Facebook työpaikat – Työpaikkailmoituksia FB:ssä?

Facebook-työpaikat-artikkelikuva

Facebook julkaisi viime kesänä ”Facebook Työpaikat”- osion suomenkielisille sivuilleen. Osiossa työnhakijat voivat hakutoiminnon avulla etsiä yritysten ja työnantajien julkaisemia avoimia työpaikkoja. Työpaikat-osion löytää Facebookin etusivun vasemmasta palkista.

Hakemisesta on tehtyä helppoa, koska hakemus täyttää perustiedot automaattisesti ja näin työnhakija voi hakea useaa eri työpaikkaa joutumatta täyttämään joka kerta perustietojaan uudelleen. On kumminkin hyvä varmistaa, että Facebook-profiilisi tiedot ovat oikein ja ajan tasalla, jotta hakemusten laatu ei kärsi.

Facebook Työpaikat-sivu

Facebook Työpaikat-sivulta voi etsiä avoinna olevia työpaikkoja eri kriteereillä. Kriteereinä ovat sijainti, työtehtävän tyyppi ja sen toimiala. Voit etsiä avoimia työpaikkoja myös yrityksen nimellä.

Facebook Työpaikkaan hakeminen

Kun olet löytänyt haluamasi työpaikan, niin voit siirtyä hakemuksen tekoon klikkaamalla ”Hae nyt” nappia. Esiin tulee esitäytetty hakemus, jossa on ammatillisia tietoja sinun Facebook-profiilistasi, kuten aiemmat työpaikkasi ja/tai koulutuksesi. Voit muokata näitä tietoja vielä ennen lähettämistä.

Hakemus on yksinkertainen eli siihen tulee perustiedot sinusta (nimi, puhelinnumero, paikkakunta ja sähköposti), sinun aiempi työkokemuksesi ja koulutuksesi. Hakemuksen voi lähettää näiden tietojen jälkeen, jos yritys ei ole erikseen lisännyt kysymyksiä vastattavaksi. Jos kysymyksiä on, niin niihin pitää vastata, koska ne ovat pakollisia. Se on myös hyvä asia, koska riippuen kysymyksistä voit kertoa itsestäsi enemmän rekrytoijalle ja näin erottautua muista hakijoista paremmin. Vastaukset voivat olla maksimissaan 500 merkkiä pitkiä. Lähetettyäsi hakemuksen voit jäädä odottamaan yrityksen yhteydenottoa. Hakemus saapuu Messenger-viestinä työpaikkailmoituksen tehneelle yritykselle.

Facebook Työpaikkailmoituksen tekeminen

Työpaikkailmoitukseen kirjataan perustietoja, kuten tehtävänimike, työpaikan sijainti, palkka (tunnissa, päivässä, viikossa, kuukaudessa tai vuodessa) ja työn tyyppi (kokopäiväinen, osa-aikainen, harjoittelu, vapaaehtoinen tai urakka).

Perustietojen lisäksi työpaikkailmoituksessa on työn kuvaus, jossa voidaan tarkemmin kertoa työhön liittyvistä tehtävistä ja vaatimuksista. Hakemukseen voi lisätä myös erilaisia kysymyksiä (avoin kysymys, Kyllä/Ei-kysymys ja monivalintakysymys), joihin työnhakija vastaa hakemusta tehdessään. Kysymyksiä voi olla maksimissaan kolme ja kysymykset voivat olla 200-merkkiä pitkiä.

Ilmoitukseen voi myös lisätä kuvan. Kuva voi olla lähes minkälainen tahansa, mutta olisi hyvä, jos kuva kertoisi jotain itse työstä tai yrityksestä. Kuvan pitää olla vähintään 400px leveä ja 208px korkea. Jos olet aiemmin tehnyt ja muokannut kuvista Facebook linkkikuvia (1200×627), niin ne sopivat oikein hyvin myös työpaikkailmoitukseen.

Lopuksi voit lisätä sähköpostiosoitteen, johon työnhakijoiden hakemukset saapuvat. Sähköpostia ei ole pakko lisätä, mutta sen avulla saat heti ilmoituksen, kun joku on tehnyt hakemuksen työpaikkailmoitukseesi.

Kun kokonaisuus näyttää hyvältä, niin voit julkaista työpaikan eli lähettää työpaikkailmoituksen Facebookin tarkistettavaksi. Jos ilmoitus noudattaa Facebookin sääntöjä, kuten työpaikkakäytäntöä ja syrjinnän vastaista käytäntöä, niin ilmoitus julkaistaan. Jos ilmoituksessa on moitittavaa, niin Facebook ilmoittaa siitä ja pyytää muokkaamaan ilmoitusta. Työpaikkailmoitus on voimassa 30 päivän ajan, jonka jälkeen sen voi uudistaa, jos sopivaa tekijää ei ole löytynyt.

Facebook Työpaikkailmoituksen mainonta

Kun olet julkaissut työpaikkailmoituksen, niin voit halutessasi mainostaa sitä ja näin tavoittaa enemmän ihmisiä. Mainonnan voit kohdistaa sijainnin ja kohderyhmän mukaan, jolloin Facebook näyttää mainosta vain kohdistetuille ihmisille.

Kohdentamisen jälkeen määrität mainoksen budjetin ja keston. Facebook kertoo arvioitaan mainonnan kattavuudesta eri budjettimäärillä ja keston mukaan kertoo päivittäiset kustannukset.

Facebook hakemuksen käsittely

Hakemukset kerääntyvät työpaikkailmoituksen tehneen ”Työpaikkahakemukset”- osioon, jossa hakemukset ovat selattavissa työpaikkakohtaisesti. Rekrytoija lukee hakemukset, käsittelee ne ja ottaa yhteyttä.

Ilmoitus uudesta hakemuksesta saapuu viestinä Facebookin Messengerin kautta yritykselle. Rekrytoija lukee hakemuksen, jossa hän näkee hakijan täyttämät tiedot ja vastaukset kysymyksiin. Rekrytoija voi ottaa yhteyttä hakijaan seuraavilla tavoilla: Messengerin kautta viestillä, lähettämällä sähköpostia, soittamalla tai sitten lähettämällä haastattelukutsun.

Yksittäisen hakemuksen tilannetta voi päivitellä, jotta tiedetään, onko hakemus käsitelty ja missä vaiheessa hakuprosessia se on. Valittavana on seuraavat vaihtoehdot: yhteyttä otettu, haastattelu sovittu, haastateltu, palkattu ja hylätty.

Tässä Facebook Työpaikka ominaisuudet nopeasti läpikäytynä. Kuten kuvista voi päätellä, niin meidän työpaikkoja löytyy myös Facebookin Työpaikka-osiosta.

Kirjoittaja Sami Kyngäs

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Vietätkö sinä tänään unelmien työpäivää?

    Tänään 5.10. vietetään Suomessa toista kertaa valtakunnallista Unelmien työpäivää, jota ovat yhdessä rakentaneet Yksi elämä -verkosto ja Work goes happy -työhyvinvointiverkosto. Unelmien työpäivän tarkoitus on nostaa esiin pieniä ja suuria tekoja, joiden avulla työpaikoilla ja työyhteisöissä voidaan kehittää omaa arkea. On kaikkien etu, että töissä voidaan hyvin ja työelämä muuttuu yhä parempaan suuntaan! Mikä voisikaan syksyisenä perjantaina olla parempi keskustelun…

    Lue lisää
  • Työelämä Lomalta paluu – 5 vinkkiä, joilla selätät bluesin

    Herätyskello pärähti soimaan ja edellinen ilta venyi, koska elimistö oli vielä täysin loma-aikataulussa. Töihinpaluu tuo monille karkean bluesin heinä-elokuun taitteessa. Kerromme tässä artikkelissa, kuinka lomalta paluu onnistuu sujuvasti ja miten pahimman ahdituksen saa selätettyä! Kuten aina, kesäloma salli meistä monelle rentouttavan palautumisen ja jätti jälkeensä ihania muistoja. Paluu töihin voi tuntua yllättävänkin hämmentävältä ja asennoituminen työtouhuun vieraalta – etenkin, jos…

    Lue lisää
  • Työelämä Matte Plays -YouTubekanavalla hakkeroidaan ja asennetaan tarkoituksella tietokoneelle haittaohjelmia – miten Youtubessa erottuu massasta?

    YouTubella on yli 2 miljardia käyttäjää ja videoita katsellaan yli miljardi tuntia päivittäin. Massasta erottuminen on koko ajan vaikeampaa kasvavassa sisällöntuottajien joukossa. Tässä artikkelissa esittelemme 23-vuotiaan Maten, joka löysi oman juttunsa ja teki Matte Plays -kanavastaan itselleen ammatin. Videolla sohvalla istuvat vierekkäin reipas nuori mies ja vaaleatukkainen nuori nainen. He kertovat aikovansa kohta asentaa tietokoneelle haittaohjelmia kokeillakseen, mitä tapahtuu. Välillä…

    Lue lisää