Arvioitu lukuaika: 5 minuuttia

Matte Plays -YouTubekanavalla hakkeroidaan ja asennetaan tarkoituksella tietokoneelle haittaohjelmia – miten Youtubessa erottuu massasta?

Matte-Plays-nain-youtubessa-paasee-pinnalle

YouTubella on yli 2 miljardia käyttäjää ja videoita katsellaan yli miljardi tuntia päivittäin. Massasta erottuminen on koko ajan vaikeampaa kasvavassa sisällöntuottajien joukossa. Tässä artikkelissa esittelemme 23-vuotiaan Maten, joka löysi oman juttunsa ja teki Matte Plays -kanavastaan itselleen ammatin.

Videolla sohvalla istuvat vierekkäin reipas nuori mies ja vaaleatukkainen nuori nainen. He kertovat aikovansa kohta asentaa tietokoneelle haittaohjelmia kokeillakseen, mitä tapahtuu. Välillä kuvaan tulee tietokoneen näyttö, jossa haittaohjelmia etsitään ja asennetaan. Kaksikko varoittaa, että he ovat valmistautuneet tähän kokeiluun huolella, eikä kenenkään kannata kokeilla tätä itsekseen jos ei tiedä tarkalleen, mitä tekee.

Olemme YouTube-kanavalla nimeltä Matte Plays, jolla on lähes 47 tuhatta seuraajaa. Kanavan takaa löytyy 23-vuotias Matias Latvala, joka tekee videoita nykyään työkseen UKKO Toiminimiyrittäjänä.

Matte Plays. Matte tunettaa työkseen.

Oman jutun löytäminen auttaa erottumaan massasta

YouTubeen ladataan yli 500 tuntia uutta videomateriaalia joka minuutti. Tätä videomateriaalia tuottavat niin harrastelijat kuin ammattilaisetkin, ja moni nuori videobloggaaja haaveilee jonakin päivänä elättävänsä itsensä kokonaan tubettamisella. Tällä hetkellä Suomeen mahtuu muutama kymmenen tubettajaa, jotka elättävät itsensä täysin videoita tekemällä. Matte on yksi heistä.

Koska sisältöä on Youtubessa tarjolla lähes loputtomasti, suuren yleisön katselulistoille pääseminen on haastavaa. Maten mukaan menestykseen ei ole yhtä selkeää reseptiä, mutta oman persoonallisen aiheen, näkökulman tai tyylin löytäminen auttaa.

”Omaperäisillä ideoilla, jotka kiinnostaa ihmisiä, niillä pääsee aika pitkälle”, Matte sanoo.

”Mä olen esimerkiksi tehnyt yhden kaverin kanssa videoita, joissa tehdään erilaisia tietotekniikkaan liittyviä asioita, kuten hakkerointia – laillisissa rajoissa toki. Tai analysoitu omaan sähköpostiin tulleita epäilyttäviä viestejä. Se on sellaista, mitä ei ole aiemmin ollut ja siitä mun katsojat on tykänneet tosi paljon.”

Maten kanavalta löytyy perinteisiä pelivideoita, joilla hän pelaa yksin, mutta myös paljon sisältöä, jossa Matte ja kaverit kokoontuvat pelaamaan tai puuhaamaan muuta yhdessä. Lisäksi videoilla tehdään tietotekniikkaan ja tietoturvaan liittyviä kokeiluja ja selvityksiä. Nämä ovat erityisen suosittua sisältöä. Pelivideoita ja videopäiväkirjaa julkaisee moni, mutta tietoturvavideota julkaistessaan Matte on harvinaisuus.

”Haluan myös viedä eteenpäin sanomaa tietoturvallisuudesta”, Matte kertoo. ”Itse sain sähköpostiini esimerkiksi yhteistyötarjouksen, joka oli ilmeisesti lähetetty vain muutamalle vastaanottajalle – tunnistin sen heti huijaukseksi.”

Tietoturva-aiheisiin liittyvät videot erottavat Maten muiden tubettajien joukosta ja se näkyy katsojaluvuissa. Tietoturva kiinnostaa, kokeilut ovat viihdyttävää katseltavaa ja moni varmasti etsii Maten videoista myös tietoa haittaohjelmien ja huijausviestien toiminnasta.

”Tein huijaussähköpostista videon, jossa selvitin huijauksen alkuperää. Viesti oli todella huolellisesti laadittu ja siksi vaarallinen. Video sai todella isot katsojaluvut. Sillä on tällä hetkellä 110 tuhatta näyttökertaa, kun keskimäärin videoni saavat 10-20 tuhatta näyttöä. Kuulin, että joku toinen vaikuttaja oli mennyt huijaukseen – onneksi mitään pahempaa ei ollut kuitenkaan päässyt tapahtumaan.”

Keitä tubettajat oikein ovat? Lue tästä juttumme YouTuben vloggaajista.

Matte Plays - näin YouTubessa pääsee pinnalle. Nainen editoi videota kahvilassa.

Tubettajan ammatista kiinnostuneen kannattaa seurata ensin muiden tekemistä

Tubettajan urasta haaveilevia Matte varoittaa heti alkuun, että ensimmäisiä videoita ei kannata lähteä tekemään rahan kiilto silmissä.

”Se helposti paistaa läpi, jos lähtee heti tekemään tätä rahan takia. Katsojat ovat usein tosi kriittisiä kuluttamastaan sisällöstä. Itsekin kun aloitin, niin opiskelin vielä samalla ja tein videoita pitkään harrastuspohjalta.”

Suositun tubekanavan rakentaminen on vaikea tehtävä ja vaatii joko hyvin omaperäisen idean tai erityisen hauskan tyylin. Lisäksi se vie paljon aikaa ja vaivaa. Paras tapa lähteä liikkeelle on Maten mukaan katsoa videoita ja seurata tubettajia: tutustua siihen, millaisia tyylejä Youtubesta löytyy ja millaisia eri tapoja videoiden tekoon on. Oman jutun löytäminen voi vaatia vuosien videoiden katselua ja niiden tekemistä alkuun harrastuksena.

Omaperäisen aiheen löytäminen on usein avain tubettajan suosioon. Jos kukaan ei ole vielä tehnyt videoita aiheesta, videon menestysmahdollisuudet ovat paremmat. Maten itsensä suosion salaisuus voi olla hänen omaperäiset tietoturva-aiheen ympärille keskittyvät videonsa – tai ihan vain hänen reipas ja iloinen persoonansa ja selkeä esiintymistyylinsä.

Matte huomauttaa, että videoiden aiheen ei välttämättä tarvitse olla täysin originaali, jos jokin tubettajan lähestymistavassa tai tyylissä on sellaisenaan viihdyttävää. Esimerkkinä hän mainitsee pelivideoita tekevät tubettajat, joiden suosion taustalla ei ole se, että he pelaisivat eri pelejä kuin muut, vaan yksinkertaisesti erikoinen tai viihdyttävä esiintymistyyli.

Kiinnostaako videoiden tekeminen? Lue tästä lisää vinkkejä vloggaamisen aloittamiseen.

Lisäksi Matte muistuttaa, että omaa kanavaa kannattaa myös vähän mainostaa omalle lähipiirille ja someseuraajille – hyvän maun rajoissa. Jos on kerännyt jo jossain toisessa kanavassa ison määrän seuraajia, se kannattaa käyttää hyödyksi.

”Pientä self-promotea kannattaa harrastaa sosiaalisessa mediassa. Ei nyt mitään jäätävää spämmiä, mutta jotta se kanavasi löytyy, niin kyllä siitä täytyy kertoa. Kun saa katsojia videoilleen, pääsee niin sanotusti algoritmien hyvälle puolelle.”

Matte Plays - näin YouTubessa pääsee pinnalle. Nainen katsoo videoita.

Matte löysi uuden sosiaalisen puolen itsestään videoiden tekemisen myötä

Suomessa tube-piirit ovat pienet ja lähes kaikki tuntevat toisensa. Mattekin tuntee paljon muita tubettajia ja tekee mielellään yhteistyötä muiden kanssa. Yhteisvideoita näkyy hänen kanavallaan paljon. Matte onkin löytänyt itsestään sosiaalisen puolen YouTuben avulla.

”Mä oon aloittanut tekemään videoita vuonna 2013”, Matte kertoo. ”Olin tosi pitkään seuraillut muita ja sain yhden kaverin painostuksesta kuvattua sen ekan videon.”

”Mua jännitti tosi paljon”, Matte kuvaa fiiliksiään ensimmäisen videon kuvaamisesta. ”Ehkä mä oon pienimuotoisesta sosiaalisten tilanteiden pelostakin kärsinyt niihin aikoihin.”

Videolla esiintyminen auttoi kuitenkin jännitykseen ja nyt Matte esiintyy videoillaan jopa enemmän kavereiden ja muiden tubettajien kanssa, kuin yksin. Sosiaaliset tilanteet ovat muuttuneet jännittävistä mieluisiksi, ja videoilla esiintymisestä tullut luonnollinen tapa itsensä ilmaisuun.

Matte Plays. Kaverukset kuvaavat videoblogia.

Managerista tukea videoiden tekemiseen

Tubettajien kesken yhteisöllisyys tukee tekijöitä kehittämään ja kasvattamaan omaa kanavaansa. Lisäksi apuna ovat tubettajien verkostot, niin kutsutut Multi Channel Networkit, jotka auttavat tubettajia monessa asiassa.

Verkostojen konkreettisin hyöty tubettajalle on apu yhteistyödiilien sopimisessa.

”Verkostolle voi kertoa, millaiset yhteistyöt kiinnostaa ja verkosto yhdistää sopivan yhteistyötarjouksen tubettajalle. Verkosto auttaa sopimalla diilit ja selvittämällä yhteistyön yksityiskohdat. Se vapauttaa aikaa itse sisällöntuotantoon. Jos keissi menee läpi, verkosto hoitaa sopimuksen ja välittää tubettajalle valmiin briiffin yhteistyöstä.”

Lisäksi verkostot tarjoavat tubettajille tapahtumia ja kokoontumisia, joissa pääsee juttelemaan ja tutustumaan muihin alan tekijöihin. Tarvitessaan verkostosta saa apua oman kanavan kehittämiseen myös mentoroinnin kautta.

”Verkostossa mulla on niin kutsuttu manageri tai yhteyshenkilö, jonka kanssa pidetään joskus palaveria ja jutellaan kanavan kehittämisestä”, Matte kuvaa. ”Se riippuu ihan henkilöstä, minkä verran haluaa keskustella siitä, miten kanavaa voisi kasvattaa.”

Matte on hyötynyt tubettajayhteisön tuesta ja tubettajakollegoihin tutustumisesta. Nytkin kanavalla näkyy paljon videoita, joissa Maten vieraana on milloin kukakin tunnettu tubettaja. Yhteistyö on luonnollista pienissä piireissä, joissa lähes kaikki tuntevat toisensa ja monet ovat ystävystyneet matkan varrella. Yhteistyövideot hyödyttävät aina molempia osapuolia tuoden uusia silmäpareja molempien kanaville.

Etenkin tubettamisen alkutaipaleella tubettajan kannattaakin hyödyntää yhteisöä kanavansa kasvattamisessa ja ammentaa kokeneemmilta kollegoilta myös oppia.

”Olen saanut aika paljon apua kollegoilta. Heidän kauttaan olen saanut näkyvyyttä ja sen myötä kanavani on myös kasvanut.”

 

Hei, kevyt- tai toiminimiyrittäjä! Haluamme kuulla sinun tarinasi. Yrittäjyyskoulu etsii jatkuvasti uusia yrittäjiä haastateltavaksi Yrittäjyyskouluumme. Kerro meille oma tarinasi tai vinkkaa kaverista. Ilmoittaudu mukaan laittamalla sähköpostia: markkinointi@ukko.fiHaastattelut saavat näkyvyyttä verkkosivuillamme ja Ukko.fi:n sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi tarjoamme haastateltaviamme säännöllisesti muille medioille, joten oman tarinan jakaminen kannattaa aina. #ainakannattaayrittaa

 

Jatka lukemistatästä pääset tutustumaan Eetuun, suosittuun tubettajaan ja UKKO-toiminimiyrittäjään, joka vierailee usein myös Maten videoilla.

Vloggaamista kevyempi tapa päästä kokeilemaan videoiden tekemistä, on ottaa haltuun TikTok – lue tästä vinkit TikTokin hyödyntämiseen markkinoinnissa.

 

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat Y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestäAskarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö

Muita artikkeleita aiheesta Inspiraatio:

  • Inspiraatio Vieraskynä: Bloggaaja, tunne arvosi!

    Ihmiset ovat siirtyneet viettämään vapaa-aikaansa enenevissä määrin nettiin. Sieltä etsitään tarpeellista tietoa, viihdytetään itseä ja jaetaan paloja omasta elämästä toisten nettikäyttäjien kanssa. Mainio esimerkki nykyajan netti-ilmiöstä on blogit: blogeista saa tietoa ajankohtaisista aiheista, kuumimmista trendeistä ja niiden kautta voi seurata muiden ihmisten tavallista elämää. Blogit ovat varteenotettava kilpailija muunmuuassa perinteisille aikakaus- ja sanomalehdille, ja niiden kävijämäärät osoittavat että blogeille on…

    Lue lisää
  • Inspiraatio Sisäinen yrittäjyys on asenne, joka saa yrityksen kukoistamaan

    Lapsuuden mehumyyjät ovat jo pienenä tarttuneet toimeen ja tehneet jotain tavoitteellista, josta nauttivat. Vaikka he eivät olisikaan isoiksi kasvettuaan perustaneet omaa yritystä, voivat he toimia ansiotyössään ja harrastuksissaan yrittäjämäisesti. Tätä kutsutaan sisäiseksi yrittäjyydeksi. Mutta miten sisäistä yrittäjyyttä voi edistää? Sisäinen yrittäjyys on ihmisen asenne ja tapa toimia aktiivisena osana jotain kokonaisuutta. Yritteliään ihmisen ominaisuuksia ovat muun muassa oma-aloitteisuus, työhön ja…

    Lue lisää
  • Inspiraatio ”Yrittäjäksi ryhtyminen antoi minulle vapauden” – mitkä ovat yrittäjyyden parhaat puolet?

    Tuhannet ja tuhannet ihmiset pohtivat tänäänkin Suomessa sitä, että pitäisikö heidän irrottautua palkkatyöstä ja ryhtyä yrittäjäksi. Mikä yrittäjyydessä (tai kevytyrittäjyydessä) oikein vetää puoleensa? Pohdimme aihetta tässä artikkelissa. Vapaus houkuttelee yrittäjäksi Yrittäjyys ei enää 2010-luvulla kalskahda kaikkien korvaan siten, että mieleen tulee vain pelottavia uhkakuvia, byrokratiaa ja vaatimuksia. Yrittäjyysmyönteisyys on levinnyt startup-villityksen myötä kaikkialle Suomeen ja lisännyt positiivisia mielikuvia kaikenlaisesta yrittäjyydestä.…

    Lue lisää