Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Tätä on Kasvuhakkerointi ja näin teet sillä miljoonia!

kasvuhakkeri

Kasvuhakkerointi eli englanniksi Growth Hacking on tulossa Suomeen! Lue tämä kirjoitus ja tiedät ensimmäisenä, mitä se oikeasti on.

Kasvuhakkerointi on termi, joka on ollut kovassa nosteessa valtameren toisella puolella. Onkin odotettavissa, että termi rantautuu vielä tämän vuoden aikana rytinällä Suomeen. Nyt on siis aika selvittää, mikä tämä uusi trendisana oikein tarkoittaa ja miten se muuttaa markkinoinnin maailmaa.

Uudet hype-termit harvoin tuovat mitään uutta. Termi “Sosiaalinen media” kattaa käytännössä kaikki verkkosivustot. Kaikki suuret verkkopalvelut toimivat “pilvessä” jne.

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään, Y-tunnuksella tai ilman. Rekisteröityminen 0 €, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestäAskarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö

Näillä termeillä on kuitenkin paikkansa, sillä ne helpottavat keskustelua ja kohdistavat kiinnostuksen oikeisiin asioihin. Sosiaalisen median hypen aikaan monet yritykset aidosti sisäistivät, että asiakasta pitää kuunnella myös verkossa.
Kasvuhakkerointi on eräänlainen päivitetty versio sosiaalisen median hyötykäytöstä. Se ottaa kuitenkin vaikutteita myös monista muista markkinoinnin osa-alueista.

Millainen on kasvuhakkeri?

Kasvuhakkeri (Growth Hacker), on henkilö joka hankkii yritykselle maksavia asiakkaita mahdollisimman edullisesti. Mainonnan teho todennetaan tarkalla mittauksella. Kasvuhakkerointi ei rajoitu mihinkään markkinoinnin muotoon, vaan tarkoituksena on tehdä sitä, mikä toimii. Tällä hetkellä parhaat esimerkit näyttävät perustuvan käyttäjien suositteluhalukkuuden kasvattamiseen, viraali-ilmiöiden luomiseen sekä maksulliseen markkinointiin silloin kun se on oikeasti tehokasta.

Kasvuhakkeri osaa sekä markkinointia että tekniikkaa. Hän toteuttaa perinteistä markkinoinnin teorian mukaista suunnitelmaa, eli osallistuu aktiivisesti tuotekehitykseen. Tämä jo itsessään on arvokasta ja vähän outoa Suomessa. Perinteisesti insinöörit ovat kehittäneet tuotteen ja tämän jälkeen markkinointiosaston tehtävänä on ollut ostaa mainoksia lehdestä.

Kasvuhakkeri taas osallistuu tuotteen kehittämiseen ja miettii, miten siitä saa luotua jo lähtökohtaisesti markkinaystävällisen version jossa asiakasmäärä kasvaa itsestään.

Verkkopalveluissa tämä voi tarkoittaa esimerkiksi ennakkomarkkinointia eli hypen luomista ennen tuotteen julkaisua. Maltalainen kävijäseurantaohjelmisto Hotjar ennakomarkkinoi ohjelmistoaan todella koukuttavasti. Liittymällä palveluun beta-vaiheessa näit ensimmäiseksi, oman jonotusnumeron: “Olet sijalla 2500. Päästämme päivässä palveluumme 20 uutta testaajaa.” Tämä loi konkreettisen kuvan ohjelmiston haluttavuudesta. “Jo 2500 ihmistä odottaa sisäänpääsyä, tässä on varmasti jotain erityislaatuista.” Näin ajattelin itsekin kun sain kutsun kollegalta.

Markkinoinnin kannalta parasta oli kuitenkin se, että käyttäjille tarjottiin mahdollisuus päästä etuilemaan jonossa kutsumalla kavereita. Näin käyttäjät päätyvät suosittelemaan tuotetta, jota he eivät edes ole kokeilleet!

Mikä tässä sitten on niin ihmeellistä?

Kasvuhakkeri on tarpeellinen nimike, koska se kertoo välittömästi mitä henkilö osaa ja mitkä ovat hänen tavoitteensa. Se siirtää markkinoinnin teoriat ensimmäistä kertaa käytäntöön. Jos palkkaat yritykseesi kasvuhakkerin, tiedät että häneltä tulee odottaa mitattavia tuloksia, ei brändihöpinää.

Meillä UKKO.fi:ssä on töissä kahdeksan ihmistä, joista kolmen tehtäviin kuuluvat markkinointi ja viestintä. Osallistumme kaikki aktiivisesti palvelumme kehittämiseen. Tämän vuoksi yli kolmasosa käyttäjistämme tulee suosittelun kautta. Meillä ei ole kasvuhakkereita töissä, mutta koko työkulttuurimme perustuu jatkuvaan mittaukseen ja toimintojen kehittämiseen.

Kasvuhakkeri tuotekehityksessä

Kasvuhakkeri kertoo miten tuotetta kannattaa kehittää, jotta sillä on mahdollisimman suuri viraaliarvo. Viraalisuus pitää sisällään sen, että tuotteen on pakko olla laadukas. Ihmiset eivät jaa ystävillee huonoja tuotteita ja palveluita. Hotjarin tapauksessa tuotteen laadusta ei ollut takeita, mutta he tarjosivat suoran hyödyn kavereiden kutsumiseksi.

Kasvuhakkeri markkinoinnissa

Kasvuhakkeri löytää tehokkaimmat kanavat asiakashankintaan. Hän mittaa, vertailee ja testaa. Hän etsii erilaisia lähestymiskulmia, joilla tuotetta voi markkinoida. Koska kaikkea mitataan ei lopputulos välttämättä ole kaunein vaihtoehto, mutta varmasti tehokkain.

Perinteinen esimerkki kasvuhakkeroinnista

Kaikissa kasvuhakkerointia käsittelevissä kirjoituksissa esitellään aina AirBnb-palvelun fiksu markkinointistrategia. Airbnb on palvelu, jossa käyttäjät voivat vuokrata asuntojaan lyhytaikaisesti esimerkiksi matkustajien käyttöön. Hinnat ovat edullisempia kuin hotelleissa ja lisäksi majoitus on aina persoonallisempaa.

Airbnb kaipasi lisää asiakkaita henkilöille jotka vuokrasivat asuntojaan. He päättivät helpottaa omien asiakkaidensa markkinointityötä ja loivat järjestelmän, jonka avulla käyttäjät pystyivät muutamalla napinpainalluksella jättämään ilmoituksensa Yhdysvaltojen isoimmalle ilmoituspalstalle, Craigslistille. Tämä järjestely ei ole aivan Craigslistin sääntöjen mukaista. Lisäksi se vaatii teknistä osaamista, joka perinteisiltä markkinointipäälliköiltä uupuu. Airbnb muista kyseenalaisista markkinointitekniikoista voit lukea tarkemmin tästä artikkelista: https://growthhackers.com/companies/airbnb/ . Tämän artikkelin otsikko on esimerkki eräänlaisesta kasvuhakkeroinnista.

Ala kasvuhakkeriksi – tienaa miljoonia!

Kasvuhakkeriksi ei opita koulussa. Kasvuhakkeriksi opitaan tekemisen ja testaamisen kautta. Toki markkinoinnin perusteorioiden hallitsemisesta on hyötyä, samoin kuin teknisestä osaamisesta. Koulun penkillä opitut tiedot ovat kuitenkin yleensä auttamattomasti vanhentuneita. Uuden tutkimuksen siirtymisessä opetussisältöön kestää helposti useita vuosia. Tässä ajassa asiat ovat muuttuneet ratkaisevasti.

Alla olevan listan avulla voit ruveta opettelemaan kasvuhakkerilta vaadittavia tietoja ja taitoja.

Kasvuhakkeri on henkilö joka

  • Osaa käyttää Google Analyticsiä ja muita analytiikkatyökaluja
  • Käyttää päivittäin Google Analyticsiä ja muita analytiikkatyökaluja
  • Ymmärtää miten markkinointi toimii tänään ja huomenna
  • Kokeilee erilaisia strategioita välittämättä siitä, että suurin osa epäonnistuu
  • Tietää mikä on teknisesti mahdollista
  • Pystyy todistamaan arvonsa päivästä toiseen
  • Haluaa jatkuvasti oppia uutta

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Älä alihinnoittele

    Kenties tärkein sääntö oman työn hinnoittelussa on ‘’Älä alihinnoittele’’.  Alennuksen perässä olevat asiakkaat eivät halua maksaa ja vaihtavat palvelun tarjoajaa heti kun saavat muualta alhaisemman tarjouksen. Sinä kuitenkin tarvitset asiakkaita, jotka ovat valmiita myös maksamaan tekemästäsi työstä. Mieti, keitä haluat asiakkaiksi Valitettavan usein omaa työtään myyvät henkilöt päätyvät laskemaan hintojaan saadakseen asiakkaan. Tarkoituksena on hankkia uusi asiakassuhde, joka tuottaa pitkällä…

    Lue lisää
  • Markkinointi Verkostoidu ja myy enemmän!

    Uudella alalla aloittava kevytyrittäjä on kuin turisti uudessa maassa: vähän hukassa, mutta valmis vastaanottamaan uutta tietoa. Hyvä kartta ja paikallinen opas auttavat pitkälle. Aloittavan kevytyrittäjän on tärkeää saada mahdollisimman nopeasti mahdollisimman paljon kontakteja. Mitä useammalta kollegalta ja potentiaaliselta asiakkaalta saa kommentteja, sitä paremmin omaa palvelua voi kehittää paremmaksi. Jos kukaan ei halua ostaa tuotteitasi, tiedät olevasi menossa täysin väärään suuntaan.…

    Lue lisää
  • Markkinointi Instagram luo yrittäjälle paljon mahdollisuuksia markkinoinnissa – 8 tapaa, joilla otat sen haltuun

    Instagram on yrittäjälle mainio paikka markkinoida omaa toimintaa helposti ja edullisesti. Kerromme tässä artikkelissa palvelun perustoiminnoista ja siitä, kuinka itse otat sen haltuun pienyrittäjänä. Tiesitkö, että yli puolet maapallon väestöstä omistaa älypuhelimen? Niitä on jopa enemmän kuin hammasharjoja! Älypuhelinten kautta myös sosiaalisesta mediasta on tullut kiinteä osa ihmisten arkipäivää: sen kautta hoituu paitsi sosiaalisten suhteiden ylläpitäminen, myös asioinnit ja ostokset.…

    Lue lisää