Blogi

18.12.2019

Ammatillinen kehittyminen: kuinka toteuttaa sitä tietoisesti?

Opiskeluaikana saa työelämälleen tietopohjan ja lähtölaukauksen – mutta suurin kehitys tapahtuu vasta ammattia harjoittaessa. Nykyisessä työelämässä harvoin jämähdetään paikalleen, vaan uutta pääsee oppimaan jatkuvasti.

Työn mukana kehittymistä ja oppimista tapahtuu huomaamattakin, mutta näihin voi itsekin vaikuttaa paljon!

Ammatillinen kehittyminen on niin työnantajan kuin työntekijän itsensäkin vastuulla. Työntekijällä se voi tarkoittaa hänen sen hetkiseen toimeensa liittyvää osaamisen laajentamista, syventämistä tai tiedon päivittämistä; hän voi viedä kehitystä myös aivan uuteen suuntaan, jos tavoitteena on organisaatiossa eteneminen tai alan vaihto.

Työnantajan taas tulisi mahdollistaa alaistensa kehittyminen luomalla sille mahdollisimman hyvät puitteet. Työntekijät tietoineen ja taitoineen ovat organisaatioille tärkeä pääoma, joka on pidettävä hyvässä kunnossa ja ajan tasalla!

Muuttuva työelämä vaatii elinikäistä oppimista

Eläkeikään asti ulottuvat urat saman organisaation sisällä ovat vähenemään päin. Työelämä on muuttunut ”pätkittäiseksi” koostuen erilaisista vaiheista; toimenkuva ja työnantaja voi vaihtua monesti, ja tyypillinen aika pysyä samassa työssä on nykyisin noin 3–5 vuotta.

Moni pitää ensimmäistä ”oikeaa” työpaikkaansa etappina, jossa opiskeluaikoina opitut asiat pääsevät konkretisoitumaan ja työelämätaitoja saa opetella käytännössä. Tämän jälkeen voidaan siirtyä astetta vaativampaan toimeen.

Teknologia muuttuu nopeaan tahtiin, ja työntekijöiden on mukauduttava tähän muutokseen. Jotkin ammatit jäävät kokonaan historiaan niiden siirtyessä roboteille, ja toisaalta taas koneiden rinnalle tarvitaan ihmisiä hoitamaan aivan uudenlaisia vastuita.

ammatillinen kehittyminen

Keinoja uuden oppimiseen löytyy kuitenkin runsaasti. Työntekijöiden kannattaa pysyä ajan tasalla omasta ammattikentästään esimerkiksi kuuntelemalla siihen liittyviä podcasteja ja lukemalla relevanttia kirjallisuutta tai artikkeleita. Hän voi myös käydä kursseilla tai seminaareissa, jotka liittyvät suoraan hänen ammattiinsa tai laajemminkin työelämän trendeihin.

Oppimalla pysyy taatusti varmemmin mukana kehityksessä!

Mitä muuta ammatillinen kehittyminen edellyttää työntekijältä?

Kirjoittaja itse tietää pari tapausta, joissa työntekijän toimenkuva on muuttunut radikaalisti hyvinkin lyhyessä ajassa. Vain pari vuotta hänen työnaloituksensa jälkeen hän on siirtynyt aivan toisenlaisiin tehtäviin –  eikä hän ollut koskaan opiskellut mitään näihin liittyvää, vaan omaksunut kaikki taidot työssään!

Miten tällainen sitten onnistuu?

Itsensä ammatillisessa kehittämisessä olennaista on omaksua growth mindset -ajattelu. Siinä uskotaan ponnistelujen tuomiin tuloksiin sekä siihen, että epäonnistumisistakin on hyötyä – ne kun opettavat uutta. Virheitä ei ajattelun mukaan kuulu hävetä ja peitellä; sen sijaan on pohdittava niiden tuomaa tietoa sekä sitä, mitä ensi kerralla kannattaa tehdä toisin.

Itseään kehittäessä omien taitojen tunnistamisesta on niin ikään hyvä lähteä liikkeelle. Tällöin voi tiedostaa, millaiset asiat kaipaavat kehitystä ja mihin suuntaan haluaisit niitä viedä. Jokaisen tulisi tämän lisäksi tunnistaa oma työminänsä tietääkseen, millaisten töiden parissa ja millaisissa työyhteisöissä viihtyy parhaiten.

Paljon puhuttu itseohjautuvuus on kehitysprojektissa valttia! Aseta itsellesi tavoitteita ja ota työpaikallasi vastaan sellaisia vastuita ja tehtäviä, joissa sinun on otettava uusia taitoja käyttöösi. Haasteita ei kannata vältellä ja peltätä, vaan ne kannattaa ottaa vastaan avoimin mielin.

Verkostoituminen ja niin sanotut poikkitoiminnalliset projektit organisaation sisällä ovat niin ikään valtava hyöty – niin sinulle itsellesi kuin koko työpaikalle!

Jos tarjolle siis tulee sellaisia projekteja, joissa kaivataan osaamista organisaation eri osastoilta, liity mukaan. Opit näin uutta ja pääset ymmärtämään työpaikkasi toimintaa kokonaisvaltaisemmin, mutta sen lisäksi kollegasi saavat olennaista tietoa ja näkemystä sinulta.

Verkostointi kannattaa pitää mielessä myös silloin, kun käyt alasi koulutuksissa, seminaareissa tai muissa tapahtumissa! Koskaan ei tiedä, kenen kanssa tulee juteltua ja millaisiin yhteistöihin tai muihin mahdollisuuksiin se voikaan johtaa.

Entä työnantajalta?

Ammatillinen kehittyminen ja oppimisen kulttuuri toteutuvat työpaikalla parhaiten silloin, kun työnantaja mahdollistaa ne. Vaikka elinikäistä oppimista ja kehittymistä runsaasti korostetaankin, on tästä huolimatta yhä runsaasti organisaatioita, joissa tämä jää puheen tasolle; käytännössä niille ei anneta aikaa ja tilaa.

Työnantaja voi luoda alaistensa kehittymiselle puitteet jo sillä, että hän suhtautuu uuden opetteluun positiivisesti ja korostaa puheessaan sen tärkeyttä. Hän voi myös hankkia työpaikalle alan teoksia ja oppaita alaistensa luettavaksi, ja suositella heille hyödyllisiä koulutuksia.

Työnantajan tulisi myös antaa tilaa alaistensa ideoille ja ehdotuksille sekä kehottaa heitä kokeilemaan uusia asioita!

Kaikkein tärkeintä olisi kuitenkin se, että työyhteisön ilmapiiri pidetään avoimena ja turvallisena. Kuinka alaiset voisivat innostua kokeilemaan uusia asioita, jos he pelkäävät epäonnistumisia tai esimiehensä reaktiota? Esimiehen tulee rohkaista alaisiaan haasteissa sekä tukea ja auttaa heitä.

Kuten mainittu, tukee omien taitojen tunnistaminen kehittymistä ja uuden oppimista – ja tunnistaminen taas onnistuu parhaiten palautteen avulla. Jokainen voi tunnistaa niin vahvuutensa kuin heikkoutensakin helpommin saadessaan niistä kommentteja muilta.

Turvallisen ilmapiirin lisäksi työyhteisöissä pitäisikin ylläpitää hyvää palatekulttuuria.

Palaute-sanalla on valitettavasti usein negatiivinen kaiku; jos esimies mainitsee haluavansa antaa vähän palautetta, tekisi meistä monen mieli juosta karkuun. Työyhteisöissä pitäisikin turvallisen ilmapiirin lisäksi ylläpitää hyvää palatekulttuuria; esimies voi alkaa toteuttaa tätä esimerkiksi pyytämällä kommentteja alaisiltaan ja järjestämällä kyselyjä sekä kahdenkeskisiä kehityskeskusteluja jokaisen työntekijän kanssa.

Muun muassa näillä toimilla ammatillinen kehityminen onnistuu – ja siitä tulee jopa huomaamaton, luonnollinen osa työntekoa!

Milla Alhanen
Kirjoittaja

Milla-Maria Alhanen

Milla-Maria on Porista kotoisin oleva, sittemmin espoolaistunut kynäniekka, joka inspiroituu vaikuttavista viestinnän ilmiöistä, koukuttavasta tarinankerronnasta sekä lennokkaista keskusteluista. Hän pyrkii pitämään tasapainon luovan tiimityön ja itsenäisen flow-tilan välillä.

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.

Lisää aiheesta