Tarinankerronta – miksi se kannattaa markkinoinnissa?

tarinankerronta-markkinoinnissa-kirjoituskone

Tarinat ovat olleet tapa levittää tietoa ennen painetun sanan keksimistä; jo ihmiskunnan alkuaikoina kerrottiin tarinoita nuotion ääressä. Myös markkinoinnissa tarinankerronta on oivallinen tapa jakaa tietoa yrityksen brändistä ja tuotteista.

Miksi minun pitäisi lukea tämä artikkeli?

• Teetkö markkinointia? Siinä tapauksessa tämä artikkeli on sinulle hyödyllinen!

• Se kertoo, kuinka teet markkinoinnistasi kiinnostavampaa tarinankerronnan avulla

• Saat tietää, miksi tarinat ovat markkinoinnissa niin tehokkaita

Ihmiset ovat aina rakastaneet tarinoita, ja niistä nauttivat sekä lapset että aikuiset. Siksi sitä on keksitty hyödyntää myös markkinointiviestinnässä; tarinankerronta on oikeastaan kaikkien aikojen vanhin markkinointitekniikka. Nykyisin sitä painotetaan markkinointikeinona kenties enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Tarinankerronnan kautta markkinoijat pyrkivät muun muassa kasvattamaan yleisön tietoisuutta yrityksestä ja sen tuotteista tai palveluista. Lisäksi sen tarkoituksena on luoda brändistä tietynlaista mielikuvaa ja herättää yleisössä tunteita.

Tätä voidaan monin tavoin: puheena, tekstinä tai kuvien kautta.

Millä tavoin tarinankerronta markkinoinnissa on tehokasta?

Tarinankerronta on sisältömarkkinoinnin tekniikka, ja sen suunnitteluun käytetään usein paljon aikaa. Esimerkit tarinankerrontaa onnistuneesti hyödyntävistä brändeistä tuntuvat lisääntyneen räjähdysmäisesti viime vuosien varrella.

Markkinointiviestinnän tarinankerronta on tehokasta ja hyödyllistä neljästä selkeästä syystä:

1. Asiakkaisiin luodaan tarinan kautta yhteys

Tarinat ovat kollektiivinen kokemus ja ne yhdistävät ihmisiä keskenään. Tämän olet kai kokenut itsekin? Jo pienet lapset tuntevat sadun Punahilkasta tai Tuhkimosta; kaikenikäiset ihmiset taas keskustelevat innoissaan suosikkisarjan uudesta jaksosta koulussa tai työpaikalla, ja kokevat yhtenäisyyttä jakaessaan siihen liittyviä kokemuksiaan keskenään.

Tarinankerronnan kautta myös markkinoijat voivat saada paremmin yhteyden kohdeyleisöön. Brändit voivat selkeämmin ilmaista omaa tarkoitustaan ja sitä, kuinka niiden palvelut ja tuotteet sopivat kuluttajan elämään; kuluttajat taas voivat helpommin ymmärtää, miksi heidän pitäisi välittää brändin kertomasta asiasta, ja kuinka mainostetut tuotteet ja palvelut mahdollisesti hyödyttäisivät heitä.

Yrittäjän kannattaa miettiä, kuinka hän voisi hyödyntää tarinankerrontaa markkinoinnissaan

2. Brändi erottuu kilpailijoista kiinnostavan tarinankerronnan kautta

Tunnetut brändit osaavat käyttää tarinankerrontaa markkinoinnissaan taitavasti. Tästä esimerkkinä kaikkien tuntema Disney, Apple ja Coca Cola (linkki).

Nykyisin brändejä ja mainoksia riittää ympärillämme, ja se aiheuttaa monelle todellisen sisältöähkyn. Tarinankerronta onkin ehdoton edellytys brändeille, jotka haluavat tehdä vaikutuksen; sen avulla brändi voi nousta esiin muiden brändien joukosta ja tehdä kuluttajiin vaikutuksen.

3. Tarinat ovat tehokas keino oppia

Markkinoijien tulisi aina pysyä ajan hermolla siitä, millaisessa maailmassa elämme, millaista brändiä he edustavat ja millaisia asiakkaita he tavoittelevat. Tarinankerronta on markkinoijille erinomainen keino ymmärtää, mitä markkinoilla tapahtuu ja miten se vaikuttaa kuluttajiin, yhteiskuntaan, brändiin ja yritykseen.

4. Tarinan muodossa oleva info jää paremmin mieleen

Tämän olet ehkä todennut itsekin: aivot toden totta muistavat paremmin tarinoita kuin lueteltuja listoja, faktoja ja ominaisuuksia. Erityisen hyvin tämän huomaa esimerkiksi uuden opettelemisessa. Jos opeteltavista yksittäisistä asioista tekee pänttäämisen sijaan tarinan, ne iskostuvat mieleen lähes itsestään.

Miten tämä sitten liittyy markkinointiin?

Markkinoinnin tavoitteena on saada asiakkaat ostamaan tuotteitasi ja palvelujasi – tavoite, joka siintää varmasti myös jokaisen kevytyrittäjän silmissä. Suomessa tuotteita ja palveluja on kuitenkin perinteisesti myyty ominaisuuksien ja faktojen avulla. “Tässä autossa on näin monta hevosvoimaa” tai “tässä tietokoneessa on näin tehokas moniydinprosessori”.

Ikävä kyllä tämän kaltaiset faktat jäävät ihmisten mieliin huonosti. Ne eivät myöskään herätä tunteita muissa kuin alan vannoutuneimmissa harrastajissa.

Saman kaltaisen faktalähtöisyyden huomaa usein myös seminaareissa tai muissa julkisia puheita sisällään pitävissä tapahtumissa. Puheiden sisällöt perustuvat usein listoihin erilaisista faktoista. Informatiivista kyllä, mutta lähes poikkeuksetta myös puisevaa ja tylsää.

Innostuisitko itse seminaarista, jossa puhuja listaisi omasta mielestään tärkeät pointit ja lukisi ne ääneen? Todennäköisesti et.

Tämäkin artikkeli saattaa olla sellaisenaan melko tylsä. Mutta entäpä, jos se olisikin kirjoitettu tarinamaiseen sävyyn? Esimerkiksi näin:

Istuin vuosi sitten alan kiinnostavimmaksi mainostetussa tapahtumassa. Takana oli hektinen aamu, joka alkoi liian myöhään soineesta herätyskellosta ja jatkui sekunti ennen pysäkille saapumistani ovet sulkeneeseen raitiovaunuun. Suunnitelmissa ollut seesteinen aamiaishetki oli vaihtunut kertaheitolla valkoiselle hihansuulle läikkyneeseen euron take away -kahviin ja kurnivaan vatsaan. En ollut silti ärsyyntynyt, sillä aamun ohjelmassa oli jotain kauan odotettua.

Tavanomaiset palaverit olivat saaneet väistyä, sillä pian saisin kuulla, kuinka yksi kauan ihailemistani kansainvälisistä huippuosaajista nousisi lavalle pitääkseen puheenvuoron. Luvassa oli mielenkiintoinen, opettavainen ja ehkä jopa omia näkemyksiäni mullistava tunti. Tunti, jonka aikana kahvitahrakin varmana unohtuisi tuosta vain.

Näin ainakin kuvittelin.

Yleisö kuuntelee kun puhuja kertoo tarinaa

Sali oli täynnä innokkaita ammattilaisia, jotka kaikki odottivat malttamattomina älypuhelimet kourassa. Sormet puhelimella syyhyten valmistauduin itsekin vastaamaan Twitterin minulle esittämään kysymykseen “Mitä tapahtuu?”.

Ensimmäisen viiden minuutin jälkeen innostukseni koki inflaation. Todellisuudessa ei nimittäin tapahtunut paljoakaan.

Istuin muiden joukossa penkissäni ja kuuntelin kuinka Atlantin toiselta puolen Suomeen raahattu luennoitsija luki ääneen asioita PowerPoint-esitykseen listattuna. En tiennyt mitä vastata pikkulinnun kysymykseen. Kiinnostiko aihe minua? Kyllä. Kiinnostiko itse luennoitsija minua?

Kyllä, olin seurannut hänen tarinaansa jo vuosia.

Valitettavasti me salissa istujat emme kuitenkaan saaneet kuulla mitään tästä tarinasta. Sen sijaan saimme listan pohdittuja pointteja, joita ehkä joskus hyödyntää. Nappasin kyllä kuvan listasta, mutta en koskaan twiitannut sitä. En myöskään koskaan palannut kuvaan tilaisuuden jälkeen.

Loppupuheenvuoro meni harmitusta sulatellessa ja katseen ohjailemana myös ajatukset siirtyivät hiljalleen hihan kahvitahraan.

Koitko tuon tekstin mielenkiintoisemmaksi tai helpommaksi lukea, kun sen ydin oli ilmaistu tarinan muodossa? Pystyitkö samaistumaan kuvailtuun tilanteeseen? Kenties tarinassa esiintynyt puhujakin olisi onnistunut tavoitteissaan paremmin, jos hän faktojen kertomisen sijaan olisikin näyttänyt esittämänsä pointit oikeiksi aitojen esimerkkien, siis tarinoiden, avulla.

Tarinankerronnan ohella vaikuttava esiintyminen tai puheiden pitäminen on markkinointitaito, josta pienyrittäjätkin – myös kevytyrittäjät! – hyötyvät paljon. Se on myös taito, joka vaatii opettelua. Hyviä vinkkejä mielenkiintoisen puheen laatimiseen löydät esimerkiksi täältä. Jos aikaa on vähän, kannattaa perehtyä myös hissipuheen perusteisiin.

Hyvään alkuun kuitenkin pääset, kun muistat, että tarinat kiinnostavat aina!

Näin voit hyödyntää tarinankerrontaa markkinoinnissasi

Tässä muutama esimerkki siitä, missä osin oman yrityksesi markkinointia voit käyttää tarinankerrontaa hyödyksesi.

1. Kerro oma yrittäjyystarinasi

Yrittäjyyteen liittyy kaikenlaisia vaiheita onnistumisineen ja epäonnistumisineen. Ihmiset ovat aina kiinnostuneita toisista ihmisistä ja heidän kokemuksistaan, ja tämä pätee myös yritysmaailmassa. Kasvoton yritys sinänsä ei usein herätä yleisön mielenkiintoa, mutta se kuuntelee kyllä mielellään yrityksen taustatarinaa sekä tietoa sen perustajasta ja työntekijöistä.

2. Kerro yrityksesi tarina

Jokaisella yrityksellä on oma tarinansa: kuinka idea yritykseen alun perin syntyi, kuinka se lopulta perustettiin ja millaisia voittoja ja kompastuskiviä matkan varrelle mahtui. Nykyisin tämän tarinan kertomista myös suositellaan.

Kerro, mistä kaikki alkoi: mistä sait idean yrityksesi perustamiseen ja miksi? Millaiset aatteet tai kokemukset ajoivat sinut perustamishommiin? Miten yritykseesi tuli lisää porukkaa mukaan? Millaisia tavoitteita tuotteillasi tai palveluillasi on – toisin sanoen, mikä on yrityksesi missio?

Hyvin rakennettuna tarina hahmottaa yrityksen tarkoituksen ja mission – eikä ainoastaan yleisölle, vaan myös sinulle itsellesi sekä yrityksen mahdolliselle henkilöstölle.

Tarina on tietysti hyvä lisätä yrityksesi verkkosivuille. Tuo se lisäksi tiivistettynä esille myyntipuheissasi ja esimerkiksi mainoksissa ja esitteissä. Tarinan ydinajatuksen olisi hyvä esiintyä myös yrityksesi mahdollisessa sloganissa!

3. Jaa työntekijöidesi tarinoita

Jos et toimi ainoastaan yksityisenä yrittäjänä, vaan sinulla on myös henkilöstöä, kannattaa heitäkin tuoda esiin. Työntekijöiden esitteleminen on hyvä keino ilmentää yrityksen kulttuuria; lisäksi se saattaa innostaa uusia ihmisiä hakemaan yritykseesi töihin.

Sen sijaan, että jakaisit yrityksestäsi tietoa pelkästään ”kasvottomana” esimerkiksi sen verkkosivuilla tai sosiaalisen median kanavilla, anna henkilöstösi puhua. Varsinaisten työntekijätarinoiden lisäksi henkilöstön jäsenet voisivat julkaista myös omaa tietoaan tai mielipiteitään yrityksestä sekä ilmentää omaa asiantuntijuuttaan.

4. Jaa asiakkaidesi tai yhteistyökumppaniesi tarinoita

Asiakkaiden tarinat kertovat, kuinka yrityksesi tuotteet tai palvelut ovat oikeasti hyödyttäneet ihmisiä. Siksi ne ovat varsin tehokkaita.

Asiakkaiden kokemuksia sinun kannattaa siis ehdottomasti hankkia. Voit kerätä kokemuksia yhteistyökumppaneiltasi olemalla vaikka puhelimitse yhteydessä tahoihin, joiden kanssa sinulla on ollut projekteja, jotka ovat sujuneet hyvin, ja kysyä heiltä kommentteja.

Asiakkaiden mielipiteitä taas voit kartoittaa laittamalla heille esimerikiksi sähköpostitse kyselyn, toki heillekin voit soittaa suoraan. Muista aina kysyä lupa testimoniaalin käyttämiseen, ainakin jos jukaiset sen nimen kanssa.

Tekstimuodossa tarinat voivat olla niin pitkiä kuin lyhyitä, lauseen tai parin mittaisia. Jälkimmäisiä moni yritys hyödyntääkin esimerkiksi verkkosivuillaan. Toki tarinat voivat olla jälleen myös videon muodossa.

5. Tee asiakkaasta tarinan keskushenkilö

Sen lisäksi, että ihmiset ovat kiinnostuneita toisistaan ja kuulevat mielellään heistä tarinoita, haluavat he myös kuulla ja puhua itsestään. Kun siis kerrot yrityksesi tarinaa, nosta siinä esiin se, kuinka asiakkaasi hyötyy sen toiminnasta ja voisi käyttää tuotteitasi sekä palvelujasi. Tämä on loppujen lopuksi se asia, mikä häntä kaikkein eniten kiinnostaa.

6. Hyödynnä tarinankerrontaa, kun pitchaat

Nykyisin bisnesmaailmassa ei voi välttyä pitchaukselta eli hissipuheiden pitämiseltä. Hissipuhe on lyhyt esittely, joka kertoo omasta yrityksestä ja sen päämääristä, ja sen tarkoitus on luoda kuulijalle positiivinen ensivaikutelma. Suomenkielisen nimensä mukaisesti sen tulisi olla niin tiivis, että sen ehtisi kertoa lyhyen hissimatkan aikana.

Vaikka hissipuheen tulee olla hyvin kompakti, on sen oltava myös kiinnostava ja mieleen jäävä. Yrittäjänä tarvitset sitä esimerkiksi hakiessasi rahoitusta liikeideallesi, myydessäsi palveluasi asiakkaalle tai etsiessäsi sijoittajia.

Lyhyydestään huolimatta hissipuheessa voi mainiosti hyödyntää tarinankerronnan keinoja; voit pukea sen täysin tarinan muotoon. Poimi siihen mukaan muutamat avainpointit ja suunnittele siihen koukuttava alku sekä iskevä loppu. Kuvaa henkilökohtaisella tavalla jokin iskevä asia, ongelma tai esimerkki, jonka jokainen ymmärtää ja joka jää kaikkien mieleen. Harjoittele myös sen esittämistä kiinnostavalla tavalla.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran 10.8.2017. Sitä on päivitetty 11.1.2022.

Milla-Maria Karvinen

Milla on kynäniekka ja esteetikko, joka innostuu uuden oppimisesta ja näyttävästä sisältömarkkinoinnista. Tuottamallaan sisällöllä hän haluaa inspiroida ihmisiä löytämään sen oman juttunsa ja hyödyntämään kykyjään työelämässä.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Näin tuhlasimme 10 000 euroa Twitter-mainontaan

    Aina kannattaa yrittää jotain uutta – niin mekin teemme koko ajan. UKKO kokeilee jatkuvasti uusia juttuja, emmekä me säikähdä, vaikka joku kokeilu ei toimisi täydellisesti. Usein on parempi kokeilla, epäonnistua ja ottaa opit talteen, kuin jättää kokonaan yrittämättä. Hyvä esimerkki tästä työskentelyn tavastamme on vuonna 2014 tekemämme kokeilu, jossa testasimme Twitter-mainontaa. Kokeilu oli lyhyesti kuvattuna epäonnistunut, mutta ei turha: tähän…

    Lue lisää
  • Markkinointi Instagram yrittäjän markkinointityökaluna - näin otat sen haltuun helposti ja nopeasti

    Kevytyrittäjänä tai itsenäisenä yrittäjänä Instagramin avulla on helppo luoda pohdittua ja selkeää kuvaa tarjoamastaan palvelusta. Kanava sopii erityisesti palveluille, joissa ollaan tekemisissä visuaalisuuden kanssa, kuten kampaajat, maskeeraajat, taiteilijat tai vaikka sisustussuunnittelijat. Instagram on yksi tämän hetken suosituimmista sosiaalisen median kanavista ja siksi oleellinen myös monelle kevytyrittäjälle. Henkilökohtaisen käytön lisäksi Instagram on saavuttanut vahvan brändityökalun aseman ja esimerkiksi Facebookiin verrattuna sitoutuminen Instagramissa…

    Lue lisää
  • Markkinointi Freelancerin asiakashankinta - älä unohda näitä, jos haluat lisää asiakkaita!

    Pienyrityksien tapaan useimmat aloittavat freelancerit ja kevytyrittäjät saavat suuren osan asiakkaistaan puskaradion kautta, kun tyytyväiset asiakkaat levittävät tietoa eteenpäin. Word of mouth eli suosittelumarkkinoinnin ohella kannattaa kuitenkin kokeilla seuraavia edullisia markkinointikeinoja, jotta markkinointisi ei jää pelkästään asiakkaittesi varaan. Suosittelumarkkinointi on kuitenkin toimiva keino, joten kannattaa huolehtia myös siitä, että olet valmis suositeltavaksi. Luo brändi Sana brändimarkkinointi saattaa monesta kuulostaa korkealentoiselta. Yksinkertaisimmillaan brändin luomisessa on kuitenkin kyse…

    Lue lisää