Blogi

20.11.2020

Meikkaaja Maria Kalliokoski: “Kannattaa seurata omia unelmia!”

Helsinkiläinen Maria saa tehdä sitä, mistä tykkää niin päivätyönään kuin kevytyrittäjänäkin: päätoimisesti hän työskentelee kauneusketju Kicksillä, ja tekee tämän ohella meikkauskeikkoja sekä sosiaalisen median sisältöjä.

”On hienoa, että saan tehdä tällaista taiteellista työtä, mistä todella nautin. Se jos mikä on inspiroivaa!”

Maria opiskeli estenomiksi ja hän teki pieniä, usein palkattomia keikkoja jo tuona aikana. Niiden kautta hän sai loistavasti kokemusta.

– Tein esimerkiksi tutuille juhla- ja häämeikkejä ja osallistuin myös projekteihin, joihin haettiin nimenomaan opiskelijoita.

Helsinkiin muutettuaan Maria työskenteli aluksi Stockmannin kosmetiikkaosastolla tehden meikkauksia myös siellä. Sen kautta hän alkoi saada asiakkailta kyselyjä, josko voisi käydä tekemässä heille meikkejä myös kotona. Kun hän ryhtyi tekemään sisältöjä someen, alkoi sitäkin kautta tulla nopeasti lisää yhteistyöpyyntöjä.

– En itse varsinaisesti hakenut yhteistöitä, vaan niitä ehdotettiin minulle suoraan ja kyseltiin, millaista hintaa pyytäisin niistä. Siinä kohtaa alkoi tuntua kätevältä siirtyä kevytyrittäjäksi; töitä ei kuitenkaan ollut ihan niin paljon, että toiminimeä olisi kannattanut lähteä perustamaan.

Marian työpäivät vaihtelevat paljon. Hän työskentelee Kicksissä 25 tuntia viikossa ja tekee sometöitä eri yrityksille päivittäin. Yksityishenkilöiden pyytämät meikkauskeikat painottuvat usein viikonlopuille, yritysten tarjoamia toimeksiantoja taas on usein työviikollakin.

– Kevytyrittäjyydessä parasta on vapaus valita ja päättää vuoroista. Päiväduunissa menee aina tiettyjen työvuorojen mukaan, eikä niihin voi paljon vaikuttaa – mutta kevytyrittäjänä tekemieni keikkojen aikataulua pystyn sumplimaan paljonkin. Voin päättää, haluanko ottaa jonkin keikan vaikkapa lauantaiaamuun, vai enkö halua.

Työ vaatinut esiintymisjännityksen voittamista

Maria tekee sosiaaliseen mediaan paljon erilaisia yhteistyöpostauksia ja varsinkin videoita, joissa hän käyttää toimeksiantajayrityksen tuotteita. Hän kertoo tämän tuntuneen aluksi hyvin jännittävältä.

– Sellainen itsen esille tuominen ei ole helppoa ihan kenelle vain! Aluksi tuntui vaivalloiselta olla kameran edessä; mietin tosi paljon, mitä voin postata ja sanoa. Nykyisin tämä toki tuntuu jo helpommalta ja luontevalta.

Kätevää tällaisissa yhteistöissä on Marian mukaan se, että hän markkinoi siinä samalla omaa työtarjoamaansa.

– Markkinoin töiden kautta itseäni ja osaamistani sosiaalisessa mediassa joka päivä, eikä minun ole tarvinnut tehdä markkinointia mitenkään muuten. Saan tätä kautta paljon uusia työkeikkoja – niin yhteistöissä kuin meikkauksissa.

– Meikkaajan töitä aloitellessa jännitti myös se, etten vielä tuntenut kaikkia tuotteita ja välineitä; mietin, vaikutanko asiakkaan silmiin ammattilaiselta. Sekin mietitytti, että paljonko uskallan pyytää hintaa. Nyt, kun tehnyt näitä töitä jo pidempään, on hinnoittelu tietysti huomattavasti helpompaa.

Kumpikin Marian vanhemmista on toiminut yrittäjänä. Heidän kauttaan hän on saanut tärkeää tukea, ja kertoo itsensä työllistämisen olleen tätä kautta tuttu juttu hänen lapsuudenperheessään. Haastavaksi Maria kokee toisinaan työssään vapaa-ajan ottamisen ja organisoinnin.

– Välillä pitäisi muistaa levähtääkin! Joskus sitä unohtaa, että keikkojen lisäksi on myös päivätyö, ja sitten yhtäkkiä ei olekaan pitänyt lainkaan vapaata pariin viikkoon. Pyrinkin nykyisin sovittamaan meikkikeikat niille päiville, joina olen jo muutenkin töissä; näin voin pitää vapaapäivät kokonaan vapaina.

Maria kertoo ottaneensa kaikki hänelle tarjotut työt ahkerasti vastaan siksikin, että mielessä jännittää yhä koronatilanne ja kevään tapahtumien toistuminen; monen muun tavoin häneltäkin peruuntui tuolloin useampi työkeikka.

– Yritän kuitenkin pysyä positiivisena ja mennä päivä kerrallaan.

Tällä hetkellä töiden väheneminen ei näytä lainkaan uhkaavalta. Maria kertoo, että töiden suhteen on luvassa lähitulevaisuudessa aivan uusiakin asioita: Kicks on alkanut järjestää liveshopping-tapahtumia, ja yhteen näistä Mariaakin pyydettiin juontajaksi muutama viikko sitten.

–  Se jännitti ensin hirveästi, mutta meni lopulta tosi hyvin. Kyseinen konsepti oli mahtava ja olin iloinen, että sain olla mukana siinä! Tuli fiilis, että tällaista työtä on todellakin ihanaa tehdä.

Samaan Maria kehottaa muitakin itsensä työllistämisestä kiinnostuneita ohjautumaan:

– Kannattaa seurata omia unelmia ja tehdä sitä, mikä itsestä tuntuu kivalta!

Marian tarina on osa UKKO.fi:n Patsas rohkeudelle-kampanjaa. Kampanjan tarkoituksena on nostaa esille itsenäisiä yrittäjiä, joita ilman Suomi ei pyörisi. Osallistu keskusteluun itsenäisen yrittämisen mahdollisuuksista ja haasteista Twitterissä tunnisteilla #rohkeusyrittää #näeuusityö #teesitämitärakastat.

Lue lisää kampanjasta: ukko.fi/rohkeus
Lue lisää kevytyrittäjyydestä: ukko.fi/kevytyrittajyys

Milla-Maria Karvinen
Kirjoittaja

Milla-Maria Karvinen

Milla-Maria on Porista kotoisin oleva, sittemmin espoolaistunut kynäniekka, joka inspiroituu vaikuttavista viestinnän ilmiöistä, koukuttavasta tarinankerronnasta sekä lennokkaista keskusteluista. Hän pyrkii pitämään tasapainon luovan tiimityön ja itsenäisen flow-tilan välillä.

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Kerro mielipiteesi

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.