Vloggaaja-vaikuttajat ovat Youtuben seurattuja staroja

mies-kuvaa-youtube-videota

Vaikuttajat ovat nopea keino tavoittaa kuluttajia. He ovat trendien suunnannäyttäjiä, jotka korvausta vastaan luovat kiinnostavaa sisältöä uusimmista villityksistä kuluttajille. Tänä päivänä vaikuttajilla on todellista vaikutusvaltaa, etunenässä sosiaalisen median kautta. 

Vaikuttajamarkkinointi on kasvava markkinointiviestinnän osa-alue, jota monet yritykset ja yrittäjät hyödyntävät mainonnassaan jatkuvasti. Sosiaalisen median vaikuttajat ovat haluttuja yhteistyökumppaneita, sillä he tuntevat oman yleisönsä ja tietävät miten heidät tavoittaa parhaiten.

Yhteistyövideot suosittuja sisältöjä

Videoiden kulutus on kasvanut räjähdysmäisesti, ja kasvun myötä Youtube on noussut suosituksi vaikuttajamarkkinoinnin kanavaksi. Parhaimmillaan suosittujen Youtube-vaikuttajien tekemillä videoilla voi olla jopa miljoona näyttökertaa.

Vaikuttajien ja mainostajien välisten yhteistyövideoiden suosituimpia sisältöjä ovat erilaiset vinkki- ja opastusvideot, elämäntilanteista kertovat videovlogit sekä pelivideot.

Sisältöjen suunnittelussa on hyvä antaa vaikuttajalle vapaat kädet, sillä he tuntevat erilaisia kohderyhmiä varsin syvällisesti ja tietävät minkälaista materiaalia kannattaa jakaa.

Viime aikoina pinnalla on ollut brändilähettilyys, joka on noussut kampanjalähtöisen yhteistyön rinnalle. Brändilähettilään kanssa solmitaan pidempiaikainen yhteistyökuvio, jonka aikana vaikuttaja tuo sovittuja asioita esille omissa kanavissaan esimerkiksi blogin tai videovlogin muodossa.

Vaikuttajat suosivatkin nykyään pidempiaikaista yhteistyötä, jolloin he pystyvät sitoutumaan brändiin aivan eri tavalla. Näin he voivat tutustua tuotteeseen tai palveluun pidemmän aikaa, ja raportoida kokemuksistaan pitkin matkaa.

Mikrovaikuttaja vai somejulkkis?

Vaikuttajan oman yleisön ja tavoiteltavan kohderyhmän yhteensopivuus on tärkeää, koska ainoastaan silloin ihmisiä voidaan puhutella uskottavasti. Paras lopputulos syntyy silloin, kun vaikuttaja on aidosti kiinnostunut brändistä – riippumatta siitä, kuinka paljon hänellä on seuraajia.

Ymmärrettävää on, että markkinoinnissa halutaan käyttää panostukset isoille nimille, joilla saattaa olla kymmeniä tuhansia seuraajia. Suurempi seuraajamäärä ei kuitenkaan automaattisesti ole paras vaihtoehto.

Nuorekas kokenut mies kuvaa itseään

Yhteistyö suurten somevaikuttajien kanssa on usein myös kallista, sillä heidän huomiostaan kilpailevat useat brändit. Näiden rinnalle ovatkin nousseet mikrovaikuttajat, joilla Suomen mittakaavassa on noin 1000-5000 seuraajaa sosiaalisessa mediassa.

Mikrovaikuttajat ovat monesti oman alansa asiantuntijoita, ja saattavat siten saavuttaa isoa vaikuttajaa paremmin erilaisia niche-kohderyhmiä.

Heidän etuna on myös se, että kohdeyleisö on usein sitoutuneempi. Mikrovaikuttajien kohdeyleisö on yleensä myös kiinnostunut samoista asioista kuin vaikuttaja itse, jolloin heidän sanomansa on uskottavampi kuin julkisuuden henkilöllä.

Youtubessa on tulevaisuus

Vaikuttajamarkkinointi ja Youtube ei ole enää uusi juttu. Se on oiva tapa tavoittaa keskeiset kohderyhmät ja vaikuttaa heidän asenteisiinsa ja ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksen mukaan 71 % ostaa todennäköisemmin tuotteen tai palvelun nähtyään suosituksen sosiaalisessa mediassa, kuten esimerkiksi Youtube-videolla.

Kaksi naista ottavat yhdessä selfietä

Koska Youtube on maailmanlaajuinen palvelu, on siellä myös mahdollisuudet laajempaan näkyvyyteen ja tunnettuuteen. Sen kautta brändi voi saavuttaa suuren suosion nopeallakin aikataululla.

Miten me voisimme auttaa ja miksi vaikuttajan kannattaa ryhtyä kevytyrittäjäksi? Tästä lisää seuraavassa blogissa!

Lue myös blogisarjamme edelliset osat:

Älä pelkää Youtubea ja Näin pääset alkuun Youtubessa.

Kirjoittaja Piia Peiponen
Piia on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.

Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Kahdeksan tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa? - Yrittäjän euro palkansaajaan nähden, eli kuinka paljon yrittäjän tulee ansaita?

    Oletko kuullut väitteen, että yrittäjän tulee tienata ainakin tuplat palkansaajaan nähden kattaakseen kulunsa ja pärjätäkseen yrittäjänä? Yrittäjyyskoulu pureutui asiantuntijan avustuksella yrittäjän euroon ja siihen, mitkä asiat hinnoittelussa on otettava huomioon. Väite siitä, että yrittäjän tulisi tienata tuplat palkansaajaan nähden on kieltämättä hurja. Voisiko vähempikin riittää? Digimarkkinoinnin kouluttaja sekä Bisneskoulun ja Mamaonbis-yhteisön perustaja Anja Kadziolkan mukaan yrittäjän tulisi tienata vähintään 1,7…

    Lue lisää
  • Markkinointi Miksi ihmiset maksavat pullotetusta vedestä ylihintaa – ja kuinka hyödynnät tätä omassa markkinoinnissasi

    Suomalainen vesijohtovesi on huippulaatuista. Siitä huolimatta kauppojen hyllyt ovat täynnä kalliita merkkivesiä. Röyhkein esimerkki kalliista vedestä on norjalainen luksusvesi Voss, joka on maultaan huonompi kuin Helsingin kaupungin vesijohtovesi. Jostain syystä pullotettua vettä voidaan myydä yli yhdeksän euron litrahintaan. Tässä artikkelissa kerromme miksi saman tuotteen hinta vaihtelee ulkokuoren mukaan. Näiden vinkkien avulla voit myydä itseäsi kilpailijoita kalliimmalla ja tienata enemmän rahaa. Brändi, brändi, brändi, henkilöbrändäys, ajatusjohtajuus,…

    Lue lisää
  • Markkinointi Tarinankerronta – miksi se kannattaa markkinoinnissa?

    Tarinat ovat olleet tapa levittää tietoa ennen painetun sanan keksimistä; jo ihmiskunnan alkuaikoina kerrottiin tarinoita nuotion ääressä. Myös markkinoinnissa tarinankerronta on oivallinen tapa jakaa tietoa yrityksen brändistä ja tuotteista. Ihmiset ovat aina rakastaneet tarinoita, ja niistä nauttivat sekä lapset että aikuiset. Siksi sitä on keksitty hyödyntää myös markkinointiviestinnässä; tarinankerronta on oikeastaan kaikkien aikojen vanhin markkinointitekniikka. Nykyisin sitä painotetaan markkinointikeinona kenties…

    Lue lisää