Arvioitu lukuaika: 9 minuuttia

Näin aloittava yrittäjä löytää ensimmäiset asiakkaansa

Yrittajan-ensimmaiset-asiakkaat-kansi

Yritys perustettu tai kevytyrittäjyys aloitettu, mutta asiakkaat puuttuvat – miten asiakkaita lähdetään etsimään ja mistä ensimmäiset asiakkaat löytyvät? Tässä artikkelissa annamme konkreettisia vinkkejä asiakkaiden etsimiseen.

Ensimmäiset asiakkaat tuovat yrittäjälle ensimmäiset tulot ja parhaimmillaan toimivat myös arvokkaina suosittelijoina, jotka laittavat puskaradion liikkeelle ja tuovat mukanaan uusia asiakkuuksia. Ensimmäiset asiakkaat ovat siis yrittäjälle tuikitärkeitä ja sen ihkaensimmäisen löytäminen on usein kaikkein hankalin askel.

Miten yrittäjä voi varmistaa ensimmäisen asiakkaansa löytämisen? Mitkä asiat tulisi ottaa huomioon yritystoiminnan alkumetreillä, jotta asiakashankinta lähtee kunnolla rullaamaan? Näillä vinkeillä pääset alkuun:

Määrittele kohderyhmäsi ja hahmottele ideaaliasiakkaasi

Ensimmäisenä aloittavan yrittäjän kannattaa keskittyä konkreettisesti etsimään asiakkaansa – missä he viettävät aikaa, mitä lehtiä he lukevat ja mitä radiokanavia kuuntelevat? Tekemällä hiukan omaa tutkimusta saat hahmotettua, millainen potentiaalinen asiakkaasi on ja mistä hänet löydät. Tutkimiseen kannattaa varata reilusti aikaa ja tehdä taustatyönsä huolella. Kirjaa myös selville saamasi tieto ylös, jotta voit palata siihen myös myöhemmin.

Liikkeelle voi lähteä pohtimalla pääpiirteittäin, keitä asiakkaasi suurinpiirtein ovat. Ovatko he yksityishenkilöitä vai yrityksiä? Missä asiakkaasi asuvat, minkä ikäisiä he ovat ja ovatko he pääosin miehiä tai naisia? Millainen heidän tulotasonsa on ja millaisia ostoksia he tekevät?

Esimerkiksi: jos tarjoat remonttipalveluita yksityishenkilöille, asiakkaasi todennäköisesti asuvat samalla paikkakunnalla kuin sinä, he omistavat asunnon tai talon ja heillä on tarve remontoida sitä. Lisäksi voit melko turvallisesti olettaa, että asiakkaasi arvostavat sitä, että voivat laittaa laskusi kotitalousvähennykseen.

Monet asiakkaisiisi liittyvät asiat osaat listata jo ammattitaitosi, koulutuksesi ja mahdollisten aiempien työkokemusten tuoman tiedon kautta, kuten esimerkin remontoija. Voit kuitenkin tarvita asiakkaistasi vielä lisätietoja – silloin kannattaa jatkaa tutkimusta vielä vähän.

Yrittäjän ensimmäiset asiakkaat. Nuori yrittäjä tietkoneen ääressä.

Hyviä lähteitä markkinatutkimuksellesi voivat olla erilaiset tilastot, selvitykset ja tutkimukset. Hyvä paikka aloittaa asiakkaidensa tutkiminen on esimerkiksi Tilastokeskuksen verkkosivut, sieltä pääsee hakutoiminnolla selaamaan omaan alaan liittyvää tilastotietoa.

Keräämäsi tiedon perusteella voit hahmotella ideaaliasiakkaan, josta tiedät ainakin:

  • Onko asiakas yrityksen edustaja vai yksityishenkilö?
  • Missä hän asuu, minkä ikäinen hän suurin piirtein on? Onko hänellä perhe, entä omistusasunto tai auto? Mitä hän tekee työkseen?
  • Millaisia asioita asiakkaasi arvostaa tarjoamassasi palvelussa, millä perusteella he tekevät ostopäätöksensä?
  • Millaista asiakkaasi elämä on, missä hän viettää vapaa-aikaa ja mitä tekee vapaa-ajallaan?
  • Mitä somekanavia hän käyttää aktiivisimmin? Entä mitä tiedotusvälineitä seuraa?

Kun olet saanut selville, keitä asiakkaasi ovat ja missä he viettävät aikaa – fyysisesti tai digitaalisesti – voit ryhtyä panostamaan näkyvyyteesi juuri niissä paikoissa ja tavoittaa asiakkaita tehokkaammin.

Rakenna tukeva pohja näkyvyydellesi ja teet hyvän ensivaikutelman

Aloittavalle yrittäjälle on tärkeää näkyä potentiaalisille asiakkailleen ja tehdä hyvä ensivaikutelma. Jo ennen toiminnan aloittamista tai aivan sen alkuvaiheessa onkin hyvä keskittyä ja panostaa näkyyteen. Näin potentiaalisilla asiakkaillasi on mahdollisuus löytää sinut palveluntarjoajaa etsiessään.

Yrityksen näkyvyyteen kuuluu olennaisena osana laadukkaat, helppokäyttöiset ja selkeät verkkosivut. Verkkosivut voi tehdä itse tai tilata ammattilaiselta. Jos yrittäjällä on perustason digitaidot hallussa, ei verkkosivujen tekeminen itse ole lainkaan mahdotonta. Helpoilla verkkosivualustoilla, kuten WordPressilla tai Wixillä sivujen tekeminen itse on melko yksinkertaista. Nappaa tästä vinkit yksinkertaisten verkkosivujen laatimiseen.

Yrittäjän ensimmäiset asiakkaat. Sosiaalisen median ikoneita.

Tärkeintä verkkosivuilla on olennaisten tietojen esittely selkeästi ja se, että sivut näkyisivät myös hakukoneissa, kun potentiaaliset asiakkaasi etsivät palveluntarjoajaa. Pohdi siis ensimmäisenä, mitä asiakkaasi haluaa tietää yrityksestäsi ja rakenna sivusi sen mukaan, että asiakas löytää tarvitsemansa tiedon helposti.

Esimerkiksi: Jos tarjoat viestinnän konsultointia, kerro palveluista verkkosivuillasi konkreettisesti – voit muodostaa palveluistasi vaikkapa kolme erilaista pakettia hintoineen. Näin asiakkaan on helppo simäillä läpi tarjoamasi palvelut ja valita itselleen sopiva paketti tai pyytää tarjous eri pakettien palveluita yhdistämällä.

Hakukoneoptimoinnin perusteet voit ottaa haltuun tästä artikkelistamme. Lue myös, miten pääset alkuun Youtubessa ja miten hyödynnät TikTokia markkinoinnissa.

Verkkosivujen lisäksi yritykselle on hyvä perustaa tilit relevantteihin sosiaalisen median kanaviin. Aiemmin pohdimme, missä asiakkaasi ovat – nyt seuraamme heitä ja perustamme sometilit niihin kanaviin, joita potentiaaliset asiaakkasi aktiivisimmin käyttävät ja joista he etsivät tietoa.

Esimerkiksi remontoijan kannattaa näkyä paikallisissa Facebook-ryhmissä ja ehkä myös jakaa kuvia työnsä jäljestä Pinterestissä, josta usein etsitään inspiraatiota kodin uudistuksiin.

Huolelliseen pohjatyöhön kuuluu myös sen suunnittelu, millaisia päivityksiä voisit tehdä somekanaviisi. Pidä suunnittelussa mielessä kohderyhmäsi ja pohdi, millaista sisältöä he olisivat kiinnostuneet seuraamaan somessa.

Esimerkiksi: Jos olet parturikampaaja, asiakkaitasi kiinnostaa varmasti nähdä työsi lopputulos – voit jakaa työnäytteitäsi aiemmista töistäsi tai koulutöistä, jos olet vasta valmistunut. Kun saat ensimmäiset asiakkaasi, pyydä heiltä lupa jakaa esimerkiksi ”ennen ja jälkeen” kuvapari somekanavissasi.

Yrittäjän ensimmäiset asiakkaat. Parturi trimmaa asiakkaan partaa.

Kerro yritystoiminnastasi ja sen vaiheista myös henkilökohtaisissa kanavissasi

Tuttujen ja tutun tuttujen merkitystä ensimmäisten asiakkaiden löytämisessä ei kannata unohtaa. Varmista siis, että omat verkostosi tietävät yritystoiminnastasi. Tämä onnistuu esimerkiksi päivittämällä yritystoiminnan suunnittelun ja yrityksen perustamisen vaiheita omille sometileillesi.

Huomioida kannattaa myös, että somesta löytyy paljon yrittäjien yhteisöjä, joista löytyy paljon sekä vinkkejä asiakashankintaan että kiinnostuneita potentiaalisia asiakkaita. Moni yrittäjä etsii yhteisöistä myös toisia yrittäjiä, jotka tarjoavat hänen tarvitsemiaan palveluita. Lue lisää somen parhaista yrittäjäyhteisöistä täältä.

Sekä olemassaolevat että uudet verkostot auttavat siis ensimmäisten asiakkaiden hankinnassa. Älä kainostele, vaan kerro rohkeasti tutuillesi, että olet perustamassa yrityksen ja kysy, tarvitsevatko he palveluitasi. Tutuista voit saada helposti hyviä ensimmäisiä asiakkaita ja suositteloijoita, heille vain täytyy kertoa, mitä teet.

Sen lisäksi, että kerrot somekanavissasi yrityksen perustamisen vaiheista, voit ottaa myös suoraan yhteyttä tuttuihisi, jotka voisivat tarvita palveluasi.

Ota reippaasti puhelin käteen ja kysy, tarvitsisiko tutun firma viestinnän konsultaatiota, onko tuttavaperheen pitkään suunnittelema keittiöremontti jo ajankohtainen, tai voisitko tehdä siskontytölle vanhojentanssikampauksen.

Yrittäjän ensimmäiset asiakkaat. Kaksi miestä keskustelee.

Hyödynnä suosittelut heti ensimmäisen asiakkaan saatuasi

Kun ensimmäinen asiakas on saatu, homma usein helpottuu kuin itsestään. Ensimmäinen asiakas ehkä suosittelee sinua omalle tutulleen, ja siinä onkin jo toinen asiakas. Kun tämän lisäksi verkkonäkyvyytesi on kunnossa ja osaat kohdentaa tarjouksiasi juuri oikeisiin somen yhteisöihin ja kanaviin, rupeaa asiakkaita löytymään lisää ja lisää – ja samalla maineesi kiirii yhä laajemmalle. Muista vain hoitaa hommat kunnialla maaliin, niin asiakkaasi suosittelevat sinua mielellään.

Pyydä heti ensimmäiseltä asiakkaalta suositus – näin saat heti lentävän lähdön toiminnallesi.

Voit pyytää asiakastasi arvioimaan palvelusi verkkopalveluissa, esimerkiksi Google Mapsissa, Yelpissä tai Facebookissa on mahdollisuus antaa arvioita yrityksistä. Lisäksi voit pyytää asiakkaalta lyhyen suositustekstin ja luvan julkaista suositus verkkosivuillasi.

Tuttuja on helpompi pyytää suosittelijoiksi ja siksi henkilökohtaisten verkostojesi hyödyntäminen ensimmäisen asiakkaan etsinnässä onkin erityisen hyvä idea.

Jos palvelusi on sen laatuinen, että sama asiakas käyttää sitä todennäköisesti useammin kuin kerran, voit myös tarjota suosittelubonusta – jos asiakas tuo suosituksen kautta sinulle uuden asiakkaan, voit tarjota hänelle alennuksen seuraavasta käynnistä.

Varmista, että suositukset näkyvät verkkosivuillasi ja somekanavissasi. Alkuun suosituksia kannattaa pyytää asiakkailta aina kun se tuntuu luontevalta. Esimerkiksi Facebookissa vaikutat sitä luotettavammalta, mitä isompi määrä arvioita sinulle on annettu.

Toisen asiakkaan suositukseen ja kokemukseen tahdotaan luottaa aina enemmän kuin yrittäjän omaan sanaan palvelunsa erinomaisuudesta – suositusten kerääminen siis kannattaa todella, vaikka se alkuun tuntuisi kömpelöltä!

Asikkaiden hankinta pähkinänkuoressa

Kerrataan vielä mitä sinun kannattaa ottaa huomioon, kun tavoitteena on asiakkaiden hankinta, olit sitten juuri aloittanut tai kokenut yrityksen perustaja tai kevytyrittäjä.

1. Erotu eduksesi joukosta

Itsensä työllistäjän on helppo hukkua lukemattomien palvelujen massaan. Vanhan sanonnan mukaan vaatimattomuus kaunistaa; pidä kuitenkin mielessäsi, että ainakaan liiketoiminnassa tämän noudattaminen ei kannata!

Ihmisiä kiehtoo persoonallisuus. Ideasi ei itsessään tarvitse olla uusi, vaan erikoisuus voi piillä jossain muualla; se voi näkyä esimerkiksi tuotteidesi tai palvelujesi nimissä, liiketilasi sisustuksessa tai tavassasi tehdä markkinointia.

Voit myös tehdä eroa muiden toimijoiden tuotteisiin tai palveluihin kertomalla avoimesti omiesi tavoitteista ja hyödyistä. Saat tulevien asiakkaidesi huomion kiinnitettyä maalaamalla myönteisen tulevaisuuskuvan heidän eteensä!

Toinen asia, joka ihmisiä kiinnostaa aina, on tarina. Tarinankerrontaa olemme painottaneet kirjoituksissamme ennenkin, ja teemme sen jälleen – hyvästä syystä! Ihmiset ovat aina kiinnostuneita toisista ihmisistä, ja samoin heitä kiinnostavat tarinat sekä muut tekijät yritysten ja niiden toiminnan taustalla.

Erotu joukosta yrittäjänä

Kerro siis esimerkiksi, miksi ja miten päädyit toimintasi pariin. Mitkä aatteet ajoivat sinut aloittamaan tuotteidesi tai palvelujesi tarjoamisen? Mitkä ovat niiden tavoitteet? Voit lisäksi kertoa, kuka valmisti tuotteesi ja missä, ja mitä materiaaleja siihen käytettiin. Näin tekevät muun muassa Lush ja Oatly.

Jos sinulla on verkkosivut, nosta tarinasi yleisön nähtäville siellä. Suunnittele myös, kuinka voit tiivistettynä tuoda sen esiin hissipuheessasi, markkinoinnissasi sekä mahdollisessa sloganissasi.

2. Aloita asiakashankinta läheltä

Toimiva markkinointi edesauttaa näkyvyyttä ja asiakashankintaa, mutta heti ei välttämättä ole tarvetta mennä merta edemmäs kalaan. Ensimmäiset asiakkaasi voivat hyvinkin löytyä lähiympäristöstäsi: sukulaisistasi, ystävistäsi, työkavereistasi tai tutun tuttujesi joukosta.

Jatkoa ajatellen saat heistä myös hyviä suosittelijoita! Kun aloitat asiakashankinnan jo olemassa olevan verkostosi kautta, on sitä helpompi lähteä laajentamaan.

3. Aktivoidu sosiaalisessa mediassa

Ole siellä, missä potentiaaliset asiakkaasikin ovat – eli somessa! Se on kätevä kanava, jossa voit näkyä, kuulua ja tehdä viestintää vuorovaikutteisesti.

Luo siis toiminnallesi omat tilit someen; mieti itse, mitkä kanavat sopivat sinulle parhaiten. Tärkeimpiin kuuluvat Facebook, Instagram, LinkedIn ja Twitter, ja näiden lisäksi moni hyödyntää myös Pinterestiä ja Snapchatia.

Tilien avulla voit tehdä toimintaasi monellakin tapaa tutuksi yleisölle; kuvien, videoiden ja tekstien avulla asiakkaat saavat tietoa tuotteistasi ja palveluistasi, ja he voivat päättää jo ennen yhteydenottoa, mitä haluavat sinulta tilata. Heidän on myös helppo olla sinuun yhteydessä somen kautta.

4. Hyödynnä erilaisia ostetaan ja myydään -alustoja ja -palstoja

Verkosta löytyy runsain mitoin palveluja, joissa kevytyrittäjät, freelancerit ja muut itsensä työllistäjät voivat esitellä taitojaan! Osassa palveluista voi osallistua suoraan tilausten kilpailutuksiin, toisissa keskitytään sen sijaan oman portfolion rakentamiseen. Alla listattuna muutama näistä vaihtoehdoista:

Freelanceri.info – Freelancereiden avoimet keikat. Täällä on myös mahdollisuus luoda oma esittelysivu.

Nerot.fi – Tarjouspyyntöpalvelu, jonne freelancerit voivat tehdä oman esittelysivunsa sekä osallistua kilpailutuksiin.

TV-friikuille töitä -Facebook-ryhmä – Aktiivinen Facebook-ryhmä, jossa runsaasti työtarjouksia.

Freeluettelo.fi – Suomen journalistiliiton jäsenille suunnattu palvelu

Grafian tekijät – Grafia ry:n Löydä tekijä-palsta

Voit mainostaa palveluitasi perinteiseen tapaan myös ilmoitustauluilla; näitä löytyy esimerkiksi kauppojen ja oppilaitosten auloista. Tuotteistasi tai palveluistasi riippuen voit osallistua myös erilaisiin tapahtumiin ja myyjäisiin!

Yrittäjä, ole aktiivinen

5. Kontaktoi suoraan

Onko sinulla jo tiedossasi tiettyjä yrityksiä tai toimeksiantajia, joiden arvelisit hyötyvän palveluistasi? Sen lisäksi, että markkinoit toimintaasi geneerisesti, kannattaa sinun olla tällaisiin kohteisiin yhteydessä suoraan.

Avaa siis tietokoneesi tai nappaa puhelin käteen, ja ota rohkeasti yhteyttä! Esittele itsesi ja osaamisesi ja kerro, kuinka voisit olla avuksi.

Tällainen “puhelinmyynti” voi tuntua uuvuttavalta ja pelottavaltakin, mutta siitä on runsaasti hyötyä. Kannattaa varautua siihen, ettet heti saa valtavaa kasaa keikkoja; voit kuitenkin pyytää toiminnastasi suoraa palautetta, mikä sekin on ehdottoman tärkeää toimintasi kehittämistä silmällä pitäen.

Parhaimmassa tapauksessa saat kuitenkin hankittua itsellesi keikkoja suoran kontaktoinnin avulla!

6. Rakenna verkostoa

Tätä kannattaa työstää aina tilaisuuden tullen. Käy alasi erilaisissa tapahtumissa, joissa voit keskustella uusien ihmisten kanssa ja jakaa käyntikorttiasi! Aktivoidu myös LinkedInissä, ja lähetä rohkeasti kontaktipyyntöjä kiinnostaville henkilöille.

Verkostointiin kannattaa varautua henkisesti muuallakin kuin sille tarkoitetuissa paikoissa. Koskaan ei voi tietää, missä ja milloin törmää potentiaalisiin asiakkaisiin, toimeksiantajiin tai yhteistyökumppaneihin.

Valmistele siis hyvä hissipuhe, sillä voit päätyä kasvattamaan verkostoasi vaikka sukujuhlissa tai kaupan kassajonossa!

Muista myös, ettei verkostoista ole hyötyä vain myynnin kannalta. Niiden kautta voit saada tukea ja ystäviä, jotka voivat olla sinulle avuksi mahdollisten takaiskujen sattuessa.

7. Ensimmäisen keikan päätös: laskutus

Kun olet vihdoin saanut keikkasi hankittua ja suorittanut sen loppuun, on aika huolehtia siitä, että sovittu palkka kilahtaa tilillesi! Keikan laskutus onnistuu kätevästi palvelumme kautta.

Pääset arvioimaan ansiosi tulolaskurimme kautta jo ennen kuin ryhdyt hinnoittelemaan työtäsi. Mikäli kaipaat tarkempia tietoja, ole toki yhteydessä asiakaspalveluumme.

Näin keikan hankkiminen siis pähkinänkuoressa onnistuu! Älä lannistu, vaikka alku tuntuisikin takkuiselta; toiminta muuttuu kyllä helpommaksi kokemuksen karttuessa.

Toivotamme sinulle onnea ja tsemppiä yrittäjyystaipaleellesi ja keikkojen metsästykseen – pystyt siihen kyllä!

Juttu on julkaistu ensi kerran 29.6.2021.

Lue myös

Mitä yrittäjyys vaatii? Tarkistuslista yrittäjäksi aikovalle

Toiminimi vai kevytyrittäjyys – Kumpi valita?

Voiko työtarjouksesta kieltäytyä? Kyllä, ja näin teet sen oikein!

Hinnoitteluopas

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>
Ronja Norja

Ronja on sisällöntuottaja ja toiminimiyrittäjä, joka innostuu someilmiöistä ja muuttuvan työelämän uusista tuulista. Ronja haluaa kirjoituksillaan auttaa taitavia tekijöitä yrittäjyyden alkuun.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Blogiyhteistyö – mainostamista vai aitoa yhteistyötä? Bloggaajat kertovat

    Blogiyhteistyö on loistava mahdollisuus saada omia tuotteita ja palveluita esille. Bloggaajat ovat vahvoja mielipidevaikuttajia, joiden suosituksiin luotetaan. Kun itse huomasin bloggaajien vaikutusvallan, innostuin ja otin yhteyttä lukuisiin bloggaajiin ja pyysin yhteistyötä. Hämmästyin, kun hyvin harva vastasi sähköpostiini ja nämäkin vastaukset olivat kaikki kielteisiä. Pikkuhiljaa tajusin, että bloggaajat eivät ole mediayrityksiä, joilta voi ostaa mainoksia. Bloggaajat ovat lähempänä toimittajia, jotka haluavat…

    Lue lisää
  • Markkinointi Älä alihinnoittele

    Kenties tärkein sääntö oman työn hinnoittelussa on ‘’Älä alihinnoittele’’.  Alennuksen perässä olevat asiakkaat eivät halua maksaa ja vaihtavat palvelun tarjoajaa heti kun saavat muualta alhaisemman tarjouksen. Sinä kuitenkin tarvitset asiakkaita, jotka ovat valmiita myös maksamaan tekemästäsi työstä. Mieti, keitä haluat asiakkaiksi Valitettavan usein omaa työtään myyvät henkilöt päätyvät laskemaan hintojaan saadakseen asiakkaan. Tarkoituksena on hankkia uusi asiakassuhde, joka tuottaa pitkällä…

    Lue lisää
  • Markkinointi Ketään ei lähtökohtaisesti kiinnosta yrityksesi – vakuuta heidät!

    Asiakkaiden hurmaaminen ei käy äkkiä. Useilla yrityksellä on mennyt jopa vuosia, ennen kuin ne ovat saaneet asiakkaiden huomion ja luottamuksen. Hurmaaminen ei tapahdu myöskään itsestään, vaan yrittäjän on paiskittava töitä sen eteen. Heillä on kuitenkin käytössään runsaasti keinoja, joilla yleisön vakuuttaminen onnistuu. Luettelemme tässä muutamia! Karu totuus on, että lähtökohtaisesti yrityksesi ei kiinnosta ketään. Jos mieleesi on siis juolahtanut mahtava…

    Lue lisää