Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Sosiaalinen media työnhaussa

sosiaalinen-media-tyonhaussa

Suomen työllisyystilanteesta lukeminen ei ole mukavaa puuhaa. Päivittäin tulee joka kulmasta tietoja uusista yt-neuvotteluista ja irtisanomisista. Samalla lehdistä voi lukea vastavalmistuvien työllistymisongelmista. Ensimmäiset oman alan työpaikat ovat kiven alla. Nuorisotakuun toimivuudestakin voidaan olla montaa eri mieltä. Mikäli uuden työpaikan haku on mielessä tai haussa, kannattaa muistaa myös sosiaalinen media.

Sosiaalisesta mediastahan kaikki puhuvat nykyään. On Twitteriä, Facebookia, LinkedIniä, blogeja ja Pinterestiä. On hyvin ymmärrettävää, että sosiaalisen median palveluiden määrä voi helposti herättää monenlaisia tunteita suuntaan ja toiseen. Pelottava asia sosiaalinen media ei kuitenkaan ole.

Mitä hyötyjä sosiaalinen media tuo?

Hyvä uutinen sosiaalisen median suosiossa on se, että se avaa täysin uudenlaisia ovia työnhaussa ja itsensä brändäämisessä. Brändäys sanana voi särähtää korvissa, joten voimme puhua neutraalimmin myös oman osaamisen esille tuomisesta. Monella meistä voi olla hyvin samanlaista osaamista, joten voit miettiä kannattaako sinun tuoda osaamisesi paremmin esille, jos työnhakijakaverisi ei sitä tee. Erottuminen muista voi tapahtua näin helposti.

Omaa persoonaa ei myöskään kannata peitellä sosiaalisessa mediassa. Jokaisella meistä on oma persoonansa ja se voi nostaa sinut näkyväksi. Jos olet piilossa, sinua voi olla hankala löytää. Tärkeintä on olla oma itsensä, tässäkin asiassa.

Toinen hyvä uutinen on se, vaikka sosiaalisen median palveluita löytyy jokaisesta nurkasta, ei kaikkia palveluita ole pakko käyttää. Tärkeintä on löytää omaan toimintaan sopivat palvelut ja käyttää niitä. Myöhemmin voi sitten laajentaa repertuaariaan, mikäli tilanne sitä vaatii. Tärkeämpää on käyttää mieluummin vähemmän palveluita ja panostaa niihin kunnolla kuin yrittää käyttää jokaista palvelua vasemmalla kädellä.

Mitä nyt kannattaisi tehdä?

Kolmas hyvä uutinen on se, ettet ole vielä myöhässä. Ehdit hyvin vielä mukaan, jos vain haluat. Hyviä apuvälineitä työnhaussa ovat esimerkiksi blogin kirjoittaminen, Twitter ja LinkedIn. Blogissa kirjoittaja voi luoda tekstejä itselle tärkeistä aiheista ja niitä voi jakaa muissa sosiaalisen median palveluissa, esim. Twitterissä, LinkedInissä ja Facebookissa.

Twitterin hienous on käyttäjien avoimuudessa ja halussa jakaa tietoa eteenpäin. Twitterissä usein juuri blogikirjoituksia jaetaan paljon. Twitterissä voit myös seurata mistä oman alasi asiantuntijat keskustelevat ja pysyt näin perillä asioista. LinkedInissä puolestaan voit luoda oman CV:n. Joitain työpaikkoja voi hakea nykyään hakea jo LinkedInin avulla, joten oma LinkedIn-profiili on hyvä pitää ajan tasalla.

Loppuun on myös tärkeätä muistaa se, että kenenkään ei ole tietenkään pakko käyttää sosiaalista mediaa työnhaussa. Jokainen tekee omat päätöksensä siitä mikä itselle sopii parhaiten. Mikäli kiinnostusta löytyy, on olemassa muitakin vaihtoehtoja.

Kirjoittaja

Taneli Pasanen

Muuttuva työelämä, viestintä, digitaalinen markkinointi ja itsensä brändääminen täyttävät teemoina työpäiväni. Vapaa-ajalla kovia juttuja ovat tennis, geokätköily ja seinäkiipeily unohtamatta tietenkään Netflixiä.

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Säästäminen tuo vakautta ja vapautta – suomalaiset eivät ole kovin ahkeria säästäjiä

    Tutkimusten ja kyselyiden mukaan suomalaiset eivät säästä yhtään enemmän kuin aiemmin – oikeastaan päinvastoin. Matalat korot ja luotto omaan talouteen ovat saaneet suomalaisten entisestäänkin vähäisen säästämisinnostuksen laantumaan. Noin puolet suomalaisista laittaa rahaa säästöön joka kuukausi. Tämä ei kuulosta kovin suurelta määrältä, kun miettii viime aikoina erityisesti naisten säästämisestä tehtyjen lehtijuttujen ja medianostojen määrää. Säästämisestä siis kyllä puhutaan. Suomalaistalouksien säästäminen on laskenut…

    Lue lisää
  • Työelämä Suorarekrytointi – Rekrytointi ilman mutkia?

    Suorarekrytointi on rekrytointitoimeksianto, jossa rekrytoija tai rekrytointiyritys toteuttaa asiakasorganisaation puolesta työntekijän hakuprosessin. Ulkoistamalla rekrytoinnin asiakasyritys voi keskittyä omaan toimintaansa ja tekemisiinsä, kun samaan aikaan rekrytoija/rekrytointiyritys etsii sopivaa työntekijää heille. Asiakasyrityksen ei tarvitse kuin odottaa rekrytoinnin tuloksia ja valita ehdokkaista heille sopiva työntekijä. Suorarekrytoinnissa ei ole mutkia matkalla Suorarekrytointi pähkinänkuoressa Suorarekrytointi alkaa asiakasyrityksen aloitteesta. Rekrytointiyritys kartoittaa asiakasyrityksen tarpeet ja sopii hakukriteerit.…

    Lue lisää
  • Työelämä Työhaastattelukysymykset - Näihin kannattaa varautua

    Työhaastattelu on jännittävä tilanne, johon jokainen joutuu ainakin kerran tai pari elämässään, useimmat useamminkin. Yleisimmät työhaastattelukysymykset toistuvat usein haastattelusta toiseen, ja niihin valmistautuminen on helppoa. Lue tästä artikkelista vinkit tavallisimpiin ja yllättävämpiin kysymyksiin vastaamiseen! Pohtimalla vastaukset valmiiksi yleisimpiin kysymyksiin, voi jännityksen selättää ja onnistua tuomaan oman osaamisensa ja persoonansa paremmin esille. Yrittäjyyskoulun toimitus lähti selvittämään työhaastattelukysymysten salaisuuksia niiden alkulähteelle: kysyimme…

    Lue lisää