Myyjä Kari Tuohimaa: ”Usko itseesi ja päätöksiisi, joita olet huolella pohtinut.”

kari-tuohimaa-myyja

Jyväskyläläinen kevytyrittäjämme Kari kertoo olleensa hyvin myyntihenkinen lapsuudestaan saakka, ja hänen urapolulleen on mahtunut paljon kohtaamisia, tarinoita ja naurua. ”Olen joskus miettinyt, että voisin kirjoittaa kirjankin kokemuksistani!”

Kari vannoo itsensä työllistämisessä perusteellisuuden ja hyvän valmistautumisen nimeen. Hänen luottamuksensa omaan osaamiseensa ja tietotaitoonsa ei hellittänyt koronatilanteen keskelläkään, ja kovalla työllä olikin erinomaiset tulokset.

Myyjän toimintaansa Kari aloitteli niinkin varhain kuin 10-vuotiaana. Tällöin hän pyysi merestä siikoja ja kävi myymässä niitä ovelta ovelle, ja bisnestoiminta kukoisti.

– Hiukan vanhempana tein myös asiapojan hommia vieden pyörällä asiakkaille ostoksia suoraan heidän koteihinsa. Joulun alla ostin myös kaupasta joulukortteja, ja myin niitä sitten ovelta ovelle kaksinkertaisella hinnalla.

Kari on rakentanut uraansa intohimoaan noudattaen: hän kävi kauppaopiston, jonka jälkeen suoritti erilaisia täydentäviä koulutuksia ja lopulta yrittäjän tutkinnon. Nykyisin hän myy kevytyrittäjänä takkoja rautakaupoille sekä kuluttajille, joihin kuuluu varsinkin uudisrakentajia ja omakotitaloremontoijia.

Työtä hän tekee pääasiassa maanantaista perjantaihin kello 9–18 välillä, mutta on monien kevytyrittäjien tavoin valmis joustamaan hieman aikataulun suhteen. Työ on liikkuvaa, ja Kari vierailee asiakkaiden kodeissa ja vapaa-ajan asunnoilla tehden konsultointia heidän tulisijoihinsa liittyen.

– Teen satunnaisesti töitä lauantaisinkin. Kartoitan asiakkaan tarpeita ja opastan tulisijan valinnassa. Perehdyn päivittäin myös pieniin rakennusteknisiin yksityiskohtiin, ja vastan asiakkaiden kysymyksiin niihin liittyen. Tärkeimpänä toimenani on tarjousten tekeminen asiakkaille heidän toivomiensa kokonaisuuksien mukaisesti. Teen myös tilauksia ja asiakkaiden jälkihoitoa.

Kari Tuohimaa 2

Eniten Karia inspiroi työssään asiakkaiden kohtaaminen ja auttaminen sekä oikean tuotteen myynti asiakkaan huolellisen tarvekartoituksen tuloksena. Näiden lisäksi hän kokee uuden oppimisen alasta hyvin motivoivana.

– Koulutusta tältä alalta on hyvin tarjolla, ja se on palkitsevaa. Tavoitteenani on tehdä parempaa asiakaspalvelua ja kehittää itseäni ihmistuntijana ja asiakaspalvelijana entisestään.

Hyvinvointi ja työn ja vapaa-ajan tasapaino ovat nekin tärkeitä Karille. Kevytyrittäjänä näiden ylläpitäminen on hänen mukaansa onnistunut hyvin; tämä onkin pääsyy, miksi hän päätyi valitsemaan sen muiden yritysmuotojen sijaan.

– Vaivattomuus on tässä pääsana. Haastavaa työssäni toki on, että liikevaihdosta puhuttaessa aloitan joka kuukausi nollasta. Ei se kuitenkaan minulle mitenkään raskasta ole; olen onnistunut hyvin ja ollut tyytyväinen toimintaani. Kaiken kaikkiaan minusta tuntuu, että valitsemani yrittäjän tie on minulle hyvä ja suopea.

"Hyvä suunnittelu kantaa pitkälle"

Kevytyrittäjyystoiminnan aloittaminen ei jännittänyt Karia erityisen paljon siksi, että hän luotti taitoihinsa, pohti mahdollisuuksiaan ja punnitsi eri vaihtoehtoja. Hän muistelee ensimmäisen toimeksiantonsa onnistuneen hienosti juuri perusteellisen valmistautumisen ansiosta.

– Tyypilliseen tyyliini tein taustatyötä ja selvittelin toimeksiantajani asioita. Tein hänelle myös perusteellisen presentaation itsestäni, otin häneen sen pohjalta yhteyttä ja menin esittäytymään hänelle.

– Halusin luoda itsestäni konkreettisen kuvan ihmisenä ja persoonana: kerroin toimeksiantajalle itsestäni, koulutuksestani kokemuksestani. Hänelle toi lisäarvoa se, että uskoin onnistumiseeni työssä, näin paljon vaivaa ja huolehdin hyvin asiakaspalvelusta.

Itseen uskominen ja asiakaspalveluun sekä jälkimarkkinointiin panostaminen auttoivat Karia menestymään myös kevään korona-aallon velloessa. Päinvastoin kuin monilla, hänen liiketoimintansa jopa kasvoi tänä aikana; sen Kari totesi johtuvan siitä, että ihmiset vetäytyivät koteihinsa ja kesämökeilleen, joiden kuntoon ja viihtyvyyteen he sitten innostuivat panostamaan.

– Koronapaossa olevilta alkoi tulla soittoja, että mökin takka näyttää niin rumalta tai vetää huonosti, että tilalle on vaihdettava uusi. Asiakaskuntaa tuli myös sellaisissa 1970- ja 1980-luvulla rakennetuissa taloissa asuvista. Ihmiset saivat myös rahaa pitämättömistä lomista, ja moni halusi investoida tulonsa uuteen tulisijaan.

Tuli takassa

– Emme voi alkaa nykyisessäkään tilanteessa pelätä liikaa; mennään vain tilanteen mukaan, ja pyritään toiminaan siinä mahdollisimman hyvin!

Yrittäjien ja muiden itsensä työllistäjien tulevaisuuden Kari näkee valoisana, joskin hän huomauttaa, että heidän on oltava valmiita tekemään korjausliikkeitä liikeideoihinsa. Jotta yrittäjien toiminta voisi jatkua, olisi tärkeää miettiä muutoksia, uusia toimintatapoja ja palvelumuotoja – sekä tietysti uskoa itseensä.

– Uskon, että nämä ajat tuovat paljon myös uusia yrittäjiä tähän maahan – varsinkin mikro- ja pk-yrittäjiä. Uusia liikeideoita syntyy ja innovatiivisuus pääsee esille, ja tämähän johtaa monesti yrittämisen tielle.

Muille itsensä työllistämisestä kiinnostuneille Kari neuvoo suunnitelmallisuutta, mikä häntäkin on auttanut toiminnassa. Vaikka taloudellinen onnistuminen aluksi askarrutti häntä kevytyrittäjyyttä aloitellessa, alkoivat asiat liiketoimintasuunnitelmaa laatiessa loksahdella paikoilleen.

– Liikeideaa kannattaa miettiä huolellisesti, samoin liiketoimintasuunnitelmaa, ja eteenpäin mennessä vain noudattaa sitä. Esimerkiksi kevytyrittäjyyttä aloitellessa tulisi selvitellä myös taloudelliset taustat ja kaikki, mitä siihen kuuluu; tällä turvaa oman selustansa.

– Uskokaa ehdottomasti itseenne ja päätöksiinne, joita olette pohtineet monelta kantilta! Johdonmukainen ja tarkoin mietitty, nimenomaan itselle sopiva koulutus kannattaa myös; siihenhän voi liittyä paljon muutakin kuin vain koulun penkillä istumista.

Karin tarina on osa UKKO.fi:n Patsas rohkeudelle-kampanjaa. Kampanjan tarkoituksena on nostaa esille itsenäisiä yrittäjiä, joita ilman Suomi ei pyörisi. Osallistu keskusteluun itsenäisen yrittämisen mahdollisuuksista ja haasteista Twitterissä tunnisteilla #rohkeusyrittää #näeuusityö #teesitämitärakastat.

Lue lisää kampanjasta: ukko.fi/rohkeus
Lue lisää kevytyrittäjyydestä: ukko.fi/kevytyrittajyys

Milla-Maria Karvinen

Milla on kynäniekka ja esteetikko, joka innostuu uuden oppimisesta ja näyttävästä sisältömarkkinoinnista. Tuottamallaan sisällöllä hän haluaa inspiroida ihmisiä löytämään sen oman juttunsa ja hyödyntämään kykyjään työelämässä.

Muita artikkeleita aiheesta Yrittäjätarinat:

  • Yrittäjätarinat Annina kipuili yrityksensä keulakuvana olemista, mutta sitten uskaltamisesta seurasi tuhansien kiitosten vyöry

    Menestynyt nurmijärveläinen kynttiläyrittäjä Annina Rosenström piiloutui vuosien ajan tuotteidensa taakse, kunnes hän päätti ettei anna pelon sanella tekemisiään. Matka tähän pisteeseen oli pitkä. Annina Rosenström, 37, painoi nappulaa ja julkaisi kuvan itsestään Candle Light Story -yrityksensä Instagram-tilille. Kuvassa Rosenström kävelee hymyillen puhtaiden hankien reunustamaa kävelytietä ja pitelee tunikansa reunoista kiinni. Vaaleilla kutreilla istuu näyttävä kukkaseppele, valkoisia kerberoita ja vaaleanpunaisia ruusuja.…

    Lue lisää
  • Yrittäjätarinat Kati Kaarila nauttii esiintymisestä ja rooliin heittäytymisestä

    Kuvaaja: Julia Borodina Kevytyrittäjämme Kati toteuttaa päivätyönsä ohella intohimojaan mallin, laulajan ja TV- ja elokuva-avustajan töissä. Hän tsemppaa muitakin kevytyrittäjyydestä haaveilevia toteuttamaan rohkeasti unelmiaan, ja kehottaa kaikkia suosimaan näinä aikoina kotimaista viihdeteollisuutta. Olen Kati Kaarila, helsinkiläinen asiakaskokemusjohtaja. Kevytyrittäjäksi ryhdyin, koska halusin löytää helpon tavan laskuttaa silloin tällöin satunnaisista töistäni, jotka eivät välttämättä mene mallitoimiston kautta. Helsingin lisäksi voin työskennellä muuallakin;…

    Lue lisää
  • Yrittäjätarinat Noora irtisanoutui työstään – alkoi tietokirjailijaksi ja kevytyrittäjäksi

    Kuka olet? Olen Noora, nelikymppinen kevytyrittäjä, sisällöntuotannon sekatyöläinen, toimittaja, copywriter, tietokirjailija, somenörtti ja viestintäspesialisti markkinointiviestintätoimisto Supersonilla. Mitä teet? Suunnittelen ja toteutan markkinointiviestintää ja kirjoitan lehtiin juttuja. Huhtikuussa ilmestyy ensimmäinen tietokirjani. Miten päädyit kevytyrittäjäksi? Minuun iski viime vuonna jonkinlainen neljänkympinkriisi. Kyseenalaistin kaiken tekemiseni ja pohdin paljon sitä, mitä haluan elämältä. Kun sain kesällä kustannussopimuksen, irtisanouduin työstäni. Päivääkään en ole tätä ratkaisua…

    Lue lisää