Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

Verkosto on yksin yrittävän ystävä

verkosto-on-yksin-yrittava

Useimmat kevytyrittäjät mainitsevat itsensä työllistämisen parhaimmaksi puoleksi vapauden.

Yksin yrittävän vapautta on saada itse päättää, kuinka paljon ja kenelle töitä tekee ja tämä onkin usein yksi isoimmista eroista yrittäjän ja tavallisen palkansaajan välillä.

 

Toinen ero löytyy työnteosta itsestään ja vielä tarkemmin työyhteisöstä. Yksinyrittäjä tai itsensä työllistäjä törmääkin jatkuvasti ennen kaikkea yhteen neuvoon:

“Verkostoidu”

Työelämässä verkostoitumisesta puhutaan usein ennen kaikkea benchmarkkauksen näkökulmasta. Ja miksipä ei puhuttaisi. Vertailukohteiden kartoitus auttaa totta kai tunnistamaan sekä omia että yrityksen kehityskohteita samalla kun se antaa draivia kasvuun.

Vaikkakin tärkeää ja trendikästä, ei benchmarkkauksen tulisi kuitenkaan koskaan olla verkostoitumisen ainoa motiivi ­­­­­­­­– ei ainakaan yrittäjällä.

Mikä sosiaalinen ympäristö?

Etenkin yksinyrittäjillä ja itsensä työllistäjillä yrittäjämäisen toiminnan alkutaival pohjautuu usein paikkariippumattomaan vapauteen. Toisin sanoen töitä tehdään käytännössä kotisohvalta. Monelle tämä sopii ja usein varmasti vastaa myös juuri sitä vapauden tarvetta, johon yrittäjyydellä on tähdännyt.

Paikkariippumattomuus tarkoittaa kuitenkin myös, ettei arkinen työympäristö ole sosiaalisesti enää lainkaan verrattavissa siihen, mihin useimmat palkkatyössä ovat tottuneet.

Tunteeko yksin yrittävä siis helposti hiljaista yksinäisyyttä?

Ei ehkä ole salaisuus, että yksinyrittäjän tai itsenäisen freelancerin työarki saattaa toisinaan olla myös yksinäistä. Mutta kuinka usein muistat keskustelleesi aiheesta suoraan yhdenkään yrittäjän kanssa?

Koska yrittämisen luonne itsessään on usein melko vaihtelevaa (ja jokseenkin ennakoimatonta), on jatkuvuutta hyvä luoda elämän muilla osa-alueilla. Ja kuten tiedetään, yrittäjillä kaikki elämän osa-alueet sekoittuvat ennemmin tai myöhemmin omalla tavallaan työhön. Se on yhtä lailla yrittäjyyden plussa kuin se on miinuskin.

Miten verkostoituminen sitten liittyy tähän kaikkeen?

Vahvan verkoston luominen rakentaa tiettyä kivijalkaa, joka omalta osaltaan tukee jatkuvuuden tunnetta. Vaikka takaiskuja työrintamalla toisinaan tulisikin, toimii vahva pohjaverkosto nimensä mukaisesti ja nappaa putoavan kiinni ajoissa. Verkostot eivät ole siis vain benchmarkkeja, ne ovat myös yrittäjän ystäviä.

Ja olitpa sitten yrittäjä tai et, on hyvistä ystävistä aina apua.

Järjestämme Twitterissä uuden kuukausittaisen UKKO-tuokio sarjan, jonka tarkoituksena on herättää ja käydä matalan kynnyksen keskustelua työelämään ja yrittämiseen liittyvistä aiheista. Ensimmäinen #UKKOtuokio (kyllä, tällä hashtagilla voit osallistua keskusteluun) järjestetään ensi viikon tiistaina eli 13.2. klo 12.

Tule mukaan!

Muita artikkeleita aiheesta Yrittäjyys:

  • Yrittäjyys UKKO.fi paljastaa – näillä aloilla yrittäjä laskuttaa eniten

    Helpottaaksemme itsenäisen yrittäjän työn hinnoittelua, laskimme millaista keskihintaa yrittäjä laskuttaa eri toimialoilla. Yksi yrittäjyyden vaikeimpia asioita on oman työn hinnoittelu, ja vielä vaikeampaa on sen hinnoittelu oikein. Juuri nyt asian tekee erityisen haastavaksi kiihtyvä inflaatio, eli rahan arvon aleneminen ja siitä johtuva hintojen nousu, joka tämän vuoden elokuussa oli 7,6 prosenttia. Kuluttajahintoja nosti vuoden takaiseen verrattuna eniten sähkön, bensiinin, dieselin…

    Lue lisää
  • Yrittäjyys Yrittäjä, oletko pohtinut muuttuvaa maailmaa ja palvelusi tarjoamista kotioloissa? Herää asiakaspotentiaaliin nyt!

    Serhood-yrittäjät loivat markkinapaikan visiolleen. He uskovat, että tulevaisuudessa yhä useampi asiakas haluaa yrittäjän palvelut suoraan omaan kotiinsa. Muutos asiakasrajapinnassa kytee jo ja sille on Terhi Wirenin mukaan useita syitä. Hän aloittaa Suomen ikääntyvästä väestöstä, joka haluaa ja tarvitsee jatkuvasti enemmän erilaisia palveluita kotiinsa. ”Asiakkaissa keihäänkärki ovat seniorit. Meidän palvelutalot eivät tule vetämään sitä määrää ihmisiä, mikä on koko ajan kasvussa,”…

    Lue lisää
  • Yrittäjyys Vieraskynä: Verkossa käy yrittäjän kauppa

    Verkkokaupan avulla myydään enemmän kuin koskaan, ja myynti on noussut tasaisesti vuodesta toiseen. Ennustus seuraaville vuosille on myös myönteinen. Tämä tarkoittaa, että verkkokaupan helppo perustaminen ja pyörittäminen tulee mahdollistaa myös pienyrittäjille. Verkkokaupan asiakkaista noin 80 % on tyytyväisiä ostoprosessiin. Tämä on 16 % enemmän kuin fyysisessä liikkeessä asioivien ostotyytyväisyys. Kaupankäynti siirtyy siis entistä enemmän verkkoon, joten myös pienyrittäjien tulee päästä…

    Lue lisää