Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Suorahaku (Headhunting) – Työntekijöiden metsästämistä?

Suorahaku-_-Headhunting-Työnhakijoiden-metsästämistä-kuva-e1576667554735

Suorahaku eli headhunting, executive search on sopivan ehdokkaan tai ehdokkaiden etsimistä avoimeen työtehtävään, josta ei ole julkisesti ilmoitettu edes yrityksen omilla sivuilla. On olemassa monia syitä, miksi työpaikkaa ei julkaista julkiseksi. Yleisin syy on esimerkiksi kilpailu eli ei haluta rekrytoinnin vaikuttavan yritysten väliseen kilpailuun millään tavalla.

Jos siis yritys X saisi tietää, että heidän kilpailijansa etsii korvaajaa esimerkiksi toimitusjohtajan paikalle tällä hetkellä, niin eikö yritys X:n kannattaisi käyttää tilanne jotenkin hyödyksi? Ainakin siihen olisi mahdollisuus, jos tieto leviäisi kilpailijalle. Tästä syystä suorahakua hyödynnetään yrityksissä. Suorahaku on sitä yleisempää, mitä korkeamman tason positio on täytettävänä, mutta suorahakua hyödynnetään myös muillakin tasoilla.

Miten suorahaku tapahtuu?

Suorahaussa rekrytoija siis etsii aktiivisesti tiettyyn työtehtävään sopivaa tai sopivia osaajia esimerkiksi hyödyntämällä sosiaalisen median kanavia, kuten LinkedIniä tai Facebookkia. Rekrytoija ottaa suoraan yhteyttä sopiviin osaajiin tiedustellen heidän kiinnostustaan avoimena olevasta työpaikasta. Tällä tavoin rekrytoija saa yhteyden perinteisten työnhakijoiden lisäksi myös passiivisiin työnhakijoihin, jotka eivät siis aktiivisesti etsi uutta työpaikkaa, mutta ovat kumminkin avoimia työpaikanvaihdokselle, mikäli sopiva tilaisuus osuu kohdalle. Rekrytoija haastattelee useita kandidaatteja, jonka jälkeen hän valitsee parhaimmat ja sopivimmat vaihtoehdot. Nämä ehdokkaat hän esittelee asiakasyritykselle, jonka jälkeen asiakasyritys tekee valintansa. Valinnan jälkeen rekrytoija kerää rekrytointipalkkionsa onnistuneesta rekrytoinnista.

Milloin käyttää suorahakua

Minkälaisissa tilanteissa yrityksen kannattaa hyödyntää suorahakua?

Suorahakua hyödynnetään vastaamaan rekrytoinnin erilaisiin haasteisiin, joita ovat mm. yrityksen kasvu on murrosvaiheessa eli yritys tarvitsee uusia näkemyksiä ja sparrausta, oma aika ei riitä rekrytoinnin hoitamiseen eli ajanpuute, kilpailusyyt eli avoimesta työpaikasta ei voi syystä tai toisesta tehdä julkista hakua, ja yrityksen oma haku ei ole tuottanut tulosta, jolloin potentiaalisen työntekijän löytämiseen tarvitaan ulkopuolista apua.

Kuinka tulla löydetyksi suorahaulla?

Oli sitten perinteinen tai passiivinen työnhakija, niin tärkeintä löydetyksi tulemisessa on oma näkyvyys sosiaalisen median kanavissa ja muissa kanavissa. Sinua ei voi löytää, jos et ole mitenkään näkyvillä. Tärkeää on siis huolehtia siitä, että oma osaaminen on helposti löydettävissä esimerkiksi LinkedIn-profiilista tai muista sosiaalisen median kanavista. Rekrytoijat eli ”headhunterit” tässä tapauksessa hyödyntävät nykyään juuri sosiaalisen median kanavia metsästääkseen potentiaalisia ehdokkaita avoimeen työpaikkaan. Päivitä siis tietosi ja osaamisesi ajankohtaiseksi heti tämän luettuasi, niin parannat mahdollisuuksiasi joutua rekrytoijan tähtäimeen. Löytymistä helpottaaksesi voit käyttää profiilissasi ja/tai julkaisuissasi avainsanoja, joilla haluat tulla löydetyksi. Hakusanojen käyttö on suorahauissa avainasemassa.

Suorahaun muutamia tärkeitä sanoja

Asiantuntijarekrytointi: Tarkoittaa asiantuntijatason osaajien rekrytoimista.

Ehdokas: Sopiva ehdokas, jota voidaan ehdottaa asiakkaalle, koska hän täyttää asiakasyrityksen kriteerit.

Headhunting: Suorahaun synonyymi. Suorahakukonsultteja voidaan kutsua ”headhuntereiksi”

Kohdistettu suorahaku: Suorahakua voidaan kohdistaa tiettyihin yrityksiin tai henkilöihin, jos asiakkaalla on selkeä näkemys haluamastaan.

LinkedIn: Rekrytointiin ja työelämään keskittynyt verkkoyhteisöpalvelu, joka on erityisen tärkeä kanava verkostoitumiseen.

Passiivinen työnhakija: Työnhakijoita, jotka eivät aktiivisesti hae uutta työpaikkaa, mutta oikean tilaisuuden osuessa kohdallensa ovat kiinnostuneita.

Suorahakua ei pidä sekoittaa suorarekrytointiin, joka on rekrytointitoimeksianto asiakasyritykseltä rekrytointiyritykselle. Erona suorahakuun verrattuna on se, että suorarekrytoinnit ovat julkisia hakuja, jolloin työnhakijat tekevät aloitteen työpaikan hakemisesta. Voit lukea lisää suorarekrytoinnista meidän aiemmasta artikkelistamme, "Suorarekrytointi – Rekrytointi ilman mutkia?".

Kirjoittaja Sami Kyngäs

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Työelämän trendit: mikä työelämässä puhuttaa?

    Työelämä on trendikäs keskustelun aihe moneltakin kantilta tarkasteltuna. Erityisesti digitalisaatio, automatisaatio ja muu teknologian kehitys aiheuttavat puhinaa ja pöhinää toistuvasti; milloin robotit vievät työmme, kun taas toiste teknologia luo Suomeen lisää työpaikkoja. Mistä kaikesta työelämässä nyt keskustellaan? Mikä on pinnalla ja miltä työelämä näyttää näin 2020-luvun kynnyksellä? Etsimme puolestasi vastauksia näihin kysymyksiin. Oppiminen on avaintaito Teknologian kasvusta ja roolista päästään…

    Lue lisää
  • Työelämä Näin parannat työhaastattelukokemusta - 6 vinkkiä rekrytoijalle

    Osaajapula on tosiasia jo monella alalla Suomessa ja erityisesti kovan tason asiantuntijoista käydään tiukkaa kilpailua yritysten kesken. Huippuasiantuntijoilla on varaa valita kenen kanssa seuraavan työsopimuksensa allekirjoittavat. Työhaastattelussa rekrytoijan täytyy pystyä vakuuttamaan työnhakija siitä, että juuri tämä organisaatio on parhain mahdollinen vaihtoehto hänelle. Oletko joskus rekrytoijana miettinyt, miten saisit tehtyä hakijan näkökulmasta hyvästä työhaastattelusta erinomaisen ja pystyisit erottumaan muiden organisaatioiden pitämistä…

    Lue lisää
  • Työelämä Työnhaku - Näillä ohjeilla saat unelmiesi työpaikan kolmessa viikossa

    Alkaako työnhaku alkuinnostuksen jälkeen turhauttaa? Älä enää kopioi samaa hakemusta uudestaan ja uudestaan, vaan löydä oma unelmatyöpaikkasi näillä vinkeillä. Konkreettiset ohjeemme johdattavat sinut ahdistuneesta työnhakijasta halutuksi kandidaatiksi! Työnhaku on aluksi jännittävää. On hauska kehua itseään ja muistella, miten erilaisia töitä vuosien aikana onkaan tultu tehtyä. Palata oman uran alkuun ja ensimmäisiin oikeisiin töihin. Listata vanhoja lehdenjakokeikkoja, puhelinmyyntiä ja mansikanpoimintaa. Parhaimmillaan…

    Lue lisää