Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Esittelyteksti itsestä – Mitä kannattaa kertoa?

esittele-itsesi

Mitä itsestä ja omasta yritystoiminnasta kannattaa kertoa asiakkaille? Mitkä ovat tärkeimmät asiat sinun ja asiakkaan kannalta? Millaisen mielikuvan haluat herättää? Nämä ovat tyypillisiä kysymyksiä, kun mietitään esimerkiksi kotisivujen tekstejä tai ihan perinteistä myyntitilannetta.

Käännä ominaisuudet hyödyiksi

Saman kilpailun kohtaa toki aina asiakashankinnassa. Tämän vuoksi onkin tärkeää miettiä mitä esittelytekstiinsä kirjoittaa. Eli mitkä ovat ne oman toiminnan kannalta suurimma hyödyt asiakkaalle. Kannattaa keskittyä juuri hyötyihin. Perinteisesti suomalaisssa “myyntiteksteissä” painotetaan erilaisia työvaiheita, ominaisuuksia ja erikoisosaamista. Nämä ovat kiinnostavia tietoja lähinnä hyvin valistuneelle asiakkaalle.

Kävin tänään autoliikkeessä keskustelemassa uusien kesärenkaiden hankinnasta. Uutena auton omistajana, minulla ei ole juuri mitään tietoa renkaiden ominaisuuksista tai mallien eroista. Tiedän, että auton vanhat renkaat ovat niin kuluneet, että tilalle on hankittava uudet. Tässä vaiheessa myyjän tulisi jättää ominaisuuksien ja malliteknisten seikkojen esittely ja kertoa selvällä suomen kielellä mitä hyötyä kalliimmista renkaista olisi käytännössä.

Tämä esimerkki kannattaa pitää mielessä, kun suunnittelee omaa esittelytekstiään. Sinä olet oman alasi asiantuntija, asiakkaasi tuskin on. Käytä siis sellaista kieltä jota asiakkaasi ymmärtää. Vältä teknisiä termejä ja ominaisuusluetteloita. Jos asiakkaasi ovat yrittäjiä, kerro miten palvelus hyödyttää konkreettisesti heidän liiketoimintaansa. Kerro miten sinun palvelusi tuottaa heille enemmän arvoa kuin se maksaa.

Kerro aina mielenkiintoinen tarina

Ihmiset muistavat tarinat helpommin kuin faktalistaukset. Käytä tätä eduksesi myös esittelytekstissäsi. Kerro tarina palveluistasi ja anna käsinkosketeltavia esimerkkejä onnistuneista asiakkuuksista. Nosta näissäkin tarinoissa asiakkaan saama hyöty kaikkein tärkeimmäksi kohokohdaksi. Tarinat joissa asiakkaan liiketoiminta lähtee valtavaan nousuun tai ratkaiset asiakkaan liiketoiminnan esteenä olevan ongelman antavat hyvän kuvan palveluidesi arvosta. Asiakkaat maksavat enemmän palveluista, joista he saavat konkreettista hyötyä.

Palataan vielä aiempaan renkaiden ostotilanteeseen. Myyjä voisi selvittää millaisia hyötyjä kyseiset mallit tarjoavat. Hän voisi kertoa tarinan perheestä, jonka hengen kyseiset renkaat pelastivat. Hyvät automyyjät osaavat tarinankerronnan. Ostaessani autoa yksi kriteerini oli, että kohtuullisen kookas Newfoundlandinkoirani Olga mahtuu takakonttiin. Automyyjä osasi heti kertoa tarinoita heidän perheessään aiemmin olleesta samanrotuisesti koirasta. Tämän jälkeen hän myös osasi suositella autoja jotka tämänkokoiselle koiralle sopivat parhaiten. Myyjä ei puhunut auton ominaisuuksista, tehoista tai muista asioista joista en itse olisi juuri mitään ymmärtänytkään. Ostin hänen suosittelemansa auton. En toki pelkästään koiratarinoiden perusteella, mutta kyllä ne ostopäätökseen vaikuttivat.

Sinun tulisi miettiä automyyjän lailla, mitä asioita potentiaalinen asiakkaasi arvostaa? Mitkä ovat ne kipukohdat joihin palvelusi tuo ratkaisun? Tämän jälkeen nosta esiin aikaisemmista asiakkaistasi tarinoita, jotka kertovat miten olet ratkaissut nämä ongelmat.

Palveluesittelyjen tarinallistamista on käsitelty tarkemmin ilmaisella Suosittelun voima -kurssillamme.

Profiilin hakukoneoptimointi

Hakukoneet tuovat verkkosivustoille hyvin merkittävän osan liikenteestä. Ja mikä tärkeintä, hakukoneet tuovat sivustolle potentiaalisia asiakkaita. Kun kävijä saapuu sivustolle hakukoneen kautta, on hän jo ilmoittanut kiinnostuksensa palveluitasi kohtaan.

Jotta profiilisivusi tai kotisivusi näkyisi hakukoneiden kärkisijoilla, tulee sinun kiinnittää tekstisisällön hakukoneoptimointiin erityshuomiota. Käytännössä helpoin tapa hakukoneoptimoida tekstiä, on puhua palveluistasi samalla kielellä jota asiakkaasi käyttää.

Keywordtool.io ja Ubersuggest-työkaluilla voit selvittää millaisilla hakusanoilla ihmiset palveluitasi etsivät. Käytä näitä hakusanoja myös tekstissäsi. Älä kuitenkaan ylikorosta avainsanoja, vaan keskity siihen, että tekstisi on laadukasta ja myyvää.

Profiilin näkyvyyttä hakukoneissa voit parantaa myös linkittämällä profiiliisi esimerkiksi kotisivuiltasi ta Facebookista. Tämä tukee myös sivuston kokonaiskehitystä ja kävijämäärien kasvua.

Lue myös

Linkedin on paras työkalu työnhakijalle ja yrittäjälle, mutta moni hukkaa siellä mahdollisuutensa – asiantuntija Hannu Pelli kertoo, mitä siellä pitää hoksata

CV eli ansioluettelo priimakuntoon – Nappaa haastattelukutsu!

5+1 vinkkiä: opi paremmaksi puhujaksi

Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä, ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi TikTok-markkinoinnin vinkit yrittäjälle – tavoita nuoret ennen kilpailijoitasi

    Keitä ovat TikTokin miljoonat aktiiviset käyttäjät? Mitkä ovat parhaita tapoja tavoittaa TikTokkaajat? Tästä artikkelista löydät TikTok-markkinoinnin perusteet ja parhaat vinkit TikTok-markkinointiin itsenäiselle yrittäjälle. Somekanavat ovat tänä päivänä tärkeä osa-alue jokaisen yrittäjän markkinoinnissa. Jos kohderyhmääsi kuuluu alle 30-vuotiaita, kannattaa ehdottomasti panostaa myös somekentän uusimpiin tulokkaisiin, kuten TikTokiin. (Tutustu tästä muihin somemarkkinoinnin perusteisiin.) TikTokilla on maailmanlaajuisesti jo yli miljardi käyttäjää ja suosio…

    Lue lisää
  • Markkinointi Yrittäjän somevirheet – Vältä näitä 7 asiaa sosiaalisessa mediassa

    Olemme jo aikaisemmin kertoneet, mitä asioita sosiaalisessa mediassa kannattaa tehdä. Vastavetona kyseiseen artikkeliin tuomme tällä kertaa esille asioita, joita kannattaa välttää sosiaalisessa mediassa. Seuraavia seitsemää asiaa kannattaa välttää tai unohtaa kokonaan, jos haluat antaa itsestäsi yrittäjänä asiantuntevan kuvan somessa. 1. Ylimielisyys Yleisesti ottaen sosiaalisessa mediassa vallitsevat samat säännöt kuin muuallakin. Kohteliaisuudella ja käytöstavoilla pääset jo pitkälle. Ylimielisyys voi kostautua hyvin…

    Lue lisää
  • Markkinointi Myynti on kevytyrittäjän tärkein taito

    Myynti on taito, joka määrittelee jokaisen kevytyrittäjän menestyksen. Hyvä myyjä menestyy aina, huono myyjä taas tarvitsee avukseen tuuria. Kevytyrittäjänä sinulla on perinteiseen myyntitykkiin verrattuna monta etua puolellasi. Tiedät tuotteesi, voit muokata valikoimaasi lennosta, ja hinnastoakin voit muuttaa kysymättä lupaa esimieheltä. Tässä artikkelissa käydään läpi asioita, joita olen oppinut hyvistä ja huonoista myyjistä sekä ostajana että itse myyntiä tehdessäni. Jokainen myyjä…

    Lue lisää