Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Huolehdi asiakassuhteistasi sosiaalisen median avulla – 3 vinkkiä sinulle!

haluatko-huolehtia-asiakassuhteistasi-somen-avulla-valokuvan-ottaminen-puhelimella

Tässä artikkelimme asiakassuhteiden ylläpitämiseen somessa! Vaikka artikkelilla onkin jo ikää, ovat vinkit edelleen toimivia ja oivallisia etenkin aloittelevalle yrittäjälle.

Freelancerit toimivat hyvin yrittäjämäisesti ja heidän pitää hankkia itselleen tekemänsä työsuoritteet. Kun olet saanut uuden asiakkaan, kannattaa siitä pitää ehdottomasti kiinni, koska vanhoille asiakkaille sinun aina helpompi tehdä jatkossa lisää töitä. Oletuksena tietenkin se, ettet ole ryssinyt ensimmäistä keikkaa oikein urakalla.

Uusien asiakkaiden hankkiminen voi viedä sinulta paljon enemmän aikaa; panosta siis asiakassuhteisiin ja pidä asiakkaistasi huolta.

Sosiaalinen media antaa sinulle helpon mahdollisuuden ylläpitää ja huolehtia asiakassuhteistasi. Sinun ei kannata koskaan pitää asiakkaitasi itsestäänselvyytenä, että he käyttäisivät sinun palveluitasi jatkossakin.

Seuraavaksi esitämme kolme helppoa tapaa asiakassuhteen ylläpitoon! Ne eivät ole kovinkaan hankalia tai työläitä toteuttaa.

Some on kevytyrittäjällekin oiva markkinointikanava

Markkinointi sosiaalisessa mediassa on paitsi helppoa, myös edullista. Siksi kevytyrittäjänkin kannattaa ottaa se haltuun!
Lue lisää kevytyrittäjyydestä

1. Perusta Facebook-sivu toiminnallesi

Facebook on selkeästi suosituin sosiaalisen median palvelu, jos verrataan palveluiden käyttäjämääriä. Tämän takia sinun ei kannata ohittaa Facebookia ja sen mahdollisuuksia. Esimerkiksi valokuvaajat ja graafikot ovat perustaneet paljon itselleen Facebook-fanisivuja, missä he laittavat jakoon työnäytteitään ja muuta omaan työhönsä liittyviä asioita.

Sinun kannattaa kutsua asiakkaasi sivullesi, kunhan olet sellaiset perustanut. Lähetä kutsut myös kavereillesi! Facebook-sivuilla voit helposti kertoa kuulumisistasi ja jakaa työnäytteitäsi, jolloin asiakkaasi näkevät heti, minkälaista jälkeä olet viime aikoina tehnyt. Voit myös kertoa sivuillasi omista kampanjoista tai alennuksista, mitkä ovat voimassa.

Vaikka et olisikaan valokuvaaja tai graafikko, kannattaa sinun perustaa toiminnallesi sivut, koska ihmiset käyttävät Facebookia todella paljon. Olit sitten rakennusmies, konsultti tai tulkki, tuo oma osaamisesi muiden tietoisuuteen.

Yrittäjä voi huolehtia siakassuhteistaan esimerkiksi Facebook-sivun kautta

2. Verkostoidu LinkedInissä

Luo verkostoja asiakkaiden kanssa. LinkedIn on puhtaasti ammatilliseen verkostoitumiseen suunnattu palvelu. Kun olet tehnyt asiakkaallesi työsuoritteita, voit esim. pyytää heiltä suosituksia, jotka näkyvät profiilissasi. Nämä ovat hyvin tärkeitä sinulle, jos saat monelta asiakkaalta suosituksia. Ne antavat sinusta ammattimaisen kuvan ja voit saada lisää työtarjouksia, kun muut huomaavat myös saamasi suositukset.

On siis tärkeää olla näkyvillä, ettei sinua unohdeta. Itse sorruin tähän virheeseen toimiessani keikkavalokuvaajana, joten en halua muiden tekevän samaa virhettä kuin minä.

3. Etsi Twitteristä asiakkaasi ja seuraa heitä

Käytännössä sama asia kuin äskeisessä: verkostoidu, verkostoidu ja verkostoidu. Twitter kasvattaa suosiotaan jatkuvasti ja aktiivisia käyttäjiä löytyy yhä enemmän. Keskustele asiakkaiden kanssa ja ole näkyvillä.

Jos yritys käyttää montaa eri työntekijää, sinun ei kannata olla näkymätön sosiaalisessa mediassa, ettei asiakkaasi unohtaisi sinua. Keskustele rohkeasti asiakkaiden kanssa ja luo vuorovaikutusta asiakkaasi kanssa myös sosiaalisessa mediassa.

Yksinkertaiset asiat voivat kiireessä helposti unohtua. Ole yksinkertaisesti kiinnostava, niin ihmiset muistavat sinut paremmin! Vanhoja asiakkaita kannattaa arvostaa ja heistä on syytä pitää huolta. Jos toimit sosiaalisessa mediassa, älä unohda sen mahdollisuuksia asiakassuhteiden ylläpitoon. Tsemppiä kaikille!

Lue lisää aiheesta

Ota somen tekeminen haltuun – Näin laadit sosiaalisen median strategian ja vuosikellon

Markkinointisuunnitelma itsenäiselle yrittäjälle

Miksi asiantuntija jakaa sisältöä somessa?

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä kalliilta kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Kirjoittaja: Taneli Pasanen

Muuttuva työelämä, viestintä, digitaalinen markkinointi ja itsensä brändääminen täyttävät teemoina Tanelin työpäivän. Vapaa-ajalla kovia juttuja ovat tennis, geokätköily ja seinäkiipeily unohtamatta tietenkään Netflixiä.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Näillä 5 helpolla markkinointiharjoituksella jokainen pienyrittäjä pääsee alkuun ja tekee tulosta

    Markkinointi ja uusien asiakkaiden löytäminen on monelle pienyrittäjälle kinkkinen pähkinä purtavaksi. Itsenäinen yrittäjä on ammattilainen omalla osaamisalueellaan, mutta oman osaamisen esiin tuominen oikealle kohderyhmälle sopivissa kanavissa ei tule luonnostaan, vaan sitä pitäisi pohtia ja opetella ajan kanssa. Erityisesti suomalaiselle on usein vaikea sanoa ääneen olevansa hyvä jossain. Uusien asiakkaiden löytämiseksi se pitäisi usein kuitenkin osata kertoa. Nytkin joku etsii sinun…

    Lue lisää
  • Markkinointi Yrittäjän somevirheet – Vältä näitä 7 asiaa sosiaalisessa mediassa

    Olemme jo aikaisemmin kertoneet, mitä asioita sosiaalisessa mediassa kannattaa tehdä. Vastavetona kyseiseen artikkeliin tuomme tällä kertaa esille asioita, joita kannattaa välttää sosiaalisessa mediassa. Seuraavia seitsemää asiaa kannattaa välttää tai unohtaa kokonaan, jos haluat antaa itsestäsi yrittäjänä asiantuntevan kuvan somessa. 1. Ylimielisyys Yleisesti ottaen sosiaalisessa mediassa vallitsevat samat säännöt kuin muuallakin. Kohteliaisuudella ja käytöstavoilla pääset jo pitkälle. Ylimielisyys voi kostautua hyvin…

    Lue lisää
  • Markkinointi Verkostoidu ja myy enemmän!

    Uudella alalla aloittava kevytyrittäjä on kuin turisti uudessa maassa: vähän hukassa, mutta valmis vastaanottamaan uutta tietoa. Hyvä kartta ja paikallinen opas auttavat pitkälle. Aloittavan kevytyrittäjän on tärkeää saada mahdollisimman nopeasti mahdollisimman paljon kontakteja. Mitä useammalta kollegalta ja potentiaaliselta asiakkaalta saa kommentteja, sitä paremmin omaa palvelua voi kehittää paremmaksi. Jos kukaan ei halua ostaa tuotteitasi, tiedät olevasi menossa täysin väärään suuntaan.…

    Lue lisää