Yrittäjyyskoulu

Aina kannattaa yrittää

Miten kirjoitetaan toimiva työpaikkailmoitus?

tyopaikkailmoitus

Uuden työntekijän palkkaaminen on usein haastavaa. Kun olet päättänyt laittaa paikan julkiseen hakuun, on sinun varmistuttava, että juuri oikeat ihmiset löytävät sen. Työpaikkailmoituksella on suuri merkitys sillä, se vaikuttaa kaikkein eniten työnhakijoiden laatuun.

Alla on listattuna kahdeksan vinkkiä paremman rekryilmoituksen kirjoittamiseen, jotta houkuttelet sopivimmat tyypit hakemaan.

1. Kirjoita suoraan oikealle hakijalle

Etsitkö työntekijää, joka on vasta aloittamassa alalla vai haluatko tavoittaa sen huippuluokan ammattilaisen, joka ei aktiivisesti edes etsi töitä? Ensimmäinen asia ennen rekryilmoituksen kirjoittamista onkin selvittää, mitä oikein etsit. Monelle tämä saattaa kuulostaa itsestään selvältä – kaikkihan haluavat sen parhaimman työntekijän juuri tähän työpaikkaan. Monesti vain käy niin, että kun kohderyhmänä on kaikki, ei kukaan kiinnostu. Kohdista siis ilmoituksesi oikein.

Toistetaan vielä kerran: Kirjoita hakemus sille ihmiselle jonka oikeasti haluat tavoittaa. Sinun ei tarvitse pelätä, että karkoitat vääränlaiset hakijat. Se on vain hyvä asia.

2. Sanoilla on monia merkityksiä

Kun kirjoitat, että hakijalta vaaditaan tiettyä osaamista ja viiden vuoden kokemusta, ilmoituksen lukija myös ajattelee, ettei vähempi käy. Joissain tapauksissa tietenkin vaatimukset aivan oikeasti ovatkin vaatimuksia.

Kannattaa kuitenkin miettiä, onko tehtävän kannalta tärkeää, että palkattavalla työntekijällä on juuri oikea määrä vuosia takana ja tismalleen samanlaisista tehtävistä. Onko tietyt taidot pakko olla jo valmiina, vai voitaisiinko niihin opastaa, jos oikeantyyppistä osaamista löytyy muuten? Ota myös huomioon, että pitkän alan ammattilainen ei välttämättä haluakaan työpaikkaa, joka on tismalleen sama kuin edellinen, eikä siten tarjoa uusia haasteita. Kun korvaat sanan ”vaaditaan” sanalla ”toivotaan”, voit rohkaista useampaa hakemaan paikkaa.

Haluatko työntekijän joka osaa jo kaiken, vai etsitkö motivoitunutta ja oppimishaluista tekijää? Kirjoita työpaikkailmoitus tavoittedesi mukaiseksi.

3. Mielenkiintoinen otsikko

Aloilla, joissa on paljon aukinaisia työpaikkoja, heittäydytään usein luoviksi työpaikan nimikkeen kanssa. Tietenkin on tärkeää kiinnittää hakijan huomio, sillä otsikko on se syy, miksi ilmoitus klikataan auki.

Hyvä työnimike on sellainen, joka kertoo rehellisesti, mistä työssä on kyse. Usein myös työpaikkoja etsitään tehtävänimikkeen mukaan, jolloin liian omaperäinen ilmoitus jää haun ulkopuolelle. Kannattaa selailla oman alan työpaikkailmoituksia ja miettiä, minkälainen otsikko saisi sinut klikkaamaan juuri kyseisen ilmoituksen auki.

Erityisesti myyntitöitä piilotellaan loputtomasti erilaisten nimikkeiden taakse. On Key Account Managereita, Customer Succes Creatoreita, Outbound Lead Collectoreita, Customer Dialog Starttereita ja ties mitä. Mitäpä jos ihan rehellisesti kertoisit, että etsitään myyjää?

4. Yrityksen esittely

Työpaikkailmoituksessa tavallisesti esitellään työntekijöitä hakeva yritys. Nykyaikana kuitenkin suurin osa etsii yrityksestä tietoa muualtakin ennen paikan hakemista. Älä siis vain leikkaa-liimaa yrityksen kuvausta nettisivuiltanne, vaan esittele yritys ennemminkin avoinna olevan työpaikan kautta. Yrityksen esittely kannattaa pitää maltillisen mittaisena, jotta se ei vie suurinta osaa työpaikkailmoituksen tilasta.

Tämä on myös erinoimainen paikka luoda työnantajamielikuvaa. Kerro rohkeasti, millaista teillä on tehdä töitä. Millainen ilmapiiri töissä on, tarjotaanko oheisaktiviteetteja jne.

5. Työtehtävät

Kerro rehellisesti työtehtävistä, jotka ovat uuden työntekijän vastuulla. Jos etsit kokeneempaa työntekijää, kerro myös konkreettisesti työn tavoitteista isommassa mittakaavassa. Jokaista pientä työtehtävää ei tarvitse listata, jos niitä on paljon. Varo myös kirjoittamasta kymmenen kohdan listaa siitä, mitä odotat hakijalta työtehtäviin liittyen, vaan sen sijaan valitse muutama kaikkein tärkein asia.

Markkinointialan töissä edellytetään usein hyviä taitoja kuvankäsittelystä, videoiden tuottamisesta, some-kanavista, verkkosivujen päivittämisestä jne. Jos 90% työstä on kuitenkin vaikkapa sisällöntuotantoa, ei jokaista osaamisaluetta kannata lista erikseen.

6. Henkilöstöedut ja uramahdollisuudet

Välillä näkee työpaikkailmoituksia, joissa muistetaan kyllä kertoa, mitä hakijalta odotetaan, mutta ei mainita sanallakaan sitä, mitä hakijalle tarjotaan. Onnistunut työsuhde on sellainen, jossa molemmat osapuolet tuntevat saavansa lisäarvoa toisistaan. Muista siis kertoa vaatimuslistasi lisäksi mahdollisista henkilöstöeduista ja yrityksesi uramahdollisuuksista. Palkkahaarukankin mainitseminen jo ilmoituksessa herättää usein lisämielenkiintoa hakijoissa. Mieti siis, mitä sinun yritykselläsi on tarjottavaa tälle etsimällesi huippuhakijalle, mitä kilpailijoilla ei ole.

Monilla aloilla on huutava pula työntekijöistä. Silloin työpaikka pitää oikeasti myydä tekijälle. Mieti millaisen työntekijän haluat, mikä häntä kiinnostaa ja nosta nämä asiat esille työhakemuksessa.

7. Tiedot työsuhteesta ja hausta

Kun työpaikkailmoituksesi on luettu loppuun, tietääkö hakija, mitä hänen on tehtävä seuraavaksi? Vaikka ilmoituksen portaalissa olisi erillinen kohta yhteystiedoille, kerro myös tekstissä, kuinka haluat hänen ottavan yhteyttä. Jos haluat hakemuksen lisäksi jotain liitteitä, muista mainita siitä. Lisäksi kerro, mistä hän voi saada lisätietoa yrityksestäsi ja avoimesta työpaikasta.

Jos ilmoituksen yhteydessä on puhelinnumero, kerro myös mihin aikaan tähän numeroon kannattaa soittaa avointa työpaikkaa koskevissa asioissa.

8. Ilmoituksen tyyli ja kieli

Työpaikkailmoituksen tyylin tulisi kuvata yritystäsi ja hakemaasi työntekijää. Ilmoituksessa voit käyttää elävääkin kieltä, jos se vastaa yrityksesi luonnetta. Varo kuitenkin viljelemästä ympäripyöreitä latteuksia, joista jää lukijalle ainoastaan hämmentynyt olo.

Jos etsit työhön henkilöitä, joilla ei välttämättä ole vielä pitkää uraa takana alalta, kiinnitä erityistä huomiota sanavalintoihin. Oman alan sanasto saattaa olla sinulle itsestään selvää, mutta uudelle tulokkaalle välttämättä ei. Jos taas etsit jo pidempään alalla ollutta työntekijää, ei ole mitään syytä vääntää jokaista asiaa rautalangasta.

Ennen työpaikkailmoituksen julkaisemista anna se esimerkiksi kollegallesi luettavaksi. Samassa yrityksessä työskentelevä osaa kyllä sanoa, vastaako hakemuksen kuva todellisuutta. Myös kirjoitusvirheitä vilisevä teksti syö koko yrityksen uskottavuutta.

Muita artikkeleita aiheesta Ura:

  • Ura Näin luot selkeän tarjouksen ja hankit lisää asiakkaita!

    Jos haluat hankkia uusia asiakkaita, sinun pitää luultavasti lähettää potentiaalisille asiakkaille tarjouksia. Hyvin laadittu ja selkeä tarjous parantaa mahdollisuuksiasi saada kyseinen työsuorite, joten älä missään nimessä tee tarjousta vasemmalla kädellä. Me olemme huomanneet moneen kertaan toimistollamme, että myyjät lähettävät todella sekavia tarjouksia. Hyvin monet media-alan yritykset yrittävät myydä meille erilaisia kampanjoita, mutta jo pelkästään huonosti laaditun tarjouksen perusteella moni näistä…

    Lue lisää
  • Ura Etkö osaa kirjoittaa täydellistä työhakemusta?

    Rekrytointiin ja työn hakemiseen liittyvillä verkkosivustoilla kerrotaan vinkkejä täydellisen työhakemuksen tekemiseen. Sinun tulisi olla persoonallinen ja mielenkiintoinen ja dynaaminen ja helpostilähestyttävä ja vaikka mitä muuta. Lisäksi olet toki rakentanut tunnetun henkilöbrändin ja toiminut työntekijälähettiläänä? Ilman täydellistä työhakemusta, et voi koskaan saada töitä mistään. Asiantuntijana näissä artikkeleissa käytetään yleensä Googlen tai Facebookin henkilöstöjohtajaa, joka jakaa huippuvinkkejä. Hyvä hakemus on tietysti parempi…

    Lue lisää
  • Ura Hinnoittelun jalo taito: Hinnoitteletko itsesi ulos pelistä?

    Hinnoittelu ei ole helppoa. Mielessä pyörivät kysymykset, kuten paljonko kehtaan pyytää ja millä hinnalla nostan itseni sohvalta. Kuten moni muukin, myös sinä olet varmasti joskus miettinyt oman työsi hinnoittelua. Ihmiset voivat netin avulla tehdä varsin helposti hintavertailua ja sen vuoksi kuluttajat ovat hintatietoisempia kuin ennen. Voiko halpa olla hyvää? Freelancerit ja muut omaa työtään tarjoavat asiantuntijat voivat tuskailla oman hintalapun…

    Lue lisää