Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Suorahaku (Headhunting) – Työntekijöiden metsästämistä?

Suorahaku-_-Headhunting-Työnhakijoiden-metsästämistä-kuva-e1576667554735

Suorahaku eli headhunting, executive search on sopivan ehdokkaan tai ehdokkaiden etsimistä avoimeen työtehtävään, josta ei ole julkisesti ilmoitettu edes yrityksen omilla sivuilla. On olemassa monia syitä, miksi työpaikkaa ei julkaista julkiseksi. Yleisin syy on esimerkiksi kilpailu eli ei haluta rekrytoinnin vaikuttavan yritysten väliseen kilpailuun millään tavalla.

Jos siis yritys X saisi tietää, että heidän kilpailijansa etsii korvaajaa esimerkiksi toimitusjohtajan paikalle tällä hetkellä, niin eikö yritys X:n kannattaisi käyttää tilanne jotenkin hyödyksi? Ainakin siihen olisi mahdollisuus, jos tieto leviäisi kilpailijalle. Tästä syystä suorahakua hyödynnetään yrityksissä. Suorahaku on sitä yleisempää, mitä korkeamman tason positio on täytettävänä, mutta suorahakua hyödynnetään myös muillakin tasoilla.

Miten suorahaku tapahtuu?

Suorahaussa rekrytoija siis etsii aktiivisesti tiettyyn työtehtävään sopivaa tai sopivia osaajia esimerkiksi hyödyntämällä sosiaalisen median kanavia, kuten LinkedIniä tai Facebookkia. Rekrytoija ottaa suoraan yhteyttä sopiviin osaajiin tiedustellen heidän kiinnostustaan avoimena olevasta työpaikasta. Tällä tavoin rekrytoija saa yhteyden perinteisten työnhakijoiden lisäksi myös passiivisiin työnhakijoihin, jotka eivät siis aktiivisesti etsi uutta työpaikkaa, mutta ovat kumminkin avoimia työpaikanvaihdokselle, mikäli sopiva tilaisuus osuu kohdalle. Rekrytoija haastattelee useita kandidaatteja, jonka jälkeen hän valitsee parhaimmat ja sopivimmat vaihtoehdot. Nämä ehdokkaat hän esittelee asiakasyritykselle, jonka jälkeen asiakasyritys tekee valintansa. Valinnan jälkeen rekrytoija kerää rekrytointipalkkionsa onnistuneesta rekrytoinnista.

Milloin käyttää suorahakua

Minkälaisissa tilanteissa yrityksen kannattaa hyödyntää suorahakua?

Suorahakua hyödynnetään vastaamaan rekrytoinnin erilaisiin haasteisiin, joita ovat mm. yrityksen kasvu on murrosvaiheessa eli yritys tarvitsee uusia näkemyksiä ja sparrausta, oma aika ei riitä rekrytoinnin hoitamiseen eli ajanpuute, kilpailusyyt eli avoimesta työpaikasta ei voi syystä tai toisesta tehdä julkista hakua, ja yrityksen oma haku ei ole tuottanut tulosta, jolloin potentiaalisen työntekijän löytämiseen tarvitaan ulkopuolista apua.

Kuinka tulla löydetyksi suorahaulla?

Oli sitten perinteinen tai passiivinen työnhakija, niin tärkeintä löydetyksi tulemisessa on oma näkyvyys sosiaalisen median kanavissa ja muissa kanavissa. Sinua ei voi löytää, jos et ole mitenkään näkyvillä. Tärkeää on siis huolehtia siitä, että oma osaaminen on helposti löydettävissä esimerkiksi LinkedIn-profiilista tai muista sosiaalisen median kanavista. Rekrytoijat eli ”headhunterit” tässä tapauksessa hyödyntävät nykyään juuri sosiaalisen median kanavia metsästääkseen potentiaalisia ehdokkaita avoimeen työpaikkaan. Päivitä siis tietosi ja osaamisesi ajankohtaiseksi heti tämän luettuasi, niin parannat mahdollisuuksiasi joutua rekrytoijan tähtäimeen. Löytymistä helpottaaksesi voit käyttää profiilissasi ja/tai julkaisuissasi avainsanoja, joilla haluat tulla löydetyksi. Hakusanojen käyttö on suorahauissa avainasemassa.

Suorahaun muutamia tärkeitä sanoja

Asiantuntijarekrytointi: Tarkoittaa asiantuntijatason osaajien rekrytoimista.

Ehdokas: Sopiva ehdokas, jota voidaan ehdottaa asiakkaalle, koska hän täyttää asiakasyrityksen kriteerit.

Headhunting: Suorahaun synonyymi. Suorahakukonsultteja voidaan kutsua ”headhuntereiksi”

Kohdistettu suorahaku: Suorahakua voidaan kohdistaa tiettyihin yrityksiin tai henkilöihin, jos asiakkaalla on selkeä näkemys haluamastaan.

LinkedIn: Rekrytointiin ja työelämään keskittynyt verkkoyhteisöpalvelu, joka on erityisen tärkeä kanava verkostoitumiseen.

Passiivinen työnhakija: Työnhakijoita, jotka eivät aktiivisesti hae uutta työpaikkaa, mutta oikean tilaisuuden osuessa kohdallensa ovat kiinnostuneita.

Suorahakua ei pidä sekoittaa suorarekrytointiin, joka on rekrytointitoimeksianto asiakasyritykseltä rekrytointiyritykselle. Erona suorahakuun verrattuna on se, että suorarekrytoinnit ovat julkisia hakuja, jolloin työnhakijat tekevät aloitteen työpaikan hakemisesta. Voit lukea lisää suorarekrytoinnista meidän aiemmasta artikkelistamme, "Suorarekrytointi – Rekrytointi ilman mutkia?".

Kirjoittaja Sami Kyngäs

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Itsensä kehittäminen vaatii rohkeutta, mutta on välttämätöntä

    Voiko omaa itseä kehittää loputtomasti? Olenko jotenkin viallinen, jos minun täytyy kerran muuttua tai kehittyä? Muuttuvan työelämän ja eteenpäin menevän maailman vauhdissa pysymisen avaintekijä on oman osaamisen kehittäminen, muutoksen sietokyky ja into oppia uutta. Tässä artikkelissa pohditaankin sitä, minne jatkuva kehitys ihmistä vie ja onko tulevaisuuden minä parempi kuin nykyinen versio itsestäni. Ei kuitenkaan syytä paniikkiin! Mitään jättimäistä projektia tästä…

    Lue lisää
  • Työelämä Itsensä työllistäjien määrä kasvaa – vaihtoehto perinteiselle palkkatyölle ja omalle yritykselle

    Itsensä työllistäjien määrä Suomessa on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana kasvanut merkittävästi. Historiamme aikana erilaiset itsensä työllistämisen tavat ovat kasvattaneet suosiotaan erityisesti taloudellisesti epävarmoina aikoina. Tällä hetkellä itsensä työllistää Suomessa noin 190 000 henkilöä. Itsensä työllistäjiin lukeutuvat monet yksinyrittäjien lisäksi muun muassa freelancerit, ammatinharjoittajat, kevytyrittäjät ja apurahansaajat. Tässä artikkelissa käsitellään itsensä työllistämisen ilmiötä monipuolisesti. Tarkoituksena on huomioida muuttuvan työelämän vaikutuksia työmarkkinoihin,…

    Lue lisää
  • Työelämä Kevytyrittäjyys nuorille

    Mitä on kevytyrittäjyys? Kevytyrittäjyys on uusi joustava työmuoto, joka mahdollistaa yrittäjämäisen toiminnan aloittamisen helposti ilman yritysrekisteriin liittymistä eli ilman omaa y-tunnusta. Y-tunnuksen tarvitsevat mm. toiminimiyrittäjät ja osakeyhtiöt. UKKO.fi-palvelun avulla voit siis laskuttaa tekemästäsi työstä yksityishenkilönä ilman yritysrekisteriin liittymistä. Yritysrekisteriin liittyminen maksaa, mutta UKKO.fi:n kevytyrittäjäksi liityt ilmaiseksi ja ilman sitoumuksia. Lue lisää yritysrekisteristä ja yrityksen perustamisesta. Valitset itse omat asiakkaasi ja määrität itse omat hintasi. Sinun…

    Lue lisää