Blogi

6.11.2019

Tänään on stressitietoisuuden päivä – lue vinkkejämme stressinhallintaan!

Tänään 6.11. vietetään stressitietoisuuden päivää! Sen kunniaksi halusimme listata neuvoja siihen, kuinka voit hallita omaa stressiäsi.

Vinkit on poimittu aiemmista stressiä ja palautumista käsittelevistä kirjoituksistamme! Löydät tekstistä myös linkkejä niihin.

Kaikki me stressaamme joskus – jotkut ovat sille vielä alttiimpia kuin toiset. Tähän on vaikutusta luonteella sekä tietysti töiden ja muun tekemisen määrällä.

Varsinkin syksy on monille hektistä aikaa; näin joulun pikkuhiljaa lähestyessä tuntuu, että tulee kiire kääräistä loppuvuosi pakettiin.

Kokosimme tähän artikkeliin neuvoja siihen, miten stressiin kannattaa suhtautua ja kuinka sitä voi hallita. Nappaa parhaat vinkit ylös ja sovella niitä arkeesi!

Tunnista haitallinen stressi

Aina stressi ei ole pelkästään huono asia. Monille pieni kiire arjessa toimii jopa voimavarana, joka auttaa puskemaan eteenpäin töissä ja muissa vastuissa. Kaikkien elämään kuuluu toisinaan stressaavia vaiheita ja töissä tämä korostuu sesonkien aikana.

Kiire on tyypillinen syy stressille, mutta yhtä lailla toimettomuuden tunne voi synnyttää sitä. 

Haitallista stressi on kuitenkin alkaa olla, jos kokee jatkuvasti fyysistä ja psyykkistä pahoinvointia. Stressikokemus itsessään on psyykkistä, mutta se voi vaikuttaa ihmiskehoon eri tavoin; pahoinvoinnin lisäksi esimerkiksi päänsärky, sydämentykytys ja vatsavaivat ovat tyypillisiä oireita. Joillekin stressi taas aiheuttaa ärtymystä, ahdistusta tai univaikeuksia.

Ajattelemme monesti stressin syntyvän vain kiireestä, mutta monet muutkin asiat aiheuttavat sitä. Näitä ovat muun muassa toimettomuuden tunne, ongelmat kotona tai työpaikalla, yksinäisyys tai itselle sopimaton työ. Itsensä stressin lisäksi onkin tunnistettava ne asiat, jotka sitä ylläpitävät.

On tärkeää kuunnella itseään ja kehoaan! Jos huomaa kärsivänsä haitallisen stressin oireista, on niihin syytä puuttua mahdollisimman nopeasti ja hidastaa vauhtia.

Hyväksy asia ja käsittele sitä

Ole sinut sen kanssa, että olet stressaantunut ja koet väsymystä; joidenkin on vaikeaa hyväksyä tämä omalla kohdallaan. Muista, ettei tämä tee sinusta mitenkään huonompaa tai heikompaa kuin esimerkiksi kollegoistasi.

Kuten aina, asian hyväksyminen on tärkeää! Tällöin sille voi alkaa tehdä jotain.

Pui niitä asioita, jotka stressaavat sinua. Ne kannattaa ottaa puheeksi oman kumppanin, hyvän ystävän, työkaverin tai esimiehen kanssa. Näin paitsi prosessoit asiaa itse, voit myös saada keskustelukumppaniltasi yllättävän ratkaisun, joka ei olisi edes juolahtanut omaan mieleesi.

Keskustelemalla voit myös saada tärkeää vertaistukea!

Kuten mainittu, kaikki me kärsimme joskus stressistä; moni kuitenkin kokee helposti olevansa tilanteessa yksin ja olevansa ainoa, joka on esimerkiksi työtiimissä uupunut. Jos selviääkin, että työkaverillasi on aivan samoja kokemuksia, voitte käsitellä asiaa ja tukea toisianne. Hankalat tilanteet tuntuvat vähemmän hankalilta, kun ne jakaa jonkun kanssa!

Järjestele asiasi

Kun aloitamme uudessa työpaikassa, vannomme pitävämme työpöytämme siistinä. Kiire kuitenkin aiheuttaa vähitellen sen, että paperipinot, johtoläjät, kahvikupit ja muut tavarat vain pääsevät kasautumaan ja täyttämään pöydän. Aikataulumme alkaa helposti rönsyillä samalla tavoin.

Lukujärjestyksemme täyttyvät paitsi töistä, myös harrastuksista ja muista erinäisistä henkilökohtaisista menoista. Kiireiden kerääntyessä järkevä aikataulu pääsee helposti häviämään, ja moni tärkeäkin asia lykkääntyy tai jää tekemättä.

Aseta itsellesi järkeviä tavoitteita, järjestele aikataulusi selkeästi ja pistä vastuut tärkeysjärjestykseen.

Muista jättää tilaa myös omalle luppoajalle. Jos et ole aiemmin hyödyntänyt kalenteria, kannattaa se ottaa käyttöön! Moni käyttää sähköistä kalenteria puhelimessaan ja työkoneellaan, toiset taas pitävät vanhaa kunnon paperikalenteria edelleen parhaana; mieti, mitkä tavat sopivat sinun ajahallintaasi parhaiten.

Ota muutkin huomioon

Jos ympäriltäsi löytyy osaavia kollegoja ja auttamishaluisia läheisiä, pyydä heiltä reippaasti apua, kun sitä tarvitset. Vastuita kannattaa ja pitääkin delegoida toisille, kun alkaa tuntua, että oma aika ei riitä kaikkeen.

Moni meistä ajattelee, että vain itse osaa tietyt asiat parhaiten, eikä niitä siksi malttaisi antaa toisten tehtäväksi. Näin ei kuitenkaan kannata ajatella; jaa sen sijaan tietämystäsi eteenpäin perehdyttämällä työkaverisi tai läheisesi kyseenomaiseen asiaan. Useimmiten tästä hyötyvät kaikki!

Muista, että on myös ok sanoa ei.

Meidän kaikkien on hyvä tunnistaa omat rajamme. Siinä, missä toiset nauttivat pienestä hälinästä ja useista tehtävistä yhtä aikaa, tahtovat toiset kohdistaa kaiken keskittymisensä yhteen tiettyyn asiaan. Jotkut rakastavat sitä, että heidän vapaa-aikansa on täynnä toimintaa ja tapaamisia, kun toisilla on suurempi tarve omalle rauhalle.

Kyvyttömyys kieltäytyä on yleinen ongelma; tämä pulma seuraa helposti töiden lisäksi vapaa-ajalle. Moni kerää itselleen töitä ja menoja enemmän kuin oma jaksaminen sallii, koska he pelkäävät kieltäytymällä loukkaavansa toisia ja saavansa ikävän maineen.

Todellisuudessa asia on kuitenkin yleensä päinvastoin; suurin osa ihmisistä kunnioittaa sitä, että toinen osaa kieltäytyä ja asettaa itselleen rajat. 

Todennäköisesti kollegasi, asiakkaasi ja läheisesi myös arvostavat sitä, että keskityt tiettyihin asioihin kunnolla sen sijaan, että haalisit itsellesi mahdollisimman paljon tekemistä ja hoitaisit ne puolivillaisesti. Omien rajojen vetämisellä tehdään siis palvelus paitsi itselle, myös toisille.

Ole itsellesi lempeä

Jälleen: kuuntele itseäsi ja tuntemuksiasi. On täysin hyväksyttävää tuntea välillä väsymystä, ja silloin on sallittava lepoa itselleen.

Älä tee asioita vain velvollisuudentunnosta.

Sen lisäksi, että järjestät arkesi aikataulua, tee sille myös karsintaa! Mieti itseksesi rehellisesti, mitkä ei-välttämättömät asiat ja menot tuovat sinulle iloa, ja mitkä taas tuntuvat pelkästään kuluttavilta. Vaikka et konmarituksesta muuten välittäisikään, kannattaa omia menoja tarkastella silloin tällöin kriittisesti.

Huolehdi siitä, että sinulla on riittävästi vapaata aikaa perheellesi ja kavereillesi –  ja halutessasi tietenkin myös itsellesi. Vapaa-aikana ajatukset pitäisi myös irrottaa työasioista täysin; näin pääset kunnolla palautumaan ja keräämään energiaa tulevia työrupeamia varten!

Työpäivien aikanakin on hyvä palautua; tähän ei tarvitse kerrallaan varata edes paljon aikaa.

Voit esimerkiksi tehdä päivän aikana nopeita jumppa- tai mindfulness-tuokioita tai hengitysharjoituksia; nekin auttavat jaksamisessa ja keskittymisessä. Lounas- ja kahvitauot tulisi niin ikään käyttää rauhoittumiseen ja mukavaan jutteluun työkavereiden kanssa.

Onko sinulla hyviä vinkkejä stressinhallintaan? Kerro niistä kommenteissa!

Milla Alhanen
Kirjoittaja

Milla-Maria Alhanen

Milla-Maria on Porista kotoisin oleva, sittemmin espoolaistunut kynäniekka, joka inspiroituu vaikuttavista viestinnän ilmiöistä, koukuttavasta tarinankerronnasta sekä lennokkaista keskusteluista. Hän pyrkii pitämään tasapainon luovan tiimityön ja itsenäisen flow-tilan välillä.

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.

Lisää aiheesta