Yrittäjyyskoulu

Aina kannattaa yrittää

Piilotyöpaikat

piilotyopaikat

Piilotyöpaikat ovat työpaikkoja, joita ei ole varsinaisesti ilmoitettu missään. Arvioiden mukaan piilotyöpaikkojen osuus on jopa 70 – 80 % kaikista avoimista työpaikoista. Miten tällaisia työpaikkoja voi sitten hakea ja saada, jos niiden olemassaolosta ei edes tiedä?

Miksi työpaikkoja ei ilmoiteta?

Ensinnäkin usein voi olla, että varsinaista työpaikkaa ei ole avoinna. Saattaa olla, että yrityksessä on tekemätöntä työtä, joka kaipaisi tekijää. Tästä ei kuitenkaan olla päästy vielä siihen vaiheeseen, että tämän katsottaisiin olevan avoin työpaikka. Jos taas joku työntekijä osaa itsensä myydä tähän rakoon, voi työpaikka aueta.

Toisekseen avoin rekrytointiprosessi on usein pitkä ja monipolvinen. Yhteen paikkaan saattaa tulla satoja hakemuksia, joista pitäisi karsia paikkaan sopimattomat. Samaan aikaan taas juuri se työntekijä, jota yritys hakee, ei edes lue avoimia työpaikkailmoituksia.

Kolmanneksi yrityksen kiire palkata uusi työntekijä voi johtaa siihen, että tehtävään palkataan avoimen haun ulkopuolelta. Jos esimerkiksi yrityksen tärkeä työntekijä on siirtynyt muualle, täytyy tilalle saada nopeasti pätevä korvaaja. Nopein tapa tällöin uuden työntekijän palkkaamiseen on palkata sellainen, joka on jo jotenkin yritykselle tuttu.

Alla on koottuna muutamia vinkkejä piilotyöpaikkojen kaivamiseen.

  1. Muuta asennettasi työnhakuun

Jos kysytään, miten töitä haetaan, useimmat varmaankin vastaisivat, että mennään mol.fi-sivulle ja rajataan hakuun oman paikkakunnan työpaikat ja haetaan kaikkiin kiinnostaviin. Tämä tosiaan toimiikin joskus, mutta piilotyöpaikkojen kaivamiseen tarvitaan toisenlainen asenne. Ajattelusi tulisi lähteä ennemminkin siitä, että mitä tarjottavaa juuri sinulla on juuri tälle yritykselle. Itsensä markkinointi onkin sellainen taito, joka on opeteltava. Me suomalaiset olemme usein varsin vaatimattomia omien taitojemme korostamisessa. Tästä kuitenkin täytyy päästä yli, koska jos yritys ei tunne sinua entuudestaan, miten se voi tietää potentiaalistasi?

  1. Ole suoraan yhteydessä mielenkiintoisiin yrityksiin

Mieti työnhakuasi kahdelta kannalta: mitä osaan tehdä ja mitä haluan tehdä? Jälkimmäinen kysymys auttaa sinua löytämään yritykset, joissa varmaankin haluaisit tehdä töitä. Koska mielenkiintoiset yritykset harvoin lähestyvät sinua, jos eivät tiedä olemassaolostasi, on sinun tehtävä ensimmäinen liike:

Laadi avoin hakemus, jossa kerrot osaamisestasi ja kokemuksestasi. Usein avoimia hakemuksia otetaan vastaan yrityksen rekry-sivuilla, mutta voit lähettää sen suoraan myös sille henkilölle, kenen haluaisit olevan esimiehesi. Soita esimerkiksi seuraavalla viikolla hakemuksesi perään, jolloin osoitat ekstramotivaatiota. Useat yritykset säilyttävät avoimia hakemuksia, vaikka paikkaa ei ole juuri sillä hetkellä avoinna. Näitä saatetaan käydä läpi sitten myöhemmin ennen avoimen työpaikan ilmoittamista.

  1. Kerro, että etsit työtä

Useat piilotyöpaikat täytetään nimenomaan suhteiden avulla. Vaikka sinusta tuntuisi, ettei tuntemistasi ihmisistä ole mitään hyötyä työnhakusi kannalta, koskaan ei tiedä, mitä kautta seuraava työpaikkasi voi löytyä. Kun lähipiirisi tietää sinun etsivän työtä, saattavat he ajatella sinua, kun heidän työpaikallaan aukeaa sinulle sopiva pesti. Pelkkien tuttavien lisäksi kannattaa myös ylläpitää ammatillisia verkostoja. Usein töitä voi löytää siten, että esimerkiksi entinen työkaverisi muistaa sinun olleen hyvä työntekijä. Jos hän tietää sinun etsivän töitä samaan aikaan, kun hänen tietoonsa tulee avoin työpaikka, voi hän vinkata asiasta sinulle.

  1. Piilotyöpaikkojen kaivaminen saattaa vaatia salapoliisityötä

Vaikka varsinaisia työpaikkoja ei laitettaisikaan avoimeen hakuun, voit silti lukea mediasta rivien välistä avautuvista työpaikoista. Tällaisia voivat olla esimerkiksi uutiset yrityksen uusista projekteista tai toimipisteistä. Näihin tarvitaan aina lisää työvoimaa, joten voit ennakoida tämän tarpeen ottamalla yhteyttä kyseiseen yritykseen. Lisäksi yritysten laajentuessa tai fuusioituessa työtehtävät muuttavat muotoaan. Tähän väliin voi avautua sopiva ikkuna juuri sinun osaamisellesi.

  1. Hyödynnä sosiaalista mediaa

Tärkein sosiaalisen median kanava työnhakuun on LinkedIn. Useat työpaikat ilmoitetaan ainoastaan sen kautta. Se on myös hyvä kanava ammatillisten verkostojen ylläpitoon. LinkedInissä on luotava itselleen ajantasainen profiili, joka herättää mielenkiinnon potentiaalisissa rekrytoijissa. Sen tekemiseen kannattaa siis käyttää enemmän aikaa ja vaivaa kuin muiden sosiaalisten median tilien tekoon. Joistain työpaikoista saatetaan vinkata jopa Twitterissä! Tärkeää onkin siis olla monessa mukana ja pitää silmät ja korvat auki kaikkialla.

Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Muita artikkeleita aiheesta Ura:

  • Ura Työnhaku - Näillä ohjeilla saat unelmiesi työpaikan kolmessa viikossa

    Alkaako työnhaku alkuinnostuksen jälkeen turhauttaa? Älä enää kopioi samaa hakemusta uudestaan ja uudestaan, vaan löydä oma unelmatyöpaikkasi näillä vinkeillä. Konkreettiset ohjeemme johdattavat sinut ahdistuneesta työnhakijasta halutuksi kandidaatiksi! Työnhaku on aluksi jännittävää. On hauska kehua itseään ja muistella, miten erilaisia töitä vuosien aikana onkaan tultu tehtyä. Palata oman uran alkuun ja ensimmäisiin oikeisiin töihin. Listata vanhoja lehdenjakokeikkoja, puhelinmyyntiä ja mansikanpoimintaa. Parhaimmillaan…

    Lue lisää
  • Ura LinkedIn-profiili kuntoon – näin tuot osaamisesi esiin

    LinkedIn-profiili tarjoaa paljon mahdollisuuksia oman osaamisen markkinoimiseen, siksi profiilin tekemiseen kannattaakin käyttää kunnolla aikaa ja ajatusta. LinkedIn-algoritmit on suunniteltu niin, että palvelu ohjaa käyttäjiä profiileihin sitä useammin, mitä huolellisemmin profiili on täytetty. Jos haluat lisää asiakkaita tai tahdot saada paremman työpaikan, niin tämä kirjoitus on sinua varten. Saat palvelusta myös enemmän irti, kun tiedät, miten hioa oma profiili kuntoon. Ensivaikutelman luonnissa tärkeintä ovat nimi, kuva, titteli…

    Lue lisää
  • Ura Miten työntekijä valitsee työpaikkansa?

    Olemme nyt muutaman kuukauden pyörittäneet UKKO Workia ja päässeet testaamaan monia sellaisia asioita, jotka aikaisemmalla työuralla ovat jääneet mietityttämään. Olemme tavoittaneet mainonnalla satoja tuhansia suomalaisia ja haastatelleet satoja työnhakijoita. Olemme pitäneet kirjaa kaikista huomioistamme, jotta voisimme jatkossa toimia yhä paremmin. Esimerkiksi työnhakijoiden etsimisessä olemme testanneet, minkälaisilla viesteillä, kuvilla ja sisällöillä saamme työnhakijat kiinnostumaan tarjotusta työpaikasta. Kuten aikaisemmissa kirjoituksissa olemme tuoneet…

    Lue lisää