Blogi

4.3.2015

LinkedIn – Tehokäyttäjän opas

Monet pitävät LinkedIn-palvelua henkilökohtaisena CV:nä. LinkedIn on kuitenkin paljon muutakin. Se mahdollistaa aktiivisen työnhaun ja itsensä brändäämisen luonnollisessa ympäristössä. Tässä kirjoituksessa käymme läpi tehokäyttäjän vinkin LinkedInin hyödyntämiseen. Jos haluat lisää asiakkaita tai tahdot saada paremman työpaikan, niin tämä kirjoitus on sinua varten.

 

1. Perusteet

LinkedIn on valtavan suosittu verkkopalvelu, jota voisi kuvailla työelämän Facebookiksi. Siinä missä Facebookissa puhutaan arkisesta elämästä, kissakuvista ja vaikkapa politiikasta, pyörivät LinkedInin keskustelut töiden ja ammatillisen kehittymisen ympärillä. LinkedInin profiilisivulla voit esitellä itsesi, lisätä oman kuvasi, työhistoriasi, opiskeluhistoriasi sekä osaamisalueesi. LinkedIn eroaa tavallisesta CV:stä siinä, että muut palvelut käyttäjät kertovat kuinka hyvä sinä olet jossakin työssä.

Voit saada suosituksia esimiehiltäsi tai vanhoilta työkavereilta. Nämä suosittelukirjeet ovat tekstinpätkiä, jossa kerrotaan yleensä suoriutumisesta kyseisessä työtehtävässä.

Tämän lisäksi LinkedInissä voi suositella henkilöä yksittäisten taitojen perusteella. Tämän on yllättävän selkeä tapa nähdä mitä henkilö muiden mielestä osaa.

2. Kuvan valinta

LinkedIn-kuvan valinta on yllättävän tärkeää. Kuva näkyy aina nimesi vieressä, osallistuessasi keskusteluihin, kirjoittaessasi artikkeleja tai antaessasi suosituksia. Hyvä kuva on sellainen, josta sinut tunnistaa ja näytät omalta itseltäsi. Ajattele, että kuva edustaa sinua työhaastattelussa. Menetkö työhaastatteluun shortseissa ja pienessä hiprakassa? Jos et, niin ei välttämättä kannata laittaa LinkedIniinkään sitä kanarian lomakuvaa. Valitse edustava kuva, jossa hymyilet tai olet naama peruslukemilla. Duckfacet ja muut selfie-kuvat voit sitten laittaa vaikka Facebookiin tai Instagramiin.

Täydellisessä LinkedIn-kuvassa sinulla on päällä vaatteet jotka eivät vie huomiota naamaltasi. Myös tausta on hillitty. Yleensä sosiaalisessa mediassa kehotetaan käyttämään profiilikuvassa huomiovärejä, kuten oranssia. LinkedInissä huomiota tärkeämpää on kuitenkin olla edustava. Et kilpaile samalla lailla satojen tuhansien muiden käyttäjien kanssa kuin esimerkiksi Twitterin jatkuvasti päivittyvässä uutisvirrassa.

3. Myy itsesi esittelyteksteillä

LinkedInissä kuvasi vieressä näytetään otsikko. Tämä otsikko on yhden lauseen kuvaus siitä kuka olet tai mitä teet. Voit kirjoittaa omaksi otsikoksesi esimerkiksi nykyisen työtehtävän. Vielä parempi on, jos pystyt luomaan itsellesi vielä kuvaavamman myyntitekstin. Voit kirjoittaa otsikkoon esimerkiksi: ”Luovien myyntitekstien moniosaaja”, ”Kansainvälisesti palkittu valokuvaaja”, ”Monipuolinen graafisen suunnittelun ammattilainen”.

Profiilissasi vierailevat ihmiset näkevät kuvan ja otsikkotekstin jälkeen ensimmäisenä esittelytekstisi. Käytäthän siis tarpeeksi aikaa sen suunnitteluun. Hyvässä esittelytekstissä annetaan lyhyessä ajassa kattava kuva omasta työpersoonasta. Oletko oman alasi huippuasintuntija, oletko hyvä oppimaan uutta, oletko tehokas verkostoituja? Nämä ovat sellaisia asioita, jotka kannattaa tuoda esiin. Kerro myös lyhyesti mitä taitoja olet oppinut edellisissä työtehtävissä ja mitä haluaisit saavuttaa jatkossa työurallasi. Esittelytekstin maksimipituus on 2 000 merkkiä. Pyri käyttämään koko tämä tila, sillä näin saat kerrottua itsestäsi laajasti.

4. Täytä koko profiilisi

Mitä enemmän sisältöä saat profiiliisi, sitä vakuuttavammalta vaikutat. LinkedIn kehittää palveluaan jatkuvasti ja uusia ominaisuuksia tulee muutaman kuukauden välein. Kaikki nämä ominaisuudet kannattaa ottaa hyötykäyttöön. Täytä ensin profiiliisi koko työurasi. Sen jälkeen kaikki vapaaehtoistehtävät ja järjestötehtävät. Lisää myös suurimmat projektit joihin olet työssäsi osallistunut. Voit myös lisätä linkkejä tekemiisi esityksiin, kirjoituksiin tai vaikkapa yrityksen verkkosivuille. Täyttämällä nämä kaikki kohdat annat itsestäsi paremman ja asiantuntevamman kuvan.

Älä myöskään unohda täyttää koko opiskeluhistoriaasi. Lisää mukaan myös luottamustehtävät, kerhot ja projektit joiden toteuttamisessa olet ollut mukana!

5. Suosittele muita

Yleensä LinkedIn-suosittelussa korostetaan sitä, että pitää saada suositteluja kollegoilta ja esimiehiltä. Tämä on tietysti tärkeää. Ulkopuolisen henkilön antama arvostus on hyvin arvokasta. Toisaalta suosittelija itse nousee automaattisesti korkeampaan asemaan. Voit käyttää tätä helposti hyödyksesi. Kirjoita suosituksia omille kollegoillesi. Näin saat myös näkyvyyttä heidän LinkedIn-profiilissa. LinkedInin taidot-osiossa saat helpoiten suosituksia, kun käyt suosittelemassa muita. LinkedIn-verkostosi jäsen saa ilmoituksen aina kun käyt antamassa heidän taidoilleen pisteen. Ihmiset rakastavat vastavuoroisuutta. Kun ystäväsi saa sinulta pisteen, hän todennäköisesti käy klikkaamassa profiilissasi sinulle vastavuoroisen suosittelun. Älä kuitenkaan käy klikkailemassa ystäväsi kaikkia taitoja, vaan valitse vain ne, joissa oikeasti arvostat häntä.

LinkedIn on muuten julkaissut listan taidoista, jotka ovat todennäköisimmin johtaneet rekrytointiin: Lue raportti tästä.

6. Ryhdy asiantuntijaksi

LinkedIn on verkostoitumiseen perustuva palvelu. Monet menevät tässä vikaan. LinkedInin tarkoituksena ei ole maksimoida kontaktien määrää. Ei ole mitään hyötyä pyytää tuntemattomia ihmisiä ystävikseen. Tämä on jopa vähän ärsyttävää. Olen itsekin saanut kaveripyyntöjä kymmeniltä tuntemattomilta ihmisiltä, eikä tämä ainakaan lisää luottamusta kyseiseen henkilöön. Facebookissa tilannetta voisi verrata siihen, että yritys haluaa vain saada mahdollisimman suuren määrän faneja sivuilleen. Olutpanimo ei tee mitään absolutistifaneilla. Olen osallistunut Audin kilpailuun ja tykkänyt heidän sivustaan, vaikka minulla ei ole ajokorttia!

LinkedInissä verkostoituminen tapahtuu tehokkaimmin erilaisten keskusteluryhmien kautta. Liity omaan alaasi liittyviin ryhmiin ja osallistu aktiivisesti keskusteluun. Tällä tavalla saat vahvistettua omaa asiantuntija-asemaasi kyseisen ryhmän sisällä. Tästä on oikeasti apua.

Seuraathan myös meitä Linkedinissä: UKKO.fi Linkedinissä.

Avatar
Kirjoittaja

Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa Rugbyä ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Kommentit

  1. Hanna sanoo:

    Miten kevytyrittäjyys kannattaa konkreettisesti tuoda esille omassa LinkedIn-profiilissa (tai CVssä)? Miten kevytyrittäjä kääntyy englanniksi?

    1. Taneli Pasanen sanoo:

      Hei Hanna,

      Voit laittaa palvelumme kautta tehdyt työt LinkedIniin tai CV:hen käytännössä miten haluat. Moni voi laittaa nimikkeeksi kevytyrittäjän tai työnimikkeensä ja sen jälkeen kertoa minkälaisia tehtäviä on laskuttanut palvelumme kautta. Kevytyrittäjästä ei ole tietääksemme olemassa englanninkielistä versiota, joten tuohon kysymykseen emme osaa tarkemmin vastata.

      Taneli

  2. Englanninkielisessä CV:ssä voi käyttä esimerkiksi termiä Self-employed. Työnantajaksi voi tällöin merkitä UKKO.fi:n tai SLP Group OSK:n. Tai sitten vaihtoehtoisesti voit esitellä jokaisen isomman projektin erikseen :).

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.

Lisää aiheesta