Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Millainen uutiskirjemarkkinointi kasvattaa yrittäjän liiketoimintaa?

uutiskirje-kevytyrittäjä

Onko sähköpostilaatikkoosi kilahtanut tänään uutiskirje? Osaatko sanoa, kuinka monta markkinointisähköpostia saat päivässä yrityksiltä, joiden palveluita olet käyttänyt tai joille muuten olet antanut yhteystietosi?

Markkinointiviestien ja uutiskirjeiden on pakko toimia, koska miltei jokainen yritys niitä lähettää, on ensimmäinen ajatus tästä sähköisen markkinoinnin muodosta. Mutta miten markkinointiaan aloittava yrittäjä pääsee alkuun uutiskirjeiden kanssa? Kuinka jalostaa sähköpostiviesteistä kannattavaa liiketoimintaa?

Uutiskirjeet jakavat sekä vastaanottajien että markkinoijien mielipiteitä. Nykyaikaiseen, moderniin, asuun puettu uutiskirje on kuitenkin kiistatta suurelle osalle yrityksistä edelleen merkittävä myynti- ja markkinointikanava. Uutiskirjeitä lähetetään useimmin jo olemassa oleville asiakkaille, mutta toki myös potentiaalisille uusille asiakkaille. Hyvä uutiskirje erottuu massasta ja se sisältää lukijalle ajankohtaista ja kiinnostavaa luettavaa.

Millainen sitten on hyvä uutiskirje ja miten yrittäjä voi hyödyntää uutiskirjettä omassa liiketoiminnassaan?

Uutiskirjeen aloittaminen on paljon helpompaa kuin moni kuvittelisi; voit nimittäin aivan hyvin aloittaa, vaikka digitaalinen markkinointisi olisi vasta alkuvaiheessa. Kun tarjoat lukijoillesi säännöllisesti hyödyllistä tietoa, luot samalla uskottavuutta oman alasi asiantuntijana. Uutiskirje on myös markkinoinnin keinovalikoiman edullisimmasta päästä ja tämän lisäksi sen tulokset ovat helposti mitattavissa ja seurattavissa. Kokosimme sinulle parhaat vinkit uutiskirjemarkkinoinnin aloittamiseen.

Ota neuvot omaksesi alta!

Aseta tavoite ja valitse kohderyhmä

Kun aloitat säännöllisen uutiskirjeen lähettämisen, mieti ensin, kenelle ja miksi uutiskirjettä lähetät. Haluatko lisätä sen avulla myyntiäsi vai sitouttaa nykyisiä asiakkaitasi? Jos aikaa ja innostusta riittää, voit toki valita useammankin kohderyhmän tai jakaa asiakkaasi ryhmiin esimerkiksi toimialan mukaan ja lähettää näin useita erilaisia uutiskirjeitä.

Tavoitteen kirkastaminen auttaa sinua kohdistamaan uutiskirjeesi heti alusta oikein ja samalla se helpottaa uutiskirjeen sisällön miettimistä. Tavoitteen asettaminen on myös tärkeää, jotta voit seurata uutiskirjeesi menestymistä mittaamalla tavoitteeseen pääsemistäsi.

Aikatauluta uutiskirje

Kuinka usein haluat tai pystyt lähettämään uutiskirjeen valitsemallesi kohderyhmälle? Tästä ajatuksesta on hyvä lähteä liikkeelle, kun mietit uutiskirjeesi julkaisukalenteria ja -rytmiä. Mitään yhtä ainoaa totuutta uutiskirjeen julkaisuaikataulusta ei ole, vaan jokaisen markkinoijan on hyvä miettiä sopiva aikataulu asiakaskunnan tarpeet huomioiden.

Jos lähetät uutiskirjeen liian harvoin, se menettää helposti uutisarvonsa ja painuu unohduksiin. Liian usein lähetettynä se taas saattaa alkaa ärsyttää vastaanottajaa ja näin uutiskirjeestäsi tulee spämmiviesti, joka poistetaan avaamatta. Tärkeintä uutiskirjeviestinnässäsi on säännöllisyys – säännöllisyys voi kuitenkin tarkoittaa mitä vain usean kerran viikossa lähetettävän viestin ja kerran kvartaalissa lähtevän kirjeen välillä.

Karvainen miest tekee sähköpostimarkkinointia

Kokoa sisältö kohderyhmääsi ajatellen

Suunnittele uutiskirjeidesi sisältö tai ainakin viestien teemat ja aiheet hyvissä ajoin etukäteen. Ota huomioon sisältöä luodessasi kaksi asiaa eli mitä haluat kertoa ja mitä vastaanottaja haluaa lukea. Koita saada viestiisi yhdistettyä luontevasti nämä molemmat näkökulmat.

Kokeile myös viestien personointia, jos sähköpostityökalusi antaa myöden, sillä se lisää viestisi tehokkuutta. Tavallisin tapa on personoida viesti vastaanottajan etunimen mukaan. Voit kuitenkin melko helposti kohdistaa kirjeesi myös esimerkiksi asuinpaikan tai ostokäyttäytymisen mukaan.

Sisällön lisäksi toimivaa pitää olla myös uutiskirjeen ulkoasu. Selkeä ulkoasu auttaa lukijaa sisäistämään viestisi ja löytämään sen keskeisen sisällön. Varmista, että kirjeesi toimii halutulla tavalla erilaisilla sähköpostiohjelmilla, jotta huolella miettimäsi ja kokoamasi uutiskirje tekee toivotun vaikutuksen.

Pidä uutiskirjeesi koko riittävän pienenä, jotta viestin lukeminen pysyy helppona. Kokoon voit vaikuttaa erityisesti huolehtimalla siitä, että käyttämäsi kuvat ovat optimaalisessa koossa eivätkä ainakaan liian suuria. Kuvien lisäksi testaa myös linkkien ja fonttien toimivuus ennen lähettämistä!

Kokeile uutiskirjeessäsi erilaisia otsikoita ja otsikkotyyppejä. Vastaanottaja päättää otsikon ja lyhyen ennakkonäkymän perusteella, että avaako hän viestisi vai ei. Panosta siis houkutteleviin otsikoihin ja testaa niistä erilaisia variaatioita.

Mittaa saamiasi tuloksia ja hyövynnä niitä

Tuloksien mittaaminen ja niiden hyödyntäminen on tärkeää, jotta voit kehittää uutiskirjemarkkinointiasi. Uutiskirjeen toimivuutta on helppo seurata tutkimalla avaus- ja klikkausprosentteja sekä sitä, millainen sisältö viestin vastaanottajia on kiinnostanut. Seuraava uutiskirjettä suunnitellessasi tuo mukaan enemmän suosittuja elementtejä ja vähennä niitä, jotka eivät toimineet.

Muista myös uutiskirjemarkkinointia koskevat lait ja säädökset! Kuluttaja-asiakkaita et voi lähestyä viestillä, ellet ole siihen saanut erillistä lupaa. Olet kuitenkin viestiä lähettäessäsi jo hyvässä asemassa, sillä jo sinun uutiskirjettäsi tilatessa henkilö on osoittanut kiinnostusta yritystäsi tai liiketoimintaasi kohtaan. Viestien sisältö kuitenkin on se, joka määrittää, muodostuuko välillenne lähempi side.

Kirjoittaja: Piia Peiponen

Lue myös

Markkinointisuunnitelma itsenäiselle yrittäjälle

Aloittavan yrityksen markkinointi – Mistä uuden yrityksen markkinointi kannattaa aloittaa?

Näillä 5 helpolla markkinointiharjoituksella jokainen pienyrittäjä pääsee alkuun ja tekee tulosta

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Blogiyhteistyö – mainostamista vai aitoa yhteistyötä? Bloggaajat kertovat

    Blogiyhteistyö on loistava mahdollisuus saada omia tuotteita ja palveluita esille. Bloggaajat ovat vahvoja mielipidevaikuttajia, joiden suosituksiin luotetaan. Kun itse huomasin bloggaajien vaikutusvallan, innostuin ja otin yhteyttä lukuisiin bloggaajiin ja pyysin yhteistyötä. Hämmästyin, kun hyvin harva vastasi sähköpostiini ja nämäkin vastaukset olivat kaikki kielteisiä. Pikkuhiljaa tajusin, että bloggaajat eivät ole mediayrityksiä, joilta voi ostaa mainoksia. Bloggaajat ovat lähempänä toimittajia, jotka haluavat…

    Lue lisää
  • Markkinointi Älä alihinnoittele

    Kenties tärkein sääntö oman työn hinnoittelussa on ‘’Älä alihinnoittele’’.  Alennuksen perässä olevat asiakkaat eivät halua maksaa ja vaihtavat palvelun tarjoajaa heti kun saavat muualta alhaisemman tarjouksen. Sinä kuitenkin tarvitset asiakkaita, jotka ovat valmiita myös maksamaan tekemästäsi työstä. Mieti, keitä haluat asiakkaiksi Valitettavan usein omaa työtään myyvät henkilöt päätyvät laskemaan hintojaan saadakseen asiakkaan. Tarkoituksena on hankkia uusi asiakassuhde, joka tuottaa pitkällä…

    Lue lisää
  • Markkinointi Vieraskynä: Googlesta ja somesta potkua myös kevytyrittäjän myyntiin

    Moni kevytyrittäjä varmasti muistaa ensimmäiset epävarmat kuukaudet oman liiketoiminnan kipparina. Hallinnollinen puoli alkaa olla jotakuinkin selvillä (mahdollisesti UKKO.fi:n suosiollisella avustuksella), mutta huoli myynnin kehityksestä ja yrityksen selviytymisestä kalvaa mieltä. Myynti on vaikea taiteenlaji, joten sama voi tulla helposti vastaan myös myöhemmässä vaiheessa yrityksen elinkaarta. Myynti pitäisi saada kasvuun, mutta mistä tätä kasvua saisi hankittua? Internet ja sosiaalinen media tarjoavat onneksi…

    Lue lisää