Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Kevytyrittäjän kotisivut wordpressillä – näin teet sen

kotisivujen-tekeminen-tietokoneella

WordPress on avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmä, joka taipuu moneen. Sitä käytetään esimerkiksi blogien, verkkokauppojen ja kotisivujen alustana.

Esittelemme tässä kirjoituksessa WordPressin parhaita puolia ja syitä, joiden takia myös kevytyrittäjien kannattaisi perustaa omat kotisivunsa nimenomaan WordPressillä. Käymme läpi myös haasteita, joita usein mielletään WordPress-pohjaisen kotisivun rakentamiseen sekä annamme vinkkejä, miten kevytyrittäjä pääsee alkuun.

WordPress.com ja WordPress.org, mitä eroa niillä on?

On olemassa sekä WordPress.com-palvelu että WordPress.org-sivusto, jotka saattavat helposti sekoittua toisiinsa. Kyseessä on kuitenkin kaksi hyvin erilaista ratkaisumahdollisuutta omien kotisivujen tekemiseen.

WordPress.com on kaupallistettu ja hyvin rajoitettu versio avoimen lähdekoodin WordPress.org:ista. WordPress.com:issa ei voida esimerkiksi käyttää omaa verkkotunnusta, asentaa lisätoiminnallisuuksia tai päästä eroon palvelun mainoksista ilman maksullisen version aktivointia. WordPress.org:in käyttö tuleekin lähes poikkeuksetta halvemmaksi pitkällä tähtäimellä. WordPress.com:in saa toki käyttöönsä ilmaiseksi, mutta jos palveluun haluaa asentaa esimerkiksi lisäosia tai poistaa palvelun mainokset omilta sivuilta, vaatii se 25 dollaria kuukaudessa maksavan paketin aktivointia.

Iloinen nainen on tehnyt itselleen kotisivut

On tärkeää myös huomata, että näiden kahden version välillä tietoja voidaan siirtää vain rajoitetusti. Sivuston siirtäminen esimerkiksi WordPress.com-palvelusta avoimen lähdekoodin ohjelmiston puolelle voikin osoittautua erittäin haastavaksi. Tässä kirjoituksessa keskitytään nimenomaan WordPress-julkaisujärjestelmään, ei WordPress.com-palveluun.

WordPressin parhaat puolet

WordPress tarjoaa kevytyrittäjälle mahdollisuuden rakentaa ammattimaiset kotisivut, sillä myös monet isot yritykset käyttävät sitä sivustonsa alustana.

WordPressillä toteutetut kotisivut käyttävät omaa verkko-osoitetta, eikä siellä pyöri mitään kolmannen osapuolen mainoksia.

Parhaita puolia ovat sen edullisuus, kustomoitavuus, skaalatutuvuus sekä helppokäyttöisyys ja hakukoneystävällisyys.

Edulliset kotisivut

Itse WordPress-ohjelmisto on täysin ilmainen ja kuka tahansa voi ladata sen WordPress.org-sivuilta. Kotisivujen rakentamista varten tarvitaan kuitenkin kotisivutila ja oma domain eli verkko-osoite. On olemassa useita hostingpalveluita tarjoavia yrityksiä, jotka myyvät näitä kahta valmiina pakettina ja edullisimmillaan ne saa noin viidellä eurolla kuukaudessa.

Kotisivujen perustaminen WordPressillä onkin todella edullista.

Kustomoitavuus ja skaalautuvuus

WordPressin muokkausmahdollisuudet ovat lähes rajattomat, jokainen voi toteuttaa siis juuri sellaiset kotisivut kuin haluaa. Tarjolla on satojatuhansia valmiita ulkoasuteemoja ja lisäosia, joiden avulla sivuston saa rakennettua myös ilman koodaustaitoja. Osa teemoista ja lisäosista on maksullisia.

WordPress-kotisivua voi helposti myös skaalata tarpeen mukaan, jos esimerkiksi sivustosi kävijämäärä kasvaa, haluat kasvattaa kevytyrittäjänä tarjoamiesi palveluiden määrää tai lisätä toiminnallisuuksia sivustollesi.

Helppokäyttöinen

WordPress on helppokäyttöinen ja se tunnetaan nopeasta yhden klikkauksen asennuksestaan. Monet palveluntarjoajat mahdollistavat myös päivitysten ja varmuuskopioiden automatisoinnin, mikä tekee sivuston ylläpitämisestä entistä helpompaa. On myös olemassa WordPress-sivustojen ylläpitopalveluita, joissa päivitykset ja varmuuskopiot hoidetaan asiakkaan puolesta.

WordPress tukee esimerkiksi lukuisia eri video- ja kuvatiedostotyyppejä, joten tiedostomuodosta sisältöjen lisääminen ei jää kiinni. Videot kannattaa kuitenkin aina ensin ladata erilliseen ulkoiseen palveluun, kuten YouTubeen tai Vimeoon, ja upottaa vasta sitten kotisivulle.

Kuvat kannattaa myös pienentää oikeaan kokoon jo valmiiksi ennen kotisivuille lisäämistä, koska muuten ne hidastavat sivuston latausaikaa. WordPressiin on myös saatavilla lisäosia, jotka muuttavat kuvan automaattisesti pienempään kokoon.

Hakukoneystävällinen ja responsiivinen

WordPress on hakukoneystävällinen ja kevytyrittäjälle hakukonenäkyvyys onkin varmasti tervetullutta, jotta potentiaaliset asiakkaat löytävät kotisivuille. Tietenkin kevytyrittäjän kannattaa panostaa myös itse hakukoneoptimointiin, saadakseen parhaan mahdollisen tuloksen, pelkällä julkaisujärjestelmän valinnalla ei vielä päästä kärkisijoille.

Suurin osa tai jopa lähes kaikki valmiit ulkoasuteemat ovat responsiivisia eli skaalautuvat käytetyn laitteen mukaan. Responsiivisuus on nykyään elintärkeää kotisivujen toimivuuden kannalta, sillä jopa puolet kaikesta verkkosivujen liikenteestä tulee mobiililaitteilta.

WordPressin haasteet

Usein kuulee sanottavan, että WordPress-kotisivun rakentaminen olisi hankalaa ja aikaa vievää puuhaa. Tietenkin, jos aiempaa kokemusta verkkosivujen rakentamisesta ei ole tai itse järjestelmä ei ole ennestään tuttu, joutuu kotisivujen tekemiseen alkuun panostamaan enemmän aikaa. Panostus kuitenkin kannattaa pidemmällä tähtäimellä.

WordPress ei kuitenkaan ole vaikea ja jokainen varmasti pystyy rakentamaan oman kotisivun sen avulla, jos vain haluaa.

WordPressin haltuun ottamisesta on myös valtavasti hyötyä, sillä osaat sen jälkeen varmasti lisätä ja muokata kotisivusi sisältöä aina tarpeen vaatiessa.

Apua saatavilla

WordPress on maailman käytetyin julkaisujärjestelmä, joten myös sen käyttäjäyhteisö on todella laaja. Erilaisia videoita, kursseja ja ohjeita oman kotisivun rakentamiseen on saatavilla niin ilmaisina kuin maksullisinakin. Ylläpitopalveluihin voi myös kuulua tuki, josta saa tarvittaessa apua sivuston ongelmiin.

Wordpress sivut kevytyrittäjälle

On olemassa myös erilaisia tukiryhmiä ja -foorumeja, joissa WordPressin käyttäjät auttavat toinen toisiaan, esimerkiksi Facebookista löytyy WordPress Suomi -ryhmä. Järjestelmän laajan käytön ansiosta on olemassa myös sellainen etu, että jos kohtaan ongelman, on se todennäköisesti koettu jo jossain muualla aiemmin. Apua on siis saatavilla, etkä todellakaan ole tämän asian kanssa yksin.

Miten aloitan oman WordPress-sivuston tekemisen?

  1. Aloita valitsemalla itsellesi sopiva hostingpalveluita tarjoava yritys, jolta vuokraat itsellesi kotisivutilan ja domainin. Yhdellä palveluntarjoajalla on yleensä olemassa useita erilaisia paketteja, valitse niistä itsellesi sopivin ja tilaa palvelu.
  2. Asenna tai pyydä palveluntarjoajaa asentamaan WordPress. Aloita sen jälkeen oman sivuston rakentaminen valitsemalla sopiva ulkoasuteema.
  3. Kun olet tyytyväinen ulkoasuun ja sivustolla on toivomasi toiminnallisuudet, julkaise sivusto.
  4. Seuraa sivustoasi esimerkiksi Google Analyticsin avulla ja kehitä sivustoasi keräämäsi tiedon pohjalta.

Kirjoittaja Joonas Vanhatapio
Joonas on Zoner Oy:n WordPress-liiketoimintajohtaja ja WP-Cloudin perustaja. Zoner on kotimainen hostingpalveluita tarjoava yritys, jonka kautta saa verkkotunnuksia, WordPress-optimoituja palvelimia, webhotelleja ja sähköposteja.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Miten perustella hinta asiakkaalle?

    Asiakkaalla on useimmiten jonkinlainen budjetti. Budjetin ollessa vaatimaton on selvää, ettei asiakas osta, jos hintasi ylittää heidän maksukykynsä. Toisaalta matala hinta ei välttämättä ole uskottava ja asiakas saattaakin yllättäen valita kalliimman palveluntarjoajan, koska uskoo sen olevan laadukkaampi ja koska hänellä on budjettia käytettävissä tietty määrä. Valmistaudu perustelemaan Kummassakin tapauksessa on tärkeää osata perustella hinta. Kallista hintaa perustellaan esimerkiksi avaamalla mitä…

    Lue lisää
  • Markkinointi Blogiyhteistyö – mainostamista vai aitoa yhteistyötä? Bloggaajat kertovat

    Blogiyhteistyö on loistava mahdollisuus saada omia tuotteita ja palveluita esille. Bloggaajat ovat vahvoja mielipidevaikuttajia, joiden suosituksiin luotetaan. Kun itse huomasin bloggaajien vaikutusvallan, innostuin ja otin yhteyttä lukuisiin bloggaajiin ja pyysin yhteistyötä. Hämmästyin, kun hyvin harva vastasi sähköpostiini ja nämäkin vastaukset olivat kaikki kielteisiä. Pikkuhiljaa tajusin, että bloggaajat eivät ole mediayrityksiä, joilta voi ostaa mainoksia. Bloggaajat ovat lähempänä toimittajia, jotka haluavat…

    Lue lisää
  • Markkinointi Linkedin on paras työkalu työnhakijalle ja yrittäjälle, mutta moni hukkaa siellä mahdollisuutensa – asiantuntija Hannu Pelli kertoo, mitä siellä pitää hoksata

    Verkkoyhteisöpalvelu LinkedIn on tehokkain sometyökalu työnhaussa ja myynnin sekä oman verkoston kasvattamisessa, kertoo rekrytoija, kevytyrittäjä ja Linkedin-asiantuntija Hannu Pelli. Silti liian moni meistä jättää Linkedin-profiilinsa hunningolle. "Omaan profiiliin tulisi suhtautua paitsi ansioluettelona, myös omana digitaalisena käyntikorttina. Yrittäjälle se on lisäksi loistava paikka kertoa ihmisille omasta tuotteesta tai palvelusta." Nyt Pelli kertoo keinot, miten oman Linkedin-profiilista saa täyden potentiaalin irti ja…

    Lue lisää