Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Insinööri Risto hyppäsi pyörän selkään ja kohti kokonaan uutta uraa

Sääksmäellä syntynyt ja Valkeakoskella asuva sähköalan diplomi-insinööri Risto Viitanen on 53-vuotias, ja teki aiemmin työuraansa muun muassa UPM-Kymmenellä ja Empowerilla. Palkkatöissä hän ehti olla 28 vuotta ennen oman yrityksen perustamista.

– Käännekohta elämässäni tuli työuupumuksen myötä. Olin pitkällä sairauslomalla, jolloin ajattelin asioita uudestaan. Se johti siihen, että vuonna 2017 irtisanouduin töistäni ja aloin tehdä sitä, missä oma intohimoni on, Risto kertoo.

Vuonna 2015 Risto aloitti harrastuksensa innoittamana vloggaajana, eli videobloggaajana. Oma harrastus kantoi Velogi Media -nimiseksi yritykseksi neljä vuotta myöhemmin.

– Velogi-kanavalla on YouTubessa yli 27 000 tilaajaa, ja sillä olevia videoita on katsottu yli 6 miljoonaa kertaa. Kanava on valittu maailman maastopyöräilykanavien TOP-100 listalle. Kaikki alkoi oman intohimoni innoittamana kokeiluna, ja pieni liiketoiminta oman vlogin ympärillä kasvoi ja kasvoi vuosien mittaan yrityksen kokoiseksi toiminnaksi, Risto hehkuttaa.

Risto muistelee, että oman harrastuksen muuttaminen yritystoiminnaksi tapahtui ensimmäisen nettiin ladatun videon jälkeen asteittain.

– Oikeastaan ensimmäisen videokokeilun jälkeen hoksasin koko jutun. Lamppu syttyi, kun näin ne kommentit ja keskustelun, joka syntyi ensimmäisen videon jälkeen.

– En ollut mikään ammattilainen, mutta huomasin, että kokemukseni olivat merkityksellisiä muille. Oma syyni pyöräilyn aloittamiseen oli aikanaan oman kunnon kohottaminen. Aloitin lääkärin kehotuksesta pyöräilemään 3,5 kilometrin mittaiset työmatkani ja siitä se sitten kehittyi vuosien myötä omaksi lempiharrastukseksi.

Alku videobloggaajana oli hidasta. Oman yleisön ja katsojien löytyminen tapahtui vaiheittain.

– Ajan myötä ilmiö oikeastaan alkoi sitten itse ruokkia itseään. Alusta asti pyrin kuitenkin tekemään toiminnasta mielekästä myös kaupallisesta näkökulmasta. Taka-alalla oli ajatus siitä, että teen tätä tosissani ja hyvin, mutta toki omissa rajoissani. Pikkuhiljaa yleisön kasvaessa yritykset kiinnostuivat enemmän ja enemmän toiminnastani. Minulla oli kuitenkin koko ajan hyvin realistinen kuva yrittäjyydestä ja selvitin paljon asioita etukäteen. Kevytyrittäjyys oli nopea tapa lähteä liikkeelle yritystoiminnan osalta, Risto kertoo.

Oman yritystoiminnan käynnistämiseen liittyi myös pelkoja.

– Aluksi pelkäsin, että heitänkö tässä nyt koulutukseni ja aiemman työurani roskiin. Kannusteena oma terveys painoi kuitenkin paljon vaakapuntarissa. Mietin myös, että pilaanko harrastukseni tällä. Totuus on kuitenkin se, että nyt saan tehdä töitä sen asian ympärillä, joka on intohimoni. Pelko oli turhaa.

Kahden vuoden kevytyrittäjyyden jälkeen Risto perusti y-tunnuksella toimivan yrityksen vuonna 2019.

– Hienointa tässä on ollut se, kun ihmiset tulevat antamaan palautetta, että ovat saaneet videoiltani omaan pyöräilyharrastukseensa apua, tai että ovat jopa aloittaneet pyöräilyn minun videoideni ansiosta.

Tämän vuoden alku herätti Ristossa ristiriitaisia tunteita.

– Mainostulot putosivat koronapandemian alussa 25-30 prosenttia yhdessä hetkessä. Kevään edetessä katsojamäärissä oli kuitenkin huikeita nousuja. Videot löysivät yleisönsä ja lopputuloksena tämä kesä on ollut paras kaikista. Ihmiset ulkoilevat entistä enemmän ja ovat kiinnostuneita lajista. Halu päästä liikkumaan on ollut suuri, Risto iloitsee.

Riston tarina on osa UKKO.fi:n Patsas rohkeudelle-kampanjaa. Kampanjan tarkoituksena on nostaa esille itsenäisiä yrittäjiä, joita ilman Suomi ei pyörisi. Osallistu keskusteluun itsenäisen yrittämisen mahdollisuuksista ja haasteista Twitterissä tunnisteilla #rohkeusyrittää #näeuusityö #teesitämitärakastat.

Lue lisää kampanjasta: ukko.fi/rohkeus
Lue lisää kevytyrittäjyydestä: ukko.fi/kevytyrittajyys

Leena Honkajuuri

Leena on kokenut viestijä, joka innostuu tarinoista ja auttaa itsenäisiä yrittäjiä saamaan äänensä esille. Vapaa-ajalla Leenan löytää hevosten parista tallilta tai juoksulenkiltä ja yöpöydällä on aina vähintään kolme keskeneräistä kirjaa. Leena on UKKO.fin viestintäpäällikkö.

Muita artikkeleita aiheesta Yrittäjätarinat:

  • Yrittäjätarinat Aki Haikonen on esineiden heittelyn ammattilainen – eli jongleeri

    Olen Aki Haikonen, Etelä-Pohjanmaalta lähtöisin oleva 22-vuotias nuorimies, joka tätä nykyä opiskelee Tukholman tanssi- ja sirkuskorkeakoulussa. Mitä teet? Aloitin jongleerauksen harrastuksena kaveripiirin mukana, kun olin 9-vuotias. Alkuun välineenä toimi diabolo ja myöhemmin mukaan tulivat myös tutummat välineet kuten pallot, renkaat ja keilat. Muutaman vuoden harrastelun jälkeen kavereiden into lajiin lopahti, mutta itse koin kuitenkin suurta motivaatiota jatkaa. Kun 14-vuotiaana kuulin…

    Lue lisää
  • Yrittäjätarinat Kristiina nauttii sisällöntuotannosta päivätyönsä ohessa

    Hei! Olen Kristiina Mehto, varhaiskasvatuksen opettaja Helsingistä Kokopäivätyöltäni olen varhaiskasvatuksen opettaja esiopetuksessa. Tuotan sen ohessa sisältöä eri somekanaviini. Mitä teet? Kaikki alkoi blogistani Kauniimpaa kuin koskaan reilut neljä vuotta sitten. Blogini ympärille on rakentunut sisällöntuotantoa Instagramiin, Facebookiin ja viimeisimpänä Tiktokiin. Lisäksi minulla on Oriflamen verkkokauppa. Miten päädyit kevytyrittäjäksi? Olin nähnyt UKKO.fi:n mainoksia usein, ja kun Kauniimpaa kuin koskaan alkoi pikkuhiljaa…

    Lue lisää
  • Yrittäjätarinat Timo yhdistää työssään taiteen ja jalkahoidon – kevytyrittäjyys antoi vauhtia yrittäjyyteen!

    Olen Timo Tähkänen, lähihoitaja vanhustyön ja jalkojenhoidon osaamisalalta sekä kuvataiteen maisteri. Olen työskennellyt taiteilijana vuodesta 2007 lähtien valmistuttuani ensimmäisestä taidekoulusta. Koin voimakkaasti, ettei taiteellinen työ tyydyttänyt kaikkia tarpeitani. Lopulta kaipasin taiteilijan työn rinnalle toista ammattia ja valmistuin lähihoitajaksi 2011. Keväällä 2019 suoritin jalkojenhoidon osaamisalan sen jälkeen, kun olin keskittynyt taiteelliseen työhöni kolme vuotta Suomen Kulttuurirahaston myöntämän apurahan turvin. Valmistuttuani jalkahoitajaksi…

    Lue lisää