Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Parhaat vinkit loistavan hissipuheen laatimiseen

hissipuhe_hissi

Pitchaukselta tai kansanomaisemmin hissipuheiden pitämiseltä ei voi nykymaailmassa välttyä, jos harjoittaa minkäänlaista liiketoimintaa. Koska kohtaamme jatkuvasti ihmisiä erilaisissa tilaisuuksissa ja tapahtumissa, pitää kaikilla yrityksillä ja organisaatioilla olla hyvä, kompakti ja mieleenpainuva hissipuhe.

Hissipuhe tulee olla rahoitusta hakevalla idealla, palveluaan myyvällä kevytyrittäjällä ja sijoittajia etsivällä startupilla selkäytimessä. Koskaan ei tiedä, onko juuri kyseinen ihminen potentiaalinen asiakas ja vaikkei olisikaan, saattaa hän vaikuttua ajatuksistasi niin, että suosittelee sinua tilaisuuden tullen jollekin, joka selvästi tarvitsee apuasi.

Osaatko sinä kuvailla yhdellä tai muutamalla lauseella, millaista palvelua tarjoat ja miten asiakkaasi hyötyvät siitä?

Liian usein omaa toimintaa kuvataan turhan ympäripyöreästi kertomalla, että liikeideana on toimia ”ratkaisukeskeisesti” ja yrityksen tai kevytyrittäjän palvelu tai tuote ratkaisee asiakkaan ongelman. Ongelmana tällaisessa lähestymistavassa on se, että tämä on kaikkien muidenkin yritysten liikeidean ydin. Omasta palvelusta ja sen tarjoamista ratkaisuista on siis pystyttävä kertomaan hieman yksityiskohtaisemmin, mutta kuulijaa ei silti ole tarkoitus puhua pyörryksiin.

Mikä on hissipuhe ja kenelle se on tarkoitettu?

Hissipuhe on positiivisen mielikuvan herättävä todella lyhyt ja napakka esitys oman yrityksen tai liiketoiminnan päämääristä.

Hissipuhetta suunnitellessa kannattaa pitää mielessä, että ensivaikutelman tekemiseen on tarjolla vain yksi tilaisuus, joka ei toistu.

Asiansa on siis opittava tai opeteltava esittämään niin, että kuulija kiinnostuu ja haluaa tietää lisää. Haastavinta lienee kuitenkin poimia ne muutamat mielenkiintoa herättävät avainpointit, jottei lyhyeen esitykseen tule ahdettua kaikkea mahdollista informaatiota.

Jotta sinä voisit esitellä liiketoimintasi tai bisnesideasi kiinnostavasti tavatessasi relevantteja tahoja, kokosin alle muutamia hyväksi havaitsemiani ja itse käyttämiäni vinkkejä hissipuheen tai pitchin laatimiseen. Erinomaisen hissipuheen voi rakentaa monella eri tavalla, mutta esittelen sinulle nyt yhden varteenotettavan vaihtoehdon.

Hissipuheen kirjoittamiseen kannattaa ehdottomasti varata aikaa, sillä samalla pystyt harjoittelemaan palvelusi ydinajatuksen ja hyötyjen kiteyttämistä. Lisäksi hissipuheen kirjoittaminen tarjoaa oivan tilaisuuden kirkastaa markkinointiasi eli voit hyödyntää tekemääsi useassa muussakin tarkoituksessa.

Hissipuhe rakentuu vahvoista mielikuvista ja ongelmanratkaisusta

Hissipuheen on oltava tiivis. Sen on tarkoitus kestää korkeintaan muutama minuutti, mutta tilanteesta riippuen sopiva kesto voi olla vaikka vain 30 sekuntia eli muutama lause.

Tärkeintä on käyttää hissipuheessa sellaisia sanoja ja sanontoja, jotka kaikki ymmärtävät. Vältä siis ammattislangia ja jargonia. Ei ole tehokasta puhua asiasta kielellä, jota kuulija ei ymmärrä. Testaa siis puheesi sisältöä sellaisilla henkilöillä, jotka eivät ymmärrä alaa tai liiketoimintaasi perinpohjaisesti; sopivan yleisön voit löytää vaikka mummoista tai lapsista.

Kuvassa yleisö kuuntelee puhujaa

Tehdäksesi puheesta tehokkaan ja mieleenpainuvan käytä voimakkaita sanoja ja luo vahvoja mielikuvia. Jotta puheesi jää varmasti mieleen, pue se tarinan muotoon. Kuvaa siis henkilökohtaisella tavalla jokin iskevä asia, ongelma tai esimerkki, jonka jokainen ymmärtää ja joka jää kaikkien mieleen.

Tutustu myös kohderyhmääsi, jotta voit suunnata puheen juuri oikealle yleisölle. Jos sinulla on useita kohderyhmiä, tee samalla puheesta eri versiot kullekin ryhmälle. Sinulla tulee olla päämäärä, jonka haluat puheelle saavuttaa eli sinun pitää miettiä päämäärä kunkin yleisön mukaan.

Hissipuheen tarkoitus on saada kuulija kiinnostumaan kertomastasi aiheesta niin, että hän haluaa tietää siitä lisää. Kuulija haluaa kuulla, kuinka ratkaisisit nimenomaan hänen ongelmansa. Luo siis puheeseesi jokin koukku, jolla saat herätettyä kuulijan mielenkiinnon.

Harjoittelu avainasemassa spontaanissakin puheessa

Aloita puheen rakentaminen kirjoittamalla erilaisia kuvauksia siitä, mitä teet. Yritä esittää palvelusi ajatus mahdollisimman monella eri tavalla. Koita löytää ainakin tusinan verran erilaisia näkökulmia.

Kuten edellä jo todettiin, tarina on se, joka jää mieleen. Laadi siis lyhyt kertomus siitä, kuinka palvelusi tai tuotteesi auttaa asiakkaitasi.

Kirjoita myös ylös puheesi päämäärä eli se mitä tavoittelet ja mihin haluat vaikuttaa.

Kun olet päättänyt tavoitteesi, luo joukko lauseita tai väittämiä, jotka saavat kuulijan kiinnostumaan niin, että he toimivat päämääräsi tavoin.

Seuraavaksi kirjoita ensimmäinen tai samalla useampi versio hissipuheestasi. Hyödynnä kaikkea aiemmin muistiin kirjoittamaasi ja lopeta vasta, kun olet tyytyväinen.

Kun olet saanut puheen kirjoitettua valmiiksi, pitää sitä vielä harjoitella. Puhe kannattaa joku äänittää tai kuvata videolle ja sen jälkeen kuunnella useaan kertaan. Kokeile sekä lukea puheesi suoraan paperista ja vertaa sitä omin sanoin kerrottuun versioon. Kun puheen ydin ja tarinan muoto on jäänyt kunnolla mieleen, voi keskittyä hiomaan esityksen tyyliin ja yksityiskohtiin. Puheen on tarkoitus välittää eteenpäin omaa aitoa motivaatiotasi.

Harjoittelu ja valmistautuminen ovat tärkeä osa onnistuneen ja vaikuttavan hissipuheen pitämistä, vaikka oikeasti kysymys on ennemminkin luontevasta tarinan kerronnasta. Et kuitenkaan voi onnistua spontaanissakaan puheessa ilman valmistautumista.

Kuvan mittari näyttää milloin on harjoiteltu tarpeaksi

Kun tuntuu, että olet saanut puheen kirjoittamisesta ja harjoittelemisesta tarpeeksesi, anna sen olla. Ota puheeseesi etäisyyttä ja jätä se muhimaan. Palaa puheen pariin vaikkapa seuraavana päivänä ja tarkastele aikaansaannostasi tuorein ajatuksin. Merkitse ylös kohdat, jotka toimivat ja parantele niitä, jotka kaipaavat vielä hiomista. Lopuksi yhdistele eri versioista paras ja toimivin kokonaisuus.

Äänitä tai kuvaa puheestasi uusia versiota ja kuulostele aikaansaannoksiasi tasaisin väliajoin. Käytä hyödyksesi myös tuttuja ja pyydä heiltä palautetta puheestasi. Hio puhetta saamiesi kommenttien perusteella. Muista, että hissipuhetta voi kehittää ja päivittää myös jatkossa, kun saat uusia ideoita tai kun liiketoimintasi muuttuu.

Artikkeli julkaistu ensi kerran 25.4.2017.

Lue myös

Näillä 5 helpolla markkinointiharjoituksella jokainen pienyrittäjä pääsee alkuun ja tekee tulosta

Tämän takia tarinankerronta kannattaa markkinoinnissa

5+1 vinkkiä: opi paremmaksi puhujaksi

 

Kirjoittaja: Piia Peiponen

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Yrittäjän somevirheet – Vältä näitä 7 asiaa sosiaalisessa mediassa

    Olemme jo aikaisemmin kertoneet, mitä asioita sosiaalisessa mediassa kannattaa tehdä. Vastavetona kyseiseen artikkeliin tuomme tällä kertaa esille asioita, joita kannattaa välttää sosiaalisessa mediassa. Seuraavia seitsemää asiaa kannattaa välttää tai unohtaa kokonaan, jos haluat antaa itsestäsi yrittäjänä asiantuntevan kuvan somessa. 1. Ylimielisyys Yleisesti ottaen sosiaalisessa mediassa vallitsevat samat säännöt kuin muuallakin. Kohteliaisuudella ja käytöstavoilla pääset jo pitkälle. Ylimielisyys voi kostautua hyvin…

    Lue lisää
  • Markkinointi Tätä on Kasvuhakkerointi ja näin teet sillä miljoonia!

    Kasvuhakkerointi eli englanniksi Growth Hacking on tulossa Suomeen! Lue tämä kirjoitus ja tiedät ensimmäisenä, mitä se oikeasti on. Kasvuhakkerointi on termi, joka on ollut kovassa nosteessa valtameren toisella puolella. Onkin odotettavissa, että termi rantautuu vielä tämän vuoden aikana rytinällä Suomeen. Nyt on siis aika selvittää, mikä tämä uusi trendisana oikein tarkoittaa ja miten se muuttaa markkinoinnin maailmaa. Uudet hype-termit harvoin tuovat mitään…

    Lue lisää
  • Markkinointi Ketään ei lähtökohtaisesti kiinnosta yrityksesi – vakuuta heidät!

    Asiakkaiden hurmaaminen ei käy äkkiä. Useilla yrityksellä on mennyt jopa vuosia, ennen kuin ne ovat saaneet asiakkaiden huomion ja luottamuksen. Hurmaaminen ei tapahdu myöskään itsestään, vaan yrittäjän on paiskittava töitä sen eteen. Heillä on kuitenkin käytössään runsaasti keinoja, joilla yleisön vakuuttaminen onnistuu. Luettelemme tässä muutamia! Karu totuus on, että lähtökohtaisesti yrityksesi ei kiinnosta ketään. Jos mieleesi on siis juolahtanut mahtava…

    Lue lisää