Yrittäjyyskoulu

Aina kannattaa yrittää

Sosiaalinen media työnhaussa

Suomen työllisyystilanteesta lukeminen ei ole mukavaa puuhaa. Päivittäin tulee joka kulmasta tietoja uusista yt-neuvotteluista ja irtisanomisista. Samalla lehdistä voi lukea vastavalmistuvien työllistymisongelmista. Ensimmäiset oman alan työpaikat ovat kiven alla. Nuorisotakuun toimivuudestakin voidaan olla montaa eri mieltä. Mikäli uuden työpaikan haku on mielessä tai haussa, kannattaa muistaa myös sosiaalinen media.

Sosiaalisesta mediastahan kaikki puhuvat nykyään. On Twitteriä, Facebookia, LinkedIniä, blogeja ja Pinterestiä. On hyvin ymmärrettävää, että sosiaalisen median palveluiden määrä voi helposti herättää monenlaisia tunteita suuntaan ja toiseen. Pelottava asia sosiaalinen media ei kuitenkaan ole.

Mitä hyötyjä sosiaalinen media tuo?

Hyvä uutinen sosiaalisen median suosiossa on se, että se avaa täysin uudenlaisia ovia työnhaussa ja itsensä brändäämisessä. Brändäys sanana voi särähtää korvissa, joten voimme puhua neutraalimmin myös oman osaamisen esille tuomisesta. Monella meistä voi olla hyvin samanlaista osaamista, joten voit miettiä kannattaako sinun tuoda osaamisesi paremmin esille, jos työnhakijakaverisi ei sitä tee. Erottuminen muista voi tapahtua näin helposti.

Omaa persoonaa ei myöskään kannata peitellä sosiaalisessa mediassa. Jokaisella meistä on oma persoonansa ja se voi nostaa sinut näkyväksi. Jos olet piilossa, sinua voi olla hankala löytää. Tärkeintä on olla oma itsensä, tässäkin asiassa.

Toinen hyvä uutinen on se, vaikka sosiaalisen median palveluita löytyy jokaisesta nurkasta, ei kaikkia palveluita ole pakko käyttää. Tärkeintä on löytää omaan toimintaan sopivat palvelut ja käyttää niitä. Myöhemmin voi sitten laajentaa repertuaariaan, mikäli tilanne sitä vaatii. Tärkeämpää on käyttää mieluummin vähemmän palveluita ja panostaa niihin kunnolla kuin yrittää käyttää jokaista palvelua vasemmalla kädellä.

Mitä nyt kannattaisi tehdä?

Kolmas hyvä uutinen on se, ettet ole vielä myöhässä. Ehdit hyvin vielä mukaan, jos vain haluat. Hyviä apuvälineitä työnhaussa ovat esimerkiksi blogin kirjoittaminen, Twitter ja LinkedIn. Blogissa kirjoittaja voi luoda tekstejä itselle tärkeistä aiheista ja niitä voi jakaa muissa sosiaalisen median palveluissa, esim. Twitterissä, LinkedInissä ja Facebookissa.

Twitterin hienous on käyttäjien avoimuudessa ja halussa jakaa tietoa eteenpäin. Twitterissä usein juuri blogikirjoituksia jaetaan paljon. Twitterissä voit myös seurata mistä oman alasi asiantuntijat keskustelevat ja pysyt näin perillä asioista. LinkedInissä puolestaan voit luoda oman CV:n. Joitain työpaikkoja voi hakea nykyään hakea jo LinkedInin avulla, joten oma LinkedIn-profiili on hyvä pitää ajan tasalla.

Loppuun on myös tärkeätä muistaa se, että kenenkään ei ole tietenkään pakko käyttää sosiaalista mediaa työnhaussa. Jokainen tekee omat päätöksensä siitä mikä itselle sopii parhaiten. Mikäli kiinnostusta löytyy, on olemassa muitakin vaihtoehtoja.

Kirjoittaja

Taneli Pasanen

Muuttuva työelämä, viestintä, digitaalinen markkinointi ja itsensä brändääminen täyttävät teemoina työpäiväni. Vapaa-ajalla kovia juttuja ovat tennis, geokätköily ja seinäkiipeily unohtamatta tietenkään Netflixiä.

Muita artikkeleita aiheesta Ura:

  • Ura Mitä on inbound-rekrytointi ja miksi siitä tulisi tietää?

    Miksi ja milloin sinun kannattaa lukea tämä kirjoitus? Tämä kirjoitus on sinua varten, jos sinulla on rooli yrityksesi rekrytoinneissa, ja tiedät, että hyvät työntekijät ovat yrityksesi tärkein voimavara. Ja ei, tämä artikkeli ja inbound-markkinointi ei koske vain IT-alaa tms. alaa siihen viittaavasta nimestään huolimatta, vaan tämä kirjotus koskee juuri nyt kaikkia, jotka miettivät miten voisi saada osaavaa ja hyvää työvoimaa…

    Lue lisää
  • Ura Miten työntekijä valitsee työpaikkansa?

    Olemme nyt muutaman kuukauden pyörittäneet UKKO Workia ja päässeet testaamaan monia sellaisia asioita, jotka aikaisemmalla työuralla ovat jääneet mietityttämään. Olemme tavoittaneet mainonnalla satoja tuhansia suomalaisia ja haastatelleet satoja työnhakijoita. Olemme pitäneet kirjaa kaikista huomioistamme, jotta voisimme jatkossa toimia yhä paremmin. Esimerkiksi työnhakijoiden etsimisessä olemme testanneet, minkälaisilla viesteillä, kuvilla ja sisällöillä saamme työnhakijat kiinnostumaan tarjotusta työpaikasta. Kuten aikaisemmissa kirjoituksissa olemme tuoneet…

    Lue lisää
  • Ura Näin parannat työhaastattelukokemusta - 6 vinkkiä rekrytoijalle

    Osaajapula on tosiasia jo monella alalla Suomessa ja erityisesti kovan tason asiantuntijoista käydään tiukkaa kilpailua yritysten kesken. Huippuasiantuntijoilla on varaa valita kenen kanssa seuraavan työsopimuksensa allekirjoittavat. Työhaastattelussa rekrytoijan täytyy pystyä vakuuttamaan työnhakija siitä, että juuri tämä organisaatio on parhain mahdollinen vaihtoehto hänelle. Oletko joskus rekrytoijana miettinyt, miten saisit tehtyä hakijan näkökulmasta hyvästä työhaastattelusta erinomaisen ja pystyisit erottumaan muiden organisaatioiden pitämistä…

    Lue lisää