Blogi

11.5.2015

Tuntihinnoittelu vai urakkapalkka?

Työsuoritteita ja palveluita myydään yleensä joko tuntihinnoittelulla tai urakkapalkkioina. Käyn tässä kirjoituksessa läpi näiden kahden hinnoittelumallin eroavaisuuksia.

Tuntihinnoittelu

Tuntihinnoittelu on yleensä kevytyrittäjälle loogisin lähtökohta, sillä omat tulot suunnitellaan tuntikohtaisesti. Kuinka monta tuntia voin myydä kuukaudessa ja mikä korvaus näistä tunneista olisi saatava, jotta voin elättää itseni?

Tämän ajatusmallin mukaan olisi helpointa vain ilmoittaa oma tuntihinta asiakkaalle ja tehdä töitä sovittu määrä. Tuntihinnoittelun suurin ongelma on se, että se on asiakkaalle vaikeasti ostettava. Asiakkaan tulee tietää tarkasti kuinka kauan tietyn projektin tai palvelun valmistumiseen kuluu aikaa. Yleensä asiakkaat ostavat palveluita sen vuoksi, etteivät he itse osaa tehdä kyseistä asiaa. Tämän vuoksi asiakkaalle on helpompaa, jos hänen ei tule myöskään arvioida palvelun toteuttamiseen kuluvaa aikaa.

Toinen tuntihinnoitteluun liittyvä ongelma on se, että suurin osa palkansaajista ei ymmärrä kuinka paljon jo pelkkiä sivukuluja laskutetusta summasta joutuu maksamaan. Esimerkiksi kuluttajalle myydystä palvelusta josta on maksettu 50 euroa, jää työntekijälle 20% veroprosentilla vain noin 22 euroa. Voit tarkistaa luvut tulolaskuristamme. 50 euron tuntihinta voi siis kuulostaa kalliilta, vaikka se todellisuudessa on lähes minimihinta jolla satunnaisia töitä kannattaa tehdä. Tämän vuoksi projektin hinnoittelu urakkapalkalla on usein järkevämpi vaihtoehto varsinkin kuluttajille myytävissä palveluissa.

Milloin tuntihinta on järkevä laskutusperuste?

Tuntihinnoittelu voi olla järkevä laskutusperuste esimerkiksi alihankintasopimuksissa, joissa laskuttaja työskentelee yrityksen omissa tiloissa. Tällöin asiakas ostaa palveluntarjoajan osaamisen käyttöönsä tietyksi ajankohdaksi. Tämä malli toimii parhaiten silloin, kuin tehtävät työt ovat hyvin standardoituja, eli sellaisia joille voidaan odottaa sama tuotto jokaiselta tunnilta. Esimerkiksi IT-alalla tai kaupan alalla tämä on varsin yleinen toimintamalli.

tuntihinnoittelu vai urakkapalkka

Urakkahinnoittelu

Urakkahinnoittelu on yleensä asiakkaan kannalta helpompi ostaa. Asiakas tietää yhden hinnan, jolla hän saa haluamansa valmiin palvelun. Esimerkiksi valokuvaajan palveluita on helpompi ostaa urakkahinnoitteluna. Vaikkapa häävalokuvauksessa asiakasta kiinnostaa se, että että hän saa elämänsä tärkeimmästä päivästä ikimuistoiset kuvat. Kuvaukseen, kuvien jälkikäsittelyyn ja mahdolliseen tulostukseen käytettävä aika on aivan toissijainen asia. Toki valokuvaajan tulee laskea itselleen ensin projektiin kuluva aika ja tehdä tästä pakettitarjous.

Myös monet yleisesti tuntiperusteisesti laskutettavat palvelut, kuten remontit ja siivouspalvelut voi kääntää urakkahintaisiksi. Tämä vaatii toki huolellisen pohjatyön ja arvioinnin, joka kannattaa laskuttaa erillisenä kokonaisuutena.

Urakkahinnoittelu vaatii työn toteuttajalta enemmän tietoa ja osaamista. Sinun pitää osata arvioida mahdollisimman tarkasti kuinka pitkä aika työn parissa kuluu. Tämän lisäksi on varauduttava yllätyksiin. Fakta on se, että välillä projekteihin menee odotettua enemmän aikaa. Toisaalta osa projekteista sujuu taas nopeammin kuin ennalta olisi odottanut. Tämä vaihtelu tasaantuu mitä enemmän keikkoja teet. Laske kuitenkin aina tarkasti yhden keikan toteuttamiseen kuluva aika. Jos projekteihin kuuluu jatkuvasti pidempään kuin olet suunnitellut, on hyvä osata korjata omaa hinnoitteluaan nopeasti.

Urakkahinnoittelu on kannattavampaa

Kuten aiemmin tekstissä mainitsin, asiakkaan on helpompi ostaa silloin kun hän tietää saavansa palvelun yhdellä hinnalla. Tämän lisäksi urakkahinnoittelu on yleensä kannattavampaa. Tämä johtuu siitä, että asiakkaan on psykologisesti helpompi ostaa esimerkiksi viiden sadan euron valokuvauspalvelu, kuin viisi tuntia sadan euron työtä. Sadan euron tuntihinta herättää välittömästi mietteitä siitä, voisiko serkun naapuri kuitenkin tulla tekemään saman työn muutaman kympin tuntihinnalla.

Viiden sadan euron arvoinen valokuvauspaketti joka sisältää kaiken suunnittelusta toteutukseen ja viimeistelyyn voi asiakkaan mielessä sisältää kymmenien tuntien edestä työtä. Jätä siis asiakkaallesi mahdollisuus perustella hänen maksamansa hintansa itselleen. Kun asian ilmaisee näin suoraan, se voi tuntua huijaamiselta, mutta se ei sitä ole. Hinta on täysin sama, palvelu on täysin sama, mutta asiakas on tyytyväisempi ja ostaa palvelun todennäköisemmin.

Olen itse tehnyt töitä verkkomarkkinoinnin konsulttina eri yrityksissä. Yritysten tuntihinnat ovat vaihdelleet noin sadan euron ja kahden sadan euron välillä. Asiakkaat joille on ilmoitettu tuntihinta, ovat lähes aina verranneet sitä asianajajien palkkioihin ja todenneet palvelun olevan liian kallis. Vastaavat asiakkaat ovat kuitenkin ostaneet täysin saman palvelun urakkahinnoitteltuna.

Ihmismieli toimii kummallisesti ja tämä tulisi ottaa huomioon omaa hinnoittelua suunnitellessa.

Avatar
Kirjoittaja

Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa Rugbyä ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Kommentit

  1. Niklas Isberg sanoo:

    Kiitos kirjoituksesta. Urakkahinnoittelu kuulostaa näin jälkikäteen ajateltuna paremmalta vaihtoehdolta. Suoraan isosta yrityksestä omatoimiseksi yrittäjäksi ryhtyneenä tuntihinnoittelu jäi päälle ja sitä ajatteli, että näinhän sen kuuluukin mennä. Työnsä hinnoittelu on vaikeaa, mutta tämä selvensi sitä hieman.

  2. jari Niemi sanoo:

    tuntipalkka ?

  3. ESKO KARLSSON sanoo:

    hei se on kyllä aika vaikee koska palkka pitää olla pienepi kun työpääliköllä- muut. jos urakalla se leimataa aina ahne paska työ pitää olla hyvin huomamaton – huonost palkattu. silloin kaikilla on hyvä olla. olen ollut jo tovin .piien yritäjä yritykset ovat tä’llä kertaa tosi julmia .eivät itse tiedä mitää tekevät. suurin syy on kun isoissa- keski suurissa on vieras pää oma borrsi luoneinen.

  4. Pauli Humalamäki sanoo:

    Urakkahinnoittelussa pitää muistaa rajata tarkasti urakkaan liittyvät työt ja sopia etukäteen myös ylimääräisten töiden ja muutostöiden työn ja tarvikkeiden hinnoittelu. Vuosien aikana toimiessani sähköurakoitsijana olen todennut asiakkaiden haluavan paljon muutoksia valmiiseen, suunnitelmien mukaan tehtyyn työhön. Valaisimia halutaan muuttaa tai sitten niiden sijoittelua.

    1. Piia Peiponen sanoo:

      Hei Pauli!

      Kiitos, että jätit kommenttisi! Olet ehdottomasti oikeassa; työstä tehtävään sopimukseen on hyvä kirjata esimerkiksi se, montako erilaista muutostyötä sovittuun hintaan kuuluu. Sopimukseen voi myös kirjata joidenkin tavanomaisten korjaustöiden erillishinnat, joista sitten laskutetaan erikseen.

      Olemme laatineet kevytyrittäjiemme avuksi toimeksiantosopimuksen, jota voi käyttää sopimuspohjana työstä sovittaessa. Sopimus sekä muita hyviä linkkejä ja vinkkejä työstä sopimiseen löytyy kirjoituksestamme täältä.

      -Piia

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.

Lisää aiheesta