Äänibrändäys – miten se oikein toimii?

Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

aanibrandays

Tässä artikkelissa puhutaan yritysten ja yrittäjien äänibrändäyksestä; mitä se on ja mitä se ei ole? Termin ovat monet jo kuulleet, mutta sen sisältö saattaa silti olla hähmän peitossa.

Taas on se aika vuodesta, kun kauppakeskuksissa ja marketeissa soi jouluiset sävelmät ja tonttu-ukot hyppivät. Monelle (allekirjoittanut mukaan lukien) joululaulujen kuuleminen kauppareissuilla on yhtä tuskaa, mutta iso osa ei ainakaan tietoisesti kiinnitä automarketin biisikatalogiin mitään huomiota.

Myös suomalaisissa kauppakeskuksissa on viime vuosina alettu miettiä ostoselämyksiä äänimaiseman kautta. Tarkoitus on tuoda ostosparatiiseihin, kauppoihin ja ravintoloihin sellaista ääntä, joka saa asiakkaan viihtymään paremmin ja ostamaan enemmän. Huolellisesti tehty äänimaiseman muutos voikin lisätä asiakasviipymää ja tuoda jopa useita prosentteja lisää myyntiä.

Äänibrändäys on osien summa

Kun äänibrändäyksestä aletaan puhua, tulee ainakin monelle ei-markkinointi-ihmisille ensimmäisenä mieleen tutut äänisloganit tai äänilogot, jotka sisältävät erilaisia yhdistelmiä puhetta, musiikkia ja muuta ääntä.

Kukapa ei välittömästi tunnistaisi esimerkiksi pikaruokaketjun rytmikästä I’m lovin’ it -tunnussävelmää?

Äänibrändäys on kuitenkin paljon kokonaisvaltaisempi asia kuin kaupan taustamusiikki, ravintolan optimoitu biisilista tai mainosvideoissa kuuluva ytimekäs melodinen kiteytys. Kaikki nämä ovat ilman muuta äänibrändäyksen osasia, mutta puhuttaessa äänibrändäyksestä sen koko merkityksessä tarkoitetaan paljon muutakin.

Ääntä käytetään tai voidaan käyttää erilaisissa kanavissa ja kohtaamispisteissä asiakkaan kanssa. Edellä mainitun äänilogon ja taustamusiikin lisäksi äänielementtejä voivat olla erilaiset mainokset ja mainoslaulut verkossa tai analogisissa mainoskanavissa, orgaanisten videojulkaisujen äänet sosiaalisen median kanavissa, puhelinvaihteen jonotusmusiikki, äänimaisemat konttorilla tai odotustiloissa, messuilla tai esimerkiksi palvelun mobiilisovelluksessa. Ääni on siis yksi tapa johtaa yrityksen brändiä. Kuulostaa melko monipuoliselta, eikö vain?

Koska äänibrändi koostuu useista erilaisista osista, kannattaa yrityksen huolella kartoittaa eri kohtaamispaikat, joissa ääntä on mahdollista käyttää. Jos yritys sitten haluaa käyttää systemaattisesti näitä erilaisia äänimaisemia osana brändi-identiteettiään, pitää sen oma ääni-ilme luoda ja kuvata tarkasti. Aivan samaan tapaan kuin yrityksen visuaalinen ja graafinen ilme ja sen käyttöohjeet voidaan kuvata ymmärrettäviksi ohjeiksi, myös ääni-identiteetti voidaan kirjata ylös. Manuaaliin tulee kirjata se, miltä brändi kuulostaa, ja se, miten ääntä erilaisissa tilanteissa ja yhteyksissä käytetään.

Miksi luoda yritykselle oma äänibrändi?

Miksi tällaista äänibrändäystä oikein pitäisi tehdä? Yksinkertainen vastaus tietysti on, että kuuloaistin kautta tehtävä kohtaaminen asiakkaan kanssa on muutettavissa euroiksi.

Äänen vaikutuksia ihmisten käyttäytymiseen tutkitaan jatkuvasti ja uutta tietoa on koko ajan saatavilla. Se kuitenkin tiedetään jo nyt, että ääni on erittäin voimakas väline, jonka hyödyntämättä jättäminen olisi melkoisen hölmöä. Äänen systemaattinen käyttö on kuitenkin Suomessa vielä melko vähäistä, joten tämän aistin haltuunotto tuo monelle yritykselle eräänlaisen etulyöntiaseman kilpailijoihin nähden.

Ääntä ei usein hyödynnetä yrityksen tai palvelun brändi-identiteettiä luodessa, koska sen eduista ja hyödyistä ei tiedetä tai sen vaikuttavuutta ei ymmärretä.

Voiko yrittäjäkin hyötyä omasta ääni-identiteetistä? Vastaus on kyllä voi. Vaikka sinulla ei olisi omaa kivijalkakauppaa tai muuta liiketilaa, jonka äänimaisemaa voisit miettiä, pohdi kuitenkin tilanteita, joissa oma asiakkaasi kuulee sinut. Mieti esimerkiksi voisitko luoda yhtenäisen ja sinulta kuulostavan äänimaiseman somepostauksiisi tai tutorial-videoihisi? Entä miltä puhelimella sinulle soittaminen kuulostaa? Kirjaa havainnot ylös ja ala suunnitella!

Artikkeli julkaistu ensi kerran joulukuussa 2020.

Lue myös

Näillä 5 helpolla markkinointiharjoituksella jokainen pienyrittäjä pääsee alkuun ja tekee tulosta

Oman työn hinnoittelu – 7 vinkkiä joilla tienaat enemmän

Joulukulut verotuksessa – mitä saa vähentää ja mitä ei?

Näin luot selkeän tarjouksen ja hankit lisää asiakkaita!

Tilaa Yrittäjyyskoulun suosituimmat artikkelit suoraan sähköpostiisi

    Olli Kopakkala

    Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä, ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

    Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

    • Markkinointi Näin kirjoitat parempaa tekstiä verkkosivuille – 8 vinkkiä!

      Haluatko tietää, miten kirjoittaa parempaa tekstiä verkkosivuillesi? Entä haluaisitko markkinoida yritystäsi paremmin verkossa ja saada enemmän asiakkaita? Olet ehkä lukenut jo kirjoituksemme “Blogit tuovat osaamisesi esille” ja “10+1 vinkkiä blogin kirjoittamiseen”, mutta silti jokin epäilyttää? Lue, miten hiot teksteistäsi timanttisia! Viimeinen vinkki edellä mainitussa artikkelissamme oli “Kirjoita, kirjoita ja kirjoita”. Joskus voi silti iskeä tyhjän paperin kammo tai tekstiin on…

      Lue lisää
    • Markkinointi Brändin kirkastus on paljon enemmän kuin sokeria vanhan päälle ja uudet värit – Parhaimmillaan yrittäjä löytää innostuksen yritykseensä uudelleen

      Yrittäjällä saattaa monta syytä uudelleen brändätä yrityksensä ja hyvä niin, sillä uudistumalla saa automaattisesti huomiota. Mutta mistä yrittäjä tunnistaa säästämisen ja luopumisen arvoiset elementit? Vai olisiko sittenkin syytä rysäyttää kaikki kerralla uusiksi? Brändi syntyy, halusi yrittäjä sitä sitten tai ei. Siihen kietoutuu visuaalisia muotoja, viestejä tai mainoksia, jotka asiakkaat saattavat tunnistaa. Todellisuudessa yrityksen brändi haarautuu kuitenkin paljon pintaa syvemmälle. Sen…

      Lue lisää
    • Markkinointi Markkinointi on myyntiä

      Julkaisimme eilen Kevytyrittäjän Markkinointikirjan. Olemme saaneet valtavan määrän palautetta kirjaan liittyen. Eräs sähköpostiini tullut kommentti käsitteli sitä, miksei kirjassa käsitellä tarkemmin myyntiä. Tässä blogissa kerron, miksi pienyrityksen markkinoinnin tulee olla myyntiä. Olen opiskellut Markkinointia Vaasan Yliopistossa (kohta seitsemän vuoden ajan). Opintojen aikana vastaan on tullut jos jonkinlaisia määritelmiä markkinointi-sanalle. Philip Kotlerin määritelmä lienee kaikkein tunnetuin. Hän määrittelee markkinoinnin seuraavasti: “Markkinointi on sosiaalinen prosessi,…

      Lue lisää