Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Facebook työpaikat – Työpaikkailmoituksia FB:ssä?

Facebook-työpaikat-artikkelikuva

Facebook julkaisi viime kesänä ”Facebook Työpaikat”- osion suomenkielisille sivuilleen. Osiossa työnhakijat voivat hakutoiminnon avulla etsiä yritysten ja työnantajien julkaisemia avoimia työpaikkoja. Työpaikat-osion löytää Facebookin etusivun vasemmasta palkista.

Hakemisesta on tehtyä helppoa, koska hakemus täyttää perustiedot automaattisesti ja näin työnhakija voi hakea useaa eri työpaikkaa joutumatta täyttämään joka kerta perustietojaan uudelleen. On kumminkin hyvä varmistaa, että Facebook-profiilisi tiedot ovat oikein ja ajan tasalla, jotta hakemusten laatu ei kärsi.

Facebook Työpaikat-sivu

Facebook Työpaikat-sivulta voi etsiä avoinna olevia työpaikkoja eri kriteereillä. Kriteereinä ovat sijainti, työtehtävän tyyppi ja sen toimiala. Voit etsiä avoimia työpaikkoja myös yrityksen nimellä.

Facebook Työpaikkaan hakeminen

Kun olet löytänyt haluamasi työpaikan, niin voit siirtyä hakemuksen tekoon klikkaamalla ”Hae nyt” nappia. Esiin tulee esitäytetty hakemus, jossa on ammatillisia tietoja sinun Facebook-profiilistasi, kuten aiemmat työpaikkasi ja/tai koulutuksesi. Voit muokata näitä tietoja vielä ennen lähettämistä.

Hakemus on yksinkertainen eli siihen tulee perustiedot sinusta (nimi, puhelinnumero, paikkakunta ja sähköposti), sinun aiempi työkokemuksesi ja koulutuksesi. Hakemuksen voi lähettää näiden tietojen jälkeen, jos yritys ei ole erikseen lisännyt kysymyksiä vastattavaksi. Jos kysymyksiä on, niin niihin pitää vastata, koska ne ovat pakollisia. Se on myös hyvä asia, koska riippuen kysymyksistä voit kertoa itsestäsi enemmän rekrytoijalle ja näin erottautua muista hakijoista paremmin. Vastaukset voivat olla maksimissaan 500 merkkiä pitkiä. Lähetettyäsi hakemuksen voit jäädä odottamaan yrityksen yhteydenottoa. Hakemus saapuu Messenger-viestinä työpaikkailmoituksen tehneelle yritykselle.

Facebook Työpaikkailmoituksen tekeminen

Työpaikkailmoitukseen kirjataan perustietoja, kuten tehtävänimike, työpaikan sijainti, palkka (tunnissa, päivässä, viikossa, kuukaudessa tai vuodessa) ja työn tyyppi (kokopäiväinen, osa-aikainen, harjoittelu, vapaaehtoinen tai urakka).

Perustietojen lisäksi työpaikkailmoituksessa on työn kuvaus, jossa voidaan tarkemmin kertoa työhön liittyvistä tehtävistä ja vaatimuksista. Hakemukseen voi lisätä myös erilaisia kysymyksiä (avoin kysymys, Kyllä/Ei-kysymys ja monivalintakysymys), joihin työnhakija vastaa hakemusta tehdessään. Kysymyksiä voi olla maksimissaan kolme ja kysymykset voivat olla 200-merkkiä pitkiä.

Ilmoitukseen voi myös lisätä kuvan. Kuva voi olla lähes minkälainen tahansa, mutta olisi hyvä, jos kuva kertoisi jotain itse työstä tai yrityksestä. Kuvan pitää olla vähintään 400px leveä ja 208px korkea. Jos olet aiemmin tehnyt ja muokannut kuvista Facebook linkkikuvia (1200×627), niin ne sopivat oikein hyvin myös työpaikkailmoitukseen.

Lopuksi voit lisätä sähköpostiosoitteen, johon työnhakijoiden hakemukset saapuvat. Sähköpostia ei ole pakko lisätä, mutta sen avulla saat heti ilmoituksen, kun joku on tehnyt hakemuksen työpaikkailmoitukseesi.

Kun kokonaisuus näyttää hyvältä, niin voit julkaista työpaikan eli lähettää työpaikkailmoituksen Facebookin tarkistettavaksi. Jos ilmoitus noudattaa Facebookin sääntöjä, kuten työpaikkakäytäntöä ja syrjinnän vastaista käytäntöä, niin ilmoitus julkaistaan. Jos ilmoituksessa on moitittavaa, niin Facebook ilmoittaa siitä ja pyytää muokkaamaan ilmoitusta. Työpaikkailmoitus on voimassa 30 päivän ajan, jonka jälkeen sen voi uudistaa, jos sopivaa tekijää ei ole löytynyt.

Facebook Työpaikkailmoituksen mainonta

Kun olet julkaissut työpaikkailmoituksen, niin voit halutessasi mainostaa sitä ja näin tavoittaa enemmän ihmisiä. Mainonnan voit kohdistaa sijainnin ja kohderyhmän mukaan, jolloin Facebook näyttää mainosta vain kohdistetuille ihmisille.

Kohdentamisen jälkeen määrität mainoksen budjetin ja keston. Facebook kertoo arvioitaan mainonnan kattavuudesta eri budjettimäärillä ja keston mukaan kertoo päivittäiset kustannukset.

Facebook hakemuksen käsittely

Hakemukset kerääntyvät työpaikkailmoituksen tehneen ”Työpaikkahakemukset”- osioon, jossa hakemukset ovat selattavissa työpaikkakohtaisesti. Rekrytoija lukee hakemukset, käsittelee ne ja ottaa yhteyttä.

Ilmoitus uudesta hakemuksesta saapuu viestinä Facebookin Messengerin kautta yritykselle. Rekrytoija lukee hakemuksen, jossa hän näkee hakijan täyttämät tiedot ja vastaukset kysymyksiin. Rekrytoija voi ottaa yhteyttä hakijaan seuraavilla tavoilla: Messengerin kautta viestillä, lähettämällä sähköpostia, soittamalla tai sitten lähettämällä haastattelukutsun.

Yksittäisen hakemuksen tilannetta voi päivitellä, jotta tiedetään, onko hakemus käsitelty ja missä vaiheessa hakuprosessia se on. Valittavana on seuraavat vaihtoehdot: yhteyttä otettu, haastattelu sovittu, haastateltu, palkattu ja hylätty.

Tässä Facebook Työpaikka ominaisuudet nopeasti läpikäytynä. Kuten kuvista voi päätellä, niin meidän työpaikkoja löytyy myös Facebookin Työpaikka-osiosta.

Kirjoittaja Sami Kyngäs

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Mitä on hyvä asiakaspalvelu? UKKO.fin aspatiimiläiset kertovat!

    Olipa yrityksen tarjoama tuote tai palvelu kuinka loistava tahansa, se ei vielä yksinään riitä yrityksen menestymiseen. Myös asiakaspalvelun tulisi olla kaikin puolin kunnossa, sillä se on monelle asiakkaalle ainoa henkilökohtainen kosketus yritykseen. Hyvä asiakaspalvelu on myös yrityksen valttikortti, jolla se erottuu edukseen kilpailijoista. Mutta mitä hyvä asiakaspalvelu oikeastaan on? Mitä taitoja asiakaspalvelija tarvitsee voidakseen hoitaa työnsä moitteettomasti? UKKO.fissä toimii 14-henkinen…

    Lue lisää
  • Työelämä Työhaastattelukysymykset - Näihin kannattaa varautua

    Työhaastattelu on jännittävä tilanne, johon jokainen joutuu ainakin kerran tai pari elämässään, useimmat useamminkin. Yleisimmät työhaastattelukysymykset toistuvat usein haastattelusta toiseen, ja niihin valmistautuminen on helppoa. Lue tästä artikkelista vinkit tavallisimpiin ja yllättävämpiin kysymyksiin vastaamiseen! Pohtimalla vastaukset valmiiksi yleisimpiin kysymyksiin, voi jännityksen selättää ja onnistua tuomaan oman osaamisensa ja persoonansa paremmin esille. Yrittäjyyskoulun toimitus lähti selvittämään työhaastattelukysymysten salaisuuksia niiden alkulähteelle: kysyimme…

    Lue lisää
  • Työelämä Projektiluontoisuus ja itsensätyöllistyminen lisääntyvät – graafinen ala esimerkkinä murroksessa

    Olin kesäkuussa panelistina Grafia ry:n “Jutellaan vähän työn tulevaisuudesta”-tapahtumassa. Tapahtumassa kanssani panelisteina olivat Tiina Latva Werkligistä, Matti Vesanen Veli Creativesta ja Mikko Koivisto Hellonista. Moderaattorina toimi Kaarle Hurtig Kaarle & Kumppanista. Käsittelimme paneelissa melko laajasti sekä graafisen alan että työn tulevaisuutta. Puhuimme muun muassa siitä, miltä alan tulevaisuudennäkymät näyttävät, kuinka organisaatiot tulevat muuttumaan, minkälaisia organisaatiot tulevat jatkossa olemaan ja millaiset…

    Lue lisää