

Aloittavalle yrittäjälle on tärkeää näkyä potentiaalisislle asiakkailleen ja tehdä hyvä ensivaikutelma. Jo ennen toiminnan aloittamista tai aivan sen alkuvaiheessa onkin hyvä keskittyä ja panostaa näkyyteen. Näin potentiaalisilla asiakkaillasi on mahdollisuus löytää sinut palveluntarjoajaa etsiessään.

Yrityksen näkyvyyteen kuuluu olennaisena osana laadukkaat, helppokäyttöiset ja selkeät verkkosivut. Verkkosivut voi tehdä itse tai tilata ammattilaiselta. Jos yrittäjällä on perustason digitaidot hallussa, ei verkkosivujen tekeminen itse ole lainkaan mahdotonta. Helpoilla verkkosivualustoilla, kuten WordPressilla tai Wixillä sivujen tekeminen itse on melko yksinkertaista. Nappaa tästä vinkit yksinkertaisten verkkosivujen laatimiseen.

Yrittäjän ensimmäiset asiakkaat. Sosiaalisen median ikoneita.

Tärkeintä verkkosivuilla on olennaisten tietojen esittely selkeästi ja se, että sivut näkyisivät myös hakukoneissa, kun potentiaaliset asiakkaasi etsivät palveluntarjoajaa. Pohdi siis ensimmäisenä, mitä asiakkaasi haluaa tietää yrityksestäsi ja rakenna sivusi sen mukaan, että asiakas löytää tarvitsemansa tiedon helposti.

Esimerkiksi: Jos tarjoat viestinnän konsultointia, kerro palveluista verkkosivuillasi konkreettisesti – voit muodostaa palveluistasi vaikkapa kolme erilaista pakettia hintoineen. Näin asiakkaan on helppo simäillä läpi tarjoamasi palvelut ja valita itselleen sopiva paketti tai pyytää tarjous eri pakettien palveluita yhdistämällä.

Hakukoneoptimoinnin perusteet voit ottaa haltuun tästä artikkelistamme. Lue myös, miten pääset alkuun Youtubessa ja miten hyödynnät TikTokia markkinoinnissa.

Verkkosivujen lisäksi yritykselle on hyvä perustaa tilit relevantteihin sosiaalisen median kanaviin. Aiemmin pohdimme, missä asiakkaasi ovat – nyt seuraamme heitä ja perustamme sometilit niihin kanaviin, joita potentiaaliset asiaakkasi aktiivisimmin käyttävät ja joista he etsivät tietoa.

Esimerkiksi remontoijan kannattaa näkyä paikallisissa Facebook-ryhmissä ja ehkä myös jakaa kuvia työnsä jäljestä Pinterestissä, josta usein etsitään inspiraatiota kodin uudistuksiin.

Huolelliseen pohjatyöhön kuuluu myös sen suunnittelu, millaisia päivityksiä voisit tehdä somekanaviisi. Pidä suunnittelussa mielessä kohderyhmäsi ja pohdi, millaista sisältöä he olisivat kiinnostuneet seuraamaan somessa.

Esimerkiksi: Jos olet parturikampaaja, asiakkaitasi kiinnostaa varmasti nähdä työsi lopputulos – voit jakaa työnäytteitäsi aiemmista töistäsi tai koulutöistä, jos olet vasta valmistunut. Kun saat ensimmäiset asiakkaasi, pyydä heiltä lupa jakaa esimerkiksi ”ennen ja jälkeen” kuvapari somekanavissasi.

Yrittäjän ensimmäiset asiakkaat. Parturi trimmaa asiakkaan partaa.

Kerro yritystoiminnastasi ja sen vaiheista myös henkilökohtaisissa kanavissasi

Tuttujen ja tutun tuttujen merkitystä ensimmäisten asiakkaiden löytämisessä ei kannata unohtaa. Varmista siis, että omat verkostosi tietävät yritystoiminnastasi. Tämä onnistuu esimerkiksi päivittämällä yritystoiminnan suunnittelun ja yrityksen perustamisen vaiheita omille sometileillesi.

Huomioida kannattaa myös, että somesta löytyy paljon yrittäjien yhteisöjä, joista löytyy paljon sekä vinkkejä asiakashankintaan että kiinnostuneita potentiaalisia asiakkaita. Moni yrittäjä etsii yhteisöistä myös toisia yrittäjiä, jotka tarjoavat hänen tarvitsemiaan palveluita. Lue lisää somen parhaista yrittäjäyhteisöistä täältä.

Sekä olemassaolevat että uudet verkostot auttavat siis ensimmäisten asiakkaiden hankinnassa. Älä kainostele, vaan kerro rohkeasti tutuillesi, että olet perustamassa yrityksen ja kysy, tarvitsevatko he palveluitasi. Tutuista voit saada helposti hyviä ensimmäisiä asiakkaita ja suositteloijoita, heille vain täytyy kertoa, mitä teet.

Sen lisäksi, että kerrot somekanavissasi yrityksen perustamisen vaiheista, voit ottaa myös suoraan yhteyttä tuttuihisi, jotka voisivat tarvita palveluasi.

Ota reippaasti puhelin käteen ja kysy, tarvitsisiko tutun firma viestinnän konsultaatiota, onko tuttavaperheen pitkään suunnittelema keittiöremontti jo ajankohtainen, tai voisitko tehdä siskontytölle vanhojentanssikampauksen.

Yrittäjän ensimmäiset asiakkaat. Kaksi miestä keskustelee.

Hyödynnä suosittelut heti ensimmäisen asiakkaan saatuasi

Kun ensimmäinen asiakas on saatu, homma usein helpottuu kuin itsestään. Ensimmäinen asiakas ehkä suosittelee sinua omalle tutulleen, ja siinä onkin jo toinen asiakas. Kun tämän lisäksi verkkonäkyvyytesi on kunnossa ja osaat kohdentaa tarjouksiasi juuri oikeisiin somen yhteisöihin ja kanaviin, rupeaa asiakkaita löytymään lisää ja lisää – ja samalla maineesi kiirii yhä laajemmalle. Muista vain hoitaa hommat kunnialla maaliin, niin asiakkaasi suosittelevat sinua mielellään.

Pyydä heti ensimmäiseltä asiakkaalta suositus – näin saat heti lentävän lähdön toiminnallesi.

Voit pyytää asiakastasi arvioimaan palvelusi verkkopalveluissa, esimerkiksi Google Mapsissa, Yelpissä tai Facebookissa on mahdollisuus antaa arvioita yrityksistä. Lisäksi voit pyytää asiakkaalta lyhyen suositustekstin ja luvan julkaista suositus verkkosivuillasi.

Tuttuja on helpompi pyytää suosittelijoiksi ja siksi henkilökohtaisten verkostojesi hyödyntäminen ensimmäisen asiakkaan etsinnässä onkin erityisen hyvä idea.

Jos palvelusi on sen laatuinen, että sama asiakas käyttää sitä todennäköisesti useammin kuin kerran, voit myös tarjota suosittelubonusta – jos asiakas tuo suosituksen kautta sinulle uuden asiakkaan, voit tarjota hänelle alennuksen seuraavasta käynnistä.

Varmista, että suositukset näkyvät verkkosivuillasi ja somekanavissasi. Alkuun suosituksia kannattaa pyytää asiakkailta aina kun se tuntuu luontevalta. Esimerkiksi Facebookissa vaikutat sitä luotettavammalta, mitä isompi määrä arvioita sinulle on annettu.

Toisen asiakkaan suositukseen ja kokemukseen tahdotaan luottaa aina enemmän kuin yrittäjän omaan sanaan palvelunsa erinomaisuudesta – suositusten kerääminen siis kannattaa todella, vaikka se alkuun tuntuisi kömpelöltä!

Lue myös

Mitä yrittäjyys vaatii? Tarkistuslista yrittäjäksi aikovalle

Toiminimi vai kevytyrittäjyys – Kumpi valita?

Voiko työtarjouksesta kieltäytyä? Kyllä, ja näin teet sen oikein!

Hinnoitteluopas

Kevytyrittäjyys vai toiminimiyrittäjyys?

Kevytyrittäjyys on oikea vaihtoehto kun:

  • Et tarvitse omaa yritystä tai y-tunnusta
  • Haluat testata liikeideaasi turvallisesti
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Haluat aloittaa liiketoiminnan välittömästi

Toiminimiyrittäjyys on sinua varten kun:

  • Tarvitset toimintaasi varten oman y-tunnuksen
  • Haluat olla oikea yrittäjä
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Toimintasi on kooltaan merkittävää
  • Haluat hyödyntää yrittäjävähennyksen
Ronja Norja

Ronja on sisällöntuottaja ja toiminimiyrittäjä, joka innostuu someilmiöistä ja muuttuvan työelämän uusista tuulista. Ronja haluaa kirjoituksillaan auttaa taitavia tekijöitä yrittäjyyden alkuun.

Muita artikkeleita aiheesta Liiketoiminnan aloittaminen: