Arvioitu lukuaika: 6 minuuttia

Antti ja Jarkko luovat miesten muotia – FRENN-yrittäjäparin bisnes perustuu vastuullisuuteen ja mukavuuteen

Vastuullinen miesten vaatemuoti

Kotimainen FRENN luo mukavaa, laadukasta ja pitkäikäistä muotia miehille. Antti Laitisen ja Jarkko Kallion yrityksen kulmakivinä ovat vastuullisuus ja tuotantoketjun läpinäkyvyys; yrittäjäpari suhtautuu vaatteitaan valmistaviin tehtaisiin liikekumppaneina, joihin tutustutaan perin pohjin ennen yhteistyön aloittamista.

Miksi minun pitäisi lukea tämä artikkeli?

  • Saat vinkkejä toimivan yrityskonseptin suunnitteluun.
  • Opit, kuinka yritys voi viestiä vastuullisesta toiminnastaan asiakkaille.
  • Huomaat, että bisneksen voi rakentaa myös vain yhden tuotteen varaan.

Laitinen ja Kallio ovat pariskunta, joten työ ja vapaa-aika menevät heillä usein sekaisin. Pitkään vaate- ja designalalla toimittuaan he päättivät yhdistää erityisosaamisensa ja ryhtyivät tuottamaan laadukkaita, mukavia miestenvaatteita.

”Antilla oli hallussa vaatepuolen osaaminen, minulla taas markkinointi, ja päätimme pistää kaiken peliin. Merkki perustettiin vuonna 2013 ja ensimmäinen myymälämme avattiin Helsinkiin samana syksynä”, Kallio kertoo.

Konseptina oli alusta asti kivijalkamyymälä pelkän verkkokaupan sijaan. Ensimmäisen vaatetuotantonsa Laitinen ja Kallio valmistivat riskillä ja avasivat vaatteille pop up -myymälän. Nykyisin FRENNin päämyymälä sijaitsee Fredrikinkadulla Helsingissä.

Kaksikko on kuitenkin aina panostanut myös verkkokauppaan ja luottaa omnichannel-ajatteluun: heidän kokemuksellaan verkkokauppa ja kivijalkamyymälä tukevat toisiaan loistavasti sen sijaan, että ne söisivät toistensa kannattavuutta.

”Jostain syystä Suomessa uskotaan monesti yhteen totuuteen. Esimerkiksi tällä hetkellä kivijalkamyymälöitä lopetetaan runsain mitoin ja myymälät vievät kaiken toimintansa verkkokauppaan.”

”Ilman digitaalista kanavaakaan ei tosin enää nykyisin oikein pärjää, sillä tällöin yrityksen on vaikea erottua kilpailijoista. Jos sillä ei ole diginäkyvyyttä, se ei käytännössä ole olemassa”, Laitinen huomauttaa.

Verkkokauppa ja kivijalkamyymälä tukevat kaksikon mukaan toisiaan siten, että moni asiakas käy ensin verkossa tutustumassa FRENNin valikoimaan. Tämän jälkeen vaatteita tullaan vielä kokeilemaan myymälään ja usein ostokset tehdäänkin lopulta siellä.

”Tämä on osa nykykaupankäyntiä, ja myös taloudellista. Kun vaatteita pääsee ensin hypistelemään ja sovittamaan, ei niitä myöskään palautella yhtä paljon kuin verkosta ostettaessa.”

Yrittäjäpari, joka loi FRENN-vaatemerkin miehille.

FRENN-vaatemerkki on Jarkko Kallion ja Antti Laitisen yhteistyön tulosta.

Vastuullisuuden 5 askelta

FRENN on sijoittunut parhaaksi Eetti ry:n vuosittaisessa vastuullisuusvertailussa jo kahtena vuonna peräkkäin. Vastuullisuus onkin FRENNillä pääosassa tuotantoketjun alusta loppuun saakka. Se kumpuaa viidestä kohdasta:

1. Tehtaat sijaitsevat lähimaissa

Laitisen ja Kallion periaatteena on ollut alusta asti se, että heidän on helppo vierailla paikan päällä vaatteita valmistavissa tehtaissa. Siksi he ovatkin etsineet valmistajat Baltian maista.

”Suomalaiset ja baltialaiset ymmärtävät toisiaan hyvin; työajat ja muutkin järjestelyt ovat EU:n säädösten mukaisia, joten Baltian maat ovat niin sanotusti matalan riskin maita. Tällöin tietää ilman kalliita auditointejakin, että työolot ja palkka-asiat ovat valmistajilla kunnossa”, Laitinen kertoo.

2. Laatu varmistetaan ennen yhteistyön aloittamista

Vaikka Laitinen ja Kallio eivät ole konkreettisesti mukana tuotteidensa valmistamisessa, he tuntevat ne materiaaleineen ja valmistusprosesseineen läpikotaisin. FRENN käyttää vaatteissaan ainoastaan eurooppalaisia, sertifioituja kankaita, minkä lisäksi kaksikko tutustuu kunnolla vaatteita valmistaviin tehtaisiin.

Isojen vaateketjujen tavoin FRENN ei käytä välikätenään agentteja, vaan Laitinen käy itse tutustumassa tehtaisiin. Lisäksi hän tarkistaa, että tehtailta löytyy tarvittavat sertifikaatit.

”Tausta-asioiden tulee olla toiminnassamme kunnossa. Ryhdymme vaatteiden valmistajien kanssa yhteistyöhön vasta, kun olemme ensin käyneet paikan päällä ja tutustuneet heihin kunnolla. Tätä suosittelenkin kaikille firmoille.”

Kallio kertoo, että ensimmäisiä valmistajia etsiessä he kävivät tutustumassa moniin tehtaisiin. Se oli verrattavissa liikekumppanin etsimiseen.

”Kankaiden laadun lisäksi selvitämme myös, mistä esimerkiksi vaatteiden valmistukseen käytettävät langat tulevat. Emme ala valmistajan kanssa yhteistyöhön, jos asioita pimitetään tai kysymyksiimme ei osata vastata. Eihän kukaan osta esimerkiksi asuntoakaan täysin sokkona.”

”Pelkkä luomupuuvilla ei vielä maailmaa pelasta. Isompi vaikutus on sillä, missä ja miten materiaalit on valmistettu, ja millaisen korvauksen sen tekijä saa siitä itselleen.”

Osa vaatevalmistajista myös vaihtelee sesongeittain yhteistyötä tehtaiden välillä. Näin FRENN ei kuitenkaan tee.

”Kun asioiden on kerran todettu toimivan tiettyjen valmistajien ja tehtaiden kanssa hyvin, haluamme jatkaa heidän kanssaan pitkäjänteistä yhteistyötä", yrittäjäpari toteaa.

3. Vaatteissa panostetaan myös mukavuuteen

Kaksikko huomauttaa, ettei kukaan osta vaatetta pelkästään valmistuksen ekologisuuden ja vastuullisuuden vuoksi; vaatteen on oltava myös laadukas ja sellainen, ettei se jää kaappiin lojumaan. FRENNin arvona onkin vaatteiden monikäyttöisyys ja pitkäikäisyys sekä se, että ne kestävät.

”Tuotteen on oltava myös miellyttävän tuntuinen yllä, muuten se menee oikeastaan täysin hukkaan. Kukaan ei halua käyttää epämukavaa vaatetta, vaikka se olisi valmistettu kuinka vastuullisesti”, huomauttaa Laitinen.

”Kun vaatteesta maksaa kalliin hinnan, tulee sitä yleensä myös käytettyä enemmän ja pidemmän aikaa. Näin asiakkaatkin ovat valinnoillaan mukana vastuullisessa toiminnassa.”

”Kaikki eivät tietenkään voi ostaa hintavampia vaatteita – mutta valintoja tekevät ne, jotka siihen pystyvät”, Kallio mainitsee.

FRENN-vaatemerkki pohjaa liiketoimintansa vastuullisuudelle.

Yrittäjäpari tutustuu mahdollisiin yhteistyökumppaneihin ennen sopimusten tekoa.

4. Kaikki materiaali hyötykäyttöön

Vaateteollisuudessa syntyy harmittavan paljon hävikkiä, sillä esimerkiksi sesonkituotteet ja kertaalleen palautetut vaatteet menevät monilla valmistajilla kaatopaikalle. FRENNiltä ei kuitenkaan jää hävikkiä, vaan kaikki materiaali hyödynnetään.

”Esimerkiksi myymämme solmiot on valmistettu pätkistä, jotka ovat jääneet tuotannossa ylimääräisiksi”, Laitinen kertoo.

FRENNillä on verkkosivuillaan myös kierrätyspalvelu, johon he ottavat vaatteita vastaan ja toimittavat niitä Fidaan. Yrittäjäpari toteaa, että Suomessa kierrätysasiat alkavat onneksi olla jo hyvällä tolalla, ja ulkomaillakin tämä alkaa pikkuhiljaa näkyä; esimerkiksi Italian vaateteollisuudessa on viime vuosina herätty kierrätysvillan käyttöön.

”Kaikkea ei tietenkään voi aina tehdä täydellisesti. Aitoa vastuullisuutta on kuitenkin se, että ainakin pyrkii tekemään asiat koko ajan paremmin, eikä vain huudella vastuullisuudesta ja sitten jätetä asioita tekemättä. Kukaan ei myöskään voi tehdä mitään sellaista, mikä ei ole toistaiseksi mahdollista”, toteaa Kallio.

5. Tuotantoketju läpinäkyväksi asiakkaille

Mistä kuluttaja sitten voi tunnistaa viherpesua tekevän ja aidosti vastuullisen vaatevalmistajan – tai mitä tahansa tuotteita valmistavan yrityksen?

”Viherpesun voi tunnistaa esimerkiksi siitä, että yritys on näennäisesti vastuullinen, mutta sen verkkosivuilla ei lue tästä mitään. Esimerkiksi tuotteita valmistavan tehtaan nimeä ei kerrota”, Kallio kuvaa.

”Varsinkin isojen yritysten kohdalla tähän voi vaikuttaa se, että ne käyttävät itsensä ja tuotteiden valmistajien välillä agentteja. Kun ei olla itse suoraan tekemisissä valmistajiin, jäljitettävyys kärsii saman tien. Tällöin yrityksissä ei välttämättä edes tiedetä, missä tuote on valmistettu”, kertoo Laitinen.

FRENN-vaatemerkissä korostuu mukavuus.

FRENN-vaatemerkissä korostuu tekijöiden mukaan mukavuus.

Sen lisäksi, että tuotteiden tuotantoketju on selkeä yrittäjille, tulisi myös asiakkaille tarjota mahdollisuus tutustua siihen. FRENN kertookin verkkosivuillaan omasta tuotantoketjustaan kaiken avoimesti.

”Moni yritys kyllä kertoo teoistaan esimerkiksi vastuullisuusraportin avulla, mutta ne on usein tehty melko vaikeasti luettaviksi. Me haluamme kertoa asiat suoraan ja mahdollisimman yksinkertaisesti”, Laitinen kertoo.

”Etenkin kolmekymppisten joukossa on paljon laadusta ja vastuullisuudesta välittäviä, ja tämä näkyy asiakaskunnassamme.”

Yrittäjyyden voi aloittaa yhdellä tuotteella

Vaatealan yrittäjyys näyttää tekevän Suomessa uutta tulemista; paljon on naisten vaatteisiin keskittyviä merkkejä, sen sijaan FRENN on harvoja miesten pukeutumiseen omistautuneita.

Millaisia neuvoja Laitinen ja Kallio haluaisivat antaa vaatealan yrittäjyydestä kiinnostuneille?

”Sanoisin, että siihen lähtemistä kannattaa miettiä kaksi kertaa”, Kallio naurahtaa.

”Mutta tosissaan, tässä tarvitaan uskallusta ja rohkeutta, kuten yrittäjyydessä aina. Oma tuote tulee tuntea perin pohjin ja kaikkien kulujen tulee tietysti olla yrittäjän tiedossa. Tuotantoon pistetyt rahat on saatava myös takaisin, muuten yritys ei kestä.”

”Neuvon yrittäjää myös tekemään sydämensä pohjasta ja uskomaan täysillä omaan toimintaansa. Epätoivon hetkiä voi tulla, mutta niistä pääsee yleensä yli. Lisäksi asiakkaan tulee olla keskiössä; yrittäjän tulee tuntea asiakkaansa hyvin ja tietää, kenelle hän on tuotteitaan tekemässä”, Laitinen lisää.

Yrittäjäpari toteaa myös, että jos yrittäjyys kiinnostaa, kannattaa sitä aina kokeilla. Suomessa yrittäjyyden kynnys on tehty liiankin korkeaksi ja yleisenä ajatuksena on, että se olisi liian vaikeaa.

”Monesti ajatellaan, että jos epäonnistut yrittäjänä, olet luuseri. Jostain syystä myös uskotaan, ettei yrittäjyyttä voi vain aloittaa ja sitten lopettaa omasta aloitteesta. Yritystoiminnan päättäjä on joko burn out, sydäri tai konkurssi”, kertoo Kallio.

”Aina voi kuitenkin aloittaa yrittäjänä ja sitten lopettaa, jos alkaakin tuntua, ettei homma toimi tai haluaa tehdä jotain muuta. Sitten on ainakin yrittänyt eikä tarvitse myöhemmin katua, ettei lähtenyt edes kokeilemaan”, neuvoo Laitinen.

Vaatteiden yksi kulmakivi on kestävyys.

FRENN on harvoja miesten pukeutumiseen omistautuneita vaatealan yrityksiä.

Yrittäjäpari myös vinkkaa muille vaatealan yrittäjyydestä tai tuotteiden valmistamisesta haaveileville, että valmistus kannattaa aloittaa yhdestä tuotteesta ja myynnin lisääntyessä halutessaan laajentaa useampaan tuotteeseen; tässä riskit ovat vähäisemmät.

”Meillä itsellämme oli alusta asti useampia tuotekategorioita, ja siinä olikin riskinsä – vaikka toisaalta onkin etu, että asiakkaita voi palvella moneen eri tarpeeseen. Nykyisin niin sanotulla monotuoteyrityksellä on kuitenkin helpompi lyödä läpi”, Laitinen kertoo.

”Jos päädyt esimerkiksi tekemään vain t-paitoja tai neuleita, mieti tähän jokin terävä kulma. Voit esimerkiksi markkinoida neuleitasi maailman mukavimpana, tai keksiä niihin jonkin muun myyntivaltin”, Kallio lisää.

Tutustu FRENNin kotisivuihin!

Lue myös

Kuukauden yrittäjämme Moona Kansanen tarjoaa kestävää designia kierrätysfarkuista

Oma yritys – kokeneen yrittäjän kahdeksan oppia, joista tiedät onko se oikea vaihtoehto myös sinulle

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään, Y-tunnuksella tai ilman. Rekisteröityminen 0 €, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestäAskarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö
Milla-Maria Karvinen

Milla on teräväkynäinen sisällöntekijä, joka innostuu uuden ideoinnista, vanhan kehittämisestä ja vaikuttavasta viestinnästä. Vapaa-ajalla hän rentoutuu lenkkeilemällä lähimetsässä hyvä podcast tai musiikki kuulokkeissa.

Muita artikkeleita aiheesta Yrittäjätarinat:

  • Yrittäjätarinat Näin syntyi tapahtuma-alan yritys Luxonia - Nicolas haistoi markkinaraon keskellä pahinta korona-aikaa

    Yrittäjä Nicolas Björk viimeistelee opintojaan Oulun Kauppakorkeakoulussa, auttaa kevytyrittäjiä päivätyössään UKKO.fin asiakaspalvelussa ja toimii esiintyvänä artistina ja musiikin tuottajana. Björk paljastaa blogissaan, miten tapahtuma-alan yritys Luxonia sai alkunsa ja kuinka hän jakaa aikansa yrittäjyyden, palkkatyön ja opiskeluiden kesken. Mikä sai minut mukaan menemään perustamaan osakeyhtiötä kolmen kaverini kanssa on kysymys, johon törmään usein. Vastaukseni on tietenkin intohimo tapahtuma-alaa ja musiikkia…

    Lue lisää
  • Yrittäjätarinat Jenni Ekkala on kirjoittajien tukena oikolukijana

    Kuka olet? Olen Jenni, 30-vuotias, päivätyökseni myyntisihteerinä työskentelevä, aloitteleva kevytyrittäjä. Perheeseeni kuuluvat yrittäjänä toimiva avomies ja aina osan viikosta myös 10-vuotias bonustytär. Asumme Helsingin Töölössä. Mitä teet? Tarjoan oikoluku- ja kielenhuoltopalveluita sekä yrityksille että yksityishenkilöille. Olen huomannut, että kirjoitus- ja kielioppivirheitä voi tulla vastaan ihan valtamedioissakin, puhumattakaan yksittäisten yritysten markkinointimateriaaleista. Oikein kirjoitettu teksti antaa yrityksestä luotettavan kuvan. Tämä pätee myös…

    Lue lisää
  • Yrittäjätarinat “Saan rakentaa itseni näköistä palvelua” – Katja hyödyntää osaamistaan kevytyrittäjänä

    Katja Blomqvist, stailaaja, sisustussuunnittelija, ompelija, valokuvaaja ja sisustusalan moniosaaja sekä vapaa-aikana myös palveluskoiraharrastaja. Mitä teet? Teen asuntojen myyntistailauksia, sisustussuunnittelua, sisustustekstiilien suunnittelua ja valmistusta sekä huonekalujen tuunausta ja valokuvausta. Miten päädyit kevytyrittäjäksi? Ennen sisustusalalle siirtymistä olen työskennellyt lähes 20 vuotta turvallisuus- ja kiinteistöautomaatioalan eri tehtävissä. Kiinnostus sisustamiseen on aina ollut olemassa ja osallistuminen sisustussuunnittelukoulutukseen vahvisti ajatusta alalla työskentelemisestä. Kuitenkin, vasta pitkäaikainen…

    Lue lisää