Usein kysytyt kysymykset UKKO Toiminimiyrittäjyydestä ja yrittäjyydestä

Arvioitu lukuaika: 4 minuuttia

usein-kysyttya-toiminimesta

Tähän artikkeliin olemme koonneet usein kysyttyjä kysymyksiä, joita kohtaamme usein työssämme. Jos et löydä vastausta kysymykseesi tästä, olet tervetullut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Mitä ennakkoverot ovat?

Ennakkovero tarkoittaa nimensä mukaisesti sitä, että yrityksen tuloksen perusteella aiheutuvia veroja maksetaan etukäteen. Aloittavan yrittäjän tulee hakea ennakkoveroa erikseen vaikka yritys olisi merkitty ennakkoperintärekisteriin.

Alkaville yrittäjille ennakkovero määrätään sen mukaisesti, mitä yritystä perustettaessa kerrotaan ensimmäisen tilikauden tulosarvioksi. Tässä auttaa aiemmin luotu liiketoimintasuunnitelma ja kannattavuuslaskelmat. Ensimmäisen tilikauden tulostasoa kannattaa muistaa seurata ja arvioida mahdollista muutostarvetta ennakkoveroihin hyvissä ajoin. Liian vähän maksetusta ennakkoverosta voi muodostua lisäveroa.

Ennakkoverojen arviointi ja muuttaminen?

Helpoin tapa arvioida maksettavien verojen määrä on syöttää toiminimen arvioitu tulos verottajan Veroprosenttilaskuriin.

Koska toiminimen verotus on osa sinun verotustasi, tulee sinun lisätä toiminimen arvioitu tulos kohtaan: “Ennakonkannon alaiset ansiotulot”. Ja koska toiminimesi verotus on osa sinun henkilökohtaista verotusta, tulee sinun syöttää myös kaikki muut henkilökohtaiset tulot ja mahdolliset vähennykset, saadaksesi todellisen verojen määrän.

Ennakkoveron määrää voi vaihtaa helposti. Kätevin tapa on vain hakea uusi verokortti verottajan OmaVero-palvelussa. Perinteisempää asiointia arvostavat voivat toimittaa paperilomakkeen verottajalle, soittaa verottajan toiminimien asiakaspalveluun tai vierailla perinteisessä verokonttorissa hoitamassa asian.

Mitä kuluja toiminimiyrittäjä voi vähentää?

Yksi yleisimpiä uusien yrittäjien kysymyksiä on otsikon mukaisesti: ”Mitkä kulut ovat vähennyskelpoisia kirjanpidossa?”.

Pääsääntöisesti verovähennyksiksi lasketaan vain sellaiset kulut, jotka liittyvät tulon hankintaan ja säilyttämiseen. Näitä kuluja ovat esimerkiksi myyntiyrityksessä kaikki myytäväksi ostettavat tuotteet ja tuotantoyrityksessä kaikki myytävien tuotteiden raaka-aineet ja valmistukseen tarvittavat koneet ja laitteet.

On olemassa muitakin kuluja, joita yrittäjä voi laittaa verovähennyksiksi. Esimerkiksi yrityksen liiketoiminnan pyörittämiseen hankitut tarvikkeet kuuluvat näihin kuluihin. Näitä ovat muun muassa yrityksen perustamiskulut, toimistotarvikkeet, työvälineet, ammattikirjallisuus sekä omaan toimialaan liittyvien järjestöjen jäsenmaksut.

Täältä voit lukea lisää verovähennyksistä!

Kulujen vähentäminen

Saako autokulut ja kilometrikorvaukset vähennettyä verotuksessa?

Kilometrikorvauksia ja autokulujen vähennystä varten tulee tietää, kuinka suuri osuus autolla ajetuista kilometreistä on yritystoimintaan keskittyvää ajoa. Nämä tiedot saat selville ajopäiväkirjasta, jota sinun tulisi pitää.

Kun yrittäjällä on auto, jonka ajoista yli 50 % on tehty yritystoimintaan liittyen, lasketaan auto elinkeinotoiminnan omaisuudeksi. Näin ollen yrittäjällä on oikeus vähentää kaikki autoon liittyvät kulut elinkeinotoiminnan verotuksessa. Näitä voivat olla esimerkiksi polttoainekulut, vakuutukset sekä auton huolto- ja korjauskulut.

Huomioitavaa on, että työpaikan ja kodin välisiä kilometrejä ei katsota työajoiksi. Nämä luokitellaan yksityisajoiksi, jotka voidaan vähentää yrittäjä henkilökohtaisella veroilmoituksella. Omavastuun osuus näistä on 750 euroa.

UKKO Toiminimiyrittäjyydessä teemme yrittäjän puolesta ilmoitetuista matkakuluista lisävähennykset elinkeinotoiminnan veroilmoitukseen ja lähetämme sen myös Verottajalle.

Lisätietoja vuoden 2021 kilometrikorvauksista voit lukea täältä.

Voiko toiminimiyrittäjä saada päivärahaa itselleen?

Toiminimiyrittäjällä ei ole mahdollisuutta maksaa itselleen päivärahoja, mutta hän voi saada työmatkoista verotuksessa vastaavan määrän lisävähennyksenä.

Korvauksen voi saada, mikäli työmatka on yli 15 kilometriä joko työpaikasta tai asunnosta. Lisäksi matkan täytyy olla tilapäinen ja se tehdään tavanomaisen toiminta-alueen ulkopuolelle. Tavanomaisella paikalla tarkoitetaan pysyvää työpaikkaa/työpistettä. Toimipaikka voidaan katsoa myös pysyväksi, jos työskentely paikassa on hyvin säännöllistä tai se kestää useamman vuoden ajan.

Vuonna 2021 kotimaan kokopäiväraha on 44 euroa (työmatkan kesto yli 10h) ja osapäiväraha 20 euroa (työmatkan kesto yli 6h). Päivärahoja maksetaan aina matkavuorokausittain. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos yksi työmatka on kestänyt alle 24 h, mutta kuitenkin yli 10h, on yrittäjä oikeutettu vähentämään verovapaata vastaavan määrän elinkeinotoiminnan kuluna.

Huomioonotettavaa on kuitenkin se, että jos yrittäjä on matkavuorokauden aikana saanut esimerkiksi ilmaisen tai työmatkaan/majoitukseen sisältyvän aterian, maksetaan päivärahasta tällöin vain puolet.

Milloin toiminimi on paras valinta yritysmuodoksi?

Toiminimen perustaminen on järkevää silloin, kun yrittäjä aikoo toimia yrittäjänä yksin eikä hänellä ole suunnitelmissa palkata muuta henkilökuntaa. Toiminimi on myös silloin sopiva vaihtoehto, kun yritystoiminnalle ei ole suunnitteilla kovaa kasvua sekä yritystoiminta perustuu joko kokonaan tai pääosin oman osaamisen myymiseen.

Puolestaan jos tiedät jo alkumetreiltä, että tulet laskuttamaan asiakkaitasi vain muutamia kertoja vuodessa, voi olla helpompaa aloittaa liiketoiminta laskutuspalvelun kautta. Tällöin et tarvitse omaa y-tunnusta, eikä sinun tarvitse perustaa yritystä. Näitä yrittäjiä kutsutaan yleensä kevytyrittäjiksi.

Sopiiko UKKO Toiminimiyrittäjyys minulle?

UKKO Toiminimiyrittäjyys on suunniteltu yksityisille elinkeinonharjoittajille eli toiminimiyrittäjille. Palveluun kuuluu tällä hetkellä vain yhdenkertainen kirjanpito. Yhdenkertainen kirjanpito on riittävä sinulle, mikäli yritystoiminnassasi ylittyy korkeintaan vain yksi seuraavista ehdoista nykyisellä ja edeltävällä tilikaudella:

  • Taseen loppusumma ylittää 100 000 euroa
  • Liikevaihto ylittää 200 000 euroa
  • Palveluksessa on keskimäärin 3 henkilöä

UKKO Toiminimiyrittäjyys soveltuu useisiin elämäntilanteisiin, olit sitten aikuinen, opiskelija tai eläkeläinen. Voit toimia joko päätoimisena tai sivutoimisena yrittäjänä.

Puolestaan UKKO Toiminimiyrittäjyys ei sovellu sinulle, mikäli:

  • Sinulla on tavaran maahantuontia EU:n ulkopuolelta.
  • Liiketoimintaasi kuuluu eläimiä ja niihin liittyviä hankintoja (esim. koirankasvatus, kissankasvatus, hevoset jne.)
  • Toimintasi on maa- ja metsätaloutta tai sijoitustoimintaa.
  • Liiketoimintasi vaatii kahdenkertaista kirjanpitoa.
  • Tarvitset myös palkanlaskentaa.
  • Sinulla on tilikausi jokin muu kuin kalenterivuosi.
  • Marginaaliverotusta sovelletaan yrityksesi myymiin palveluihin tai tuotteisiin. (esim. käytettyjen autojen kauppa tai kirpputorit.)
  • Sinulla on suuri varasto (yli 1000€)
  • Myyt jonkin kansainvälisen alustan kautta tuotteita ympäri maailmaa kuluttaja-asiakkaille.
  • Kirjoitat myyntilaskuja jollain muulla valuutalla kuin euroissa.
  • Olet alle 18-vuotias.

Ajantasaisen listan löydä usein kysytyistä kysymyksistämme.

Kauanko y-tunnuksessa kestää?

Kauan Y-tunnuksen saamisessa kestää?

Mikäli perustat toiminimen UKKO Toiminimiyrittäjyyden kautta, saat y-tunnuksen samalla kun rekisteröidyt. Huomioithan, että samalla henkilöllä voi olla vain yksi y-tunnus olemassa. Mikäli olet joskus lopettanut tai laittanut tauolle toiminimen y-tunnuksen, saat y-tunnuksen aktivoitua YTJ-palvelussa muutosilmoituksella.

Miten Y-tunnus eroaa ALV-tunnuksesta?

ALV-tunnus on kansainvälinen y-tunnus, jota käytetään EU-maiden välisessä kaupassa. Suomalaisen y-tunnuksen voi muuntaa ALV-numeroksi lisäämällä alkuun ”FI” ja ottamalla viivanjälkeisen tarkistusnumeron, eli viimeisen numeron edestä viivan pois.

Jos teet kauppaa vain kotimaassa, käytä silloin vain y-tunnuksen suomalaista kirjoitusmuotoa.

Onko toiminimen perustaminen ilmaista UKKO Toiminimiyrittäjyyden kautta?

Kyllä, toiminimen perustaminen on täysin maksutonta kauttamme.

Paljonko UKKO Toiminimiyrittäjyys -palvelu maksaa ja mitä se sisältää?

UKKO Toiminimiyrittäjyyden hinnoittelu on suunniteltu tukemaan aloittelevaa yrittäjää. Hinnoittelu perustuu kertyneeseen liikevaihtoon, palvelu on maksuton siihen asti kunnes saat asiakkaaltasi ensimmäisen maksun ja hinta nousee portaittain liikevaihtosi kasvaessa.  Lisätietoa hinnoittelusta löydät Hinnasto -sivultamme.

Palvelu sisältää mm. seuraavat ominaisuudet:

  • Automatisoitu kirjanpito
  • Älykäs laskutusohjelma: luo, vastaanota laskut samassa paikassa
  • Reaaliaikainen talouden seuranta
  • Automaattiset ALV- ja veroilmoitukset
  • Kirjanpitäjän tuki ja turva käyttäjälle (chat, sähköposti ja puhelin)
  • Tuloslaskelman muodostuminen
  • Kuittien ja tositteiden digitaalinen säilytys

Tutustu tästä tarkemmin palvelun ominaisuuksiin.

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestäAskarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö

Muita artikkeleita aiheesta Taloushallinto:

  • Taloushallinto Toiminimen tilinpäätös – onko se pakollinen?

    Toiminimen tilinpäätös saattaa aiheuttaa hämmennystä ja tuntua vaikeaselkoiselta asialta. Onko tilinpäätöksen tekeminen pakollista toiminimelle vai riittääkö toiminimen veroilmoitus päättämään tilikauden? Kokosimme aiheesta lyhyen infopaketin, jotta nämä asiat aukenevat mahdollisimman monelle uudelle toiminimiyrittäjälle. Mikä on tilinpäätös ja miksi sellainen tehdään? Tilinpäätös on virallinen yhteenveto yrityksen päättyneestä tilikaudesta, ja sen tarkoitus on kertoa yrityksen tulos ja varallisuusasema. Tilinpäätös koostuu toiminimiyrittäjän puolelta tuloslaskelmasta,…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Laskun perintä – Vältä hankalat tilanteet!

    Toisinaan suoritetun työn palkanmaksu voi lykkääntyä toimeksiantajan puolelta. Jos maksumuistutukset eivät auta, on lasku lopulta laitettava perintään. UKKO.fi:n kautta tämä kuitenkin hoituu helposti! Kevytyrittäjällä ei ole heti syytä huoleen, vaikka hänen toimittamansa lasku näkyisikin hallintapaneelissa maksamattomana hieman eräpäivän jälkeen. Jos toimeksiantaja on maksanut laskun juuri eräpäivänä, saattaa se näkyä UKKO.fi:n tilillä vasta päivää myöhemmin; samoin kevytyrittäjän tilille palkka voi ilmestyä…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Pienhankinnat kirjanpidossa on todella helppo määritellä ja merkitä - näillä esimerkeillä asia kirkastuu

    Yrittäjä voi vähentää yritystoimintaansa liittyviä pienhankintoja verotuksessaan. Pienhankinnat vähennetään lisäämällä ne suoraan kirjanpitoon. Mitä nämä pienhankinnat tarkalleen ottaen voivat olla? Tässä artikkelissa käymme läpi pienhankintojen anatomiaa selkeiden esimerkkien avulla.  Erityisesti uutta yrittäjää voi pohdituttaa, millaiset hankinnat lasketaan pienhankinnoiksi ja miten niiden lisääminen kirjanpitoon tarkalleen onnistuu. Ja koska kirjanpito voi olla monimutkaista ja välillä hämmentävääkin, ei kaikki sen kiemurat ole kokeneemmallekaan…

    Lue lisää