Arvioitu lukuaika: 13 minuuttia

Linkedin on paras työkalu työnhakijalle ja yrittäjälle, mutta moni hukkaa siellä mahdollisuutensa – asiantuntija Hannu Pelli kertoo, mitä siellä pitää hoksata

hannu-pelli-kansikuva

Verkkoyhteisöpalvelu LinkedIn on tehokkain sometyökalu työnhaussa ja myynnin sekä oman verkoston kasvattamisessa, kertoo rekrytoija, kevytyrittäjä ja Linkedin-asiantuntija Hannu Pelli. Silti liian moni meistä jättää Linkedin-profiilinsa hunningolle.

"Omaan profiiliin tulisi suhtautua paitsi ansioluettelona, myös omana digitaalisena käyntikorttina. Yrittäjälle se on lisäksi loistava paikka kertoa ihmisille omasta tuotteesta tai palvelusta."

Nyt Pelli kertoo keinot, miten oman Linkedin-profiilista saa täyden potentiaalin irti ja miksi niin moni sitä yritäessään helposti epäonnistuu.

Miksi minun pitäisi lukea tämä artikkeli?

  • Opit, kuinka voit saada LinkedInissä enemmän näkyvyyttä
  • Jos olet yrittäjä ja haluaisit tietää, kuinka tuot asiantuntijuuttasi paremmin näkyviin LinkedInissä
  • Saat tietää, kuinka rekrytoijat voivat työnhakijana löytää sinut LinkedInin kautta.

Sähköposti kilahtaa sen merkiksi, että Hannu Pelli on juuri vastannut 13 kysymykseen Linkedinistä.

Kyseisen verkkoyhteisöpalvelun asiantuntijana hän tarjoaa siihen liittyen koulutusta UKKO.fin kevytyrittäjänä. Tätä hän tekee rekrytointiasiantuntijan työnsä ohessa.

Tässä artikkelissa Pelli vastaa muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

  • miksi LinkedIn on sometyökaluna parempi kuin Facebook tai Instagram
  • kuinka yrittäjä saa LinkedInistä itselleen parhaan hyödyn
  • kuinka omaa henkilöbrändiä voi rakentaa LinkedInissä
  • millä keinoin LinkedInissä saa näkyvyyttä
  • millaisten julkaisujen tekeminen kannattaa

Huonot rekrytointikokemukset olivat lopulta opettavaisia

Pelli on toiminut rekrytoinnin asiantuntijana viiden vuoden ajan. Hänen tiensä työelämään ei kuitenkaan ollut täysin mutkaton.

Valmistuttuaan tradenomiksi Satakunnan ammattikorkeakoulusta Pelli suoritti maisterinopinnot rekrytoinnista ja HR:stä. Hyvän koulutuksensa ja arvosanojensa ansiosta hän uskoi löytävänsä työn nopeasti; tämä kuitenkin osoittautui hankalaksi useista hakemuksista huolimatta.

”Haastattelukutsuja tuli todella harvakseltaan, eikä moni yritys ollut minuun lainkaan yhteydessä hakemuksen lähettämisen jälkeen. Päätin, että kunhan itse pääsen rekrytoijan töihin, teen rekrytointiprosesseista niin miellyttäviä ja toimivia kuin mahdollista.”

Hän huomauttaa, että harva rekrytoija tietenkään haluaa tarkoituksella tuottaa kenellekään ikävää kokemusta, vaikka moni rekryprosessi jättääkin hakijoille huonon maun suuhun.

”Useimmiten huonosti hoidettu rekrytointi johtuu organisaatiosta ja niistä työkaluista, joita rekrytoijalle on annettu käyttöön.”

LinkedIn-sovellus

Lopulta Pelli löysi alansa työn Tukholmasta ja on sittemmin palannut takaisin Suomeen. Nykyisin hän työskentelee konsulttina Taito Researchilla. Työssään hän on tottunut käyttämään LinkedIniä päivittäin, ja päätti alkaa jakaa siitä saamiaan oppeja muidenkin käyttöön.

”LinkedIn on mahtava työkalu, mutta monet eivät tiedä, kuinka käyttää sitä oikein. Siellä on valtava määrä osaavia tekijöitä, mutta he eivät aina osaa tuoda osaamistaan esiin parhaalla tavalla”, Hannu toteaa.

"Myös yrittäjälle toisista erottautuminen on tärkeää, ja LinkedInissä se onnistuu tehokkaasti – kunhan siellä vain hoksaa tietyt jujut.”

1. Millä tavoin LinkedIn on yrittäjälle hyödyllisempi somekanava kuin esimerkiksi Facebook ja Instagram?

LinkedIn on tehokkain myyntikanava nimenomaan työnhaun, myynnin ja oman verkoston kasvattamisen näkökulmasta.

Facebookissa ja Instagramissa taas keskitytään yleensä omaan henkilökohtaiseen elämään. Niidenkin kautta kyllä voi löytää töitä ja asiakkaita, ja Facebookissa on hyviä ryhmiä yrittäjyyteen sekä myyntiin liittyen. LinkedInissä kuitenkin keskitytään selvästi enemmän bisnekseen ja työelämään.

LinkedIn on ykköstyökalu myös kohdennetussa asiakashankinnassa. Maksuttomallakin tilillä voi helposti etsiä ihmisiä tittelin, toimialan, yrityksen tai asuinpaikan mukaan.

Yrittäjille tämä on helpompi tapa löytää potentiaalia asiakkaita ja yhteistyökumppaneita kuin esimerkiksi kylmäsoitot, sillä niitä tehdessään yrittäjällä on yleensä soittonsa kohteesta tiedossa vain nimi ja titteli. Sen sijaan Linkedinin kautta hän voi saada tästä henkilöstä paljonkin tietoa jo ennen yhteydenottoa. Tämä toki vaatii yrittäjältä jonkin verran tutkimustyötä, mutta se varmasti myös palkitsee!

2. Mitä yrittäjän kannattaa laittaa LinkedIn-profiiliinsa?

Korostan koulutuksissani aina sitä, kuinka LinkedInissä ei kannata olla mysteerinen, vaan mahdollisimman helposti saatavilla. Yrittäjänä kai haluat, että potentiaaliset asiakkaat ja yhteystyökumppanit tavoittavat sinut helposti?

LinkedInissä profiilista näkyy toisille käyttäjille nimi, kuva ja lyhyt pätkä omasta headlinesta, eli otsikosta. Otsikon tarkoitus on kertoa toisille käyttäjille lyhyesti omasta osaamisesta tai esimerkiksi työtilanteesta; yrittäjä voi myös esitellä siinä oman tuotteensa tai palvelunsa.

Moni kuitenkin tekee otsikostaan hyvin geneerisen tai mystisen niin, että se ei oikeastaan kerro hänestä mitään. Yrittäjällä otsikon kannattaisi olla sellainen, että se saa ihmiset kiinnostumaan hänestä – ja samalla hänen tarjoamastaan palvelusta.

Omaan LinkedIn-profiiliin tulisi suhtautua paitsi ansioluettelona, myös digitaalisena käyntikorttina. Voit kertoa siellä ihmisille hyvinkin paljon osaamisestasi ja yrittäjänä myös yritystoiminnastasi.

Kannattaa ottaa huomion, että nykyajan ihmiset ovat varsin laiskoja etsimään tietoa itse. Kaiken olennaisen infon tulisi siis olla kätevästi saatavilla; muuten ihmiset menettävät helposti kiinnostuksensa. Jos profiilissasi vieraileva henkilö ei löydä sinusta ja yrityksestäsi mitään tietoa, hän todennäköisesti palaa selailemaan omaa LinkedIn-feediään.

Jos siis olet yrittäjä, kerro profiilissasi selkeästi, mitä hyötyjä voisit tarjota toisille. Laita mielellään myös omat yhteystietosi esiin. LinkedInissä on toki helppo laittaa ihmisille viestiä, mutta moni kiinnostunut asiakas mieluummin soittaisi yrittäjälle suoraan. Jos tätä mahdollisuutta ei ole, moni asiakas ei vaivaudu ottamaan yhteyttä ollenkaan.

Oli yritystoimintasi millaista tahansa, voit löytää LinkedInistä asiakkaita runsain määrin! On vain tärkeää, että teet itsesi helposti löydettäväksi ja tavoitettavaksi.

3. Kannattaako yksinyrittäjän käyttää mieluummin henkilökohtaista tiliään vai tehdä erillinen yritystili?

Kun on kyse yhden hengen yrityksestä, on LinkedInissä kannattavampaa lähteä tekemään brändäystä henkilönä kuin yrityksenä.

LinkedInissä tietty tuote tai palvelu nimittäin henkilöityy sitä tarjoavaan yrittäjään, ja tätä henkilöitymistä on helppo rakentaa yritystoiminnan lisäksi oman profiilin ja julkaisujen avulla. Yksinyrittäjän on siis ehkä parempi lähteä buustaamaan LinkedInissä omaa henkilöbrändiä ja toimia yrityksensä kasvoina.

Hannu Pellin profiilikuva

Yksinyrittäjälle pallottelu henkilökohtaisen tilin ja yritystilin välillä tuottaa kuitenkin tuplatyötä. Pahimmillaan yritystili myös vie yrittäjältä tunnettuutta; usein yksittäinen henkilö ja hänen nimensä jää ihmisille helpommin mieleen kuin yrityksen nimi.

Ihmiset kyselevät usein LinkedInissä suosituksia eri alojen ammattilaisista, ja muut ehdottavat heille tiettyä henkilöä, joka heidän mielestään on kyseisessä asiassa hyvä. Yrittäjä tietenkin haluaa, että hänen nimensä tulee tässä yhteydessä mieleen, ja että hänet mainitaan tällaisen julkaisun kommenteissa.

4. Jos yrittäjä kuitenkin päätyy olemaan LinkedInissä sekä henkilökohtaisella että yritystilillä, kuinka niitä voi hyödyntää keskenään?

Yritystilillä voi luoda tiettyä synergiaa. Kun yrittäjä itse tai joku työntekijöistä julkaisee jotain, voi julkaisua käydä buustaamassa yrityksen profiililla – ja toisin päin.

Jos kyse on kuitenkin pienestä yrityksestä, on tämä etu melko pieni verrattuna siihen, kuinka paljon työtä se vaatii. Jos yrityksessä on esimerkiksi 10 työntekijää ja he kaikki käyvät tykkäämässä yrityksen julkaisusta, ei se vielä yksinään riitä buustaamaan sitä.

Tietysti on aina parempi, mitä enemmän tykkäyksiä julkaisu saa – mutta jos julkaisuilla tavoitellaan isoa näkyvyyttä, vaatii se enemmän kuin kymmenen tykkäystä. Isomman massan on tällöin lähdettävä reagoimaan julkaisuun.

5. Kuinka omaa henkilöbrändiä ja asiantuntemusta sitten voi esitellä LinkedInissä?

Kaikilla sosiaalisen median kanavilla on suurena etuna se, että omaa persoonaa voi tuoda todella hyvin esiin. Ja nimenomaan persoonahan on tärkeä osa henkilöbrändiä.

LinkedInissä oman henkilöbrändin rakentaminen tapahtuu sen kautta, millaisia julkaisuja teet, kuinka reagoit ja kommentoit toisten julkaisuihin ja millaiseksi teet oman profiilisi.

Sekä omasta LinkedIn-profiilista että julkaisuista voi tehdä hyvin itsensä näköisen. Jos olet esimerkiksi pirskahteleva persoona ja käytät yleensä paljon emojeita, voit tehdä tästä oman juttusi myös LinkedInissä. Tätä kautta sinulle muodostuu pikkuhiljaa tietynlainen brändi.

Pidän siitä, millaiseksi LinkedIn on viime vuosina muuttunut. Vielä  muutama vuosi sitten sitten se oli huomattavasti tönkömpi; siellä puhuttiin lähinnä bisnestä, eikä esimerkiksi emojeille ollut juuri tilaa. Nykyisin taas erilaiset ihmiset uskaltavat tuoda siellä persoonaansa ja ajatuksiaan esille.

henkilöbrändi linkedinissä

Jos kirjoitat  paljon omaan erityisalaasi liittyen – sekä omia postauksia että kommentteja – alkavat ihmiset pikkuhiljaa huomata, että toimit kyseisellä alalla ja olet selvästi ekspertti. Kun tuot asiantuntijuuttasi pitkäjänteisesti tätä kautta esille, sinulle muodostuu pikkuhiljaa tietynlainen brändi.

Pian nekin verkostosi ihmiset, jotka eivät henkilökohtaisesti tunne sinua, alkavat muistaa sinut ja osaavat nimetä sinut alasi asiantuntijaksi.

Minulla itselläni on tietysti tavoitteena se, että jos jollekin LinkedIn-verkostoni jäsenelle tulee tarvetta rekrytoinnin asiantuntijalle, tulee minun nimeni hänelle ensimmäisenä mieleen ja hän ottaa yhteyttä minuun.

Tällainen tunnettuus vaatii useamman vuoden aktiivisuuden LinkedInissä. Se on tässä mielessä kuin kuntosali: lyhyellä aikavälillä ei tuloksia vielä näy, mutta pitkällä aikavälillä niitä alkaa tulla varmasti. Tässä kannattaa siis olla kärsivällinen, eikä antaa periksi!

6. Kuinka omille julkaisuille saa parhaiten näkyvyyttä?

Tässä on 3 tärkeää tekijää: postausten sisältö ja ajoitus sekä oma aktiivisuus.

Tunteita herättävät ja aidot julkaisut saavat runsaasti näkyvyyttä, koska ihmiset reagoivat ja kommentoivat niitä. Jos näkyvyyden haluaa maksimoida, tulee myös LinkedInin algoritmit ottaa huomioon.

Näin ollen julkaisu kannattaa tehdä sellaiseen aikaan, jona oman verkoston jäsenet ovat LinkedInin äärellä; LinkedIn näet mittaa hyvin tarkkaan sen, kuinka nopeasti ja paljon julkaisuun reagoidaan. Jos se ei pian saa tykkäyksiä tai kommentteja, LinkedIn ajattelee automaattisesti, ettei se ole jakamisen arvoinen. Pikkuhiljaa se poistaa julkaisun kaikkien verkoston jäsenten seiniltä.

Jos julkaisu taas saa nopeasti näkyvyyttä ja kommentteja, alkaa LinkedIn buustata sitä; näin se ilmestyy yhä useampien seinille ja saa valtavasti näyttökertoja. Mutta ensimmäinen tunti on tässä ratkaiseva.

Itse julkaisen usein tiistaiaamuna kello 8. Näin siksi, että kohderyhmääni kuuluvat tavallisesti aloittavat työpäivänsä noihin aikoihin: he selaavat läpi sähköpostin ja somen, ja heidän palaverinsa alkavat usein aamuyhdeksän aikoihin. En halua käyvän niin, että kohderyhmäni ei näe tekemääni kiinnostavaa postausta siksi, että he ovat istuneet sen julkaisun aikana tapaamisessa.

Myös tauon pitäminen LinkedInin käytössä vaikuttaa omaan näkyvyyteen negatiivisesti. Jos et esimerkiksi julkaise kolmeen viikkoon mitään, ei LinkedIn anna sen jälkeen tekemillesi postauksille niin paljon näkyvyyttä. Omaa aktiivisuutta kannattaa siis ylläpitää ainakin reagoimalla ja kommentoimalla muiden postauksiin, vaikka et itse julkaisisikaan hetkeen mitään.

7. Millaisten juttujen postaus ja jakaminen sitten kannattaa?

Jos haluat vahvistaa LinkedInissä omaa henkilöbrändiäsi ja tunnistautua tietyn alan asiantuntijana, kehottaisin tekemään nimenomaan tätä tavoitetta tukevia julkaisuja. Mutta näin siis vain silloin, jos haluat pysyä tiiviisti asiantuntijan kuplassasi.

Jotkut neuvovat, että LinkedInin käyttöä aloittaessa kannattaa julkaista jotain puolen vuoden ajan joka päivä, jos siellä haluaa päästä näkyväksi. Omasta mielestäni ei kuitenkaan kannata tehdä väkisin julkaisuja, jos ei ole mitään varsinaista sanottavaa. Näkyvyyttähän voi kasvattaa myös tykkäilemällä ja kommentoimalla, kuten jo mainitsin.

Aktiivisuus Linkedinissä

Neuvoisin menemään julkaisuissa mieluiten laatu edellä, enkä suosittele postaamaan jotain ihan vain postaamisen vuoksi. Olet LinkedInissä kuitenkin omalla naamallasi ja edustat siellä itseäsi. Ylipäänsä kannattaa postata ja jakaa julkaisuja, jotka kiinnostavat sinua aidosti; tämä tuo myös mukavaa vaihtelua, jos et halua kaiken toimintasi liittyvän vain asiantuntijuuteesi.

Julkaise, jaa ja kommentoi postauksia asioista, joista olet oikeasti kiinnostunut ja joihin sinulla on jotain sanottavaa. Edes oman kaverin tai työnantajan julkaisuja ei tarvitse jakaa tai kommentoida, jos sen sisältö ei kiinnosta sinua.

Siihen on syynsä, miksi aito ja persoonallinen julkaisu menestyy LinkedInissä hyvin. Sen sijaan ison korporaation kirjoittamat viralliset julkaisut eivät välttämättä saa niin paljon reaktioita, koska niitä ei pidetä aitoina, eivätkä ne näin ollen herätä samalla tavoin tunteitakaan.

8. Miten omaa verkostoa kannattaa rakentaa LinkedInissä?

LinkedIn-verkostojen rakentamisessa on kaksi koulukuntaa: toisen mielestä määrä korvaa laadun, toisesta taas laatu korvaa määrän. Itse kuulun jälkimmäiseen.

Käytännössä kuka tahansa voi kerätä itselleen 10 000 ihmisen verkoston; se on helppoa, sen kuin lähetät päivittäin kontaktipyyntöjä ja hyväksyt kaikki saamasi pyynnöt. Tästä kuitenkin seuraa se, että omasta feedistä tulee sekamelskaa: moni siinä näkyvä postaus ei välttämättä ole itsellesi lainkaan relevantti, etkä näin ollen saa LinkedIn-toiminnastasi kaikkea hyötyä irti.

Määrä korvaa laadun -ajattelussa on mielestäni ongelmana juuri se, että suuri osa verkostosi jäsenistä ei edes tiedä, kuka olet – etkä sinäkään tunne monia heistä. Varsinkin yrittäjälle olisi tärkeää, että LinkedIn-verkosto tuntee hänet ja hänen toimintansa. LinkedIniin on valitettavasti tullut paljon myös botteja ja feikkiprofiileja, joten jos haalit verkostoosi tuhansia ihmisiä, saat siihen suuremmalla riskillä mukaan myös niitä.

Linkedin-verkoston rakentaminen

Kun saat uuden kontaktipyynnön, kannattaa ennen sen hyväksymistä käydä vilkaisemassa tämän henkilön profiilia; näin pidät roskaprofiilit poissa verkostostasi. Saan itsekin paljon kontaktipyyntöjä, mutta tarkistan niistä jokaisen. Jos näyttää vähänkin siltä, että kyseessä on botti tai muu feikkiprofiili, jätän pyynnön hyväksymättä.

Yrittäjänä verkoston kasvattaminen on toki tärkeää siinä mielessä, että aina, kun saat siihen uuden jäsenen, saat myös uuden potentiaalisen asiakkaan!

Jos olet tarkempi siinä, kenen kanssa verkostoidut, näkyy feedissäsi todennäköisemmin itseäsi kiinnostavia ihmisiä ja julkaisuja. Lisäksi verkostosi tuntee sinut paremmin. 500+ ihmistä verkostossasi näyttää sinänsä hyvältä – mutta jos juuri kukaan heistä ei tunne sinua tai tiedä, mitä teet, ei sillä ole mitään merkitystä.

Tämä on ehkä hieman raa’asti sanottu – mutta jos tarkoituksenasi on käyttää LinkedIniä yritystoiminnassasi, kannattaa sinun miettiä verkostosi jokaista jäsentä siltä kannalta, tuotteko toisillenne jotain lisäarvoa.

9. LinkedInissä on myös endorsement-toiminto. Onko tämän käyttöön etikettiä?

Varsinkin rekrytoijan näkökulmasta LinkedIn-käyttäjän saamat endorsementit ovat vakuuttavia. Jos esimerkiksi itse löydän henkilön, jota miettisin vaikka asiakaspalvelijan työhön, ja hänellä on LinkedInissään useita endorsementeja näihin taitoihin liittyen, olisin toki vakuuttunut hänen osaamisestaan.

Suoranaista etikettiä tämän toiminnon käyttämiseen ei ole – mutta kuten somessa muutenkin, myös tähän käy Justin Timerlaken kappale What goes around, comes around. Jos siis itse haluat saada endorsementeja, käy antamassa niitä aktiivisesti toisille. Itse käyn endorsaamassa paljon vanhoja kollegojani, ja he yleensä palauttavat palveluksen minulle.

10. LinkedIn ilmoittaa käyttäjille, jos joku on vieraillut heidän profiilissaan. Onko muiden profiileja parempi käydä katsomassa anonyymisti vai avoimesti omalla nimellä?

Joillekin on jäänyt ajatus, että toisten profiilien katselu olisi jotenkin hävettävää tai ”stalkkausta”; tämä mentaliteetti on ehkä jäänyt muilta somekanavilta. LinkedInissä suurimmalla osalla on kuitenkin päätavoitteena se, että omaa profiilia käydään katsomassa; näin myös itselläni. Monesti profiilinkatselu johtaa verkostointiin ja uusiin töihin tai asiakkuuksiin.

Verkostointihan on LinkedInissä se juttu; siksi siellä kannattaakin käydä toisten profiileissa omalla nimellä, ainakin jos tavoitteena on myynti tai uuden työpaikan löytäminen.

Kuten mainittu, yrittäjänä LinkedInissä olisi hyvä olla niin helposti tavoitettavissa kuin mahdollista. Kun käyt katsomassa siellä jonkun profiilia, tulee tämä henkilö usein katsomaan puolestaan sinun profiiliasi. Jos yrittäjä kuitenkin vierailee toisten profiileissa anonyymina, hän menettää samalla potentiaalisia asiakkaita.

11. Kuinka rekrytoijat seulovat hyvät työntekijät LinkedInistä?

Suosituin kurssini käsittelee juuri tätä aihetta!

Rekrytoijat etsivät osaajia LinkedInistä avainsanojen avulla; työpaikkailmoituksessahan mainitaan aina ne tietyt taidot ja piirteet, joita tehtävää hakevilta vaaditaan. Rekrytoija nappaa nämä sanat ja lähtee etsimään LinkedInistä profiileja, joissa ne mainitaan. Tähän toimintoon tarvitaan maksullinen rekrytointilisenssi.

Naisyrittäjä käyttää LinkedIniä

Rekrytoija saa hakutulokset ehdokkaista, joiden profiilista nämä avainsanat löytyvät. Se, kuinka noita sanoja on profiilissa käytetty, ratkaisee paljon; se vaikuttaa siihen, löytyykö LinkedIn-käyttäjä 20 ensimmäisen tuloksen joukosta vai sijalta 499.

Jos käyttäjä on käyttänyt avainsanoja profiilissaan oikein, hän nousee hakutulosten kärkeen.

Oli sopivia ehdokkaita tuloksissa sitten 10 tai 1000, rekrytoija alkaa yleensä käydä listaa läpi alusta. Hän todennäköisesti ottaa yhteyttä heti ensimmäiseen ehdokkaaseen, jonka profiili näyttää sopivan avoimeen tehtävään kaikin tavoin.

12. LinkedInissä on mahdollista näyttää, että on etsimässä työntekijöitä tai työpaikkaa. Miten itse näet näiden toimintojen käytön?

Se, että LinkedIn-käyttäjä etsii työntekijöitä, näkyy hänen profiilikuvassaan violettina merkkinä, jossa on teksti #hiring. Työpaikan etsintä taas näkyy vihreänä merkkinä, jossa lukee #opentowork. Näistäkin ollaan kahta mieltä; toisten mielestä nämä merkinnät ovat epätoivon symboli.

Itse kuitenkin pidän näitä hyödyllisinä. Ne ovat kätevä tapa tuoda itseä esille ja saada kiinnostuneet työntekijät tai rekrytoijat ottamaan yhteyttä.

Jos on tosissaan työnhaussa, kannattaa jälleen kerran tehdä itsestään LinkedInissä niin helposti tavoitettava kuin mahdollista. Älä siis anna rekrytoijien vain arvailla, oletko mahdollisesti kiinnostunut uusista paikoista, vaan näytä heille, että olet! Open to work -merkki on tähän loistava keino.

Jos itse esimerkiksi etsisin kirjanpitäjää ja huomaisin LinkedInissä kirjanpitäjänä työskentelevän käyttäjän, jolla kaiken lisäksi lukee profiilissaan open to work, niin klikkaisin aivan varmasti hänen profiiliinsa ja ottaisin yhteyttä. Mutta ellei tuota merkintää olisi, en välttämättä kiinnittäisi huomiota tuohon käyttäjään.

13. Millaisena näet LinkedInin tulevaisuuden?

LinkedInillä on pitkään ollut työmarkkinoilla yksinvaltiaan asema – mutta uskon, että tämä tulee muuttumaan. Hyvin todennäköisesti se saa jossain kohtaa kilpailijan.

Yksi skenaario on, että LinkedIn lähtee aggressiivisemmin hinnoittelemaan palveluitaan, ja sen käytöstä tulee kalliimpaa; tällöin esimerkiksi startup-yrityksillä tai yksinyrittäjillä ei ole varaa käyttää sitä samalla tavalla. Toivon, että näin ei tule käymään.

Olen myös huomannut LinkedInin siirtyneen yhä enemmän kuva- ja videomaailmaan, eikä sen sisältö ole enää yhtä tekstipainotteista tai puhtaaseen bisnekseen keskittyvää kuin aiemmin. Näen tämän olevan keino houkutella enemmän käyttäjiä. Olen viimeisen vuoden aikana nähnyt LinkedIn-käyttäjissä yhä enemmän parikymppisiä ja jopa lukiolaisia, ja etenkin jälkimmäiset olivat esimerkiksi viisi vuotta sitten erittäin harvinainen näky.

Mahdollisesti LinkedInistä siis tulee isomman yhteisön somekanava. Näinhän se saa valtavasti lisää käyttäjiä, mikä tietysti on sen tavoitekin.

Juttu julkaistu ensi kerran 8.9.2021.

Verkostoidu Hannun kanssa somessa ja varaa häneltä koulutus, jos haluat oppia lisää LinkedInin saloista!

Verkkosivut ja koulutukset

Hannun LinkedIn-profiili

Lue myös

Annina kipuili yrityksensä keulakuvana olemista, mutta sitten uskaltamisesta seurasi tuhansien kiitosten vyöry

LinkedIn-profiili kuntoon – näin tuot osaamisesi esiin

Oletko valmis suositeltavaksi?

Tilaa Yrittäjyyskoulun suosituimmat artikkelit suoraan sähköpostiisi

    Milla-Maria Karvinen

    Milla on teräväkynäinen sisällöntekijä, joka innostuu uuden ideoinnista, vanhan kehittämisestä ja vaikuttavasta viestinnästä. Vapaa-ajalla hän rentoutuu lenkkeilemällä lähimetsässä hyvä podcast tai musiikki kuulokkeissa.

    Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

    • Markkinointi Somemarkkinoinnin perusteet – Ota nämä asiat huomioon, kun markkinoit yritystäsi somessa

      Moni pienyrittäjä tunnistaa sosiaalisen median tärkeyden markkinoinnissaan, ja haluaa luonnollisesti ottaa siitä kaiken hyödyn irti. Somemarkkinoinnin perusteet eivät kuitenkaan ole aivan kaikilla hallussa, vaikka nykyään jo suuri osa yrityksistä tekee onnistuneesti myyntiä somen avulla, ja siinä onkin toden totta paljon sitä kuuluisaa potentiaalia. Ilmaisia lounaita ei kuitenkaan ole; somen hyödyntäminen markkinoinnissa vaatii panostusta ja työtä, kuten mikä tahansa muukin yritystoimintaan…

      Lue lisää
    • Markkinointi Nyt jäitä hattuun, yrittäjä! Näin vastaat negatiiviseen palautteeseen somessa

      Yrittäjän on hyvä opetella ottamaan vastaan asiakaspalautetta, mutta erityisen tärkeä taito se on sosiaalisessa mediassa, jossa palautebumerangin vastaanottamista seuraa aina satoja silmäpareja. Yksikään yrittäjä ei halua lukea yritystoiminnastaan negatiivisia kommentteja verkkokeskusteluista, mutta toisinaan niitäkin tulee eteen. Siksi tilanteisiin on hyvä valmistautua etukäteen. Tärkeintä jokaisessa tilanteessa on säilyttää pää kylmänä, puhe asiallisena, mieli nöyränä ja sydän lämpimänä. Jos omasta yritystoiminnasta kirjoitetut…

      Lue lisää
    • Markkinointi Yrittäjän somevirheet – Vältä näitä 7 asiaa sosiaalisessa mediassa

      Olemme jo aikaisemmin kertoneet, mitä asioita sosiaalisessa mediassa kannattaa tehdä. Vastavetona kyseiseen artikkeliin tuomme tällä kertaa esille asioita, joita kannattaa välttää sosiaalisessa mediassa. Seuraavia seitsemää asiaa kannattaa välttää tai unohtaa kokonaan, jos haluat antaa itsestäsi yrittäjänä asiantuntevan kuvan somessa. 1. Ylimielisyys Yleisesti ottaen sosiaalisessa mediassa vallitsevat samat säännöt kuin muuallakin. Kohteliaisuudella ja käytöstavoilla pääset jo pitkälle. Ylimielisyys voi kostautua hyvin…

      Lue lisää