Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Yrittäjänä pieni koko on etu

nainen_parturi_sakset-1024x648

Suomalaiset yrittäjät ovat sitkeää tekoa. Samaan aikaan, kun monet valittavat suuryritysten vallasta, pienyrittäjät ja kevytyrittäjät tekevät sitä mitä parhaiten osaavat. Tässä artikkelissa muutama syy siihen, miksi yrityksen pieni koko on hyvä asia.

Pienet ovat ketteriä

Pienet muutaman henkilön yritykset tai isensä työllistävät kevytyrittäjät ovat todella ketteriä. Suuret ja keskikoisetkin yritykset joutuvat kierrättämään ja hyväksyttämään uudet ajatukset ja päätökset lukuisten päälliköiden ja johtajien kautta ennen niiden käyttöönottamista. Päätöksenteko on siis byrokraattista ja paikoin hidastakin asioiden kulkiessa edestakaisin hierakkiatasojen yli.

Yksin toimiva itsensä työllistäjä voi tehdä muutoksia toimintaansa milloin tahansa sen ollessa tarpeellista. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaille on aina mahdollista tarjota juuri sitä palvelua, jota he haluavat saada. Suuremmilla yrityksillä on yleensä valmiiksi mietitty ja paketoitu palveluvalikoima, josta palveluita voidaan tarjota. Nämä palvelut eivät koskaan voi vastata kaikkien yrityksen asiakkaiden tarpeisiin. Kevytyrittäjä voi tarjota asiakkailleen aina räätälöityä tarjoomaa.

ketterä parkour

Nykyisen digitalisaation avulla onkin mahdollista tasoittaa isojen ja pienten yritysten mahdollisuuksia löytää ja tavoittaa erilaisia kohderyhmiä, jolloin myös erikokoisten yritysten asema ja voimasuhteet markkinoilla tasaantuvat. Digikypsyydeksi nimitetty tilanne antaa arvokkaan mahdollisuuden tasoittaa suurten ja pienten yritysten välistä kilpailua. Tämä tarkoittaa, että organisaatio sitoutuu teknologian käyttämiseen osana eri prosesseja ja parantaa suorituskykyään näillä edistyksellisillä työkaluilla.

Henkilökohtainen palvelu valttina

Suurissa yrityksissä myyjä on yleensä asiakkaan tärkein kontaktihenkilö. Myyjä ei kuitenkaan voi koskaan olla yhtä hyvä asiantuntija kuin työn suorittaja. Pahimmassa tapauksessa tästä seuraa niin sanotun rikkinäisen puhelimen efekti. Asiakas haluaa tilata jonkin palvelun, jonka myyjä käsittää väärin. Myyjä vie sanoman eteenpäin lopullisen työn tekijälle, joka ymmärtää tilatun palvelun vielä hieman omalla tavallaan. Loppujen lopuksi toivotun palvelun ja toteutetun palvelun ero on niin suuri, että asiakas pettyy pahasti.

Työn myyjän ja työn toteuttajan ollessa sama taho tällaista ei pääse käymään. Kevytyrittäjä on oman työnsä paras asiantuntija. Hän tietää, miten palvelu kannattaa toteuttaa ja osaa kertoa sen myös asiakkaalle. Kun viestintä asiakkaan ja työn suorittajan välillä toimii, saa asiakas juuri sen palvelun, minkä hän halusikin. Lisää vinkkejä henkilökohtaiseen asiakaspalveluun löydät aiemmasta kirjoituksestamme.

Omalla panoksella toiminta kehittyy

Pienessä yrityksessä ja itsensä työllistäjänä työskentelyssä on monia muitakin etuja. Työ on tällöin yleensä monipuolista, sillä se koostuu monista erilaisista työtehtävistä varsinaisen ydinosaamisen lisäksi. Omaa osaamista pitää myydä ja markkinoida ja työstä pitää kirjoittaa laskuja ja pitää huolta menoista ja tuloista. Toki jos paperityöt eivät miellytä, voi ne ulkoistaa joko laskutuspalvelulle tai kirjanpitäjälle.

Yrityksen tai liiketoiminnan kehittyminen ja kehittäminen on itsensä työllistäjän ja pienessä yrityksessä työskentelevän vastuulla mitä suuremassa määrin. Omalla panoksella voi vaikuttaa liiketoiminnan muuttumiseen suuntaan tai toiseen ja oman työpanoksen vaikutus on helposti nähtävissä osana kokonaisuutta.

nainen pitää kauppaa

Lue myös

Yritysmuodot vertailussa – Katso mikä yritysmuoto sopii sinulle parhaiten

Kevytyrittäjän ja yrittäjän velvollisuudet ja vastuut – mitä niihin kuuluu?

Yrityksen perustaminen vaihe vaiheelta – Muista nämä asiat!

Kirjoittaja: Piia Peiponen

Piia on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.

Muita artikkeleita aiheesta Yrittäjyys:

  • Yrittäjyys Ketään ei lähtökohtaisesti kiinnosta yrityksesi – vakuuta heidät!

    Asiakkaiden hurmaaminen ei käy äkkiä. Useilla yrityksellä on mennyt jopa vuosia, ennen kuin ne ovat saaneet asiakkaiden huomion ja luottamuksen. Hurmaaminen ei tapahdu myöskään itsestään, vaan yrittäjän on paiskittava töitä sen eteen. Heillä on kuitenkin käytössään runsaasti keinoja, joilla yleisön vakuuttaminen onnistuu. Luettelemme tässä muutamia! Karu totuus on, että lähtökohtaisesti yrityksesi ei kiinnosta ketään. Jos mieleesi on siis juolahtanut mahtava…

    Lue lisää
  • Yrittäjyys 5+4 kevytyrittäjän työvälinettä – joko hyödynnät näitä?

    Kevytyrittäjyys! Monelle jo vanha tuttu, toisille vielä uusi tuttavuus. Mitä kaikkea kevytyrittäjä tarvitsee aloittaakseen? Vastaus on yksinkertainen: kevytyrittäjyyden aloitukseen ei oikeastaan tarvita muuta kuin verokortti, henkilötunnus ja sähköpostiosoite. Liiketoiminnan pyörittäminen jatkuvana kuitenkin helpottuu, kun osaa hyödyntää kaikkia tarjolla olevia apuvälineitä. Vaikka kevytyrittäjyyden tunnuspiirteisiin kuuluukin itsenäinen työnteko ja yrittäjämäisyys, ei kevytyrittäjän tarvitse tehdä kaikkea itse. Byrokratian ja palkanmaksun hoitaa laskutuspalvelu ja…

    Lue lisää
  • Yrittäjyys Miltä tulevaisuus näyttää yrittäjille koronan jälkeen?

    Yrittäjät odottavat jo markkinoiden avautumista koronan hellittäessä. Tulevaisuus kiinnostaa, mutta yrittäjissä se herätti kasvaneessa määrin innokkuutta ja pelkoa, kertoo tuore kysely. Jos Sitran ennakointi- ja strategiajohtaja Katri Vataja saisi maistiaisia tulevaisuudesta, hän haluaisi jo nähdä, mitä koronasta todella opittiin. ”Tällä hetkellä mietin paljon sitä, että minkälaisia tulevaisuusloikkia ja edistysaskeleita organisaatioissa ja työelämässä otetaan. Kuinka paljon huomioidaan sitä, että mitä ollaan…

    Lue lisää