Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

UKKO.fi on mukana asiakaspalveluviikon vietossa 5.–9.10. – “Erinomaisen aspasta tekee sen monipuolisuus”

yhteistyö_palapeli_tiimi-scaled

Ensi viikko 5.–9. lokakuuta on kansainvälinen asiakaspalveluviikko. Myös me UKKO.fi:llä osallistumme sen viettoon, ja se näkyy muun muassa somekanavillamme – seuraile siis niitä! Loistava asiakaspalvelu on yritykselle kilpailuvaltti, ja teemaviikon tarkoituksena onkin antaa asiakaspalvelulle sen ansaitsemaa tunnustusta.

Asiakaspalveluviikko on alun perin lähtöisin Yhdysvalloista, ja kansainvälisesti sitä on vietetty 1990–luvulta lähtien. Suomessa sitä edistää Wakaru Asiakaspalveluverkosto eli Wave, joka tänä vuonna kutsui siihen mukaan muitakin organisaatioita.

Teemaviikon ideana on nostaa asiakaspalvelua ja -kokemusta paremmin esille sekä korostaa asiakaspalvelun merkitystä yritykselle ja sen liiketoiminnalle.

– Asiakaspalveluviikko tuo hyvin esiin asiakaspalvelun ja sitä tekevien henkilöiden tärkeyttä eri organisaatioille. Se nostaa myös esiin monipuolista osaamista, kertoo Tanja Rehn, joka toimii UKKO.fi:n asiakaspalvelutiimin vetäjänä.

Asiakaspalvelun todellinen merkitys ja tärkeys unohtuvat helposti niin asiakkailta kuin muulta työyhteisöltä. Se on kuitenkin organisaatiolle ja sen menestykselle äärimmäisen tärkeä yksikkö, joka välittää ulospäin organisaation missiota, imagoa ja arvoja.

– Usein aspa on asiakkaiden ainoa kontakti yritykseen. Siksi ei ole yhdentekevää, miten työ hoidetaan.

Mitä UKKO.fi:n asiakaspalvelu tekee?

Meidän työyhteisössämme toimii kymmenhenkinen aspatiimi, jonka vastuut ja tehtävät ovat hyvin monipuoliset – kuten yritysten asiakaspalveluilla useimmiten. Heidän päävastuunaan on neuvonta kevytyrittäjyyttä,  palvelun käyttöä ja laskutusta koskevissa kysymyksissä. Tiimiläisillä on myös omia erikoisosaamisalueitaan – kuten YEL, perintäasiat ja käännöstyöt.

– Tiivistettynä tavallisimpia töitämme ovat yhteydenottojen käsittely ja niiden mukanaan tuomien erilaisten tilanteiden selvitys. Erikoisempia töitä ovat esimerkiksi kevytyrittäjyyttä käsittelevien webinaarien pitäminen, kuvailee Tanja.

Asiakaspalvelumme tavallinen työpäivä koostuu erilaisista vuoroista, joissa vastataan vaihdellen eri yhteydenottokanavia pitkin tulleisiin kysymyksiin. Lisäksi tiimiläisillä on aikoja, jolloin he voivat työskennellä erikoisosaamisalueisiinsa liittyvien töiden parissa.

Tanja toteaa, että UKKO.fi:n asiakaspalvelusta loistavan tekee erityisesti sen monipuolisuus.

– Osataan montaa eri kieltä, ja koska tiimiin kuuluu erilaiset taustat omaavia ihmisiä, on osaaminenkin monipuolista. Muita valtteja ovat ystävällisyys, iloisuus ja halu auttaa sekä selvittää tilanne loppuun saakka. Kaiken kaikkiaan meillä on matalalla kynnyksellä lähestyttävä aspa!

– Koska käyttäjämme ovat monelta eri alalta, oppii sen myötä itsekin paljon uutta. Heidän kanssaan on mukava tehdä yhteistyötä.

Tavallisesti asiakaspalvelun saattoi löytää omasta huoneestaan UKKO.fi:n toimistolta, ja käyttäjämme saivat tulla tapaamaan heitä myös paikan päälle. Maaliskuun jälkeen aspa on muun työyhteisön tavoin toiminut etänä, mutta yhteistyö on toiminut mainosti myös kotitoimistolta käsin.

Mitä asiakaspalveluviikko tuo mukanaan?

Oletkin ehkä jo päässyt tutustumaan mainioihin aspalaisiimme juttelemalla eidän kanssaan puhelimitse. Tulevalla viikolla esittelemme heitä kuitenkin vielä lähemmin!

Asiakaspalveluviikko näkyy erityisesti UKKO.fi:n sosiaalisen median kanavissa. Esittelemme päivittäin aspamme jäseniä, jotka kertovat itsestään sekä siitä, millaista työskentely tiimissä on, ja mikä tekee asiakaspalvelustamme erinomaisen.

Ota siis somekanavamme seurantaan ensi viikolla! Pääset niihin alta.

Kannustamme myös muita osallistumaan mukaan teemaviikkoon! Vaikka asiakaspalveluviikko ei esimerkiksi organisaatiosi somessa näkyisikään, voi sitä tuoda esiin työpaikalla ja viettää myös henkilöstön kesken muun muassa seuraavasti:

  • Kiittäkää ja kehukaa asiakkaitanne tai asiakaspalvelutiiminne jäseniä
  • Nostakaa esille asiakaspalvelunne onnistumisia
  • Pohtikaa aspatiiminne vahvuuksia ja sitä, kuinka niitä voisi kehittää entisestään
  • Ovatko työpaikkasi aspalaiset jääneet sinulle etäisiksi? Varsinkin isommissa organisaatioissa on tavallista, että aikaa vietetään vain oman tiimin kesken. Tutustu siis paremmin asiakaspalvelutiimiläisiin – käy heidän kanssaan lounaalla, kahvilla tai after workilla!
  • Järjestäkää työpaikallanne yhteinen tilaisuus asiakaspalvelunne kunniaksi
  • Tutustu myös Waven laatimaan ohjelmaan viikolle

Hauskaa tulevaa asiakaspalveluviikkoa kaikille!

Milla-Maria Karvinen

Milla on teräväkynäinen sisällöntekijä, joka innostuu uuden ideoinnista, vanhan kehittämisestä ja vaikuttavasta viestinnästä. Vapaa-ajalla hän rentoutuu lenkkeilemällä lähimetsässä hyvä podcast tai musiikki kuulokkeissa.

Muita artikkeleita aiheesta Ajankohtaista:

  • Ajankohtaista Yrittäjä saa nyt myös tienata - EVAn selvitys paljasti muuttuneet asenteet

    Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA selvitti viime vuonna suomalaisten suhtautumista yrittäjyyteen ja totesi sen muuttuneen myönteisemmäksi verrattuna aiempiin vuosiin. Yrittäjyyden positiivinen vaikutus yhteiskuntaan korostuu nyt vastauksissa aiempaa enemmän. Suomalaiset ovat perinteisesti varovaista kansaa, eikä turhia riskejä ole tapana ottaa. Tämä on ehkä heijastunut myös suhtautumiseen yrittäjyyteen. Yrittäjäksi ryhtyvä joutuu aina heittäytymään, keräämään rohkeutensa ja ottamaan riskin. Varovaisten suomalaisten maltillinen suhtautuminen yrittäjyyteen näkyi…

    Lue lisää
  • Ajankohtaista Milla-Maria täydentämään UKKO.fi:n viestintätiimiä!

    Moikka! Olen Milla, UKKO.fi:n markkinointitiimin tuorein lisäys. Työskentelen yrityksen viestinnän parissa, joten toimintani tulee painottumaan erityisesti tänne blogiin, sosiaalisen median kanaville sekä muihin tekstimuotoisiin julkaisuihin. Olen alun perin kotisin Porista, mutta asunut pääkaupunkiseudulla jo lähes vuosikymmenen ja kotiutunut tänne täysin. Valmistuin helmikuussa Helsingin yliopistosta, jossa opintoni painottuivat suomen kieleen ja viestintään. Täysin uutta työelämä ei minulle kuitenkaan ole, sillä opiskelijajärjestötoimintani…

    Lue lisää
  • Ajankohtaista Ei enää verokortteja — UKKO.fi on verottajan rajapinnan suurin yrityskäyttäjä 

    Yli 100 000 kevytyrittäjän arkea helpotettiin entisestään alkuvuodesta, kun UKKO.fi-palvelussa luovuttiin verokorttien lähettämisestä. Tammikuussa tehty muutos tarkoittaa sitä, että UKKO.fi-käyttäjien ei tarvitse enää toimittaa verokorttia erikseen. UKKO.fi on verottajan rajapinnan suurin yrityskäyttäjä. – Tammikuusta alkaen olemme saaneet käyttäjiemme ennakonpidätystiedot suoraan Verohallinnolta automaattisesti. Tämä tarkoittaa, että meille ei tarvitse enää lähettää verokorttia erikseen. Saamme kaikki ajantasaiset tiedot suoraan Verohallinnolta ja itsenäinen…

    Lue lisää