Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Esittelyteksti itsestä – Mitä kannattaa kertoa?

esittele-itsesi

Mitä itsestä ja omasta yritystoiminnasta kannattaa kertoa asiakkaille? Mitkä ovat tärkeimmät asiat sinun ja asiakkaan kannalta? Millaisen mielikuvan haluat herättää? Nämä ovat tyypillisiä kysymyksiä, kun mietitään esimerkiksi kotisivujen tekstejä tai ihan perinteistä myyntitilannetta.

Käännä ominaisuudet hyödyiksi

Saman kilpailun kohtaa toki aina asiakashankinnassa. Tämän vuoksi onkin tärkeää miettiä mitä esittelytekstiinsä kirjoittaa. Eli mitkä ovat ne oman toiminnan kannalta suurimma hyödyt asiakkaalle. Kannattaa keskittyä juuri hyötyihin. Perinteisesti suomalaisssa “myyntiteksteissä” painotetaan erilaisia työvaiheita, ominaisuuksia ja erikoisosaamista. Nämä ovat kiinnostavia tietoja lähinnä hyvin valistuneelle asiakkaalle.

Kävin tänään autoliikkeessä keskustelemassa uusien kesärenkaiden hankinnasta. Uutena auton omistajana, minulla ei ole juuri mitään tietoa renkaiden ominaisuuksista tai mallien eroista. Tiedän, että auton vanhat renkaat ovat niin kuluneet, että tilalle on hankittava uudet. Tässä vaiheessa myyjän tulisi jättää ominaisuuksien ja malliteknisten seikkojen esittely ja kertoa selvällä suomen kielellä mitä hyötyä kalliimmista renkaista olisi käytännössä.

Tämä esimerkki kannattaa pitää mielessä, kun suunnittelee omaa esittelytekstiään. Sinä olet oman alasi asiantuntija, asiakkaasi tuskin on. Käytä siis sellaista kieltä jota asiakkaasi ymmärtää. Vältä teknisiä termejä ja ominaisuusluetteloita. Jos asiakkaasi ovat yrittäjiä, kerro miten palvelus hyödyttää konkreettisesti heidän liiketoimintaansa. Kerro miten sinun palvelusi tuottaa heille enemmän arvoa kuin se maksaa.

Kerro aina mielenkiintoinen tarina

Ihmiset muistavat tarinat helpommin kuin faktalistaukset. Käytä tätä eduksesi myös esittelytekstissäsi. Kerro tarina palveluistasi ja anna käsinkosketeltavia esimerkkejä onnistuneista asiakkuuksista. Nosta näissäkin tarinoissa asiakkaan saama hyöty kaikkein tärkeimmäksi kohokohdaksi. Tarinat joissa asiakkaan liiketoiminta lähtee valtavaan nousuun tai ratkaiset asiakkaan liiketoiminnan esteenä olevan ongelman antavat hyvän kuvan palveluidesi arvosta. Asiakkaat maksavat enemmän palveluista, joista he saavat konkreettista hyötyä.

Palataan vielä aiempaan renkaiden ostotilanteeseen. Myyjä voisi selvittää millaisia hyötyjä kyseiset mallit tarjoavat. Hän voisi kertoa tarinan perheestä, jonka hengen kyseiset renkaat pelastivat. Hyvät automyyjät osaavat tarinankerronnan. Ostaessani autoa yksi kriteerini oli, että kohtuullisen kookas Newfoundlandinkoirani Olga mahtuu takakonttiin. Automyyjä osasi heti kertoa tarinoita heidän perheessään aiemmin olleesta samanrotuisesti koirasta. Tämän jälkeen hän myös osasi suositella autoja jotka tämänkokoiselle koiralle sopivat parhaiten. Myyjä ei puhunut auton ominaisuuksista, tehoista tai muista asioista joista en itse olisi juuri mitään ymmärtänytkään. Ostin hänen suosittelemansa auton. En toki pelkästään koiratarinoiden perusteella, mutta kyllä ne ostopäätökseen vaikuttivat.

Sinun tulisi miettiä automyyjän lailla, mitä asioita potentiaalinen asiakkaasi arvostaa? Mitkä ovat ne kipukohdat joihin palvelusi tuo ratkaisun? Tämän jälkeen nosta esiin aikaisemmista asiakkaistasi tarinoita, jotka kertovat miten olet ratkaissut nämä ongelmat.

Palveluesittelyjen tarinallistamista on käsitelty tarkemmin ilmaisella Suosittelun voima -kurssillamme.

Profiilin hakukoneoptimointi

Hakukoneet tuovat verkkosivustoille hyvin merkittävän osan liikenteestä. Ja mikä tärkeintä, hakukoneet tuovat sivustolle potentiaalisia asiakkaita. Kun kävijä saapuu sivustolle hakukoneen kautta, on hän jo ilmoittanut kiinnostuksensa palveluitasi kohtaan.

Jotta profiilisivusi tai kotisivusi näkyisi hakukoneiden kärkisijoilla, tulee sinun kiinnittää tekstisisällön hakukoneoptimointiin erityshuomiota. Käytännössä helpoin tapa hakukoneoptimoida tekstiä, on puhua palveluistasi samalla kielellä jota asiakkaasi käyttää.

Keywordtool.io ja Ubersuggest-työkaluilla voit selvittää millaisilla hakusanoilla ihmiset palveluitasi etsivät. Käytä näitä hakusanoja myös tekstissäsi. Älä kuitenkaan ylikorosta avainsanoja, vaan keskity siihen, että tekstisi on laadukasta ja myyvää.

Profiilin näkyvyyttä hakukoneissa voit parantaa myös linkittämällä profiiliisi esimerkiksi kotisivuiltasi ta Facebookista. Tämä tukee myös sivuston kokonaiskehitystä ja kävijämäärien kasvua.

Lue myös

Linkedin on paras työkalu työnhakijalle ja yrittäjälle, mutta moni hukkaa siellä mahdollisuutensa – asiantuntija Hannu Pelli kertoo, mitä siellä pitää hoksata

CV eli ansioluettelo priimakuntoon – Nappaa haastattelukutsu!

5+1 vinkkiä: opi paremmaksi puhujaksi

Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä, ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Tarjouspyyntöön vastaaminen on nopeuslaji – 7 vinkkiä!

    Monen yrittäjän ja kevytyrittäjän liiketoiminta elää liideistä, yhteydenotoista ja tarjouksista. Nopea vastaaminen yhteydenottoihin ja tarjouspyyntöihin, sekä kohtuullisessa ajassa tavoitettavana oleminen ovat perusasioita yrittäjämäisessä työnteossa. Jos sinulle lähetetään tarjouspyyntö, asiakas on usein tosissaan liikenteessä. Lopullisen päätöksen tehdäkseen asiakas saattaa vielä haluta tarkistaa muutaman yksityiskohdan tai vertailla pakettia kokonaisuudessaan. Oli kyse sitten kummasta tahansa, olet tässä kohtaa vertailussa mukana, mikä on jo…

    Lue lisää
  • Markkinointi Itsenäisen yrittäjän markkinointiopas – Lisää asiakkaita ja rahaa

    Kuukausien urakka on saatu päätökseen. Julkaisimme tänään Itsenäisen yrittäjän markkinointioppaan. Kirjan alaotsikko kuuluu seuraavasti: Näin saat parempia asiakkaita ja enemmän rahaa. Tämä kuvaa kirjan sisältöä täydellisesti. Kirjan lukemisen jälkeen osaat hankkia uusia asiakkaita, jotka maksavat työstäsi enemmän. Lataa kirja tästä! Kyselytutkimustemme mukaan markkinointi on kevytyrittäjien suurin ongelma. Meiltä on usein pyydetty apua asiakashankintaan. Yrityksemme ideana on kuitenkin luoda mahdollisimman helppokäyttöinen…

    Lue lisää
  • Markkinointi Tätä on Kasvuhakkerointi ja näin teet sillä miljoonia!

    Kasvuhakkerointi eli englanniksi Growth Hacking on tulossa Suomeen! Lue tämä kirjoitus ja tiedät ensimmäisenä, mitä se oikeasti on. Kasvuhakkerointi on termi, joka on ollut kovassa nosteessa valtameren toisella puolella. Onkin odotettavissa, että termi rantautuu vielä tämän vuoden aikana rytinällä Suomeen. Nyt on siis aika selvittää, mikä tämä uusi trendisana oikein tarkoittaa ja miten se muuttaa markkinoinnin maailmaa. Uudet hype-termit harvoin tuovat mitään…

    Lue lisää