Arvioitu lukuaika: 4 minuuttia

Laskun tekeminen aloittelijalle – Ota laskutus haltuun

laskun-tekeminen-nainen-sohvalla-kannettavan-kanssa

Mikä on lasku? Millä välineillä lasku kannattaa tehdä? Mitä kaikkia pakollisia merkintöjä laskulla tulee olla? Monta päivää voin laittaa maksuajaksi? Mitä jos laskussa on virhe? Ensimmäisen laskun tekeminen saattaa tuskastuttaa, mutta näillä vinkeillä laskutus on onnistuu!

Ensimmäistä laskua luodessa päässä pyörii varmasti monia kysymyksiä. Tässä artikkelissa kerromme lyhyesti tärkeimmät asiat, jotka sinun on tiedettävä ensimmäistä laskua tehdessäsi. Lisäksi annamme sinulle käyttöösi ihka ilmaisen laskutuspohjan, joka on kääritty tuttuun ja turvalliseen excel-muotoon.

Artikkeli käsittelee laskun tekemistä toiminimiyrittäjän näkökulmasta.

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestä

Mikä on lasku ja mitä siinä tulee olla?

Lasku on paperinen tai sähköinen tosite, joka sisältää myydyn tuotteen tai palvelun tiedot sekä hinnan. Alla on kuva esimerkkilaskusta.

Esimerkkilasku

Laskussa tulee lisäksi ottaa huomioon lain vaatimat laskumerkinnät, riippumatta laskun muodosta tai ulkoasusta. Alle olemme luetelleet minimivaatimuksia, joita laskulta täytyy löytyä.

  • Laskun antamispäivä ja numero
  • Laskutettavan yrityksen nimi
  • Yrityksen Y-tunnus ja osoite
  • Oman yrityksen nimi
  • Oman yrityksen Y-tunnus ja osoite
  • Myytävät tuotteet tai palvelut: päivämäärä, määrä, yksikkö
  • ALV-kanta ja ALV:n osuus
  • Laskun loppusumma

Vielä kattavamman listauksen laskun sisältövaatimuksista löydät Verohallinnon sivuilta.

Laskun tekeminen

Lasku kannattaa lähettää välittömästi, kun olet toimittanut asiakkaallesi tuotteen tai palvelun. Tällä varmistat, että saat asiakkaaltasi rahat nopeammin pankkitilillesi.

Toiminimiyrittäjille suunnatussa UKKO Yrittäjä-laskutusohjelmassa jokaiselle laskumerkinnälle löytyy oma kenttänsä. Oletuksena laskulle asetetaan automaattisesti kyseinen päivä, jolloin luot laskun. Lisäksi laskulle asetetaan 14 päivän maksuehto, jonka voit halutessasi muokata. Myös laskujen numerointi on palvelussa juokseva, eli kirjanpitolain mukaisesti automaattisesti jatkuva. Asiakkaan tiedot saat nopeasti pyytämällä ne suoraan asiakkaalta ja tallentamalla asiakkaan tiedot järjestelmämme asiakasrekisteriin. Näin laskujen luonti on entistä tehokkaampaa. Tältä näyttää laskun luominen UKKO Yrittäjä-palvelussa:

Laskun tekeminen UKKO Yrittaja-palvelussa

Laskutus kuluttajille vs. yrityksien välinen laskutus

Kuluttajille ja yrityksille suunnatut laskut eroavat hieman toisistaan. Kuluttajille suunnatuissa laskuissa voidaan noudattaa äsken mainittuja minimivaatimuksia. Lisäksi näissä on mahdollista ilmoittaa hinnat arvonlisäverollisina, jos suoritettavan veron määrä on merkitty.

Puolestaan yrityksille suunnatut laskut ovat yleensä aina arvonlisäverottomia. Lisäksi yritysten välisessä kaupan käynnissä käytetään useimmiten laskumuotona verkkolaskua, joka on eri kuin sähköinen PDF-tai e-lasku. Kuluttajia laskuttaessa lasku voi olla muodoltaan paperinen tai sähköinen. Tänä päivänä moni liputtaa sähköisen laskutuksen puolesta, sillä se säästää aikaa ja rahaa kun laskuja ei tarvitse tulostaa ja postittaa. Laskun muoto kannattaa kuitenkin valita sen mukaan, mikä sopii asiakkaallesi parhaiten.

Myös maksuehdot eroavat kuluttajien ja yrityksien kesken. Yritysten välisessä laskutuksessa maksuehto saa olla enintään 30 päivää, ellei osapuolten kesken olla sovittu toisin. Kuluttajakaupassa maksuun annetaan aikaa yleensä 14–30 päivää. Kassavirran turvaamiseksi pienyrittäjän kannattaa yrittää neuvotella lyhyempää maksuaikaa, esimerkiksi 7 päivän maksuaikaa.

ALV-prosentti laskussa – mikä prosentti laskuun?

Laskuun on aina lisättävä arvonlisäveron osuus, mikäli toimintasi on arvonlisäverovelvollista. Suomessa on käytössä neljä erilaista ALV-kantaa, joita ovat: 0 %, 10 %, 14 % sekä 24. Seuraavaksi käymme läpi näitä:

  • 24 % arvonlisäverokanta on yleinen verokanta Suomessa
  • 14 % arvonlisäverokanta pitää sisällään elintarvikkeet, rehut, sekä ravintola- ja ateriapalvelut. Alkoholi- ja tupakkatuotteet ovat kuitenkin poikkeus
  • 10 % verokanta koskee lukuisia tuotteita ja palveluita, kuten: kirjat, lääkkeet, liikuntapalvelut, elokuvaliput, kulttuuri- ja viihdetilaisuuksien sisäänpääsymaksut, henkilökuljetukset, majoituspalvelut sekä televisio- ja yleisradiotoiminnasta saadut korvaukset.

Lisäksi on olemassa liiketoiminnan osa-alueita, jotka ovat kokonaan arvonlisäverottomia. Tämä koskee muun muassa yrityksiä, joiden toiminta on pienimuotoista eli liikevaihto jää tilikauden aikana alle 15 000 euron (tilikaudet vuodesta 2021 eteenpäin). Näiden yritysten ei tarvitse laskuttaa arvonlisäveroa osana tuotteidensa myyntihintaa, mutta eivät myöskään voi vähentää ostojensa arvonlisäveroja.

Arvonlisäverotonta toimintaa ovat myös esimerkiksi:

  • Terveyden- ja sairaanhoitoalan toiminta
  • Sosiaalihuollon palvelut
  • Osakehuoneistojen ja kiinteistöjen vuokraus ja myynti
  • Rahoitus- ja vakuutuspalvelut
  • Arpajais- ja rahapelipalvelut.

Arvonlisäverosta voit lukea lisää arvonlisäveroa koskevasta artikkelistamme.

Jos et ole aivan varma, mitä alv-kantaa sinun tulee käyttää tuotteiden tai palveluiden myynnissä, kannattaa asia selvittää Verohallinnon kautta. Näin säästyt turhilta virheiltä laskuja luodessasi.

Virhe laskussa

Laskussa on virhe! Mitä pitää tehdä?

Jos tekemässäsi laskussa on virhe, ei syytä huoleen. Kaikille meille sattuu näppäilyvirheitä toisinaan, ja laskuihin voi tällöin päätyä vääriä tietoja. Jos lähettämässäsi laskussa on virhe, tehdään siitä hyvityslasku, joka kumoaa alkuperäisen laskun. Hyvityslaskuun kannattaa sisällyttää lyhyt saateviesti, jossa tulee ilmi korjatut asiat edelliseltä laskulta. Huomio myös, että lähetettyjä laskuja ei saa poistaa kirjanpidosta, sillä kirjanpitolaki edellyttää niiden säilyttämistä 6 vuoden ajan.

Laskutus on helppoa UKKO Yrittäjällä

Kuulostaako uuvuttavalta? Helpoiten pääset eteenpäin käyttämällä sähköistä laskutusohjelmaa, jossa asiakkaan tiedot ja laskumerkinnät tulevat automaattisesti laskulle. Virheet vähenevät, aikaa säästyy ja työaika tehostuu. Laskun tekeminen ei saisi tuntua ylitsepääsemättömältä urakalta.

Laskutus paperit esillä

UKKO Yrittäjän laskutusohjelman avulla luot ja lähetät laskut helposti ja nopeasti. Laskutus, kuittien säilöminen ja laskujen vastaanottaminen ovat kätevästi samassa paikassa. Kirjanpitäjämme myös tarkistavat jokaisen palveluumme lisätyn tositteen. Voit lähettää laskuja haluamallasi tavalla: verkkolaskuina, sähköpostitse tai postitse. Lisäksi kun vastaanotat kaikki laskut suoraan palveluumme, ei sinun tarvitse enää huolehtia kadonneista kuiteista. Tämä mahdollistaa sinulle enemmän aikaa liiketoimintasi kehittämiseen, kun tärkeää työaikaasi ei valu hukkaan.

Unohda siis kadonneiden kuittien metsästäminen ja aloita tehokkaampi laskutus!

Mikäli sinua vielä kuitenkin ujostuttaa kokeilla suosittua laskutustyökaluamme, löytyy meiltä sinulle ilmainen excel-laskutuspohja. Laskutuspohjan lataaminen on ilmaista, eikä velvoita sinua mihinkään.

Lataa excel-laskutuspohja

Suosittelemme kuitenkin vielä harkitsemaan edullista palveluamme, mikäli haluat säästää omaa aikaasi sekä päästä kirjanpidon taakasta eroon.

Kirjoittaja Suvi Kylmälä

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestä

Muita artikkeleita aiheesta Taloushallinto:

  • Taloushallinto Pienhankinnat kirjanpidossa on todella helppo määritellä ja merkitä - näillä esimerkeillä asia kirkastuu

    Yrittäjä voi vähentää yritystoimintaansa liittyviä pienhankintoja verotuksessaan. Pienhankinnat vähennetään lisäämällä ne suoraan kirjanpitoon. Mitä nämä pienhankinnat tarkalleen ottaen voivat olla? Tässä artikkelissa käymme läpi pienhankintojen anatomiaa selkeiden esimerkkien avulla.  Erityisesti uutta yrittäjää voi pohdituttaa, millaiset hankinnat voidaan vähentää verotuksessa ja miten niiden lisääminen kirjanpitoon tarkalleen onnistuu. Ja koska kirjanpito voi olla monimutkaista ja välillä hämmentävääkin, ei kaikki sen kiemurat ole…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Maksuperusteinen kirjanpito ja maksuperusteinen alv

    Kaikille yrityksille, joiden tilikauden liikevaihto on enintään 500 000 euroa, on tullut joustava mahdollisuus tilittää arvonlisäveroa maksuperusteisesti 1.1.2017 alkaen. Tavoitteena tällä muutoksella on yrityksen maksuvalmiuden parantaminen. Lue tästä, miten sinäkin voit päästä helpommalla arvonlisäveroilmoituksen kanssa. Toiminimen maksuperusteinen arvonlisävero Arvonlisävero on yksi toiminimen isoimmista maksueristä. Toiminimi, joka maksaa arvonlisäverot silloin kun palvelu tai tuote luovutetaan, voi joutua maksuvaikeuksiin, mikäli asiakas ei…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Toiminimiyrittäjän vakuutukset – mitä vakuutuksia tarvitsee olla?

    Yrityksen perustaminen on jännittävää aikaa yrityksen perustajalle tai perustajille. Kutkutus uudesta ja oman unelman toteutumisesta on suurimmillaan, kun yritys on lainvoimaisesti olemassa ja ensimmäiset rahat kilahtavat kassaan. Yrittäjyyden alkumetreillä on myös mietittävä vakuutuksien tarvetta. Vakuutuksien miettiminen saattaa kuulostaa tylsältä, mutta ne tuovat kuitenkin turvaa yrittäjän arkeen. Esittelemme tässä artikkelissa aloittavaen yrittäjän vakuutukset. Kerromme perusasiat pakollisista ja vapaaehtoisista vakuutuksista. Mitä vakuutuksia…

    Lue lisää