Yrityksen kuitti kateissa – lue ohjeet, kuinka toimia

Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

yrityksen-kuitti-kateissa-kuitteja-poydalla

Joskus saattaa käydä niin, että kaiken hälinän keskellä yrityksen kuitti katoaa tai muuttuu lukukelvottomaksi. Tämä ei ole harvinaista, vaan oikeastaan jopa hyvinkin yleistä yrittäjille. Miten sitten tulisi toimia, kun kirjanpitäjä soittelee puuttuvan kuitin perään? Kerromme seuraavaksi ohjenuorat tämän tilanteen ratkaisemiseksi.

Kadonneen kuitin metsästys – puuttuvaa kuittia ei löydy

Kadonnut kuitti saattaa saada yrittäjän verenpaineen nousemaan, mutta syytä paniikkiin ei ole. Syitä kuitin katoamiseen voi olla useita, esimerkiksi kuitti on voinut pudota lompakosta, paperi on voinut loppua maksupäätteestä tai kuitin päälle on kaatunut nestettä, jolloin se on mennyt lukukelvottomaksi.

Mikäli kuittia ei löydy pitkän ja uuvuttavan etsimisenkään jälkeen, eikä kuittikopiota ole mahdollista saada, tulee yrittäjän laatia itse selvitys ostosta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että yrittäjä kirjoittaa itse selvityksen ostotapahtumasta. Selvityksessä tulee käydä ilmi mitä on ostettu, keneltä, milloin sekä mitä se on maksanut ja millä verokannalla. Huomioitavaa tässä on se, että itse laadittu kuitti ei täytä arvonlisäveron vaatimuksia. Näin ollen yrittäjä ei voi hyödyntää alv-vähennystä ostokseensa.

Jos siis kirjanpitäjäsi soittelee kadonneen kuitin perään, riittää yleensä selvitys ostoksesta sähköpostitse. Myös muu kirjallinen selvitys kelpaa.

Aiheutuuko itse laadituista tositteista riskejä?

Kirjanpitolaissa ei oteta kantaa siihen, kuinka paljon itse laadittuja tositteita voi tilikauden aikana viedä kirjanpitoon. Tästä voi kuitenkin aiheutua riski verotukseen, sillä verotarkastuksessa teko voidaan katsoa tahalliseksi, ja verottaja voi katsoa tapahtuman yrittäjän omana kuluna eikä yrityksen kuluna.

Yrityksen kuiteista kannattaa pitää aina huolta, ja toimittaa kirjalliset selvitykset kadonneista kuiteista omalle kirjanpitäjälle. Järjestelmällinen ote myös säästää rahaa, sillä itse laatimista kuiteista ei saa alv-vähennyksiä talteen. Lisäksi tilitoimistot voivat veloittaa lisäselvityksien hoitamisesta erikseen, jolloin tulet maksaneeksi kirjanpidostasi enemmän.

Tee itsellesi palvelus – kuitit talteen sähköisesti

Näppärin tapa huolehtia kuiteista on tallentaa ne sähköisesti kirjanpito-ohjelmaan. Kun kuvaat kuitit puhelimellasi ja lisäät ne suoraan kirjanpito-ohjelmaan, ei sinun tarvitse tuskailla kadonneiden kuittien kanssa. UKKO Toiminimiyrittäjyys -palvelussa kuittien kuvaaminen ja lisääminen onnistuu parissa minuutissa. Yrityksen kuitteja on helppoa hallinnoida, tarkastella ja viedä kirjanpitoon, kun ne ovat tallennettuna samassa paikassa.

UKKO Toiminimiyrittäjyys on paljon muutakin kuin pelkkä kuittien tallennuspaikka. Saat yhden palvelun kautta kirjanpitäjien laatiman kirjanpidon, työkalun laskuttamiseen, viranomaisilmotukset puolestasi tehtyinä, sekä YEL-vakuutuksen halutessasi kauttamme. Hinta on räätälöity pienyrittäjille sopivaksi.

Olemme saaneet helpotettua monen yrittäjän kuittirumbaa, joten helpota sinäkin kuittien säilyttämistä UKKO Toiminimiyrittäjyyden avulla! Palveluumme tutustuminen on helppoa ja veloituksetonta. Tutustuminen ei sido sinua mihinkään.

Kirjoittaja Suvi Kylmälä

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestä

Muita artikkeleita aiheesta Taloushallinto:

  • Taloushallinto Hämmentävätkö matkakustannusten korvaukset?

    Verovapaat matkakustannusten korvaukset ja verohallinnon ohjeistukset aiheuttavat monelle harmaita hiuksia. Niin palkansaaja, yrittäjä kuin kevytyrittäjäkin saavat tietyin ehdoin korvauksia työmatkojensa kustannuksista. Tässä artikkelissa selitämme matkakustannusten korvausten periaatteet ja kertaamme toimintaohjeet toiminimiyrittäjän ja kevytyrittäjän matkakorvauksista. Mitä verovapaat matkakustannusten korvaukset ovat? Verovapaat matkakustannusten korvaukset on tarkoitettu korvaamaan työntekijälle työmatkasta aiheutuvia kustannuksia. Kuten nimestäkin voi päätellä, korvauksista ei tarvitse maksaa tuloveroa, eli ne…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Ennakkovero – Miten toiminimeä verotetaan?

    Palkkatöissä olevat ovat tottuneet siihen, että veroilmoituksen pelkkä vilkaisu saattaa riittää sen toteamiseen, että kaikki on verotuksen kannalta kunnossa. Verokortti on toimitettu työnantajalle ja verot menevät palkasta automaattisesti – yrittäjänä veroista joutuu kuitenkin pitämään vähän enemmän itse huolta. Tässä artikkelissa käymme läpi tärkeimmät asiat ennakkoveroista ja niiden maksamisesta. Mikä on ennakkovero? Ennakkovero tarkoittaa nimensä mukaisesti sitä, että yrityksen tuloksen perusteella…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Liikevaihto – mitä liikevaihto tarkoittaa ja kertoo yrityksestä?

    Liikevaihto on yksi yrityksen perustunnusluvuista. Aloittavan yrittäjän on hyvä olla perillä yrittäjyyden peruskäsitteistä. Tässä artikkelissa kerromme, mitä liikevaihto tarkoittaa, ja mitä erityisesti pienyrittäjän on syytä tietää liikevaihdosta. Liikevaihto on yksi yrittäjyyden peruskäsitteistä. Pienyrittäjän ei tarvitse olla kovin syvällisesti perillä kaikista yrittäjyyden ja kirjanpidon yksityiskohdista, mutta muutama peruskäsite ja -asia on hyvä ottaa haltuun. Liikevaihdon lisäksi voit ottaa artikkeleidemme avulla selvää,…

    Lue lisää