Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Insinööri Risto hyppäsi pyörän selkään ja kohti kokonaan uutta uraa

Sääksmäellä syntynyt ja Valkeakoskella asuva sähköalan diplomi-insinööri Risto Viitanen on 53-vuotias, ja teki aiemmin työuraansa muun muassa UPM-Kymmenellä ja Empowerilla. Palkkatöissä hän ehti olla 28 vuotta ennen oman yrityksen perustamista.

– Käännekohta elämässäni tuli työuupumuksen myötä. Olin pitkällä sairauslomalla, jolloin ajattelin asioita uudestaan. Se johti siihen, että vuonna 2017 irtisanouduin töistäni ja aloin tehdä sitä, missä oma intohimoni on, Risto kertoo.

Vuonna 2015 Risto aloitti harrastuksensa innoittamana vloggaajana, eli videobloggaajana. Oma harrastus kantoi Velogi Media -nimiseksi yritykseksi neljä vuotta myöhemmin.

– Velogi-kanavalla on YouTubessa yli 27 000 tilaajaa, ja sillä olevia videoita on katsottu yli 6 miljoonaa kertaa. Kanava on valittu maailman maastopyöräilykanavien TOP-100 listalle. Kaikki alkoi oman intohimoni innoittamana kokeiluna, ja pieni liiketoiminta oman vlogin ympärillä kasvoi ja kasvoi vuosien mittaan yrityksen kokoiseksi toiminnaksi, Risto hehkuttaa.

Risto muistelee, että oman harrastuksen muuttaminen yritystoiminnaksi tapahtui ensimmäisen nettiin ladatun videon jälkeen asteittain.

– Oikeastaan ensimmäisen videokokeilun jälkeen hoksasin koko jutun. Lamppu syttyi, kun näin ne kommentit ja keskustelun, joka syntyi ensimmäisen videon jälkeen.

– En ollut mikään ammattilainen, mutta huomasin, että kokemukseni olivat merkityksellisiä muille. Oma syyni pyöräilyn aloittamiseen oli aikanaan oman kunnon kohottaminen. Aloitin lääkärin kehotuksesta pyöräilemään 3,5 kilometrin mittaiset työmatkani ja siitä se sitten kehittyi vuosien myötä omaksi lempiharrastukseksi.

Alku videobloggaajana oli hidasta. Oman yleisön ja katsojien löytyminen tapahtui vaiheittain.

– Ajan myötä ilmiö oikeastaan alkoi sitten itse ruokkia itseään. Alusta asti pyrin kuitenkin tekemään toiminnasta mielekästä myös kaupallisesta näkökulmasta. Taka-alalla oli ajatus siitä, että teen tätä tosissani ja hyvin, mutta toki omissa rajoissani. Pikkuhiljaa yleisön kasvaessa yritykset kiinnostuivat enemmän ja enemmän toiminnastani. Minulla oli kuitenkin koko ajan hyvin realistinen kuva yrittäjyydestä ja selvitin paljon asioita etukäteen. Kevytyrittäjyys oli nopea tapa lähteä liikkeelle yritystoiminnan osalta, Risto kertoo.

Oman yritystoiminnan käynnistämiseen liittyi myös pelkoja.

– Aluksi pelkäsin, että heitänkö tässä nyt koulutukseni ja aiemman työurani roskiin. Kannusteena oma terveys painoi kuitenkin paljon vaakapuntarissa. Mietin myös, että pilaanko harrastukseni tällä. Totuus on kuitenkin se, että nyt saan tehdä töitä sen asian ympärillä, joka on intohimoni. Pelko oli turhaa.

Kahden vuoden kevytyrittäjyyden jälkeen Risto perusti y-tunnuksella toimivan yrityksen vuonna 2019.

– Hienointa tässä on ollut se, kun ihmiset tulevat antamaan palautetta, että ovat saaneet videoiltani omaan pyöräilyharrastukseensa apua, tai että ovat jopa aloittaneet pyöräilyn minun videoideni ansiosta.

Tämän vuoden alku herätti Ristossa ristiriitaisia tunteita.

– Mainostulot putosivat koronapandemian alussa 25-30 prosenttia yhdessä hetkessä. Kevään edetessä katsojamäärissä oli kuitenkin huikeita nousuja. Videot löysivät yleisönsä ja lopputuloksena tämä kesä on ollut paras kaikista. Ihmiset ulkoilevat entistä enemmän ja ovat kiinnostuneita lajista. Halu päästä liikkumaan on ollut suuri, Risto iloitsee.

Riston tarina on osa UKKO.fi:n Patsas rohkeudelle-kampanjaa. Kampanjan tarkoituksena on nostaa esille itsenäisiä yrittäjiä, joita ilman Suomi ei pyörisi. Osallistu keskusteluun itsenäisen yrittämisen mahdollisuuksista ja haasteista Twitterissä tunnisteilla #rohkeusyrittää #näeuusityö #teesitämitärakastat.

Lue lisää kampanjasta: ukko.fi/rohkeus
Lue lisää kevytyrittäjyydestä: ukko.fi/kevytyrittajyys

Leena Honkajuuri

Leena on kokenut viestijä, joka innostuu tarinoista ja auttaa itsenäisiä yrittäjiä saamaan äänensä esille. Vapaa-ajalla Leenan löytää hevosten parista tallilta tai juoksulenkiltä ja yöpöydällä on aina vähintään kolme keskeneräistä kirjaa. Leena on UKKO.fin viestintäpäällikkö.

Muita artikkeleita aiheesta Yrittäjätarinat:

  • Yrittäjätarinat Jukka-Pekka on alan vaihtaja, joka teki harrastuksestaan ammatin

    Olen Jukka-Pekka Visuri, 40-vuotias mies Turusta. Olen naimisissa ja minulla on yksi poikapuoli. Mitä teet? Valokuvaan ja teen myös graafista suunnittelua ja toteutusta. Ammattinimikkeinä minulla on muun muassa audiovisuaalisen viestinnän ammattitutkinto, julkaisugraafikko sekä valokuvaaja. Miten päädyit kevytyrittäjäksi? Olin vuosia kokkina ravintoloissa, mutta koska minulla on mennyt molemmista käsistä veneluut huonoon kuntoon ja tehty myös luudutusleikkauksia, jouduin lopettamaan ne työt. Opiskelinkin…

    Lue lisää
  • Yrittäjätarinat Personal Trainer ja hyvinvointialan yrittäjä Kira Koskela

    Elokuun kuukauden yrittäjämme on Kira Koskela, hämeenlinnalainen hyvinvointialan yrittäjä sekä entinen kilpauimari. Entisenä kilpa-uimarina hän on tottunut pistämään itsensä likoon ja harjoittelemaan nousujohteisesti. Urheilutaustaa häneltä löytyy myös kuntosalin puolelta, kuten mm. fitnes-tyyppisestä treenaamisesta. Kira on myös toiminut aiemmin mm. Fustra- yksilövalmentajana, valmentanut Arabiemiraateissa musliminaisten fysiikka- ja ravintovalmennusta sekä toiminut Personal Trainerina Fitness24sevenillä. Miten päädyit yrittäjäksi? Pohdin yrittäjyyttä ensimmäisen kerran vuosi…

    Lue lisää
  • Yrittäjätarinat Tietojenkäsittelyn tradenomi Saga Moisio loi itselleen oman näköisen työn

    Saga Moisio on työskennellyt yrittäjänä alle puoli vuotta, mutta tuona aikana hän on oppinut hallitsemaan kokonaisuuksia ja johtamaan omaa työtään. Sagalla on rohkeutta tarttua asiakkaidensa haasteisiin ja hänen tehtävänään on auttaa heitä hyödyntämään dataa liiketoiminnan päätöksenteossa. Alussa ajattelin, että yrittäjyys liittyy paljolti paperitöihin, joista en pidä ollenkaan, ja mietin, että yrittäjyys ei ole minun juttuni. Sitten tuli vastaan projekti, joka…

    Lue lisää