Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Aputoiminimi – mihin aputoiminimeä tarvitaan?

aputoiminimi

Alkava yrittäjä monesti törmää aputoiminimeen jo yrityksen perustamisvaiheessa. Aputoiminimeä käytetään varsinaisen yrityksen nimen rinnalla erottelemaan eri osia yrityksen liiketoiminnasta. Yleensä se tulee konkreettiseksi vasta silloin, kun yritys on laajentunut.

Esimerkiksi Helsingin Kukka -nimisellä kukkakaupalla voi olla aputoiminimenä Turun Kukka, jos sillä on kukkakauppa myös Turussa. Aputoiminimi voi olla myös tarpeellinen, jos yrittäjä toimii hierojana, mutta samalla tarjoaa päätoimen ohella myös joogakursseja, voi hän rekisteröidä joogapalveluihin viittaavan aputoiminimen helpottamaan markkinointia.

Aputoiminimen rekisteröinti

Yrittäjä voi ottaa aputoiminimen käyttöön perustamislomakkeen yhteydessä tai myöhemmin muutosilmoituksella, joka löytyy YTJ-verkkopalvelusta.

Päätös aputoiminimen käyttämisestä riippuu täysin yritysmuodosta. Yksityinen elinkeinoharjoittaja päättää asiasta itse, kun taas henkilöyhtiöissä päätöksen tekevät vastuunalaiset yhtiömiehet. Osakeyhtiöissä aputoiminimi voidaan ottaa käyttöön hallituksen päätöksellä.

Rekisteröinti maksaa yhtiömuodosta riippumatta 60 euroa sähköisellä lomakkeella. Sähköistä rekisteröitymistä varten tarvitaan verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne tunnistautumista varten. Paperilomakkeella tehtävä rekisteröinti maksaa 100 euroa, jonka lisäksi rekisteröinnin käsittelyaika on paljon pidempi kuin sähköisesti tehtynä. Näin ollen suosittelemme rekisteröintiä verkossa tehtäväksi, koska se on edullisempi ja helpompi vaihtoehto.

aputoiminimen perustaminen

Millainen aputoiminimi voi olla?

Aputoiminimeen sovelletaan samanlaisia sääntöjä kuin muihinkin yritysmuotoihin. PRH:n täytyy hyväksyä aputoiminimi, ennen kuin yritys voi ottaa sen käyttöönsä. Yrityksellä voi olla useita aputoiminimiä samanaikaisesti, joten niiden määrää ei ole rajoitettu.

Rekisteröintiperusteita aputoiminimelle ovat yksilöllisyys ja erottautuvuus. Aputoiminimi ei saa siis olla sekoitettavissa jo olemassa oleviin tavaramerkkeihin eikä se saa olla käytössä toisella yrityksellä. Aputoiminimen tulee myös olla niin yksilöllinen, että se kuvaa yrityksen toimintaa ja erottaa sen muista.

On syytä myös olla tietoinen, että aputoiminimen käytössä ei saa olla yhtiömuodon tunnusta, kuten esimerkiksi oy tai ky. Tämä on kuitenkin sallittua yksityisten elinkeinoharjoittajien aputoiminimessä, jolloin aputoiminimi voi sisältää lyhenteen tmi.

Voit lukea nimiohjeista lisää täältä sekä katsoa, onko suunniteltu aputoiminimi jonkun toisen yrityksen käytössä jo.

Voiko aputoiminimeä muuttaa tai poistaa?

Aputoiminimeä ei voi muuttaa rekisteröitymisen jälkeen. Jos kuitenkin haluat vaihtaa aputoiminimen, täytyy sinun ensin poistaa vanha ja rekisteröidä sen jälkeen uusi. Poistamisesta tehdään ilmoitus YTJ-verkkopalvelussa. YTJ:n verkkopalvelussa poistaminen maksaa 40 euroa ja paperilomakkeella tehtynä 85 euroa. Samalla kerralla voi poistaa useammankin aputoiminimen ilman lisämaksuja.

Poistamisesta päätetään samaan tapaan kuin aputoiminimen rekisteröitymisestä. Yksityinen elinkeinoharjoittaja voi kuitenkin päättää asiasta aivan itsenäisesti.

Entä aputoiminimen kirjanpito ja verotus?

Aputoiminimen kirjanpito ja verotus ja hoituu samassa yhteydessä toiminimen kanssa. Yrityksellä voi olla käytössä vaikka 10 aputoiminimeä, mutta Y-tunnuksia on kuitenkin aina olemassa vain yksi.

Aputoiminimen logoa ja yhteystietoja on mahdollista käyttää laskuttaessa ja esimerkiksi mainonnassa. Kaikista laskuista tulee kuitenkin löytyä varsinaisen toiminimen Y-tunnus.

Lue myös

Luvanvaraiset toimialat

Kaupparekisteri ja sen merkitys yrittäjälle

Sivutoiminen yrittäjyys – mitä se tarkoittaa?

Lisäduuni on helpointa kevytyrittäjänä

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat Y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestäAskarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö

Muita artikkeleita aiheesta Liiketoiminnan aloittaminen:

  • Liiketoiminnan aloittaminen Yritystilin avaaminen – avaa yrityksen pankkitili

    Kannattaako yritystilin avaaminen? Omat ja yrityksen rahat on hyvä pitää erillään, oli yritysmuotosi sitten toiminimi tai osakeyhtiö. Tässä tekstissä käymme läpi, milloin yritystili kannattaa. Avaa yritystili tästä vaikka heti! Milloin tarvitsee yritystilin? Mikä on ALV eli arvonlisävero? Mitä asiakirjoja tarvitaan? Mihin kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti? Tilin avaaminen ulkomaille Pienyrityksille sopiva UKKO Yritystili Milloin tarvitsee yritystilin? Jokainen yritys tarvitsee oman pankkitilin,…

    Lue lisää
  • Liiketoiminnan aloittaminen Aloittavan yrittäjän muistilista – 14 tärkeää pointtia

    Harkitsetko uuden yrityksen perustamista? Uuden yrityksen perustaminen on jännittävää, mutta myös työläistä. Alussa tarvitaan paljon aikaa ja energiaa erinäisten asioiden ja byrokratian selvittämiseen. Laadimme näistä asioista muistilistan, jotta sinä pääsisit aloittavana yrittäjänä helposti alkuun! 1. Liikeidea on kaiken perusta Uuden yrityksen perustaminen vaatii tarkkaan mietittyä suunnitelmaa, jossa oma liikeidea ja osaaminen pääsevät kriittiseen tarkasteluun. Liikeidean tulisi kertoa mitä ja miten…

    Lue lisää
  • Liiketoiminnan aloittaminen Työosuuskunta vai laskutusosuuskunta

    Työosuuskuntaa voidaan luonnehtia sellaiseksi yhteisyritykseksi, jonka tarkoituksena on luoda ja ylläpitää työpaikkoja omistajilleen, eli työntekijöilleen. Yleensä se myös markkinoi jäsentensä tekemää työtä ja heidän tarjoamiaan palveluita. Huomaathan, että UKKO.fi-palvelu ei ole työosuuskunta. UKKO.fi tarjoaa vaihtoehdon, jossa työsuoritteet voi laskuttaa helposti verkkopalvelun kautta ilman, että tarvitsee perustaa omaa yritystä. UKKO.fi:n käyttäjät rekisteröityvät palvelun käyttäjäksi. UKKO.fi-palvelun tarjoaa UKKO Yrittäjyyspalvelut Oy niminen yritys,…

    Lue lisää