Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Piilotyöpaikat

missa-piilotyopaikka

Piilotyöpaikat ovat työpaikkoja, joita ei ole varsinaisesti ilmoitettu missään. Arvioiden mukaan piilotyöpaikkojen osuus on jopa 70 – 80 % kaikista avoimista työpaikoista. Miten tällaisia työpaikkoja voi sitten hakea ja saada, jos niiden olemassaolosta ei edes tiedä?

Miksi työpaikkoja ei ilmoiteta?

Ensinnäkin usein voi olla, että varsinaista työpaikkaa ei ole avoinna. Saattaa olla, että yrityksessä on tekemätöntä työtä, joka kaipaisi tekijää. Tästä ei kuitenkaan olla päästy vielä siihen vaiheeseen, että tämän katsottaisiin olevan avoin työpaikka. Jos taas joku työntekijä osaa itsensä myydä tähän rakoon, voi työpaikka aueta.

Toisekseen avoin rekrytointiprosessi on usein pitkä ja monipolvinen. Yhteen paikkaan saattaa tulla satoja hakemuksia, joista pitäisi karsia paikkaan sopimattomat. Samaan aikaan taas juuri se työntekijä, jota yritys hakee, ei edes lue avoimia työpaikkailmoituksia.

Kolmanneksi yrityksen kiire palkata uusi työntekijä voi johtaa siihen, että tehtävään palkataan avoimen haun ulkopuolelta. Jos esimerkiksi yrityksen tärkeä työntekijä on siirtynyt muualle, täytyy tilalle saada nopeasti pätevä korvaaja. Nopein tapa tällöin uuden työntekijän palkkaamiseen on palkata sellainen, joka on jo jotenkin yritykselle tuttu.

Alla on koottuna muutamia vinkkejä piilotyöpaikkojen kaivamiseen.

  1. Muuta asennettasi työnhakuun

Jos kysytään, miten töitä haetaan, useimmat varmaankin vastaisivat, että mennään mol.fi-sivulle ja rajataan hakuun oman paikkakunnan työpaikat ja haetaan kaikkiin kiinnostaviin. Tämä tosiaan toimiikin joskus, mutta piilotyöpaikkojen kaivamiseen tarvitaan toisenlainen asenne. Ajattelusi tulisi lähteä ennemminkin siitä, että mitä tarjottavaa juuri sinulla on juuri tälle yritykselle. Itsensä markkinointi onkin sellainen taito, joka on opeteltava. Me suomalaiset olemme usein varsin vaatimattomia omien taitojemme korostamisessa. Tästä kuitenkin täytyy päästä yli, koska jos yritys ei tunne sinua entuudestaan, miten se voi tietää potentiaalistasi?

Muuta asennettasi

  1. Ole suoraan yhteydessä mielenkiintoisiin yrityksiin

Mieti työnhakuasi kahdelta kannalta: mitä osaan tehdä ja mitä haluan tehdä? Jälkimmäinen kysymys auttaa sinua löytämään yritykset, joissa varmaankin haluaisit tehdä töitä. Koska mielenkiintoiset yritykset harvoin lähestyvät sinua, jos eivät tiedä olemassaolostasi, on sinun tehtävä ensimmäinen liike:

Laadi avoin hakemus, jossa kerrot osaamisestasi ja kokemuksestasi. Usein avoimia hakemuksia otetaan vastaan yrityksen rekry-sivuilla, mutta voit lähettää sen suoraan myös sille henkilölle, kenen haluaisit olevan esimiehesi. Soita esimerkiksi seuraavalla viikolla hakemuksesi perään, jolloin osoitat ekstramotivaatiota. Useat yritykset säilyttävät avoimia hakemuksia, vaikka paikkaa ei ole juuri sillä hetkellä avoinna. Näitä saatetaan käydä läpi sitten myöhemmin ennen avoimen työpaikan ilmoittamista.

  1. Kerro, että etsit työtä

Useat piilotyöpaikat täytetään nimenomaan suhteiden avulla. Vaikka sinusta tuntuisi, ettei tuntemistasi ihmisistä ole mitään hyötyä työnhakusi kannalta, koskaan ei tiedä, mitä kautta seuraava työpaikkasi voi löytyä. Kun lähipiirisi tietää sinun etsivän työtä, saattavat he ajatella sinua, kun heidän työpaikallaan aukeaa sinulle sopiva pesti. Pelkkien tuttavien lisäksi kannattaa myös ylläpitää ammatillisia verkostoja. Usein töitä voi löytää siten, että esimerkiksi entinen työkaverisi muistaa sinun olleen hyvä työntekijä. Jos hän tietää sinun etsivän töitä samaan aikaan, kun hänen tietoonsa tulee avoin työpaikka, voi hän vinkata asiasta sinulle.

  1. Piilotyöpaikkojen kaivaminen saattaa vaatia salapoliisityötä

Vaikka varsinaisia työpaikkoja ei laitettaisikaan avoimeen hakuun, voit silti lukea mediasta rivien välistä avautuvista työpaikoista. Tällaisia voivat olla esimerkiksi uutiset yrityksen uusista projekteista tai toimipisteistä. Näihin tarvitaan aina lisää työvoimaa, joten voit ennakoida tämän tarpeen ottamalla yhteyttä kyseiseen yritykseen. Lisäksi yritysten laajentuessa tai fuusioituessa työtehtävät muuttavat muotoaan. Tähän väliin voi avautua sopiva ikkuna juuri sinun osaamisellesi.

  1. Hyödynnä sosiaalista mediaa

Tärkein sosiaalisen median kanava työnhakuun on LinkedIn. Useat työpaikat ilmoitetaan ainoastaan sen kautta. Se on myös hyvä kanava ammatillisten verkostojen ylläpitoon. LinkedInissä on luotava itselleen ajantasainen profiili, joka herättää mielenkiinnon potentiaalisissa rekrytoijissa. Sen tekemiseen kannattaa siis käyttää enemmän aikaa ja vaivaa kuin muiden sosiaalisten median tilien tekoon. Joistain työpaikoista saatetaan vinkata jopa Twitterissä! Tärkeää onkin siis olla monessa mukana ja pitää silmät ja korvat auki kaikkialla.

Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä, ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Kevytyrittäjyys 2020: Mitä tiedämme kevytyrittäjyydestä?

    Kuten aiempina vuosina, teimme tänäkin syksynä vuosittaisen kyselyn kevytyrittäjyydestä käyttäjillemme. Suomen suurimpana kevytyrittäjäpalveluna meidän on helppo puhua kevytyrittäjyyden ilmiöstä, ja käytössämme on valtava määrä dataa ilmiön taustalta. Tänä syksynä tehdyn kyselymme avulla halusimme ymmärtää erityisesti, millaista kevytyrittäminen on ja millainen vuosi 2020 on ollut kevytyrittäjyyden näkökulmasta. Kyselyymme vastasi yli tuhat kevytyrittäjää – saimme siis varsin kattavan otoksen. Vastaajien hurja määrä…

    Lue lisää
  • Työelämä Miten valmistautua haastatteluun

    Työhaastatteluun ei voi koskaan valmistautua liian hyvin. Kukaan ei valita jos olet viisi minuuttia etuajassa odottelemassa. Kukaan ei valita, jos sinulla on liian monta todistusta mukana. Tässä artikkelissa henkilöstökonsultti Nelli-Maria Sarasmaa kertoo mitä asioita tulisi ottaa huomioon ennen työhaastatteluun saapumista: Hakemuksia, hakemuksia ja lisää hakemuksia! Vihdoin sinulle soitetaan ”Hei olit hakenut nönnönnöö -paikkaa ja haluaisin kutsua sinut haastatteluun.” Jes! No…

    Lue lisää
  • Työelämä Projektiluontoisuus ja itsensätyöllistyminen lisääntyvät – graafinen ala esimerkkinä murroksessa

    Olin kesäkuussa panelistina Grafia ry:n “Jutellaan vähän työn tulevaisuudesta”-tapahtumassa. Tapahtumassa kanssani panelisteina olivat Tiina Latva Werkligistä, Matti Vesanen Veli Creativesta ja Mikko Koivisto Hellonista. Moderaattorina toimi Kaarle Hurtig Kaarle & Kumppanista. Käsittelimme paneelissa melko laajasti sekä graafisen alan että työn tulevaisuutta. Puhuimme muun muassa siitä, miltä alan tulevaisuudennäkymät näyttävät, kuinka organisaatiot tulevat muuttumaan, minkälaisia organisaatiot tulevat jatkossa olemaan ja millaiset…

    Lue lisää